Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Panda 169; speakers vervangen

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
MarkF31
Forumgebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 feb 2018 09:11
1e Panda-achtige: 1.2 Dynamic automaat

Panda 169; speakers vervangen

Bericht door MarkF31 »

Sinds kort een Panda 169 in het bezit waarvan de originele speakers zo goed als overleden zijn. Deze wil ik graag vervangen. De radio is inmiddels vervangen door een (1-din) Pioneer met ingebouwde bluetooth / carkit (van dit jaar).

Nu heb ik mij her en der ingelezen en zag o.a. de volgende mogelijkheden;

voordeur;
- 16,5" (met pasring)
- tweeters (heb ik nieuw afdekklepje voor nodig met gaatjes / houder voor tweeter, welke maat tweeter?!)

achterdeur;
- 13" (pasring nodig?!)

Momenteel zit er alleen een 16,5" speakers in de voordeuren. Ik wil er eigenlijk niet meer dan 100 euro aan uitgeven (in ieder geval de voordeuren en evt. ook wat in de achterdeuren schroeven als dat zin heeft). Ben op zoek naar de benodigde maat van de tweeters en waar ik pasringen + afdekklepjes voor de tweeters kan vinden. Wellicht een DIY van hoe de deuren te demonteren?

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Panda 169; speakers vervangen

Bericht door sjirafje »

[youtube][/youtube]

Pasringen en speakerkapjes heb ik eerder op ebay voorbij zien komen (voorbeeld)
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Quin109
Forumgebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: 31 mar 2018 21:56
1e Panda-achtige: Panda Van 1.2 69 Active
2e Panda-achtige: 4x4 Trekking 2001
Facebook: https://m.facebook.com/claudia.koppens?ref=bo
Locatie: Deurne (NB)

Re: Panda 169; speakers vervangen

Bericht door Quin109 »

MarkF31 schreef:
voordeur;
- tweeters (heb ik nieuw afdekklepje voor nodig met gaatjes / houder voor tweeter, welke maat tweeter?!)
Jij bent al een stap verder dan ik! Waar heb je die afdekkapjes vandaan? :mrgreen:

CyberPanda
Clublid
Berichten: 107
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:43
1e Panda-achtige: Panda Emotion 2004
2e Panda-achtige: Saab 93 2005
3e Panda-achtige: Volvo 850 1996
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Panda 169; speakers vervangen

Bericht door CyberPanda »

Heb ook gedaan bij mijn Panda's uit 2004! Een pasring is eigenlijk niet nodig als je het niet erg vind om de oude speakers te molesteren.

Kiekje onder het deurpaneel:

Afbeelding

Die zwarte plastic rand waar de connector ook op zit kun je het beste hergebruiken. Als je de originele speaker lossnijd en de plastic mounting aan de achterkant wegknipt (met een tang oid) passen 17cm speakers er prima in. Vastgeschroefd door het plastic, zit stevig zat. Het beste kun je het geplakte foam van de oude speakers laten zitten, dit dient mooi als afsluiting en demping tegen trillingen op het plastic. Daarna even solderen op de originele contactjes, terugschroeven in je deur, connectortje er aan en je bent klaar.

Voor de achterdeuren geldt hetzelfde, maar dan met 13cm. Ik heb voor de Pioneer TS-G1730F en achter de Pioneer TS-G1333i gebruikt.

Als radio heb ik een Joying van Aliexpress besteld. Je kunt beter niet de goedkoopste nemen, dan heb je te weinig werkgeheugen om 'm fatsoenlijk snel te gebruiken.

Ik had eerst deze, met 1GB werkgeheugen:
Afbeelding
Later vervangen door een wat duurdere, had ik meteen moeten doen 8*)
Afbeelding
Hier is 'ie aan het updaten vanaf een zipje die de leverancier op aanvraag toestuurde.

Google maps, spotify, Flitsmeister etc werkt er vlekkeloos op.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Panda 169; speakers vervangen

Bericht door Robert100HP »

Hier wat info.
https://www.conrad.nl/p/piezo-tweeter-r ... 5-w-335819" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.mbcaraudio.nl/speakerringen ... esults=668" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.navishop.nl/tweeterring-fiat ... -1577.html" onclick="window.open(this.href);return false;

MarkF31
Forumgebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 feb 2018 09:11
1e Panda-achtige: 1.2 Dynamic automaat

Re: Panda 169; speakers vervangen

Bericht door MarkF31 »

[quote="Robert100HP"]Hier wat info.
https://www.mbcaraudio.nl/speakerringen ... esults=668" onclick="window.open(this.href);return false;

Dank voor je reactie (en uiteraard ook alle anderen). Het is mij weer een stuk duidelijker geworden. Wat betreft die tweeterkapjes; wat voor maat tweeter past daar achter? Heb er flink wat zoeken opzitten, maar kan er weinig over vinden. De meeste tweeters die ik vind, zijn 3cm diameter en als ik kijk naar het kapje (niet geschikt voor tweeters) wat er nu in de Panda zit, zou dat ongeveer moeten kloppen.

