Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Achterklep gaat soms spontaan open

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
golden07
Forumgebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jun 2017 19:52
1e Panda-achtige: 2004

Achterklep gaat soms spontaan open

Bericht door golden07 »

Hallo,

Ik heb een probleempje met mijn panda uit 2004. De achterklep springt soms spontaan van het slot. Dit lijkt nu vooral te gebeuren als je de deuren ook van het slot haalt. Het lijkt dan of je de knop op de afstandsbediening langer dan 1 seconde in drukt, zo'n geluid geeft dat. en de klep is dan ook open. Dit kan ook zomaar onder het rijden gebeuren. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee en weet hoe ik dit kan oplossen?

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Achterklep gaat soms spontaan open

Bericht door sjirafje »

Al eens naar de microswitch/bekabeling in de achterklep gekeken? Zie:
Probleem acherklep, gaat spontaan open,
automatisch vergrendelen werkt niet en
Waar is dat kabeltje voor?

Als dat je niet verder helpt kun je ook even de stekker onder het dashboard eens controleren.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

golden07
Forumgebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jun 2017 19:52
1e Panda-achtige: 2004

Re: Achterklep gaat soms spontaan open

Bericht door golden07 »

sjirafje schreef:Al eens naar de microswitch/bekabeling in de achterklep gekeken? Zie:
Probleem acherklep, gaat spontaan open,
automatisch vergrendelen werkt niet en
Waar is dat kabeltje voor?

Als dat je niet verder helpt kun je ook even de stekker onder het dashboard eens controleren.
bedankt voor uw antwoord, helaas kreeg ik geen mail dat er een reactie was, vandaar mijn late reactie.

Het probleem is even weggeweest, nu is het weer terug, maar zo erg dat hij standaard van het slot springt.

Klopt het dat in de handvat van de kofferbak klep ook een knop zou moeten zitten als je hem daaraan wilt openen? bij ons lijkt dat niet het geval, kan het zijn dat hier iets in vast zit?

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Achterklep gaat soms spontaan open

Bericht door sjirafje »

golden07 schreef:
sjirafje schreef:Al eens naar de microswitch/bekabeling in de achterklep gekeken? Zie:
Probleem acherklep, gaat spontaan open,
automatisch vergrendelen werkt niet en
Waar is dat kabeltje voor?

Als dat je niet verder helpt kun je ook even de stekker onder het dashboard eens controleren.
bedankt voor uw antwoord, helaas kreeg ik geen mail dat er een reactie was, vandaar mijn late reactie.

Het probleem is even weggeweest, nu is het weer terug, maar zo erg dat hij standaard van het slot springt.

Klopt het dat in de handvat van de kofferbak klep ook een knop zou moeten zitten als je hem daaraan wilt openen? bij ons lijkt dat niet het geval, kan het zijn dat hier iets in vast zit?
Ik dacht eerst ook dat er in de greep van de achterklep geen knop zit. Maar hij zit er bij mijn Panda wel. Als je je hand in de greep doet om de klep te openen moet je bij mij de knop eerst naar achter duwen (van je af) en dan trekken (naar je toe). Je hoort dan het motortje de klep van slot doen.
Misschien is dit bij jou ook zo?
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Captain Chaos
Forumgebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 jun 2016 21:11
1e Panda-achtige: 4x4 2005
2e Panda-achtige: 500 twinair
Locatie: nee, Werkplaats

Re: Achterklep gaat soms spontaan open

Bericht door Captain Chaos »

bij een centrale deurvergrendeling zit er in de achterklepgreep een schakelaartje dat het motortje moet bedienen van het slot.

als je geen beweging in het klepje voelt , of je hoort de microswitch niet klikken... kunnen er twee dingen zijn:
of het schakelaartje wordt continu ingedrukt: hendel zit vast,
of de plastic pennetjes zijn afgebroken, waardoor het schakelaartje te ver naar binnen is gedrukt en helemaal niet schakelt.

golden07
Forumgebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jun 2017 19:52
1e Panda-achtige: 2004

Re: Achterklep gaat soms spontaan open

Bericht door golden07 »

Captain Chaos schreef:bij een centrale deurvergrendeling zit er in de achterklepgreep een schakelaartje dat het motortje moet bedienen van het slot.

als je geen beweging in het klepje voelt , of je hoort de microswitch niet klikken... kunnen er twee dingen zijn:
of het schakelaartje wordt continu ingedrukt: hendel zit vast,
of de plastic pennetjes zijn afgebroken, waardoor het schakelaartje te ver naar binnen is gedrukt en helemaal niet schakelt.
Bedankt voor uw reactie,

Ik heb nog even verder gekeken, ik denk dat laatste, dat hij te ver naar binnen zit. Het valt op dat het euvel vooral smorgens, als het wat kouder is voorkomt.

