Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

radiateur

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Gebruikersavatar
vdblom
Forumgebruiker
Berichten: 80
Lid geworden op: 27 jan 2013 19:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda Young 1.1 bj2003 106000km
2e Panda-achtige: Fiat Panda Lounge 1.2 bj2013 71000km
Locatie: Lidköping, Zweden

radiateur

Bericht door vdblom »

Hoi panda liefhebbers

afgelopen vrijdag is de radiateur van mijn panda 1.2 bj 2004 gesprongen en alle koelvloeistof eruit gelopen opweg van werk naar huis.
Ik kwam pas achter het probleem toen het in de panda naar rook begon te ruiken en ik een vreemd getik begon te horen.
eenmaal langs de kant van de weg veel rook en meer koelvloeistof dat wegliep uit de radiateur linksonder.

nu had ik een paar vraagjes hierover

- zou er geen waarschuuwings lampje moeten zijn gaan branden dat mijn motor te heet was.
- wat voor meerschade kan ik verwachten behalven een lekker radiateur?
- waar kwan die rook vandaan? het was zeker geen stoom. het motorblok lijkt wat olie ig geworden kan er een pakking kapot zijn gegaan
- iemand die weet wat dit gaat kosten , vervangen radiateur bij garage (ervaring mee?
- kan de waterpomp ook kapot zijn gegaan of kan die (droog lopen) die is namelijk 2 maand geleden vervangen samen met de distributieriem voor een paar honderd euries.

grt Daan

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: radiateur

Bericht door Pinda1000 »

vdblom schreef: - zou er geen waarschuuwings lampje moeten zijn gaan branden dat mijn motor te heet was.
Nee, in dit geval niet. Als het niveau van de koelvloeistof snel zakt door een lekkage zal de koelvloeistoftemperatuursensor dit niet aangeven. Deze geeft alleen een signaal indien de koelvloeistof te heet wordt

- wat voor meerschade kan ik verwachten behalven een lekker radiateur?
Als je nog lang bent doorgereden waarschijnlijk een doorgeslagen koppakking en misschien ook nog een kromme kop

- waar kwan die rook vandaan? het was zeker geen stoom. het motorblok lijkt wat olie ig geworden kan er een pakking kapot zijn gegaan
Als de koppakking doorslaat zal er uiteindelijk ook olie naar buiten gaan lekken, dit geeft grijze/zwarte rook

- iemand die weet wat dit gaat kosten , vervangen radiateur bij garage (ervaring mee?
Ligt eraan wat er allemaal stuk is, maar in ieder geval een koppakkingset, de kop laten vlakken plus arbeidsloon

- kan de waterpomp ook kapot zijn gegaan of kan die (droog lopen) die is namelijk 2 maand geleden vervangen samen met de distributieriem voor een paar honderd euries.
Pomp zal nog wel goed zijn, die gaat niet zo gauw stuk hiervan

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: radiateur

Bericht door sjirafje »

Er staan regelmatig complete 2ehands blokjes op marktplaats. Mogelijk is het wisselen van het blok goedkoper dan je oude herstellen als daar veel schade aan is.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: radiateur

Bericht door Pinda1000 »

Maar dan wel op http://www.m" onclick="window.open(this.href);return false;ærktplååts.se :P

Gebruikersavatar
vdblom
Forumgebruiker
Berichten: 80
Lid geworden op: 27 jan 2013 19:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda Young 1.1 bj2003 106000km
2e Panda-achtige: Fiat Panda Lounge 1.2 bj2013 71000km
Locatie: Lidköping, Zweden

Re: radiateur update

Bericht door vdblom »

even een update mbt de panda , bedankt voor de reakties trouwens

Gister belden de garage( fiat dealer in Lidköping ) dat het vervangen van de radiateur en het "Luftspjällhus" gasklephuis als ik me niet vergis en wat blijkbaar ook kapot was gegaan ruim 16000 kronen gaat kosten oftewel bijna 1700 euro :(

dat was even schrikken, nu vroeg ik mij af waarom is opeens mijn kleppenhuis stuk kan dit samenhangen met de gesprongen radiateur en oververhitting van de motor?

Heb de auto bij de garage weggehaald omdat ik het hopelijk zelf goedkoper kan fixen.
gisteravond de auto gestart en deze loopt niet netjes stationair het toerental varieert van 500 tot 2000 klinkt niet echt lekker.

uit het onderzoek van de garage is ook naar voren gekomen dat er geen motor fout codes zijn
wie heeft er tips, kun je het gasklephuis reseten of moet het uit elkaar, schoonmaken??

grt Daan

wiemer
Forumgebruiker
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 feb 2014 15:47
1e Panda-achtige: 169 van 2011 51kW dynamic italia 150
Locatie: Nijmegen
Been thanked: 1 time

Re: radiateur

Bericht door wiemer »

indrukwekkend verhaal.

Die gasklephuizen zijn van plastic dacht ik.... Vandaar misschien?
Wordt heet hoor zo n drooggelopen motor...

Succ6 Wiemer
Elke rit is een proefrit.

Gebruikersavatar
vdblom
Forumgebruiker
Berichten: 80
Lid geworden op: 27 jan 2013 19:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda Young 1.1 bj2003 106000km
2e Panda-achtige: Fiat Panda Lounge 1.2 bj2013 71000km
Locatie: Lidköping, Zweden

Re: radiateur

Bericht door vdblom »

Panda 169 was niet meer te redden altans niet voor een redelijke prijs en kilometerstand (2000euro) waarvan 1000 aan onderdelen.

Nu een nieuwe pande gekocht een 312 lounge met winterpakket uit 2013 met de 1.2L 4 cylinder met 54000km
blij mee :)

alles van de 169 is trouwens tekoop of gratis ex (verzendkosten) binnenkort meer in de verkoop rubriek

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”