Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu wo, 23 aug 2017, 20:24





Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Druppels olie; wat is er lek? (Foto's) 
Auteur
Bericht Deel dit onderwerp via: Deel dit onderwerp via: FacebookDeel dit onderwerp via: TwitterDeel dit onderwerp via: Google+
Forumgebruiker

Geregistreerd: zo, 04 sep 2016, 14:11
Berichten: 13
Woonplaats: Oost-Brabant
Panda: 1.1 active plus 2005
Bericht Druppels olie; wat is er lek? (Foto's)


Beste mede Panda rijders,
Tot mijn schrik liggen er druppels olie onder mijn Panda. Ik heb 2 weken geleden zelf de olie+oliefilter vervangen, gisteren voor het eerst weer een lange rit op de snelweg gereden en vanochtend dus druppels olie ontdekt onder de bout die nog half onderaan foto 1 te zien is. De carterplug en filter zijn schoon. Wel viel me op dat er ergens anders olie uit het blok lijkt te komen, volgens mij is dat bij de koppakking? (foto's 3 en 4) Of zien jullie wat anders op de foto's?

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding


Profiel
Forumgebruiker

Geregistreerd: ma, 20 jun 2016, 20:11
Berichten: 24
Woonplaats: nee, Werkplaats
Panda: 4x4 2005
2e Panda: 500 twinair


Wat jij noemt als koppakking is de klepdekselpakking....
..en die willen in der tijd nog wel eens door gaan zweten, dus vernieuwen lijkt mij een goede optie. (y)


Profiel
Forumgebruiker

Geregistreerd: zo, 04 sep 2016, 14:11
Berichten: 13
Woonplaats: Oost-Brabant
Panda: 1.1 active plus 2005


Dankjewel, had nog nooit van die pakking gehoord. Is dat vervangen eenvoudig zelf te doen?


Profiel
Forumgebruiker

Geregistreerd: zo, 19 maart 2017, 21:13
Berichten: 5
Panda: 169 1.2 2005


Hoi Ano,

Is vrij makkelijk zelf te doen zie video:

Ik heb het binnen een klein uurtje gedaan(incl motor schoonspuiten/vegen met ontvetter)

Veel success


Profiel
Forumgebruiker

Geregistreerd: zo, 04 sep 2016, 14:11
Berichten: 13
Woonplaats: Oost-Brabant
Panda: 1.1 active plus 2005


Hartstikke handig die youtube tutorial. Bedankt voor jullie hulp! _O_


Profiel
Forumgebruiker

Geregistreerd: zo, 04 sep 2016, 14:11
Berichten: 13
Woonplaats: Oost-Brabant
Panda: 1.1 active plus 2005


De kleppendekselpakking is inmiddels vervangen, op een gebroken bout na was het goed te doen :) De randen rond die pakking zijn nu droog, maar er blijft toch nog ergens olie lekken. Het lijkt uit de rechterkant van het blok te komen, wat is dat en zit daar ook een pakking?

Afbeelding Afbeelding Afbeelding


Profiel
Forumgebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 11 okt 2016, 18:27
Berichten: 211
Woonplaats: Médoc (33) Frankrijk
Panda: Panda 4x4 1.1L 1998 Trazione integrale


Ik zou in de eerste plaats alles perfect proper maken hoor, zodat je geen olie, vet resten meer ziet op het blok.
Rijden en bekijken.

Dat zijn geen druppels olie. Je elektrische plastic kabel behuizing is nog mooi droog.

Thermostaat huis denk ik?



Bonne route.

Volg de advonturen van onze Panda op: viewtopic.php?f=3&t=17797


Fiat 124 Spider Lusso Plus 2016
Fiat 500C Lounge Sportiva 2010
Fiat Panda 4x4 1998


Profiel
Forumgebruiker

Geregistreerd: zo, 04 sep 2016, 14:11
Berichten: 13
Woonplaats: Oost-Brabant
Panda: 1.1 active plus 2005


Ik heb het blok droog gemaakt met keukenrol; na één rit zit er weer olie op het blok en na de tweede rit drupt het op de grond. Het blok beter schoonmaken is in ieder geval een goed idee (remreiniger, wasbenzine oid?)


Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 26 sep 2006, 14:02
Berichten: 6763
Woonplaats: Deventer
Panda: Fiat Panda 4x4 Cross 1.3 JTD 2006
2e Panda: 4x4 Sisley 1987


Heb je nog extra kit gebruikt bij het vervangen van de klepdekselpakking? In het filmpje staat het als 'optie' maar uit ervaring met Welshwitch haar 4x4, is het toch nodig om daar extra isolatie te doen. De plek is echt gewoon van de klepdekselpakking.



Afbeelding
|| Upload je foto's via de uploader! || Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Cross Fiat Panda 4x4 Cross 1.3 JTD, 2006, Zwart (teminste, ik mag er in rijden en aan sleutelen)
1/2 eigenaar Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987


Profiel
Forumgebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 11 okt 2016, 18:27
Berichten: 211
Woonplaats: Médoc (33) Frankrijk
Panda: Panda 4x4 1.1L 1998 Trazione integrale


Hey Bero, om die jongen echt te helpen..... Bardahl bruine kit of blauwe?