Nou heb ik een stekkertje losgehaald, het slot werkt nog wel, maar ik vraag mij af wat dit kabeltje doorgeeft. In principe kunnen wij de klep prima met de afstandsbediening openen, maar hij moet niet spontaan open gaan natuurlijk.

Kan iemand mij vertellen wat de volgende stekker regelt? wellicht is dit de stekker van de microswitch? zie bijgevoegde afbeeldingen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Panda69
Forumgebruiker
Berichten: 148
Lid geworden op: 03 apr 2016 21:58
1e Panda-achtige: 1.2 2011
Been thanked: 1 time

Re: Achterklep gaat soms spontaan open

Bericht door Panda69 »

Ik heb het een paar keer gehad dat buren me waarschuwden dat mijn achterklep open stond, en ik er vanuit ging dat ik vergeten was de klep te sluiten na het uitladen van boodschappen.

Het zou natuurlijk ook dit technisch probleem kunnen zijn geweest, mijn geheugen is nogal sterk en ik kan me niet voorstellen dat ik mijn auto achterlaat met de koffer open.

Vraag: kan het automatisch openen van het slot (niet het openen van de klep) makkelijk worden afgekoppeld, waarna de klep alleen nog maar het de sleutel kan worden geopend? Ik zou er geen bezwaar tegen hebben dit openen handmatig te doen, met sleutel, en het zou me per direct een veiliger gevoel geven.

Captain Chaos
Forumgebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 jun 2016 21:11
1e Panda-achtige: 4x4 2005
2e Panda-achtige: 500 twinair
Locatie: nee, Werkplaats

Re: Achterklep gaat soms spontaan open

Bericht door Captain Chaos »

ehhh.. dat zou je even moeten proberen door het stekkertje los te halen zoals op bovenstaande foto: dat zijn namelijk de draadjes die het slot ontgrendelen.
Weet niet uit mijn hoofd of er een mechanische verbinding zit tussen sleutel en slot.. zal haast wel...kwestie van uitproberen...

@golden07: je zit aan de verkeerde kant: dit is namelijk het slot zelf 8) je moet het ding hebben boven de kentekenplaat : daar zit een greep in die een schakelaartje bedient (als alles heel is tenminste :mrgreen: )

SterkeJerke
Forumgebruiker
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 nov 2017 19:46
1e Panda-achtige: 2004
Locatie: Augustinusga (FRL) bij Drachten

Re: Achterklep gaat soms spontaan open

Bericht door SterkeJerke »

+1 (2004)
Ook hier een achterklep die steeds open springt.
Gebeld met de Fiat dealer in Heerenveen/Leeuwarden, en een nieuwe handgreep met micro switches kost nu dus bijna €160,=
Ik zal dus zelf even moeten gaan sleutel. Iemand fototjes van het proces van vervangen microswitch?
Of anders misschien een adresje waar de handgrepen een redelijke prijs hebben?

Gebruikersavatar
smilie-air
Forumgebruiker
Berichten: 908
Lid geworden op: 31 aug 2007 11:24
1e Panda-achtige: 1.2 Dynamic 2004
Locatie: Spijkenisse

Re: Achterklep gaat soms spontaan open

Bericht door smilie-air »

Hier ook de cv uit moeten zetten omdat achterklep steeds open sprong...zekering eruit gehaald..maar ja kan nu niet opslot
  • Smilie-Air |1100 Smile || Azzurro Astrale || 03-2003 || 120dkm | gekocht met 46,9dkm 10/2008 verkocht met 120dkm op de teller
    Black velvet |1.2 Dynamic || Zwart|| 07-2004 || 131dkm | gekocht met 48dkm 7/2013

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”