Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Koude Panda

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Bassel
Forumgebruiker
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 mei 2019 11:39
1e Panda-achtige: 12 emotion 2007

Koude Panda

Bericht door Bassel »

Hallo allemaal,

Helaas begint de Panda nu het kouder wordt een probleempje te krijgen. De bedrijfstemperatuur van de motor blijft aan de lage kant. Ongeveer een streepje onder het midden. Ik verwacht dat dit met de thermostaat te maken heeft (na wat gezocht te hebben op oude draadjes op dit forum).

Nu ben ik een beetje aan het zoeken geweest en zijn mij een paar dingen helaas niet helemaal duidelijk :(.

1. Zoekend naar een thermostaat zie ik 2 verschillende modellen voorbij komen. Een redelijk rechte (zonder zwarte kunststof mondjes) een eentje met de kunststof mondjes. Maar welke heb ik nodig?

2. Terwijl ik op onderzoek ging onder de motorkap en in de handleiding kon ik de thermostaat zelf niet vinden. Kan iemand mij aangeven waar ik deze kan vinden? Motor is natuurlijk niet heel groot maar verwacht dat hij toch ergens tussen de koeling en motorblok zou moeten zitten....

3. In de handleiding vind ik een uitleg over bijvullen en controleren van de koelvloeistof. Nu zie ik 2 reservoirs een boven de riemen en een voor tegen de radiateur aan. In de handleiding staat dat die boven de riemen gebruikt wordt voor Panda’s uitgevoerd met Airco. Vreemde is nu dat ik een reservoir heb die tegen de radiateur aan zit maar de auto wel beschikt over climate control.
Hebben ze iets verbouwd of is dit normaal (zie foto’s).

Het gaat hier om een Fiat Panda Dynamic 1.2 uit januari 2007.

Alvast dank voor jullie reacties en hopelijk kan ik het zelf oplossen.

Groet,

Bas

Afbeelding

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gebruikersavatar
medolino2009
Clublid
Berichten: 786
Lid geworden op: 11 jul 2016 16:59
1e Panda-achtige: 1 2 xxPK 169 20xx Edizione-Unica
Locatie: Dordrecht
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: Koude Panda

Bericht door medolino2009 »

hoi hoi,

2.)...thermostaat bevindt zich onderaan bobine's aan het rechter kant van motor
3.) Dat is normaal...verschilt per auto (bouw jaar / uitvoering zegt niet altijd dat je een of ander reservoir zou moeten verwachten.... verschilt echt per auto... dat is "normaal" dus)
Groetjes

Miki
Laatst gewijzigd door medolino2009 op 25 nov 2019 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
FIAT is not just a car, it's a way of life. Keep dreaming, or buy an Panda .!!!

Bassel
Forumgebruiker
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 mei 2019 11:39
1e Panda-achtige: 12 emotion 2007

Re: Koude Panda

Bericht door Bassel »

medolino2009 schreef:hoi hoi,

2.)...thermostaat bevindt zich onderaan bobine's aan het rechter kant van motor
3.) Dat is normaal...verschilt per auto (bouw jaar / uitvoering zegt niet altijd dat je een of ander reservoir zou moeten verwachten.... verschilt echt per auto... dat is "normaal" dus)
Groetjes

Miki
Thanks Miki!

Ik ga van het weekend eens even kijken.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Koude Panda

Bericht door BertPleizier »

Hoe lang is de rit als de motortemperatuur 1 streepje onder het midden blijft? Als de rit te kort is dan zal met dit koude weer de motor minder snel op bedrijfstemperatuur zijn. Zeker als je vanaf de start de kachel al aan hebt staan. De warmte die de koude motor produceert wordt direct verbruikt door het interieur te verwarmen. Zo duurt het opwarmen van de motor nog langer.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8807
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Koude Panda

Bericht door bero »

Wat ik me ook nog bedacht.. Wat voor motorolie zit er in? Als je wat dikkere olie er in hebt dan duurt het in de koude maanden langer dat de motor op temperatuur is.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Bassel
Forumgebruiker
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 mei 2019 11:39
1e Panda-achtige: 12 emotion 2007

Re: Koude Panda

Bericht door Bassel »

Bedankt Bert en Bero en excuses voor mijn late reactie.

Nieuwe telefoon en vergeten Tapatalk te installeren dus kreeg geen melding dat er gereageerd was.

De motor blijft koud ook bij een langere rit. Je merkt zodra er rijwind is dat de temperatuur meter direct daalt. Interieur wordt wel verwarmd maar denk toch dat de thermostaat zijn beste tijd heeft gehad.

In januari was ik toch van plan om de distributieriem incl waterpomp, thermostaat en schokbrekers voor te vervangen. Verwacht dan ook dat het probleem dan opgelost is.