En voor Ano ... Remreiniger is top om te ontvetten, die spuitbussen hebben ook een krachtige straal.
Stel eens de vraag aan Zilver010 die komt net van zijn dichting te vervangen, Maybe heeft hij een goede tip voor je .....



Bonne route.

Volg de advonturen van onze Panda op: viewtopic.php?f=3&t=17797


Fiat 124 Spider Lusso Plus 2016
Fiat 500C Lounge Sportiva 2010
Fiat Panda 4x4 1998


Profiel
Forumgebruiker

Geregistreerd: za, 29 apr 2017, 21:25
Berichten: 12
Woonplaats: Hengelo ov
Panda: Panda 1.2 emotion 2004. Panda 1.1 active


Denk dat hij lekt via de o-ring in de afdekplaat waar de bobines op gemonteerd zitten.
Bij alle Cinqs die ik gehad heb lekt hij daar ook.
Ff de kap demonteren ( 3 boutjes m6, sleutel 10) en kun je hem er zo afpakken/uittrekken.
Er zit hier een o-ring omheen en deze lekt 9 van de 10 keer.
Ff goed schoonmaken en vervangen OF dik insmeren met loctite blauw ( kit) en monteren.
Zo deed ik het jaren, idem klepdekselpakking en lekte nooit meer.

Succes.


Profiel
Forumgebruiker

Geregistreerd: zo, 04 sep 2016, 14:11
Berichten: 13
Woonplaats: Oost-Brabant
Panda: 1.1 active plus 2005


Ik heb kit in de hoeken gedaan en klepdekselpakking lijkt toch echt in orde nu.

Iedereen bedankt voor de hulp en tips _O_ Goed om te weten dat er nog een o-ring zit tussen het blok en die afdekplaat met bobines. Die heb ik eens bekeken en aan het vuil te zien lijkt het er op dat die ook lekte. De ring zelf zag er nog goed uit dus ik heb er een laag vloeibare pakking omheen gedaan, hopelijk is het nu opgelost.

Afbeelding

Ik heb deze websites gevonden waar wordt beschreven hoe die o-ring, de nokkenas keerring en de klepdekselpakking worden vervangen. Misschien dat iemand anders er ook wat aan heeft:
http://www.fiatscotland.co.uk/viewtopic.php?t=12971
http://www.datensucht.de/2008/02/20/zundspulendichtring/comment-page-1/


Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 26 sep 2006, 14:02
Berichten: 6763
Woonplaats: Deventer
Panda: Fiat Panda 4x4 Cross 1.3 JTD 2006
2e Panda: 4x4 Sisley 1987


(y) (y) Hopen dat het zo opgelost is.



Afbeelding
|| Upload je foto's via de uploader! || Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Cross Fiat Panda 4x4 Cross 1.3 JTD, 2006, Zwart (teminste, ik mag er in rijden en aan sleutelen)
1/2 eigenaar Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 31 jul 2012, 15:42
Berichten: 638
Woonplaats: Hove (Antwerpen)
Panda: 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda: Panda30-kop...op mijn 500L 1971 (650cc)


Ziet er inderdaad "eind goed, al goed" uit, en allicht weer wat bijgeleerd.
Maar ik wil er toch nog even deze bedenking aan toevoegen: op je foto's is te zien dat je het oliefilter er blijkbaar met een tang of ander gereedschap hebt opgedraaid (?) Deze veronderstelling maak ik vanwege de gekraste rand. In principe is de regel normaal: drie kwart omwenteling aanspannen na het eerste contact van de rubberen dichting tegen het metaal. Ook zeker wat motorolie of gelijkwaardig aan de rubberen dichtingsring smeren! (Vaak staat dat zelfs op het filter vermeld! Ook referentiestreepjes om te kunnen "tellen" hoeveel je hem al hebt "gedraaid".)
En normaal moet dat aanspannen dus net nog met de hand lukken, dus zonder gereedschap...
Natuurlijk, wanneer je er bvb. slecht met je hand bij kan komen, kun je het met een tool doen, maar hou de drie kwart omwenteling in de gaten! Als je hem "keihard" aanspant krijg je hem er volgende keer niet meer af! (Of toch zéér lastig)
Ook je afgebroken boutje aan het kleppendeksel kan een gevolg zijn van te hard aantrekken. (Of was het bij het losmaken?) En ook het lekken van een pakking: als je de boutjes té hard aantrekt kun je een pakking gewoonweg stuk pletten waardoor ie niet meer goed afdicht! Te los is natuurlijk ook niet goed. Voor élk boutje zijn er voorgeschreven aantrekkoppels, maar met wat oefenen krijg je dat gevoel wel "in je handen" zonder er telkens een momentsleutel bij te moeten halen. :wink:


Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 14 berichten ] 
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum





Wie is er online 

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Forum restyle 2010: aribold & welshwitch, 2014: aribold & forumbeheer.
phpBB.nl Vertaling