Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Project : Rotrex 1242 FIRE.
Moderators: WelshWitch, sjirafje
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Project : Rotrex 1242 FIRE.
Zoals ik al vaker heb vermeld, heb in een Rotrex Supercharger kit in een doos op de plank liggen.
Ik zit er toch weer sterk aan te denken om er weer iets mee te gaan doen, de SC kit is te mooi om in een doos te laten zitten.
Dus de overweging is er, om de TwinAir 85 lounge "te verkopen" en een typ 169 Panda 1.2 te kopen om het project op toe te gaan passen.
Een typ 319 Panda is ook mogelijk, maar die zijn er niet zonder airco, wat weer heel veel tijd en kosten met zich mee brengt om dat allemaal te verwijderen.
In de laatste prototype fase leverde de C15-16 Rotrex set bij 10 psi, 123 pk en 158 Nm koppel.
Het plan is om nu een grotere C15-60 Rotrex bij 10 psi te gaan gebruiken en het geheel verder te optimaliseren met een maximaal streef vermogen tot 130 pk en grofweg 160 Nm. (kan ook zomaar 180 Nm zijn met de grotere C15-60 Rotrex)
Under full boost is deze set goed voor 180+ pk, maar dan zal de motor intern zwaar aangepast moeten worden.
Wordt vervolgt....
Ik zit er toch weer sterk aan te denken om er weer iets mee te gaan doen, de SC kit is te mooi om in een doos te laten zitten.
Dus de overweging is er, om de TwinAir 85 lounge "te verkopen" en een typ 169 Panda 1.2 te kopen om het project op toe te gaan passen.
Een typ 319 Panda is ook mogelijk, maar die zijn er niet zonder airco, wat weer heel veel tijd en kosten met zich mee brengt om dat allemaal te verwijderen.
In de laatste prototype fase leverde de C15-16 Rotrex set bij 10 psi, 123 pk en 158 Nm koppel.
Het plan is om nu een grotere C15-60 Rotrex bij 10 psi te gaan gebruiken en het geheel verder te optimaliseren met een maximaal streef vermogen tot 130 pk en grofweg 160 Nm. (kan ook zomaar 180 Nm zijn met de grotere C15-60 Rotrex)
Under full boost is deze set goed voor 180+ pk, maar dan zal de motor intern zwaar aangepast moeten worden.
Wordt vervolgt....
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: Project : Rotrex 1242 FIRE.
Dat zou ik het liefste doen, maar naast dat er dan eerst een 1242 FIRE 69 pk motor in moet, past het waarschijnlijk niet in de breedte, door de extra supercharger pulley wordt de motor breder.
En zou het al passen, wat je alleen te weten komt als je het daadwerkelijk probeert zou ook misschien nog de accu verplaats moeten worden. (nu is dat niet het grootste probleem, kan hij gelijk naar de kofferbak verhuizen).
Verder mis je heel veel technische ondersteuning, beperkte CAN-bus ondersteuning, geen toerenteller, geen watertemperatuur meter, een versnellingsbak die misschien het vermogen niet aan kan, en anders wel de koppelingsplaat en drukgroep, misschien ruimte gebrek voor alle koeling attributen en dien ten gevolge geen optimale koeling.
Ik weet wel alles is mogelijk en maakbaar, maar tegen welke prijs.
Theoretische moet je de complete techniek van een Panda typ 169 in een 141A bouwen en dan nog het supercharger verhaal gaan toepassen, en aan het eind hopen dat alles past en optimaal werkt.
In een typ 169 past het zeker, omdat dit ook het prototype voertuig was tijdens de ontwikkeling van de SC kit.
- Erik 319
- Moderator
- Berichten: 3513
- Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
- 1e Panda-achtige: 319 twinair 65
- 2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
- Locatie: Almere
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 38 times
Re: Project : Rotrex 1242 FIRE.
319 zonder airco is er wel hoor.
Maar dan waarschijnlijk niet in de 1,2 uitvoering.
Maar dan waarschijnlijk niet in de 1,2 uitvoering.
312=500 319=Panda.
- Erik 319
- Moderator
- Berichten: 3513
- Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
- 1e Panda-achtige: 319 twinair 65
- 2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
- Locatie: Almere
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 38 times
Re: Project : Rotrex 1242 FIRE.
Update;
Er staat in Wierden een 2013 Panda 1,2 te koop model 319,kleur wit en geen airco.
Kon het ook niet geloven maar de foto van het dashboard bevestigt het. Zit geen airco op.
Ik denk de enige ooit geleverd in Nederland.
Er staat in Wierden een 2013 Panda 1,2 te koop model 319,kleur wit en geen airco.
Kon het ook niet geloven maar de foto van het dashboard bevestigt het. Zit geen airco op.
Ik denk de enige ooit geleverd in Nederland.
312=500 319=Panda.
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
- Erik 319
- Moderator
- Berichten: 3513
- Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
- 1e Panda-achtige: 319 twinair 65
- 2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
- Locatie: Almere
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 38 times
Re: Project : Rotrex 1242 FIRE.
Link ben ik te stom voor haha.
Autohandel Bakker in Wierden.
Kenteken is PG-269-D
Is wel import maar een mooi ding.
Zo kun je hem hoop ik vinden.
Gr, Erik.
Autohandel Bakker in Wierden.
