Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Uitvallen dimlicht

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Uitvallen dimlicht

Bericht door BertPleizier »

Ook mijn Panda heeft het bekende probleem van een gesmolten stekker op de zekeringenkast, waardoor het dimlicht in de rechter koplamp niet brandt.

Hier op het forum zijn er 2 oplossingen:
1: nieuwe steker monteren;
2: bypass met aparte zekeringen.

Bij beide oplossingen is er 1 nadeel (die dealers ook veel noemen): het probleem kan terug komen.

Op YouTube het filmpje gezien waarbij de 2 draden (met de gesmolten / rotte clipjes in de grijze connector) direct aan de binnenkant van de zekeringenkast / ECU worden gesoldeerd op de printplaat. Op deze manier omzeil je de stekkerverbinding in de connector zodat deze nooit meer problemen kan geven. Verder werkt alles gewoon origineel: geen zekeringen bijplaatsen en de huisge zekeringen blijven functioneren.

Nu wil ik deze oplossing ook gaan toepassen op mijn Panda. Hierover heb ik nog een paar vragen:
- Welke draden in de grijze connector zijn voor de beide dimlichten? Zijn dat draad 3 en 4 van rechts (de gemodificeerde stekker van de dealer / eBay heeft op de 3e en 4e pin van rechts een nieuw draadje). Ik wil deze oplossing namelijk voor beide dimlichten toepassen. Dan krijg je daar nooit meer last van.
- Wat voor soort elektradraad kan ik gebruiken? Ik heb in de garage nog installatiedraad liggen, maar ik denk dat dit te dik is?

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Uitvallen dimlicht

Bericht door sjirafje »

Ik zou tenminste even dik (mm2) draad gebruiken als het originele draad. Veel dikker is lastiger te verwerken en heeft ook geen zin omdat het niet de draad is die warm wordt maar de stekker die te fragiel is uitgevoerd. Grote kans dat de dikte wel ergens op de draad staat, anders even opmeten

Mij ontgaat eerlijk gezegd het nut van die zekeringen. De lampen zijn in de zekeringskast al afgezekerd en die branden bij mijn weten normaal gesproken nooit door.

Voor zover ik weet is het 1 draad per dimlicht. Zie ook het filmpje op pagina 4 van Oplossing uitvallen dimlicht panda
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Uitvallen dimlicht

Bericht door BertPleizier »

Zolang ik dus een draad gebruik die ongeveer net zo dik is (in ieder geval niet dunner) dan is het goed?

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Uitvallen dimlicht

Bericht door sjirafje »

Ja, maar als je toevallig iets hebt liggen dat bijvoorbeeld dubbel zo dik is dan kun je dat ook gewoon gebruiken.
Er bestaan wel regeltjes voor de dikte van de draad (bv 8 ampere per mm2). De lampen zijn 55W bij 12 V = 4,6A (P=U*I) Dus dan moet je minimaal 0.575mm2 draad gebruiken.

btw, het kan zijn dat de dikte er niet in mm2 maar in awg op staat. Gebruik dan even een omrekensite oid.
Laatst gewijzigd door sjirafje op 27 apr 2017 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Uitvallen dimlicht

Bericht door BertPleizier »

Ok, dan moet ik nog wel wat draad hebben liggen. Liefs massief. Anders zit je weer met van die losse koperdraadjes in het snoertje.

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Uitvallen dimlicht

Bericht door sjirafje »

Persoonlijk zou ik niet voor massief gaan, dat is al heel snel heel dik en als je een dunne gebruikt dan breekt die juist weer snel. Die koperdraadjes soldeer je toch gewoon?
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Uitvallen dimlicht

Bericht door BertPleizier »

Klopt, daar heb je gelijk in. Dan pak ik het reststukje plat huishoudsnoer (zwart) dat nog over is van een andere klus. Is ook 2 polig. :yes:

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Uitvallen dimlicht

Bericht door BertPleizier »

Vanmiddag even de contactpuntjes van pin 3 en 4 schoongeschraapt met een mini-schroevendraaiertje. Tevens de klemmetjes wat dichter geknepen en voor nu brandt het rechter dimlicht weer.

Is toch met een wat fijner gevoel rijden dan wanneer je bewust je licht uit laat en er aan moet denken om voor het donker weer thuis te zijn.

De echte reparatie / modificatie volgt nog.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8807
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Uitvallen dimlicht

Bericht door bero »

Gewoon volhouden totdat je veel gesein krijg :-)
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”