Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

hardnekkige motorstoring tips gevraagd

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Gebruikersavatar
PerPien
Forumgebruiker
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 aug 2019 08:12
1e Panda-achtige: Active 2010
Locatie: Schiedam

Re: hardnekkige motorstoring tips gevraagd

Bericht door PerPien »

Afgelopen maandag hadden we trouwens dit berichtje van de monteur: ' Na langdurig testen van de auto met een donor computer lijkt het euvel veroorzaakt te worden door een storing in de computer. Mijn collega van het magazijn is bezig met het uitzoeken of er een ruil computer beschikbaar is of dat we de computer kunnen laten herstellen.'

Raar genoeg gaf hij telefonisch aan dat een 2e hands computer niet geplaatst kan worden en dat een nieuwe computer wel kan ?????Hij had het niet meer over een 'ruilcomputer'.

wiemer
Forumgebruiker
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 feb 2014 15:47
1e Panda-achtige: 169 van 2011 51kW dynamic italia 150
Locatie: Nijmegen
Been thanked: 1 time

Re: hardnekkige motorstoring tips gevraagd

Bericht door wiemer »

(off topic) ik heb eea gelezen in forums over allerlei storingen en ECU's.
Roestige contacten.
Vooral de Britten trekken de stekkers los, WD40 et voilà! Ik bedoel: Right she goes!

Lijkt me slim om dat preventief te doen...
Goed plan? WD 40, of dun siliconenvet voor t sanitair? (doen de zeilers, die hebben tgnwrdg ook nogal wat electronica aan boord)

Wiemer.
Elke rit is een proefrit.

wiemer
Forumgebruiker
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 feb 2014 15:47
1e Panda-achtige: 169 van 2011 51kW dynamic italia 150
Locatie: Nijmegen
Been thanked: 1 time

Re: hardnekkige motorstoring tips gevraagd

Bericht door wiemer »

Ik heb deze ECU; Magneti Marelli IAW 5SF8.m4
Staat op n stickertje bovenop ECU, straalt je tegemoet.
Ik zag dat er 2003-2012 Panda 4 typen gebruikt zijn, of die uitwisselbaar zijn: dat zal wel niet.

Grappig is dat bij de bijzonderheden van deze ECU staat dat hij wel eens problemen heeft met aansturing bobines of injectoren.... :oops: :oops:
Bij andere ecu's staan ook de typische problemen genoemd. Ik doe niet aan reklame, ik heb geen ervaring met zoiets.
8*)
https://www.actronics.nl/over-ons
Altijd leerzaam. Ze sluiten een twijfelachtige ECU aan op software die de sensoren en output van de ECU simuleert.
ik meen dat zo'n onderzoekje E 150 kost.... en als de ECU goed wordt bevonden was het dus toch niet de ECU....

Gr, w.
Elke rit is een proefrit.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: hardnekkige motorstoring tips gevraagd

Bericht door PandaVespa »

Ik heb deze topic door zitten lezen en ik weiger te geloven dat ecu het probleem is. De monteur heeft al kunnen vinden dat een 'klep' niet goed aangestuurd wordt. De sensor werkt niet goed. Of sensor is niet goed of wordt niet goed aangestuurd.
Ik gok dat er ergens een slecht contact is cq een draadbreuk zit. Meten is weten en dat kost kunde, tijd en dus geld............

Ik heb in verleden ook een elec. probleem gehad en ANWB kwam er ook niet uit. Motor sloeg ineens af en niet meer aan de praat te krijgen en ANWBmonteur dacht ook de ecu.
In de garage heeft monteur (deze is wat bedreven in auto electronica) 3 uur lopen zoeken (zeg maar meten) waar het probleem zat. Bleek dat de mindraad van ecu geen goede verbinding had. Dan is het ook logisch dat ecu niks aan kan sturen :mrgreen: . Sindsdien niet meer voorgekomen.

Dit is volgens mij een uniek probleem. Als ecu het probleem zou zijn, dan moet het bekend zijn bij Fiat. Dan moeten er veel meer auto's dit probleem hebben. Dat laatste proef ik ook niet echt als je deze topic doorleest.

