Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Motorolie

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Motorolie

Bericht door BertPleizier »

Binnnenkort wil ik de motorolie van mijn Fiat Panda 1.2 Emotion (2008) gaan verversen. Deze week zal ik een oliefilter en afdichting van de carterplug halen bij de dealer. In het boekje staat bij de olie:

SAE 5W40 op synthetische basis, die ruimschoots voldoet aan de specificaties ACEA A3 en API SL. Origineel: Selenia 20K.

Nu heb ik op Selenia 20K gezocht, maar deze naam kom ik niet (meer) tegen.

Wie weet hoe de opvolger van deze olie heet? Is deze bijvoorbeeld goed: https://www.autobandenmarkt.nl/cgi-bin/ ... disabled=1" onclick="window.open(this.href);return false;

PS: ik wil graag de originele voorgeschreven olie gebruiken.

Gebruikersavatar
kees5
Forumgebruiker
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jun 2016 19:45
1e Panda-achtige: Kia Picanto X Line 100 PK 2021
Been thanked: 2 times

Re: Motorolie

Bericht door kees5 »

Ik weet niet of de dealer merkgericht olie inkoopt.
Kom in de werkplaats altijd een groot blauw vat tegen waar ze het uit pompen..
ik zeg niet dat die olie niet goed is !!
Maar ik moest wel € 11.50 afrekenen voor een halve liter die er bij moest..

Fijat
Forumgebruiker
Berichten: 313
Lid geworden op: 11 dec 2008 19:37

Re: Motorolie

Bericht door Fijat »

Mijn Panda is van 2009 (nieuw gekocht), hier zat vanuit de dealer Shell Helix Ultra 5W40 in, dit ben ik altijd blijven gebruiken.
Kleine meevaller: dat spul was altijd zo'n 10 euro per liter, maar de zaak waar ik het normaal altijd haalde had het bijna op, er was nog een liter, die op de 12 euro moest kosten. Na wat zoeken vond ik Oliehandel.nl waar die olie per liter 5,40 incl. kostte, en 2,95 verzenden (3 liter). Trouwens, carterplugring heb je niet nodig, is een tapse plug (tenminste, bij de 2009 versie).

Gebruikersavatar
peetje
Forumgebruiker
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 nov 2012 11:34
1e Panda-achtige: Hatchback 1.2 Classic 169 -2010

Re: Motorolie

Bericht door peetje »

BertPleizier schreef:Binnnenkort wil ik de motorolie van mijn Fiat Panda 1.2 Emotion (2008) gaan verversen. Deze week zal ik een oliefilter en afdichting van de carterplug halen bij de dealer. In het boekje staat bij de olie:

SAE 5W40 op synthetische basis, die ruimschoots voldoet aan de specificaties ACEA A3 en API SL. Origineel: Selenia 20K.

Nu heb ik op Selenia 20K gezocht, maar deze naam kom ik niet (meer) tegen.

Wie weet hoe de opvolger van deze olie heet? Is deze bijvoorbeeld goed: https://www.autobandenmarkt.nl/cgi-bin/ ... disabled=1" onclick="window.open(this.href);return false;

PS: ik wil graag de originele voorgeschreven olie gebruiken.
bij mijn Panda is de aftap plug voor de olie een inbusbout dus ik heb ook geen afdichtings ring
en ik heb ook een 1.2 motor
het is wel een grote inbus sleutel

Andre69
Forumgebruiker
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 apr 2017 22:25
1e Panda-achtige: Panda 1.2 emotion 2004. Panda 1.1 active
Locatie: Hengelo ov

Re: Motorolie

Bericht door Andre69 »

Ik haal de olie gewoon bij action.
Deze voldoet ruim voldoende voor deze motoren.
Ik heb afgelopen jaren div Cinqs gehad met originele 1.1 motoren maar ook met omgebouwde 1.2 motoren ( punto 75).
Deze werden op circuitdagen extreem zwaar belast maar geven geen krimp.
Je mag een overpriced olie gaan gebruiken maar de 5W30/40 van de action voldoet ruimschoots en kost een fractie.