Kenteken is PG-269-D
Is wel import maar een mooi ding.
Zo kun je hem hoop ik vinden.
Gr, Erik.
312=500 319=Panda.
- Erik 319
- Moderator
- Berichten: 3513
- Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
- 1e Panda-achtige: 319 twinair 65
- 2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
- Locatie: Almere
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 38 times
Re: Project : Rotrex 1242 FIRE.
312=500 319=Panda.
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: Project : Rotrex 1242 FIRE.
De kilometerstand is al stevig op die witte, waarbij je toch moet afvragen hoe hij er aan toe is, Blow-by is zeker een aanwezig risico bij 70.000 + km.
Verder is er niet veel te krijgen voor de 319 in tegenstelling tot de 169.
Met de SC kit erop wil je ook nog de boel bij 200+ fatsoenlijk op de weg houden, voor de 169 zijn er heel veel onderstel toepassingen beschikbaar.
Het plan is toch wel om een schroefset toe te passen en 17 velgen, voor een killer wegligging.
Verder vind ik de 169 iets meer karakter hebben dan de 319, de meer vermogende 85 TA was dan ook de enige reden dat ik voor de 319 gekozen heb.
Mijn enige typ 169 was verweg de best sturende Panda die ik gehad heb, instelbaar Koni sportonderstel met AP verlaging veren.
Mijn huidige 319 stuurt ook heel goed, maar de schokdempers zijn te soft, wat bij hoge bocht snelheden voor onrust zorgt als de weg niet overal even vlak is, dit had ik bv niet met de 169, die lag als een blok op de weg, en stuurde als een scheermes.
Verder is er niet veel te krijgen voor de 319 in tegenstelling tot de 169.
Met de SC kit erop wil je ook nog de boel bij 200+ fatsoenlijk op de weg houden, voor de 169 zijn er heel veel onderstel toepassingen beschikbaar.
Het plan is toch wel om een schroefset toe te passen en 17 velgen, voor een killer wegligging.
Verder vind ik de 169 iets meer karakter hebben dan de 319, de meer vermogende 85 TA was dan ook de enige reden dat ik voor de 319 gekozen heb.
Mijn enige typ 169 was verweg de best sturende Panda die ik gehad heb, instelbaar Koni sportonderstel met AP verlaging veren.
Mijn huidige 319 stuurt ook heel goed, maar de schokdempers zijn te soft, wat bij hoge bocht snelheden voor onrust zorgt als de weg niet overal even vlak is, dit had ik bv niet met de 169, die lag als een blok op de weg, en stuurde als een scheermes.
- Erik 319
- Moderator
- Berichten: 3513
- Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
- 1e Panda-achtige: 319 twinair 65
- 2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
- Locatie: Almere
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 38 times
Re: Project : Rotrex 1242 FIRE.
Ach. Een 169 met minder kilometers vind je ook niet gemakkelijk en daarbij is een fire motor bijna onverwoestbaar.
Zou wel een enorme wolf in schaapskleren zijn een witte 319 zonder stootstrips,
Maar goed. We weten nu dat er aircoloze 319s zijn.
Ik zou eerlijk gezegd mijn airco niet willen missen.
Zou wel een enorme wolf in schaapskleren zijn een witte 319 zonder stootstrips,
Maar goed. We weten nu dat er aircoloze 319s zijn.
Ik zou eerlijk gezegd mijn airco niet willen missen.
312=500 319=Panda.
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: Project : Rotrex 1242 FIRE.
Ik ook niet, zeker niet met het warme weer.
Maar de supercharger gebruikt de plaats van de airco pomp, vandaar de noodzaak voor een airco loze 1.2 motor.
Maar de supercharger gebruikt de plaats van de airco pomp, vandaar de noodzaak voor een airco loze 1.2 motor.
- medolino2009
- Clublid
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 11 jul 2016 16:59
- 1e Panda-achtige: 1 2 xxPK 169 20xx Edizione-Unica
- Locatie: Dordrecht
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 2 times
Re: Project : Rotrex 1242 FIRE.
airco slopen uit een 169 is zo gebeurt... enige wat je moet doen is compressor demonteren samen met compressor houder, verder moet je alternator vervangen met een model zonder airco, andere multiriem... airco ledingen demonteren en that's it...Riddick schreef:Ik ook niet, zeker niet met het warme weer.
Maar de supercharger gebruikt de plaats van de airco pomp, vandaar de noodzaak voor een airco loze 1.2 motor.
FIAT is not just a car, it's a way of life. Keep dreaming, or buy an Panda .!!!
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: Project : Rotrex 1242 FIRE.
Maar de overige zooi moet ook weg, zoals de airco radiator die voor de motor radiator zit, en zo zijn er nog wel meer dingen te bedenken.medolino2009 schreef: ↑02 jul 2019 15:46airco slopen uit een 169 is zo gebeurt... enige wat je moet doen is compressor demonteren samen met compressor houder, verder moet je alternator vervangen met een model zonder airco, andere multiriem... airco ledingen demonteren en that's it...Riddick schreef:Ik ook niet, zeker niet met het warme weer.
Maar de supercharger gebruikt de plaats van de airco pomp, vandaar de noodzaak voor een airco loze 1.2 motor.
Laatst gewijzigd door Riddick op 02 feb 2020 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.