Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Sleutel werkt slecht

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
gbrugman
Forumgebruiker
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 nov 2016 12:25

Sleutel werkt slecht

Bericht door gbrugman »

Hallo,

Ik heb een fiat panda uit 2011, waarvan de sleutel erg slecht werkt.

Het gaat om de 3 knoppige klapsleutel.

De knop voor het open van de sloten reageert nauwelijks en triggert vaak juist het op slot doen van de auto. De knop voor het op slot doen van de auto is juist heel gevoelig, en word soms alleen al door beweging van de sleutel getriggerd.

Nu kan de dealer de behuizing vervangen voor 50€. Maar op internet zie ik het voor +-15€, en dan moet ik het zelf doen. Is dit het waard? Of is de kans dat ik het verkloot dusdanig groot dat ik beter voor die 50€ kan gaan?


Groet,
Gino

Gebruikersavatar
Pistachio
Forumgebruiker
Berichten: 423
Lid geworden op: 11 okt 2016 19:27
Locatie: Médoc, Gironde, Frankrijk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Sleutel werkt slecht

Bericht door Pistachio »

Is het dat rubberen latje? Dat kan je eruit halen hoor.... en testen of het ook slecht werkt zonder. Want dan is het niet de fout van de bekleding :-(

Maar voor die prijs als het de bekleding, latje is... Ik zou het doen hoor, moeilijk is het niet: http://www.advertentiex.nl/ad-panda-bra ... o-diversen
Er was eens groene een [__]==////==[__] 4X4 ....... :rofl:


Onze Panda: http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... 41#p179941

gbrugman
Forumgebruiker
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 nov 2016 12:25

Re: Sleutel werkt slecht

Bericht door gbrugman »

Pistachio schreef:Is het dat rubberen latje? Dat kan je eruit halen hoor.... en testen of het ook slecht werkt zonder. Want dan is het niet de fout van de bekleding :-(

Maar voor die prijs als het de bekleding, latje is... Ik zou het doen hoor, moeilijk is het niet: http://www.advertentiex.nl/ad-panda-bra ... o-diversen
Ah okay thanks! dan ga ik maar eens kijken, hoe kan ik de sleutel verder openmaken dan het klepje voor de batterij? En als ik de behuizing vervang, raakt de sleutel dan niet zijn herkenning met de auto kwijt?

Gebruikersavatar
Pistachio
Forumgebruiker
Berichten: 423
Lid geworden op: 11 okt 2016 19:27
Locatie: Médoc, Gironde, Frankrijk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Sleutel werkt slecht

Bericht door Pistachio »

het kasjte zo zal ik het maar noemen, kan je makkelijk verwijderen. Eens dit eraf kan je het rubberen latje verwijderen. Druk hier voor je knipsleutel knop in. Dan kan je wat rond peuteren. Het komt er uit. Daar kan ook redelijk wat vuil onderzitten.

http://autoonderdelencentrum.nl/product ... ukknoppen/
Er was eens groene een [__]==////==[__] 4X4 ....... :rofl:


Onze Panda: http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... 41#p179941

gbrugman
Forumgebruiker
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 nov 2016 12:25

Re: Sleutel werkt slecht

Bericht door gbrugman »


Gebruikersavatar
Pistachio
Forumgebruiker
Berichten: 423
Lid geworden op: 11 okt 2016 19:27
Locatie: Médoc, Gironde, Frankrijk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Sleutel werkt slecht

Bericht door Pistachio »

he leuk dan kan je hem in fiat blauw nemen ;-)
http://autoonderdelencentrum.nl/product ... tel-blauw/
Er was eens groene een [__]==////==[__] 4X4 ....... :rofl:


Onze Panda: http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... 41#p179941

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Sleutel werkt slecht

Bericht door bero »

Of drukrubbers zijn slecht of de knoppen zelf.
Behuizing vervangen is zelf te doen, maar je moet de behuizing op een aantal punten aanpassen aangezien er voor de Panda geen passende behuizing is.
Als je dat niet goed aanpast, heb je kans dat de antenne stuk gaat, waardoor je afstandsbediening niet meer wilt starten.
Mochten je knopjes zelf stuk zijn, wil ik die wel voor je maken.