Verder ga ik wrs voor de Pioneer G170C set (16,5” + tweeters) en gebruik ik de oude speakers om adapters van te maken vanwege de inbouwdiepte (die schijnt beperkt te zijn).

Radio was al vervangen door een 2017-model Pioneer met Bluetooth functie.

CyberPanda
Clublid
Berichten: 107
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:43
1e Panda-achtige: Panda Emotion 2004
2e Panda-achtige: Saab 93 2005
3e Panda-achtige: Volvo 850 1996
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Panda 169; speakers vervangen

Bericht door CyberPanda »

MarkF31 schreef: Wat betreft die tweeterkapjes; wat voor maat tweeter past daar achter? Heb er flink wat zoeken opzitten, maar kan er weinig over vinden. De meeste tweeters die ik vind, zijn 3cm diameter en als ik kijk naar het kapje (niet geschikt voor tweeters) wat er nu in de Panda zit, zou dat ongeveer moeten kloppen.
Volgens mij zijn Panda's nooit geleverd met tweeters, de kapjes die in de deur zitten zijn bij mijn Panda (en de vorige blauwe) een afdekklepje voor 2 schroeven die het deurpaneel vasthouden. Je kunt er vast een tweeter in inbouwen, maar er ligt daarvoor nog geen bedrading en je zal het kapje moeten aanpassen om er geluid doorheen te krijgen (is dicht). Montage wordt ook een leuke uitdaging :P

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Panda 169; speakers vervangen

Bericht door sjirafje »

Als je een compo speakersetje hebt lijkt inbouwen van de tweeter me niet echt een probleem.
Of je koopt echte tweeterkapjes:
Afbeelding
Afbeelding

Of:
- Nep speakergrill weg dremelen uit het tweeterkapje,
- tweeter monteren in het kapje,
- draadje laten zakken tot aan het gat van de grote speaker,
- draadje aansluiten op de grote speaker,
- kapje met tweeter terug op z'n plaats klikken
Of denk ik nu te simpel?

Of je koopt een setje compleet met adapter-ring en aansluitsnoertje:
Afbeelding
Voor 25€ in je brievenbus, of zoek zelf eventjes een verkoper op internet.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Panda 169; speakers vervangen

Bericht door sjirafje »

Kijk vooral ook even naar de linkjes die Robert100HP hier geeft:
Robert100HP schreef:Hier wat info.
https://www.conrad.nl/p/piezo-tweeter-r ... 5-w-335819" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.mbcaraudio.nl/speakerringen ... esults=668" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.navishop.nl/tweeterring-fiat ... -1577.html" onclick="window.open(this.href);return false;
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

MarkF31
Forumgebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 feb 2018 09:11
1e Panda-achtige: 1.2 Dynamic automaat

Re: Panda 169; speakers vervangen

Bericht door MarkF31 »

Weer even een update; via een mede-forumgebruiker een setje tweeterkapjes overgenomen. Komen vandaag binnen, evenals het Pioneer speakersetje (Pioneer G170C; 2x tweeter, 2x speaker). Eerst maar eens kijken of we de tweeters, op een nette manier, passend krijgen in de kapjes.

Wordt vervolgd!

rflvanderham
Forumgebruiker
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 jul 2020 18:21
Been thanked: 5 times

Re: Panda 169; speakers vervangen

Bericht door rflvanderham »

Ik heb enkele jaren terug een DAB toestel van Pioneer ingebouwd (omdat ik er in m'n eigen auto ook tevreden over ben..)

Da's een prima toestel voor de centjes.

Da's een Mosfet versterker met 4x45-50 Watt.

Daar zijn meerdere speakers, tweeweg sets voor in de handel die prima op het eigen vermogen van het hoofdtoestel draaien.

Ik begrijp dat een budget, al dan niet zelf opgelegd een beperking kan zijn.

Let wel, apart aangeschafte audio kan gewoon meeverhuizen naar de volgende auto..!

Wat kost zoiets dan..

Bijvoorbeeld dus..

Pioneer of soortgelijke toestel, meestal 129€

Speakerset van bv Hertz of het Franse BLAM (ff googlen) 119 €..

Evt. Speakerringen 16€

Ja da's een uitgaaf.. als je hoort wat je hebt ingebouwd vergeef je jezelf..

Voor de audiofielen nog even met bitumen matten aan de plak om de stalen binnenplaat "dood" te maken..

Werkt alles nog mooier..



Verstuurd vanaf mijn MHA-L29 met Tapatalk


Plaats reactie

Terug naar “Techniek”