Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Kabelboom

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Daffiedolf
Forumgebruiker
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 apr 2017 19:27
1e Panda-achtige: 1.2 Emocion automaat uit 2009

Kabelboom

Bericht door Daffiedolf »

Ik kwam vandaag tot de ontdekking dat de kabelboom zichtbaar was onder de ruitenwissers. Bijzonder vond ik dat deze voor een deel niet was voorzien van isolatiemateriaal. De gekleurde "draadjes" zitten in het zicht.

Is dat normaal en bij alle auto's van dit type het geval?

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Kabelboom

Bericht door sjirafje »

Is bij de mijne ook. Ziet er ook uit of het zo hoort. Als je toch de motorkap open hebt, controleer even of de bak onder de kabelboom vrij van rotzooi is. Bij mij kwam er bijna een halve emmer aan bladeren en andere troep uit...
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

at0ny
Forumgebruiker
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 jul 2017 15:59
1e Panda-achtige: Panda 169 1.2

Re: Kabelboom

Bericht door at0ny »

Bij de panda van mijn vriendin is dit ook zo. Door voer naar binnen zit gegoten in een rubber/epoxy. Daarna zie je een stukje met isolatie materiaal, dan een stukje zichtbare bedrading. En voordat het richting de zekeringen box gaan in de kunstof doorvoer is het weer geïsoleerd. Ik denk dat het zo hoort.

Inderdaad ruimte even goed schoonmaken. Bij mijn vriendin waren de afwateringskanalen helemaal dicht geslibt.

Daffiedolf
Forumgebruiker
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 apr 2017 19:27
1e Panda-achtige: 1.2 Emocion automaat uit 2009

Re: Kabelboom

Bericht door Daffiedolf »

Goed te horen. Dat van de ruimte eronder hd ik al door.
Gelukkig heeft mijn vrouw geen verstopte afwateringskanalen!

wiemer
Forumgebruiker
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 feb 2014 15:47
1e Panda-achtige: 169 van 2011 51kW dynamic italia 150
Locatie: Nijmegen
Been thanked: 1 time

Re: Kabelboom

Bericht door wiemer »

isolatiemateriaal rot weg door het water dat erop druipt. Slechte zaak FIAT!
Dunne draadjes ook. Ik heb er maar een plastic zak boven geprutst.
Ergens in dit forum waarschuwt iemand dat het water via de electra-pijp naar de zekeringskast zou kunnen lopen, als de afwatering niet deugt. :shock: :shock:

Groetjes Wiemer
Elke rit is een proefrit.

dirking
Forumgebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 aug 2017 20:21
1e Panda-achtige: Fiat Panda 169 - 1.2 Fire 44kW 2007

Re: Kabelboom

Bericht door dirking »

In verband met de aanleg van een voedingskabel t.b.v de trekhaak (zie ander bericht) ben ik het probleem van de kabel kabelboom ook tegengekomen.
Een deel van de bescherming is geheel weggeteerd als gevolg van het vocht.

Als oplossing heb ik een deel van de bekabeling opnieuw gewikkeld met deze stoffen tape (te koop bij Aliexpress). Het deel onder het open rooster heb ik gewikkeld en ook omsloten met een stukje zwarte plastic ribbel- kabelmantelbuis wat ik ooit bij Ikea had gekocht voor het wegwerken van snoeren. Deze buis wordt nog steeds verkocht en heeft over de lengterichting een opening zodat je hem over de kabelboom kunt schuiven. Ik heb hem her en der gefixeerd door rondom tape aan te brengen.

De open zijde zit onder zodat het condens- of regenwater evengoed kan weglopen. Hiermee probeer ik in ieder geval verder verval of beschadigingen te voorkomen.
Misschien een oplossing?

Gr. Dirk

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”