Veel suc6 en hopelijk snel opgelost............
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

wiemer
Forumgebruiker
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 feb 2014 15:47
1e Panda-achtige: 169 van 2011 51kW dynamic italia 150
Locatie: Nijmegen
Been thanked: 1 time

Re: hardnekkige motorstoring tips gevraagd

Bericht door wiemer »

Die ECU's kunnen wel stuk, zie het bedrijfsmodel in mijn post: ze leven ervan. De klacht klinkt mij als: de gasklep gaat open omdat er opeens geen brandstof is. Dat is dat holle geluid.
Als de auto het met een andere ECU WEL goed doet (dat moet hij dat wel zegmaar een week volhouden) zegt mij toch wel wat....
Draadbreuken kwamen vroeger niet veel voor, ik heb veel oude auto's en motoren gehad: nooit.
Nu zijn de kabels wel veel dunner.
Aardingsproblemen zijn echter van alle tijden.

En de stekkerverbindingen.... Een item apart.

Uw deskundoloog, Wiemer.
Elke rit is een proefrit.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: hardnekkige motorstoring tips gevraagd

Bericht door bero »

ECU's die niet stukgaan.. Hoeveel Defecte ECU's wil je hebben? Heb er wel een aantal liggen..
Vooral de ECU's die dicht in de buurt van de motor komen gaan vaker stuk ivm de hitte.

Maar inderdaad AC Tronics kan de ECU testen.

En Vespa.. Als er niet genoeg klachten binnen komen (ze willen minstens bij 20% van de verkochte modellen het zelfde probleem hebben) wordt er een terugroep actie gedaan. Voor de rest worden het bulletins met wat info er over.
Kabelbreuken komen natuurlijk ook nog steeds voor, en ook bij de 169, waarbij vaak het probleem ligt bij de kabelboom die onder het raam zit (parafan)als die verstopt raakt en met water vult dan tast dat op gegeven moment de bedrading aan.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: hardnekkige motorstoring tips gevraagd

Bericht door bero »

En voor de rest is het op afstand moeilijk te beoordelen allemaal. Dan zou je de auto echt moeten hebben en meten meten meten meten.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
PerPien
Forumgebruiker
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 aug 2019 08:12
1e Panda-achtige: Active 2010
Locatie: Schiedam

Re: hardnekkige motorstoring tips gevraagd

Bericht door PerPien »

Beste allemaal,
Heel erg bedankt voor de reacties
Wij weten niet goed wat we moeten doen. Is het verstandig om de ECU te laten vervangen door de garage? Zij hebben hem lang getest. Zouden ze de ECU terug kunnen nemen als hier de fout niet ligt?
We zitten nu 8 weken zonder auto en willen graag dat hij gemaakt wordt en goed en veilig rijdt

wiemer
Forumgebruiker
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 feb 2014 15:47
1e Panda-achtige: 169 van 2011 51kW dynamic italia 150
Locatie: Nijmegen
Been thanked: 1 time

Re: hardnekkige motorstoring tips gevraagd

Bericht door wiemer »

...en de kosten lopen door.
Ik zou de ECU naar Almelo sturen. ...je kan ze eerst nog bellen. ..
Of misschien meteen een plug n play ruil-ECU, en bij geen succes ECU terug??? geen idee of ze dit doen.

.Misschien zijn er meer, en dichterbij bedrijven die dit kunnen, en die ook n soort ' track record" hebben. Maar met dit bijltje heb ik eigenlijk nooit gehakt. Ook dat kan je de Almelo jongens vragen. En ja: de Polen zijn er vast handig in want de auto wordt daar immers gemaakt en verkocht. Die iets armere landen daar zijn ze vaak handig, ook met electronica.

