Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

accu laden via het aanstekercontact bij Panda 1.2 uit 2008

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Dynamic1962
Forumgebruiker
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 dec 2016 16:22
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1.2 Dynamic 2008

accu laden via het aanstekercontact bij Panda 1.2 uit 2008

Bericht door Dynamic1962 »

Ik heb ooit een zonnepaneeltje gekocht wat bedoeld is om een accu te (druppel-) laden, dus op peil te houden qua lading.
Op de bijgeleverde gebruiksaanwijzing staat dat je dit kunt doen via de autoaansteker.
Ook staat er vermeld, de ideale manier om de boordaccu van uw caravan of camper opgeladen te houden.
Omdat ik soms tijden niet met mijn wagen rij ( Fiat panda 1.2 uit 2008) en onlangs het idee kreeg dat de accu enigszins "leeg" werd.
Vraag ik mij af of deze manier van bijladen bij mijn type Panda wel mogelijk is, beschadigt er dan ook elektronica in het boordnet ?
Bovendien bedenk ik mij net, moet er dan waarschijnlijk wel een constante verbinding zijn tussen de aansteker en de accu ( dat kan ik zeker wel testen door het contactslot op de uit stand te draaien en te kijken of de aansteker ook spanning krijgt...ja toch ??? )
Het lijkt mij wel handig, gewoon het zonnepaneeltje op het dashboard leggen, en plug in het aansteker contact en nooit geen lege accu meer.
Heeft iemand hier ervaring mee, of een idee over ?
Laatst gewijzigd door Dynamic1962 op 15 feb 2017 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Fijat
Forumgebruiker
Berichten: 313
Lid geworden op: 11 dec 2008 19:37

Re: accu laden via het aanstekercontact bij Panda 1.2 uit 2008

Bericht door Fijat »

Dynamic1962 schreef:Heeft iemand hier ervaring mee, of een idee over ?
Ervaring niet, een idee wel. Ik ben bang dat dat niet gaat werken, omdat de capaciteit van dat paneeltje veel te laag zal zijn. Ook werkt volgens mij de sigarettenaansteker niet als je auto niet op contact staat.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: accu laden via het aanstekercontact bij Panda 1.2 uit 2008

Bericht door bero »

Het gaat niet werken.. simpelweg omdat er geen prik op je sigarettenplug zit als het contact uit staat..
Meestal zitten er ook 2 accu klemmetjes bijgeleverd, beter die er op zetten :-)
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Dynamic1962
Forumgebruiker
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 dec 2016 16:22
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1.2 Dynamic 2008

Re: accu laden via het aanstekercontact bij Panda 1.2 uit 2008

Bericht door Dynamic1962 »

Ja, inderdaad, ik heb het even geprobeerd, maar de aansteker schakelt uit wanneer de contactsleutel uit het contact wordt gehaald.
Jammer, het leek mij wel makkelijk, want met de klemmetjes iedere keer weer in de motorruimte....dat doe je toch niet telkens.
En om alleen daarvoor er een constante aansluiting in te knutselen :no:
Dus zonnepaneeltjes maar weer op Marktplaats.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: accu laden via het aanstekercontact bij Panda 1.2 uit 2008

Bericht door bero »

.. of je zorgt dat de sigarettenplug een constante 12v krijgt ;-) kwestie van 1-2 kabeltjes maken ;-)
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Dynamic1962
Forumgebruiker
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 dec 2016 16:22
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1.2 Dynamic 2008

Re: accu laden via het aanstekercontact bij Panda 1.2 uit 2008

Bericht door Dynamic1962 »

Ja, vroeger voordat in alle auto,s een berg elektronica zat deed ik heel veel zelf, sloot mistlampen aan, monteerde zelf de trekhaak enzovoort.
Maar nu durf ik haast niks meer zelf te doen, bang dat ik kwetsbare boordsensoren of zelfs de computer beschadig c.q. opblaas. :cry:
En een monteur hoeft maar naar je auto te kijken en je bent al een tientallen euro,s lichter....ben er daarom erg voorzichtig mee.

Voor een constante aansluiting zou ik gewoon een wat dikkere draad rechtstreeks vanaf de plus op de accu naar de plus op de aanstekerplug aansluiten, en de "originele"plusdraad loshalen en even isoleren, en misschien nog een zekering er tussen, maar zou dat ook al weer problemen veroorzaken met boord-elektronica /....geen idee.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: accu laden via het aanstekercontact bij Panda 1.2 uit 2008

Bericht door bero »

Nee krijg je geen problemen mee. Toen ook in die van mij gedaan, nooit problemen.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”