Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

169 1.1 2006 slaat niet meer aan

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Gebruikersavatar
btracing
Forumgebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:58
1e Panda-achtige: 900 Marbella 1993
2e Panda-achtige: 1.1 Young 2002
3e Panda-achtige: 1.1 Young 2006
4e Panda-achtige: 1.2 Edizione Cool 2007
Locatie: Zoetermeer

169 1.1 2006 slaat niet meer aan

Bericht door btracing »

Beste leden, na een weekje tobben en rond appen (thx Marcel!) toch even een forumpost maken. Misschien dat hier knappe koppen en heldere geesten zitten die me een eind op weg kunnen helpen.

Auto: Fiat Panda 169 met 1.1 motor uit 2006 (90-TD-KX) met ongeveer 120.000 op de teller. (MPI blokje)

Probleem: Motor draait vrolijk rond op de startmotor, motor slaat niet aan.

Voorgeschiedenis: Afgelopen twee/drie maanden kwam de klacht van zus dat de auto soms wat geknepen voelde en in leek te houden. Maar reed ik er dan mee kon ik 'm gewoon op z'n staart trappen en trok door naar de 140. Ik zocht het in de ontsteking, maar kon niks vinden. Met mijn china OBD2 scanner kon ik ook geen foutcodes vinden (resette wel de klok in het dashboard :? ). Nou, rijden dan maar.

Situatie waarin het onstond: Vorige week reed ze er thuis mee de straat uit en eind van de straat kreeg ze opeens weinig vermogen en reageerde de auto niet meer op het gas. Hij viel dood. Uitgezet en opnieuw starten werkte toen niet meer en toen hebben we 'm snel terug geduwd.

Huidige situatie: Motor gaat rond op de startmotor maar slaat niet aan.

Mijn huidige vermoeden: Brandstofprobleem, er stond nog wat druk op en kon daardoor starten en toen de straat uit was de boel op.

Reeds gedaan/gecheckt:

Bij starten hoor ik de brandstofpomp zoemen/primen.
Chip in de sleutels wordt herkend en geeft de auto vrij (auto met slotje logo verdwijnt)
Accu omgewisseld met zelfde type van 2 maanden oud. Geen resultaat, motortje gaat vrolijk rond maar aanslaan ho maar.
Vonk aanwezig.
Distributieriem is heel en gaat gewoon rond met de motor. Zie geen gekke dingen. Timing NIET gecheckt (staat op de parkeerplaats)
Nokkenassensor verwisseld met mijn Seicento 1.1 uit 2002. Geen resultaat.
Nieuwe krukassensor. Geen resultaat.
Remmenreiniger in de inlaat gespoten, gaf geen sjoeche. Wil dit nog wel een keer proberen met gas ingedrukt (en dus de gasklep wat verder open).

Nog te checken:

Brandstofschakelaar in het interieur (cut-off ding ivm ongeval)
Brandstofdruk?
Compressie... (vergezocht naar mijn idee)

Hoe nu verder?

Wat denken jullie? Input zou fijn zijn. Het topic van eerder deze maand heb ik al gevonden en doorgenomen, daarbij werd duidelijk dat de brandstofpomp overleden was. Maar die was niet meer hoorbaar, terwijl ik 'm duidelijk hoor in deze auto. Zit er nog een extra pompje ergens in de auto toevallig? Ben er wel even klaar mee zo eigenlijk. Lekker hobbyen, dat wel :roll: . Lang leve de schoolvakanties :lol: .

Alvast bedankt als je tot hier hebt gelezen (y)
900 Marbella '93 (RIP), 1.1 141a Black Panda Racing '02(RIP), 1.1 169 '06, 1.2 169 '07

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: 169 1.1 2006 slaat niet meer aan

Bericht door Pinda1000 »

Kan zijn dat de pomp nog wel draait maar dat hij geen of heel weinig druk levert. Draait hij ook nog tijdens het starten? Als de ECU geen toerental signaal krijgt tijdens het starten draait de pomp niet. Dus even de brandstof aanvoerleiding loshalen van de injectorrail en dan even kijken of er brandstof uitkomt tijdens starten.

Verder kan je nog het brandstoffilter nakijken.

Andre69
Forumgebruiker
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 apr 2017 22:25
1e Panda-achtige: Panda 1.2 emotion 2004. Panda 1.1 active
Locatie: Hengelo ov

Re: 169 1.1 2006 slaat niet meer aan

Bericht door Andre69 »

Ik vermoed dat de pomp aan het overlijden is of intussen al overleden is.
Zoals hierboven omschreven, even de slang loshalen of er brandstof uitkomt en ff luisteren of de pomp aanslaat bij het op contact zetten.

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: 169 1.1 2006 slaat niet meer aan

Bericht door BertPleizier »

En de brandstofpomp zelf vervangen is redelijk eenvoudig te doen met wat basisgereedschap en een speciale "tool" van nog geen 10 euro.

Gebruikersavatar
btracing
Forumgebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:58
1e Panda-achtige: 900 Marbella 1993
2e Panda-achtige: 1.1 Young 2002
3e Panda-achtige: 1.1 Young 2006
4e Panda-achtige: 1.2 Edizione Cool 2007
Locatie: Zoetermeer

Re: 169 1.1 2006 slaat niet meer aan

Bericht door btracing »

Beste leden van het forum, ik zal even een update geven. Wel zo fijn voor anderen die dit eventueel later nog tegenkomen.