Zomaar wat suggesties, het is maar 1 mening.
Elke rit is een proefrit.

hans50
Forumgebruiker
Berichten: 152
Lid geworden op: 31 aug 2019 20:32
2e Panda-achtige: 1.2 emotion dualogic van 2004

Re: hardnekkige motorstoring tips gevraagd

Bericht door hans50 »

Beste mensen ik herken dit probleem laat je niks wijsmaken door de Fiat dealer bij een kennis het zelfde probleem het licht voor 90 % aan de ECU stekkers die willen nog wel eens ocsideren door vocht goed schoon maken met Electro reiniger en het probleem met de olie die op een plaats zat waar die niet horde wat ik hier ergens gelezen heb heb ik zelf gehad achter de bobine bevestiging plaat zit een o ring die lekte bij ons
de olie viel op de stekkers van de lambda sonde en dan krijg je ook de raarste meldingen stekker schoon gemaakt op ring vervangen en alle storing zijn verdwenen ik zou dus eerst alle stekkers eens schoon maken 9 van de 10 keer baat het
Groet hans
Laatst gewijzigd door hans50 op 26 okt 2019 01:03, 1 keer totaal gewijzigd.

hans50
Forumgebruiker
Berichten: 152
Lid geworden op: 31 aug 2019 20:32
2e Panda-achtige: 1.2 emotion dualogic van 2004

Re: hardnekkige motorstoring tips gevraagd

Bericht door hans50 »

Dit is wat de anwb zegt over storing messchien heeft u er wat aan groetjes
Hans
Dit vindt de Wegenwacht

Kwalitatief is de Panda een heel goede auto. Er zijn bij de Wegenwacht wel enkele elektronische euveltjes bekend, maar die zijn vrijwel zonder uitzondering onschuldig. Zo trilt het hoofdrelais in de zekeringkast wel eens los. Dan houdt de panda ermee op, maar dat is een kwestie van aandrukken. Vocht in de stekker van de motormanagement-computer zorgt ook voor storing, dat wordt in het ergste geval een nieuwe stekker. Een losse massakabel laat de motor ook stoppen, maar ook dat is een kleinigheid. Verder is de Panda heel betrouwbaar!

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: hardnekkige motorstoring tips gevraagd

Bericht door bero »

En de meest voorkomende storing (Dimlichten door smeltende stekker) word niet eens genoemd :mrgreen:
Of de kabelboom die onder het raam loopt waar ook de CANBUS gateway zit wegrot door dat de parafan verstopt zit..

Persoonlijk heb ik al wat 169 Panda's me storingen gehad en ik kom eerder defecte ECU tegen of gewoon kabelbreukjes dan vocht in de kabelboom..
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

hans50
Forumgebruiker
Berichten: 152
Lid geworden op: 31 aug 2019 20:32
2e Panda-achtige: 1.2 emotion dualogic van 2004

Re: hardnekkige motorstoring tips gevraagd

Bericht door hans50 »

Oke goed om te weten kabel breukjes heb ik zelf nog niet gehad maar de Verstopping van de parafan heb ik ook gehad maar de kabel boom was gelukkig
Laatst gewijzigd door hans50 op 20 nov 2019 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Sbouw2000
Forumgebruiker
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 mei 2012 17:02
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2010
2e Panda-achtige: 1,2 Emotion 2007
Locatie: Lochem

Re: hardnekkige motorstoring tips gevraagd

Bericht door Sbouw2000 »

Hallo PerPien,
Is de storing inmiddels verholpen?
Ik heb een soort gelijke storing, inmiddels is de ECU in Almelo geweest, zijn de bougies en kabel vervangen en is de motor gereinigd met een Forté product de OBD geeft geen storing aan.
De motor hapert, vooral zo rond de 2500 rpm.

Groeten Stefan

Gebruikersavatar
medolino2009
Clublid
Berichten: 786
Lid geworden op: 11 jul 2016 16:59
1e Panda-achtige: 1 2 xxPK 169 20xx Edizione-Unica
Locatie: Dordrecht
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: hardnekkige motorstoring tips gevraagd

Bericht door medolino2009 »

Sbouw2000 schreef: 20 nov 2019 20:47 Hallo PerPien,
Is de storing inmiddels verholpen?
Ik heb een soort gelijke storing, inmiddels is de ECU in Almelo geweest, zijn de bougies en kabel vervangen en is de motor gereinigd met een Forté product de OBD geeft geen storing aan.
De motor hapert, vooral zo rond de 2500 rpm.

Groeten Stefan
hoi hoi,

...laat het testen op valse lucht bij inlaat...

Groetjes

Miki
FIAT is not just a car, it's a way of life. Keep dreaming, or buy an Panda .!!!

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”