Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Project : Rotrex 1242 FIRE.
Moderators: WelshWitch, sjirafje
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: Project : Rotrex 1242 FIRE.
Vandaag dus proefgereden met een kandidaat 1.2ltr Panda 312/319, voor het Rotrex project, maar dat gaat hem niet worden.
Heb toch geen trek in een auto waar ik eerst van alles uit moet slopen om te kunnen beginnen.
Verder merk je echt dat zo'n 312/319 een goed stuk zwaarder is dan een 169.
Het idee om een 312/319 te gebruiken voor het project heb ik hierbij uit mijn hoofd gezet.
Heb toch geen trek in een auto waar ik eerst van alles uit moet slopen om te kunnen beginnen.
Verder merk je echt dat zo'n 312/319 een goed stuk zwaarder is dan een 169.
Het idee om een 312/319 te gebruiken voor het project heb ik hierbij uit mijn hoofd gezet.
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Project : Rotrex 1242 FIRE.
Spannend. Ik ben heel erg benieuwd naar het resultaat!
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: Project : Rotrex 1242 FIRE.
Ik ben er nog niet uit, jonge 1.2's met lage kilometerstand en geen airco zijn ook schaars, en als je al een 169 met lage KM stand tegen komt zit er ook een airco in.
Hoe lager de KM stand hoe liever het mijn is, een beetje frisse motor is wel zo lekker voor een project als dit.
Het is geen project wat je even in een paar weken in elkaar schroeft, meer vermogen vraagt ook weer om andere aanpassingen die eerst doorgevoerd moeten worden, wat ook weer tijd kost.
Als het project klaar is ben je ook zo maar € 10K verder, dus het zal stapsgewijs gaan.
Hoe lager de KM stand hoe liever het mijn is, een beetje frisse motor is wel zo lekker voor een project als dit.
Het is geen project wat je even in een paar weken in elkaar schroeft, meer vermogen vraagt ook weer om andere aanpassingen die eerst doorgevoerd moeten worden, wat ook weer tijd kost.
Als het project klaar is ben je ook zo maar € 10K verder, dus het zal stapsgewijs gaan.
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Project : Rotrex 1242 FIRE.
Waar is nou dat hele verhaal gebleven wat hier stond over 44 mm boosttraject, 51 mm gasklephuis, 21,5 en 26 mm luchtbegrenzers en boost limiter valves enzovoort?
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Project : Rotrex 1242 FIRE.
Ja gek. Ik keek ook het topic weer door uit interesse en volgens mij ontbreekt ook meer info. Waren er ook niet foto's van jouw prototype?
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Project : Rotrex 1242 FIRE.
De set heeft al gedraait dus die kan zo op jouw Skyline gemonteerd worden!
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: Project : Rotrex 1242 FIRE.
Past alleen specifiek op de 1242cc FIRE 8v motor met 60 pk en de VVT met 69 pk.
Alleen die 2 versies hebben de cilinderkop met de specifieke montage punten voor het kunnen monteren van de Rotrex bracket.
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: Project : Rotrex 1242 FIRE.
geen idee.
Maar het komt er op neer dat de boost uitgang van de Rotrex SC 45mm (slangen soms 44mm) is en de ingang van het gasklephuis 51mm.
De intercooler is ook 45mm in en uit, door gelijk na de intercooler de diameter te vergroten naar 51mm krijg je een betere flow en meer volume wat ook weer een temperatuur daling teweeg brengt.
Verder zou een zo kort mogelijk boost traject ook beter zijn, maar dat heeft weer te maken met waar je de intercooler monteert.
frontmounted heeft de meeste efficiëntie, en dan ben je snel gebonden aan een langer boost traject.
Zonder intercooler is geen optie, de gecomprimeerde lucht verlaat bij 10 PSI de suprercharger met 105º Celsius.
Met een intercooler breng je dat terug naar een temperatuur van tussen de 20-40 graden afhankelijk van de grote en efficiëntie van de intercooler.
De intercooler zou ook als korte verbinding tussen SC en Gasklephuis gebruikt kunnen worden, alleen dan zal er een scoop of vent op de motorkap gebruikt moeten worden, om een efficiënte werking te verkrijgen door luchtstroom door de IC.
De Rotrex C15 is er in 3 versies, C15-16, C15-20, en de grootste C15-60.
Door de grootste te gebruiken heb je dus de mogelijkheid om het kleiner te maken met lucht begrenzers, van 21,5mm of 26mm.
Dus een Rotrex C15-60 wordt dan in theorie een Rotrex C15-21.5 of een Rotrex C15-26 met het gebruiken van de luchtbegrenzers.
Verder heeft elk type C15 Rotrex zijn eigen Maximum "Peak Impeller Speed", ga je daar over heen dan is het einde Rotrex en kan hij in de schrootbak gegooid worden.
Maximum peak impeller speeds voor de C15 serie :
Bij de kleinste C15-16 is dat 201.500 rpm peak impeller speed.
Bij de middelste C15-20 is dat 180.000 rpm peak inpeper speed.
Bij de grootste C15-60 is dat 150.000 rpm peak impeller speed.
Het is dus uitermate belangrijk om de juiste maat pulley's te gebruiken in combinatie met het maximum motor toerental.
In mijn geval betreft het een 130mm Krukas Pulley en een 75mm Rotrex SC Pulley voor de Rotrex C15-60.
Dit geeft bij 6500 rpm van de motor een impeller speed van 142729 rpm en bij 6700 rpm een impeller speed van 147141 rpm.
Met deze pulley set-up 130-75 mm ben ik voor een C15-60 veilig tot max 6830 t/min van de motor, om onder de peak impeller speed te blijven van 150.000 rpm.
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Project : Rotrex 1242 FIRE.
Dat komt dan goed uit, in de Skyline van Ivo zit de 1242cc Fire 8v 60 pk
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: Project : Rotrex 1242 FIRE.
Dat zal wel maar als ik de kleppen deksel bekijk zit er een heel andere 8v cilinderkop op, dus dat gaat niet passen.Pinda1000 schreef: ↑07 mar 2020 13:42Dat komt dan goed uit, in de Skyline van Ivo zit de 1242cc Fire 8v 60 pk
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Project : Rotrex 1242 FIRE.
Is vrijwel dezelfde kop. En anders boor ik er wel een paar gaatjes bij......daar is geen R&D voor nodig
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: Project : Rotrex 1242 FIRE.
Ook de Panda 169 motorsteun distributie zijde dient het zelfde te zijn, om de Rotrex Bracket te kunnen monteren.
En de derde hindernis is het ontbreken van de airco-pomp steun die ook onderdeel uit maakt voor het monteren van de Rotrex Bracket.
Die 169 motorsteun kan je niet toepassen in een 141A, en voor de airco-pomp steun is al helemaal geen ruimte voor.
Hoe meer ik na een 141A motorruimte kijk hoe zekerder ik ben dat het never nooit gaat passen in een 141A.