En laat ik meteen met een shout-out beginnen, Ivo was right. De distributie was versprongen, 5 tandjes volgens garageman! De distributieriem was ook wat slap volgens hem. Kortom, geen wonder dat hij niet wilde aanslaan!

Er is een nieuwe riem op gegaan en het wagentje gaat weer als een speer.
900 Marbella '93 (RIP), 1.1 141a Black Panda Racing '02(RIP), 1.1 169 '06, 1.2 169 '07

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: 169 1.1 2006 slaat niet meer aan

Bericht door Pinda1000 »

Welke Ivo?

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: 169 1.1 2006 slaat niet meer aan

Bericht door Robert100HP »

Pinda1000 schreef: 21 okt 2019 15:50 Kan zijn dat de pomp nog wel draait maar dat hij geen of heel weinig druk levert. Draait hij ook nog tijdens het starten? Als de ECU geen toerental signaal krijgt tijdens het starten draait de pomp niet. Dus even de brandstof aanvoerleiding loshalen van de injectorrail en dan even kijken of er brandstof uitkomt tijdens starten.

Verder kan je nog het brandstoffilter nakijken.
Elke motor mits "volledig intact" met een juiste afstelling van de timing zal een reactie geven, als er tijdens het starten een vluchtige middel zoals starthulp direct in de inlaat word gespoten. Al staat de brandstof pomp muurvast....

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: 169 1.1 2006 slaat niet meer aan

Bericht door Panda 500 »

Riem 5 tanden versprongen...? Heeft die 1;1 dan nog geen "automatische" spanrol? (onder excentrische voorspanning dus)
Een 1.2 heeft dat, weet ik van onze Nuova. Mijn Classic 1.1 heeft het nog niet. Ik ben (nu des te meer) van plan er zo'n "automatische" spanrol op te zetten. Ik denk dat dat gewoon moet kunnen, te oordelen aan hoe de oude van onze Nuova eruit ziet... (iemand ervaring mee?)

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: 169 1.1 2006 slaat niet meer aan

Bericht door Robert100HP »

Geen ervaring mee, maar het lijkt mij sterk dat je een automatische spanrol niet kan toepassen.
Het lijkt mij een goede upgrade, enig verschil wat ik kan vinden is het aantal tanden van de riem.
125 tanden voor de 1.1 , tegenover 129 stuks voor de 1.2, materiaal waaruit de riem gemaakt is het zelfde.
Alleen bestaat er nog een andere variant voor auto"s met airco.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: 169 1.1 2006 slaat niet meer aan

Bericht door Robert100HP »

Automatische spanrol voor auto's met airco.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: 169 1.1 2006 slaat niet meer aan

Bericht door Robert100HP »

Deze dus. :yes:


Afbeelding

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: 169 1.1 2006 slaat niet meer aan

Bericht door Panda 500 »

Klopt, maar die laatste spant dus de "gewone" riem op, die ook langs de alternator loopt, de "multi-v-riem. Die zie je gewoon buitenop zitten, niet achter de afscherming van de distributieriem.
Onze Nuova heeft airco, dus daar kon ik het zien. Maar je eerste foto's zijn dus van de distributieriem-spanner en de bevestiging ziet er identiek uit met de klassieke "vaste" spanrol. Vandaar mijn idee. Ik post het wanneer ik het uitgevoerd heb. Kan pas nà de winter worden... ;-)

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: 169 1.1 2006 slaat niet meer aan

Bericht door Ivo »

Ik had stiekem een berichtje gestuurd via Whatsapp.. Mooi dat het gelukt is! Toch wel beter dan een benzinepomp vervangen. Die lucht ben je snel zat.

@Panda500, ik zie het voordeel niet helemaal van een verstelbare spanner.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: 169 1.1 2006 slaat niet meer aan

Bericht door Panda 500 »

@Ivo: ik veronderstel dat zijn riem 5 tanden was versprongen omdat ie niet genoeg (meer) spande. Zo'n "automatische" spanrol zit excentrisch opgedraaid, tegen een rotatieveer in die hem wil terugdraaien zodat de excentriek de rol dichter tegen de riem aandrukt. Je installeert hem "gewoon" zoals een vaste rol, dus met de riem op juiste spanning, maar dus met de excentriek "opgedraaid". Wanneer je riem om eender welke reden te weinig spanning zou krijgen wordt die dus automatisch weer op spanning gezet omdat de excentriek wat "afrolt" en de rol meer naar de riem toe beweegt. Dit natuurlijk binnen beperkte grenzen.
Het gaat hem dus om de eerste (twee dezelfde) foto's. Die is volgens mij ook dezelfde voor de versie met airco. Die tweede, andere spanner zit er bij de airco-versies op om de multi-V-riem automatisch aan te spannen. Dit omdat je niet meer (goed) bij de alternator kan om daarmee de riem op spanning te zetten, omdat de airco-compressor daar vlak boven zit. Geen handenruimte om aan de alternator-bouten te kunnen.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: 169 1.1 2006 slaat niet meer aan

Bericht door Panda 500 »

Nog even een foto van de Multi-V-riemspanner geïnstalleerd, en de weinige handenruimte eromheen...
Bovenaan links zit de compressor, daaronder zie de poelie van de alternator, midden op de foto het metalen huis waarin de spanveer zit, half daaronder de spanrol waarover de multi-riem "achterover" ligt met zijn ribbels "bloot", en rechts daaronder de grotere poelie van de krukas.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”