Tussendoor ook wat foutmeldingen gehad met betrekking tot de stuurbekrachtiging. Op het forum las ik al dat dit ook met een slechte accu voor kan komen. Na flink stuk rijden melding weg en niet meer terug gekomen. Nieuwe accu staat nu klaar.

Voor de rest is het een super auto! De vrouw happy dus ik ook


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: Koude Panda

Bericht door 2cv6 »

Het stuurbekrachtiging lampje heb ik ook gehad. Zelfs een keer uitvallen van de stuurbekrachtiging. Zat een nieuwe accu in. De garage heeft de melding gewist en ik heb al 3 maanden geen melding meer gehad.

Bassel
Forumgebruiker
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 mei 2019 11:39
1e Panda-achtige: 12 emotion 2007

Re: Koude Panda

Bericht door Bassel »

2cv6 schreef:Het stuurbekrachtiging lampje heb ik ook gehad. Zelfs een keer uitvallen van de stuurbekrachtiging. Zat een nieuwe accu in. De garage heeft de melding gewist en ik heb al 3 maanden geen melding meer gehad.

Bij mij is de melding zelf weggegaan na een lange rit.
Accu is na de koude nachten nu heel zwak. Voltage daalt in een nacht van 12.2 naar 10.4 volt. Hij krijgt de panda wel gestart maar het is met moeite.

We gaan het zien het is de eerste “privé” auto met veel electronica.

In het verleden altijd Japans gereden maar daar had ik niet eens een airco in Afbeelding.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Koude Panda

Bericht door BertPleizier »

De nieuwe accu zou ik maar lekker monteren als die toch al klaar staat. Zeker met de koude nachten die er aan gaan komen in de winter. Is nog geen 10 minuten werk en dan weet je dat de Panda weer start als het goed gevroren heeft.

Ou-Tannu
Forumgebruiker
Berichten: 40
Lid geworden op: 29 nov 2019 20:52
1e Panda-achtige: Panda 169 2004

Re: Koude Panda

Bericht door Ou-Tannu »

Even volgen :) mijn 2004 panda krijgt de temperatuur ook niet echt lekker omhoog... recent is de WP vervangen, en voor de tijd ging het wel iets rapper omhoog voor het gevoel..

maar halverwege haalt die tijdens een 110km lange rit (met gemiddeld 80km/h) niet :o

komende week weer een langere rit, en heb de KVS maar even bijgevuld, stond iets onder minimum, maar goed ik heb zelf niet goed gekeken hoe "vol" die was na het vervangen van de WP.. dus zou best kunnen dat er nog wat luchtbelletjes gezeten hebben die er nog even uit moesten (waardoor het peil zakte)

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Koude Panda

Bericht door BertPleizier »

Denk er wel aan dat een motor die niet goed op temperatuur komt meer slijtage heeft tijdens het rijden. De thermostaat vervangen moet je daarom niet te lang uitstellen.

Als je een originele neemt van giat of die van Valéo, dan weet je dat je goed zit. Bij de overige merken wil de temperatuurregeling niet altijd goed zijn heb ik op andere fora gelezen.

Ou-Tannu
Forumgebruiker
Berichten: 40
Lid geworden op: 29 nov 2019 20:52
1e Panda-achtige: Panda 169 2004

Re: Koude Panda

Bericht door Ou-Tannu »

vandaag ongeveer 2x een uur gereden.. het naaldje komt dan tussen een kwart en half in ongeveer.. hmm ruimte voor verbetering..

ist vervangen zelf te doen? met basis gereedschap of is het toch handiger om even langs de garage te gaan?

Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 577
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

Re: Koude Panda

Bericht door 4RN01D »

Het is een beetje slecht toegankelijk. En misschien dat er slangklemmen op zitten die je eenmalig kunt gebruiken. Maar die vervang je tijdens de swap voor slangklemmen met een schroef, dus dat is ook de moeite niet. En verwacht dat je wat KVS zult moeten bijvullen. En ook opvangen. Ik zou naar een doe-het-zelf garage gaan. Denk dat je het in 2 uurtjes echt wel geklaard kan hebben.
Panda 1.1 :D SMILE

Ou-Tannu
Forumgebruiker
Berichten: 40
Lid geworden op: 29 nov 2019 20:52
1e Panda-achtige: Panda 169 2004

Re: Koude Panda

Bericht door Ou-Tannu »

hmmmm tis me nu helaas echt te nat buiten om even een rondje te gaan kijken hoe het allemaal zit..

maar ga wel even kijken wat de garagisten hier in de buurt er voor vragen :-)

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Koude Panda

Bericht door BertPleizier »

De thermostaat zit in ieder geval onder de 2 bobines’s. Die zul je even los moeten halen om bij de thermostaat te kunnen komen.

En vergeet niet dat je het koelsysteem nog moet ontluchten nadat je er aan gewerkt hebt.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”