Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Slangetje van luchtfilterhuis naar inl spruitstuk lek.

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
wiemer
Forumgebruiker
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 feb 2014 15:47
1e Panda-achtige: 169 van 2011 51kW dynamic italia 150
Locatie: Nijmegen
Been thanked: 1 time

Slangetje van luchtfilterhuis naar inl spruitstuk lek.

Bericht door wiemer »

Hier is meer over geschreven, slangetje kan zomaar openscheuren en dan zeikt er wat olie uit.
Kan zo vervangen worden door een ander slangetje van 6 mm inwendig, dat heb ik gedaan.
Wel had ik de indruk dat er iets in de originele slang zat, wat pannenspons ofzo.

Omdat het slangetje het gasklephuis passeert, is het valse lucht voor dat gasklephuis; [niet voor de benzine/luchtverhouding] :idea:
Als er [te]veel lucht doorheen gaat, hoe houdt de ECU de fiat dan op 800 toeren stationair :roll:

Dus heb ik een flinke houtschroef 10 centimeter ofzo in het slangetje geduwd.... die gaat niet schuiven.
Nu is de doorlaat toch beperkt en de olie kan langs de spiraal.

Wat blijkt? Stationair bokt ie minder, en is lekkerder met file-rijden bij de hele lage snelheden. [NOOT: het slangetje was gescheurd en trekt dan extra valse lucht aan]
Maar toch...

Groetjes Wiemer.
Elke rit is een proefrit.

Gebruikersavatar
peetje
Forumgebruiker
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 nov 2012 11:34
1e Panda-achtige: Hatchback 1.2 Classic 169 -2010

Re: Slangetje van luchtfilterhuis naar inl spruitstuk lek.

Bericht door peetje »

wiemer schreef:Hier is meer over geschreven, slangetje kan zomaar openscheuren en dan zeikt er wat olie uit.
Kan zo vervangen worden door een ander slangetje van 6 mm inwendig, dat heb ik gedaan.
Wel had ik de indruk dat er iets in de originele slang zat, wat pannenspons ofzo.

Omdat het slangetje het gasklephuis passeert, is het valse lucht voor dat gasklephuis; [niet voor de benzine/luchtverhouding] :idea:
Als er [te]veel lucht doorheen gaat, hoe houdt de ECU de fiat dan op 800 toeren stationair :roll:

Dus heb ik een flinke houtschroef 10 centimeter ofzo in het slangetje geduwd.... die gaat niet schuiven.
Nu is de doorlaat toch beperkt en de olie kan langs de spiraal.

Wat blijkt? Stationair bokt ie minder, en is lekkerder met file-rijden bij de hele lage snelheden. [NOOT: het slangetje was gescheurd en trekt dan extra valse lucht aan]
Maar toch...

Groetjes Wiemer.

hallo
heb je gewoon een schroef in het slangetje gepropt maar verstopt dat niet ? en als een stukje van een pannensponsje er in doet
kan dat dat ?

grijze275
Forumgebruiker
Berichten: 246
Lid geworden op: 29 sep 2011 20:51

Re: Slangetje van luchtfilterhuis naar inl spruitstuk lek.

Bericht door grijze275 »

Kun je een foto maken of iets duidelijker zijn?Lees nu alleen dat je een slang hebt vernieuwd en ergens een schroef hebt ingedraaid.

wiemer
Forumgebruiker
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 feb 2014 15:47
1e Panda-achtige: 169 van 2011 51kW dynamic italia 150
Locatie: Nijmegen
Been thanked: 1 time

Re: Slangetje van luchtfilterhuis naar inl spruitstuk lek.

Bericht door wiemer »

Er is maar een 6 mm slangetje dat van t luchtfilterhuis [naast en haaks op de grote carterontluchting-uitmonding] naar het plastic inlaatspruitstuk gaat.

Ik ben geen held in t uploaden van fotos... eerst dus maar: het slangetje. Daar was sprake van bij Herman456 die n grote beurt had gedaan, en bij wiens Panda ook het slangetje kapot was:
Toch ging er iets mis, onder het luchtfilterhuis zat een T-stukje met 2 slangen er op, een dikke (plm 2 cm doorsnee) en een dunne (plm 1 cm doorsnee). En deze laatste brak een tuutje van het T stukje af. Ook bleek deze slang super verdroogd te zijn.
De houtschroef is er eentje 100 mm lang schacht 4,3 mm, op schroefdraad bijna 6mm, een flinke jongen dus. De kop moest er in hoge mate af natuurlijk... jullie zullen nu beweren dat er nix meer doorheenkomt maar jawel [getest]
Denkbaar dat hij functioneel dicht zit, en dan zal er bij stat wel extra oliedampen in t gasklephuis komen... :-(
...maar dat zien we dan wel weer!

Wiemer
Elke rit is een proefrit.

Gebruikersavatar
SpaceRobinBarry
Forumgebruiker
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 dec 2016 09:41
1e Panda-achtige: 169 1.4 100HP
2e Panda-achtige: 169 1.2 Edizione Cool
Locatie: Zoetermeer

Re: Slangetje van luchtfilterhuis naar inl spruitstuk lek.

Bericht door SpaceRobinBarry »

Bij mij was deze helaas ook afgebroken. ik heb echter dit dicht gebrand met een soldeerbout en het afgebroken stukje,
de carterontluchtingsslang heb ik afgedopt met een slangklem en zo,n platte bout

Merk er verder niks van.
Schok er wel van toen ik het afbrak aangezien het achter de gasklep zat.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Slangetje van luchtfilterhuis naar inl spruitstuk lek.

Bericht door Pinda1000 »

Dat slangetje zit er niet voor niks.......

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”