Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Kleine tankgat upgrade.

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Herman456
Forumgebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 apr 2016 21:27
Been thanked: 1 time

Kleine tankgat upgrade.

Bericht door Herman456 »

LS,

Mijn moeder klaagde over roestige schroeven rondom het tankgat.
IMG-20200212-WA0002.jpg
Ik keek er naar en besloot de schroeven door roestvrijstaal inbus te vervangen. Het grote toeval wilde dat de ijzerwaren zaak precies gelijkvormige schroeven, maar dan in inbus had.
IMG_20200215_152140.jpg
De upgrade kostte €2.90.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Kleine tankgat upgrade.

Bericht door PandaVespa »

Mooie update (y) , voordeel is dat rvs schroeven niet zo snel vastroesten en staat ook veel mooier.

Lijkt wel of the veer van tankklep zelfde is van een 141Panda.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Herman456
Forumgebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 apr 2016 21:27
Been thanked: 1 time

Re: Kleine tankgat upgrade.

Bericht door Herman456 »

Misschien ga ik eens met cleaner onder de schroefjes... zit nog wat roest. Wel een voor een doen, anders valt er misschien iets.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Kleine tankgat upgrade.

Bericht door PandaVespa »

Even de draad insmeren met kopervet. En rvs roest bovendien niet zo snel.

Zelf vervang ik de schroeven en bouten door rvs indien mogelijk. Dan is kans ook groter dat het weer loskan na x aantal jaar. Binnenkort moet mijn voorbumper eraf en vervang de bouten door rvs. Alleen 1 nadeeltje, ze zijn niet magnetisch. Als ze ergens invallen :S .......
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Kleine aanvulling.

Bericht door Robert100HP »

Die schroefjes begonnen bij mijn auto eind 2008 al een beetje te verkleuren, nog voor dat eventuele roest kon overslaan dit preventief opgelost. Omdat de tankdoorvoer geheel van kunststof is ( kopervet of i.d. is zinloos ) de schroeven vervangen door rvs M4 x 20 mm schroeven met chassisringetjes. Daar met het inbrengen van een nozzle er altijd wat beweging is in de tankinlaat, tussen de schroeven en het plaatwerk nylon chassisringetjes aangebracht.

Het is in de praktijk toch mogelijk dat RVS kan roesten: o.a. door verontreiniging van het materiaal door 'gewoon' staal dat wel roest. Dit roesten kan vermeden worden door een correct type RVS te kiezen en het basis materiaal te behandelen waarbij alle mogelijke verontreinigingen worden verwijderd. Dit is het zogenaamde beitsen, waarbij langs chemische weg alle verontreinigingen worden opgelost en verwijderd.

N.B. Je kunt alle schroeven in een keer loshalen om te schuren, je hoeft niet bang te zijn dat je iets niet terug kan monteren.
Met 2 vingers in de opening positioneer je hem op de juiste plek om hem weer vast te zetten.





Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”