Behuizing openmaken: schroefje onder het logo en dan is hij open.
De afstandsbediening raakt niet zijn synchronisatie met de auto kwijt, deze blijft in het geheugen zitten.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Sleutel werkt slecht

Bericht door Panda 500 »

De 3-knops-sleutel van onze "nieuwe" Nuova heeft ook zo'n probleem: Op slot doen werkt niet, ook het rode ledje niet. Af slot gaat wél, rode ledje licht op, en de kofferklep gaat soms, en het ledje dus ook alleen wanneer ie werkt.
Het lijkt me dus een probleem van defecte drukknopjes (?)
Ik probeerde dus de sleutel te openen maar dat viel dik tegen!

"Schroefje onder het logo"... Zit dat logo er gewoon op geplakt? Ik heb al met een stevig mesje geprobeerd het eraf te krijgen maar het biedt veel weerstand! De punt van mijn mes staat al krom. Ik ben zelfs bang om de sleutel of het toch wel stevige logo te beschadigen.
Ik probeerde eerst het "halve" deksel open te krijgen, de kant waar de sleutelring doorheen zit, maar ook dat biedt veel weerstand. Moet dat er af wippen of schuiven? Ik heb de ring er dus even afgehaald maar ook dan wil dat halve dekseltje niet lossen. Ik vermoed dat daar het batterijtje onder zit?
Ik meen een paar dagen geleden hier op het forum een tekening gezien te hebben, hoe de sleutel in elkaar steekt, maar vind die niet meer terug... Kan iemand me dat even doen terugvinden? Of andere tips natuurlijk?

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Sleutel werkt slecht

Bericht door bero »

Het schroefje zit echt onder het logo, alleen is dit logo 2-3mm dik met een goeie 'schuim' plakkertje vast.
Meestal maak ik het logo even warm (met een desoldeer-föhn, 100 graden) en dan pik ik schuin in het logo met een klein priempje.
Dan beschadig je wel het 'gel' laagje, maar als je die weer warm maakt op het einde, dan trekt dat wel weer goed recht.

De klep van de batterijhouder moet gewoon er af getrokken worden. Er zitten geen lipjes aan waardoor hij bijvoorbeeld eerst een kant omhoog.
Maar meestal is hij sinds de eerste aankoop van de auto, er niet meer vanaf geweest, dus kan die wat vast zitten.

Let ook op de sleutelbaard. Daar zit een veertje die opgewonden is ( :oops: ), en zal weg willen schieten.
aan een kant van de veer zit het staal naar buiten gebogen. Deze kan maar aan 1 kant van de behuizing (zit een uitsparing).
Dan de drukknop op de veer zetten die even een paar slagen naar rechts draaien totdat je weerstand voelt, sleutelbaard er op,
een paar keer linksom draaien, goed naar beneden duwen met de baard in de positie van ingeklapt, en andere deel van de behuizing er op klikken.

Soms wil het voorkomen dat niet de drukknopjes zelf, maar het rubber van de behuizing versleten is. aan de onder kant van het rubber, zit een soort kruisje van 1mm dik zodat die de drukknop raakt.

Misschien kun je een paar foto's maken van je bezigheid..

Succces (y)
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Sleutel werkt slecht

Bericht door Panda 500 »

Alvast bedankt Bero! Ik had inmiddels net jou foto-reportage teruggevonden, over het vervangen van de antenne! 't Waren dus geen tekeningen... Ik heb daarop dus het schroefje zien liggen en was dus overtuigd dat het toch onder het logo moest zitten. Bij mij is het het nieuwere rode Fiat logo, maar de sleutel ziet er identiek uit. Maar het gaat er dus niet zo eenvoudig af. Bedankt voor je verdere instructies! Zeker ook over de baard en veertje! (y) Ik vermoed dat die kleine "kruisjes" aan de binnenkant van de behuizingsknoppen op het printje van die mini-schakelaartjes moeten bedienen? Ik vermoed dat ik die wel zelf kan vervangen...
Maar ik ga er nu vanavond niet meer aan verder doen... ! :wink:
Ik rapporteer over de verdere pogingen! :wink:

