Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Hardnekkig knipperend motorstoringslampje

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Gertie
Forumgebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 sep 2018 10:05
1e Panda-achtige: 1.2 uit 2009
2e Panda-achtige: 1.2 uit 2009

Hardnekkig knipperend motorstoringslampje

Bericht door Gertie »

Voor de techneuten onder ons heb ik het onderstaande probleem met onze Panda 1.2 uit 2009.
Na het voor de eerste keer knipperende motorstoringslampje is er door onze (universele) garage eerst 1 bobine (dat gaf het uitlezen van de computer aan), dat hielp niet, het knipperen kwam weer terug, terug naar de garage. Dezelfde foutcode vertelde dat ook de andere bobine vervangen diende te worden, ook dit hielp niet, het knipperen kwam weer terug, nu de bougiekabels vervangen, ook dit hielp niet, het lampje bleef knipperen. Ten einde raad Carmo in Helmond gebeld (daar doen wij zakelijk gezien veel mee), deze wisten te vertellen dat er vaker problemen met de computers van sommige modellen Panda waren m.b.t. de bobines. De computer opgestuurd en te horen gekregen dat er geen foutcodes waren opgeslagen en dat de computer goed functioneerde, in overleg toch de aansturingsmodules van de bobines laten vervangen. Computer weer gemonteerd in de hoop dat het nu goed zou zijn, maar helaas, tijdens de eerste de beste rit na het herplaatsen van de computer direct weer een knipperend lampje, soms knipperde het lampje een keer of 5, dan weer een keer of 25, maar ging steeds weer uit. Mijn vrouw rijdt per jaar 30.00 km en ik wil haar niet zo graag met een auto op pad sturen die ik zelf niet vertrouw. Toen we de auto kochten stond er 14.700 op de teller (de NAP gaf aan dat de kilometerstand logisch verklaarbaar was, dus daar maar op vertrouwd) en gekocht bij Broekhuis in Lelystad. We zijn nu een jaar en 30.000 km verder en we hebben er best wel veel trammelant mee....................hopelijk komen we hier met jullie kennis wat verder mee. Ik heb al even overwogen met de auto naar de dealer te gaan, maar ik heb niet heel veel vertrouwen in de Fiatdealer in Dronten. Zelf ben ik geen sleutelaar en we hebben de auto in onderhoud bij een lokale universele garage welke veel goede recensies heeft gekregen.
Ik hoor het graag van jullie.
Groeten Gertie

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Hardnekkig knipperend motorstoringslampje

Bericht door bero »

Kan wel kloppen dat ze in de computer (of ECU, onder de motorkap) geen storingen constantere, de storing word namelijk geregistreerd in de BCM (kast onder het dashboard). Ik zou de auto eerst uitlezen (of laten doen) en dan kunnen we eventueel verder kijken. Lampje kan 1001 dingen betekenen.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gertie
Forumgebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 sep 2018 10:05
1e Panda-achtige: 1.2 uit 2009
2e Panda-achtige: 1.2 uit 2009

Re: Hardnekkig knipperend motorstoringslampje

Bericht door Gertie »

Hoi Bero.
Dank voor de reactie!
Na uitlezen is de foutmelding een misfire van 1 van de bobines.........deze foutcode komt iedere keer weer terug volgens de garage..... Ik praat nu gewoon maar even na. En ze zeggen dat ze het nu niet meer weten omdat alles wat met vonkjes te maken heeft, vervangen is..... Vandaar dat ik het hier heb gepost...
Gertie

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Hardnekkig knipperend motorstoringslampje

Bericht door Riddick »

Gaat dit lampje ook branden als de dynamo zijn beste tijd heeft gehad. ??

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Hardnekkig knipperend motorstoringslampje

Bericht door bero »

Wat ik eigenlijk niet uit het verhaal kan opmaken is, of het probleem ook echt merkbaar is?
Loopt de motor niet lekker? Heb je echt 'misfires'? Mis je vermogen?
Of is het echt alleen het lampje wat steeds aan gaat?
Als het echt alleen het lampje is, dan zit er een storing in de CANBUS bekabeling (kabelbreuk) waardoor het test signaal niet doorkomt.
Riddick schreef:Gaat dit lampje ook branden als de dynamo zijn beste tijd heeft gehad. ??
De dynamo zit niet op de CANBUS en word dus ook niet gecontroleerd. Enige wat je je te zien krijgt is het lampje van de accu als deze te zwak word.
(of dat dingen zoals radio uitvallen).
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gertie
Forumgebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 sep 2018 10:05
1e Panda-achtige: 1.2 uit 2009
2e Panda-achtige: 1.2 uit 2009

Re: Hardnekkig knipperend motorstoringslampje

Bericht door Gertie »

Bero.
De auto geeft geen klap verkeerd en blijft volledig normaal rijden, (zie ook de openingspost) slaat niet af, loopt niet onregelmatig en rijdt net alsof er geen lampje gaat branden..............
Heb je enig idee of het veel werk om een breuk in de CANBUS bekabeling op te sporen?? We hebben er inmiddels al heel veel geld in gestoken...........als het moet, dan moet het, maar als er een (relatief) goedkope oplossing is, dan houd ik me aanbevolen.......

