Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Trillende deurbekleding na vervangen speakers!

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Gebruikersavatar
rustigrijder
Forumgebruiker
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 feb 2020 21:16
1e Panda-achtige: 169 2005

Re: Trillende deurbekleding na vervangen speakers!

Bericht door rustigrijder »

Alle kleine luidsprekers die lage tonen moeten voortbrengen worden schreeuwerig op hoog volume. Dat komt door de grote conusuitslag op hoog volume waardoor de middentonen een Dopplereffect ondergaan. De betere oplossing wanneer je van luide muziek wilt genieten is het terugbrengen van de basknop op de radio naar de neutrale positie (zoals Robert hierboven al meldde).
Hoewel de geluidsisolatie tijdens het rijden uitstekend is, verdient het aanbeveling een extra luidspreker aan te brengen voor de lage tonen. Wil je echt diepe lage tonen op hoorbaar volume afspelen (denk aan 40Hz of lager) dan is een 25cm of 30cm luidspreker nodig die in een betrekkelijk grote kist wordt gemonteerd in de kofferbak. De afweging is uiteraard of je de schaarse binnenruimte van onze Panda moet opofferen voor dit doel.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Trillende deurbekleding na vervangen speakers!

Bericht door Riddick »

Ik had een sub-woofer vloer van 12 cm hoog in de kofferbak liggen bij mijn Panda 169.
De sub-woofer was een type die in een kleine behuizing moest, en ik stuurde hem aan met een 125 RMS mono versterker.
Alles was in de losse subwoofer vloer verwerkt.

Gebruikersavatar
rustigrijder
Forumgebruiker
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 feb 2020 21:16
1e Panda-achtige: 169 2005

Re: Trillende deurbekleding na vervangen speakers!

Bericht door rustigrijder »

Wat is het voordeel van een losse vloer? Toch nog voorwerpen van 100cm lengte in de kofferbak kunnen plaatsen?

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Trillende deurbekleding na vervangen speakers!

Bericht door Riddick »

rustigrijder schreef: 10 mar 2020 20:11 Wat is het voordeel van een losse vloer? Toch nog voorwerpen van 100cm lengte in de kofferbak kunnen plaatsen?
Gewoon nog een bruikbare kofferruimte te hebben, en een geheel vlakke vloer hebben, als de achterbank plat lag.

Toen ik mijn 169 ingeruild had, heb ik de apparatuur verwijderd uit die losse sub-woofer vloer en heb hem toen bij het grof vuil gezet.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”