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Motorolie

Bericht door Erik 319 »

Het merk olie is inderdaad minder belangrijk dan de specificaties.
Een 1,2 motor is niet echt een hightech motorblok en dure speciale olie is niet echt zinvol.
Ik heb ook wel eens action olie gekocht en er is idd niets mis mee.
312=500 319=Panda.

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Motorolie

Bericht door BertPleizier »

Even een update:

Ik heb contact gezocht met Fiat. In het instructieboekje van mijn Panda staat namelijk tegenstrijdige informatie voor wat betreft de voorgeschreven motorolie: voorgeschreven is 5W40 met specificatie X en vanuit de fabriek zit er Selenia 20K in, zo valt er in dezelfde tabel te lezen. Op de website van Petronas staat echter op het productblad van Selenia 20K dat deze uitsluitend met 10W40 als viscositeit is geleverd. Een beetje vreemd dus (tenzij er inloopolie 10W40 in zit af fabriek, maar dat staat er niet bij).

Na 10 dagen wachten (vraag werd voorgelegd aan de technische dienst) kwam het antwoord: 5W40. Hier was ik inmiddels zelf ook (al) achter gekomen, maar toch bedankt voor het antwoord. Op mijn vraag wat ik moet met de tegenstrijdige informatie uit de tabel moest men mij het antwoord schuldig blijven. Ze bleven namelijk volhouden Selenia 20K of 5W40 olie met minimaal dezelfde specificaties te gebruiken. Duidelijk een antwoord op een vraag die niet begrepen is, aangezien Selenia 20K geen 5W40 olie is :roll: .

Eind goed al goed: mijn andere auto gebruikt Total Quartz 9000 5W40 vol synthetische olie. Makkelijk, want dan gebruik ik gewoon deze olie in de panda. Scheelt weer op de inkoop _O_ .

Via eBay eerst een passende oliefilterdop (3/8") gekocht voor op de ratel. Dit is een zwarte kap je je over het filter (de gekartelde bodem) schuift. Met de ratel krijg je hem dan altijd los zonder het filter te beschadigen. Zolang je originele / steeds hetzelfde type universele oliefilter gebruikt past je dop altijd. Wissel je van merk oliefilter dan moet je iedere keer een nieuwe passende dop kopen. Er zijn vele variaties in diameter en aantal kartels. "Helaas" moest ik tijdens de oliewissel eerst nog een andere ratel kopen (3/8"), want voor mijn 1/2" ratel met 3/8" verloop was net geen ruimte tussen het oliefilter en katalysator. Met de nieuwe ratel had ik geen verloop meer nodig en kon ik het filter netjes lossen.

Zonder plastic beschermplaat onder de motor is het olie verversen een klusje van niks. Voorlopig kan de Panda weer km's maken met nieuwe olie + oliefilter.

Totale kosten: 5 liter olie € 23,90 + origineel Fiat oliefilter € 14,42 = € 38,32.
Eenmalige kosten: aanschaf 12 mm inbus € 15,00 + oliefilterdop € 10,00 = € 25,00.

at0ny
Forumgebruiker
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 jul 2017 15:59
1e Panda-achtige: Panda 169 1.2

Re: Motorolie

Bericht door at0ny »

BertPleizier schreef:Even een update:

Ik heb contact gezocht met Fiat. In het instructieboekje van mijn Panda staat namelijk tegenstrijdige informatie voor wat betreft de voorgeschreven motorolie: voorgeschreven is 5W40 met specificatie X en vanuit de fabriek zit er Selenia 20K in, zo valt er in dezelfde tabel te lezen. Op de website van Petronas staat echter op het productblad van Selenia 20K dat deze uitsluitend met 10W40 als viscositeit is geleverd. Een beetje vreemd dus (tenzij er inloopolie 10W40 in zit af fabriek, maar dat staat er niet bij).