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Sleutel werkt slecht

Bericht door Panda 500 »

Belofte maakt schuld: hierbij het verloop van de herstelling. Het mini-schakelaartje van de "open"-functie bleek gewoon los in de sleutel te liggen! Beide solderingen gelost! De herstelling was dus relatief eenvoudig, al moet ik zeggen dat het openen van de sleutel het moeilijkst was! Dank zij de tips van Bero is dat nu dus wél gelukt (y) , al bleef ik het best moeilijk vinden, vooral het losmaken van het Fiatlogo uit zijn diepliggende fitting... :!:
De foto's spreken voor zich, met hier en daar een commentaartje toegevoegd:

Logootje zeker gedurende een kwartier opgewarmd met warme luchtblazer, en de rest afgeschermd tegen oververhitting; maar toch nog erg moeilijk losgepeuterd te krijgen! Het zit erg diep én geklemd en gelijmd...
Afbeelding

Het schroefje zit verborgen onder de plakschuim-sticker.
Afbeelding

De 2 helften uit elkaar wrikken met o.a. schroevendraaiers en de drukknop ingedrukt houden om te vermijden dat het veertje wegspringt... Bedankt Bero!
Afbeelding

Voorzichtig de drukknop loslaten terwijl hij enkele toeren "losdraait". De baard draait dus mee en kun je nadien wegnemen.
Afbeelding

In het drukknopje hoort het eind van de veer zonder uitstekend eind. Wél steekt er een klein eindje "naar binnen" gericht, in de veer.
Afbeelding

Het eind van de veer mét het uitstekend eindje moet in het passend gleufje van de behuizing vallen.Op de foto naar links gericht.
Afbeelding

Nu pas merkte ik de oorzaak van het defect: het mini-schakelaartje lag gewoon los in de behuizing, ook al op de vorige foto's te zien!
Afbeelding

Na een beetje verder kijken dan mijn neus lang is zag ik waar het schakelaartje thuishoort... Ik dacht immers aanvankelijk dat het hoorde vlak bij de plek waar het lag bij openen van de sleutel: daar zag ik twee blinkende vlekjes waarop het ook zou passen! Maar dus blinkend en nooit gesoldeerd; dat leek me raar en was dus ook fout gedacht.
Afbeelding

Zo, eind goed al goed. Hij zit weer op zijn plaats én werkt. (y) Een klein beetje scheef maar hij deed het bij testen voor ik de sleutel weer dichtmaakte, dus ik heb het zo gelaten. Immers zo weinig mogelijk hitte overbrengen op zo'n printje lijkt me verstandig...
Afbeelding

De sleutel weer in elkaar zetten ging beter dan hem openen, al heb je voor het opwinden van de veer (2 toeren) en tegelijk de deksels tegen elkaar klikken eigenlijk drie handen nodig :wink: Maar wie wat knutselen gewend is heeft die toch?! :wink:

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Sleutel werkt slecht

Bericht door bero »

_O_ _O_ _O_ Mooi gedocumenteerd. Als ik bezig ben dan is er meestal iemand aan het wachten, dan heb ik daar geen tijd voor :mrgreen:

Het klopt dat er verschil in de logo's en de kleur van de afstandsbediening is, vanaf 2010 werd de Panda met de zwarte afstandsbediening en rooie 'nieuwe' logo geleverd.
De rest is gewoon het zelfde :-)
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Sleutel werkt slecht

Bericht door Panda 500 »

Interessante klus die eerlijk gezegd zonder jouw tips allicht niet zo goed verlopen was! (y) Ik verwachtte dat het Fiatlogo gewoon een dunne metaalfolie was of zo, en niet zo'n dik ding! Ik had allicht met meer kracht de twee helften uit elkaar gewrongen met breken tot gevolg...

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Sleutel werkt slecht

Bericht door bero »

:lol: (y)
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”