Gertie

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Hardnekkig knipperend motorstoringslampje

Bericht door bero »

Het kan in 10 minuten gevonden zijn, maar ook een paar uur duren.
Als je de auto een paar dagen zou kunnen missen, wil ik het ook wel voor je proberen op te lossen.
Leuke uitdaging en voor mij weer leerzaam. Ik zit in Deventer.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gertie
Forumgebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 sep 2018 10:05
1e Panda-achtige: 1.2 uit 2009
2e Panda-achtige: 1.2 uit 2009

Re: Hardnekkig knipperend motorstoringslampje

Bericht door Gertie »

Hoi Bero.
Daar zit hem de kneep. We kunnen de auto niet missen. Mijn vrouw werkt van ''s middags van half 4 tot 's nachts ruim 12.00 uur. Ze rijdt per enkele reis ongeveer 65 km en dat iedere werkdag. Je mag hem wel een paar dagen hebben, maar ze heeft een andere auto nodig om op het werk te komen....... Wat ik wel kan doen, als dat bij jou uitkomt tenminste, is dat ik op een zaterdagochtend naar Deventer kom en als je het gevonden hebt, weer naar huis ga ofzo..... Of dat wij de stad ingaan en er een dagje Deventer van maken.
Ik hoor het wel van je. Alvast dankjewel voor je aanbod, wordt erg gewaardeerd!!
Gertie

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Hardnekkig knipperend motorstoringslampje

Bericht door bero »

Helaas ben ik op zaterdag gewoon aan het werk en moet het dan in de momenten doen dat ik geen klanten heb, en dat kan variëren van een rustig dagje met veel tijd, tot een drukke dag en geen tijd.
Helaas ook niet in het bezit van een leenauto.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gertie
Forumgebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 sep 2018 10:05
1e Panda-achtige: 1.2 uit 2009
2e Panda-achtige: 1.2 uit 2009

Re: Hardnekkig knipperend motorstoringslampje

Bericht door Gertie »

Dat begrijp ik volkomen Bero, het was ook maar een schot voor de boeg. Misschien moeten we dan toch maar eens naar de dealer, hoe vervelend ik dat ook vind............ :cry:
In ieder geval erg bedankt voor je inzet.
Misschien dat iemand anders een suggestie heeft?? Ik hoor het graag.........
Gertie

jterp
Forumgebruiker
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 sep 2018 07:33
1e Panda-achtige: Panda 1.2 Edizione Cool 2011

Re: Hardnekkig knipperend motorstoringslampje

Bericht door jterp »

Gertie: Heel benieuwd hoe dit probleem zich bij jullie gaat oplossen. Heb zojuist (aug 2018) als tweede auto een Panda 1.2 uit 2011 aangeschaft (59.000 km - grote beurt en nw distributieriem/accu enz). Leuke auto, alleen het motorstoringslampje knippert elke keer bij 3100/3200 toeren. Geen merkbare problemen echter enorm vervelend en verontrustend. Diverse keren laten uitlezen: ECU geeft storing P0302 - P0303 .... ignition fail. Al vier keer terug geweest bij de garage. Zij zijn zeker welwillend: hebben de beide bobines vervangen en de kleppen gesteld (met speciale plaatjes) en de distributieriem 'goed' gezet (stond volgens hen niet geheel correct). Zojuist de auto weer opgehaald, echter ...... weer dat knipperende motorstoringslampje bij 3200 toeren. Volgende week gaat de auto weer naar de garage voor verder onderzoek (gelukkig allemaal onder garantie).

Dave Hildebrand
Forumgebruiker
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 nov 2019 17:28
1e Panda-achtige: Panda 169 uit 2011

Re: Hardnekkig knipperend motorstoringslampje

Bericht door Dave Hildebrand »

Zijn er al oplossing te noemen t.a.v. het af en toe knipperen/branden van motormanagement lampje ??

Gebruikersavatar
PandaStyle
Forumgebruiker
Berichten: 331
Lid geworden op: 06 nov 2012 20:13
1e Panda-achtige: 1200 Dynamic 2004 VERKOCHT
2e Panda-achtige: 1200 Edizione cool 2007 VERKOCHT
Locatie: Valkenburg

Re: Hardnekkig knipperend motorstoringslampje

Bericht door PandaStyle »

Ook onze Panda uit 2007 heeft nu vergelijkbare problemen. Tevens valt ook random het vermogen weg.
Foutcode: p0351 Ignition Coil ‘A’ Primary/Secondary Circuit Malfunction

Getest:
4 Bougies nieuw,
4 Bougiekabels nieuw
1 bobine nieuw
Nieuwe bobine gewisseld van plek met andere bobine
ECU stekkers op vocht gecontroleerd
Parafan was redelijk schoon, Kabelboom hing droog
ECU gereviseerd door Carmo in Helmond.

Het is nu zo erg dat wij er niet meer mee kunnen rijden. Morgen gaat de ECU terug naar Carmo
Fiat Panda 2004 1.2 Dynamic (verkocht)
Fiat Panda 2007 1.2 Edizione Cool (verkocht)

Dave Hildebrand
Forumgebruiker
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 nov 2019 17:28
1e Panda-achtige: Panda 169 uit 2011

Re: Hardnekkig knipperend motorstoringslampje

Bericht door Dave Hildebrand »

Zijn er al vorderingen te melden in het oplossen van het probleem ???

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”