Na 10 dagen wachten (vraag werd voorgelegd aan de technische dienst) kwam het antwoord: 5W40. Hier was ik inmiddels zelf ook (al) achter gekomen, maar toch bedankt voor het antwoord. Op mijn vraag wat ik moet met de tegenstrijdige informatie uit de tabel moest men mij het antwoord schuldig blijven. Ze bleven namelijk volhouden Selenia 20K of 5W40 olie met minimaal dezelfde specificaties te gebruiken. Duidelijk een antwoord op een vraag die niet begrepen is, aangezien Selenia 20K geen 5W40 olie is :roll: .

Eind goed al goed: mijn andere auto gebruikt Total Quartz 9000 5W40 vol synthetische olie. Makkelijk, want dan gebruik ik gewoon deze olie in de panda. Scheelt weer op de inkoop _O_ .

Via eBay eerst een passende oliefilterdop (3/8") gekocht voor op de ratel. Dit is een zwarte kap je je over het filter (de gekartelde bodem) schuift. Met de ratel krijg je hem dan altijd los zonder het filter te beschadigen. Zolang je originele / steeds hetzelfde type universele oliefilter gebruikt past je dop altijd. Wissel je van merk oliefilter dan moet je iedere keer een nieuwe passende dop kopen. Er zijn vele variaties in diameter en aantal kartels. "Helaas" moest ik tijdens de oliewissel eerst nog een andere ratel kopen (3/8"), want voor mijn 1/2" ratel met 3/8" verloop was net geen ruimte tussen het oliefilter en katalysator. Met de nieuwe ratel had ik geen verloop meer nodig en kon ik het filter netjes lossen.

Zonder plastic beschermplaat onder de motor is het olie verversen een klusje van niks. Voorlopig kan de Panda weer km's maken met nieuwe olie + oliefilter.

Totale kosten: 5 liter olie € 23,90 + origineel Fiat oliefilter € 14,42 = € 38,32.
Eenmalige kosten: aanschaf 12 mm inbus € 15,00 + oliefilterdop € 10,00 = € 25,00.
Ik heb ook navraag gedaan bij de fiat dealer in Papendrecht. Die gaven ook aan voor een 1.2 uit 2004 zolang het maar een 5w40 is van goeie kwaliteit. Stelde de vraag aangezien ik in mijn seat een 5w40 C3 gebruik en voor de panda 5w40 a3/b4 tegen kwam. Ik zou gewoon de castrol magnatec 5w40 c3 kunnen gebruiken voor de panda. Boekje gas ook de selenia 20K aan (5w40)

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Motorolie

Bericht door Robert100HP »

De "oliediscussie" laait wederom op, het blijft altijd weer een strijd tussen twee kampen. De een gooit er goedkope merkloze olie in, de ander vult de de motor met een kwaliteits product. Alle verkocht motor oliën moeten voldoen aan de zelfde minimale basis eisen, het prijsverschil tussen merk en merkloos zit de toegevoegde dopes. Deze dopes zorgen o.a. voor brandstof besparing, conservering/reiniging, geluidsreductie en veel minder slijtage bij koude start.
Ik haal nog wel eens een (heel) oude motor uit elkaar en aan de inwendige vervuiling kun je zien of er braadvet of een motorolie is gebruikt.
Zelf gebruik ik Castrol Edge 10W60 om het HP blok in een gezonde conditie te houden.

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Motorolie

Bericht door BertPleizier »

De oliesiscussie gaat hier niet om goedkope of dure olie, maar om de viscositeit. Dan gaat het om de soort olie.

@ AtOny: Selenia 20K is dus geen 5W40, maar 10W40...

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Motorolie

Bericht door Robert100HP »

BertPleizier schreef:De oliesiscussie gaat hier niet om goedkope of dure olie, maar om de viscositeit. Dan gaat het om de soort olie.

@ AtOny: Selenia 20K is dus geen 5W40, maar 10W40...
Mij ging het om dit stukje tekst: Ik haal de olie gewoon bij action.Deze voldoet ruim voldoende voor deze motoren.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”