Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Stotteren tijdens acceleratie

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Baak1965
Forumgebruiker
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 aug 2018 12:42
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion

Re: Stotteren tijdens acceleratie

Bericht door Baak1965 »

He he gelukt. Enfin ik vermoed dat de linker van de 2 stekkers behoort bij de sensor.

hans50
Forumgebruiker
Berichten: 152
Lid geworden op: 31 aug 2019 20:32
2e Panda-achtige: 1.2 emotion dualogic van 2004

Re: Stotteren tijdens acceleratie

Bericht door hans50 »

ik zou het niet weten hoe deze los moet die van u is met een gaskabel .
ik heb een elektronisch gaspedaal.
die is inderdaad anders , en een elektronisch gasklep huis omdat het een automaat is.
de schakelrobot schakelt op toerental en krijgt de gegevens van het elektronisch gaspedaal en elektronisch gasklep huis
mng
hans

Baak1965
Forumgebruiker
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 aug 2018 12:42
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion

Re: Stotteren tijdens acceleratie

Bericht door Baak1965 »

Hoi Hans,

Dat vermoeden had ik dus al, en om zomaar dat ding eruit te trekken is ook zo wat.
Ik heb mijn lesje in de loop der tijd wel geleerd. Dan wordt het klik, klak, knak en daar zit ik niet op te wachten. Weet iemand anders hoe dit zit of wordt het tijd om de plaatselijke garage in te schakelen😩.

Gebruikersavatar
rustigrijder
Forumgebruiker
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 feb 2020 21:16
1e Panda-achtige: 169 2005

Re: Stotteren tijdens acceleratie

Bericht door rustigrijder »

Is je ontsteking in orde? Een slechte bougie (of een te kleine electrodeafstand) dan wel een slechte bougiekabel kan ook dergelijke problemen veroorzaken.

Baak1965
Forumgebruiker
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 aug 2018 12:42
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion

Re: Stotteren tijdens acceleratie

Bericht door Baak1965 »

Die zijn prima in orde. Bougies en kabels zijn vervangen en dat is afgevinkt. Ontsteking is ook okay.

hans50
Forumgebruiker
Berichten: 152
Lid geworden op: 31 aug 2019 20:32
2e Panda-achtige: 1.2 emotion dualogic van 2004

Re: Stotteren tijdens acceleratie

Bericht door hans50 »

Welke benzine tankt u die van is van 2004 met 96 duizend op teler ik tank super 98 met 5% ethanol en rijd er beter en zuiniger op dan de euro 95 met 5 % ethanol of tankt u de e 10 euro 95 met 10 % ethanol
Mvg hans

Baak1965
Forumgebruiker
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 aug 2018 12:42
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion

Re: Stotteren tijdens acceleratie

Bericht door Baak1965 »

Mijn Panda heeft er 207000 km op staan en ik tank euro 95 en mijn gebruik zit tussen de 1 op 16 (met kar) en 1 op 22 hier in de polder. Ik heb een periode euro 98 getankt (meerdere tanks achtereen) merkte wel meer pit na verloop van tijd, maar de klachten qua stotteren bleven gelijk. Wel is het zo dat wanneer de Panda meer moet werken, denk aan het trekken van de kar, stevig accelereren of met de climate control vol open de klachten verergeren.

Starten en stationair toerental is prima. Het is alleen bij het accelereren. Ik wil de sensor wel vervangen, maar weet: a niet waar deze zit en b niet hoe ik hem moet verwijderen voor alles te slopen🤷🏻‍♂️

hans50
Forumgebruiker
Berichten: 152
Lid geworden op: 31 aug 2019 20:32
2e Panda-achtige: 1.2 emotion dualogic van 2004

Re: Stotteren tijdens acceleratie

Bericht door hans50 »

volgens mij zit bij u de sensor vast geklonken vanaf fabriek heb je eens naar de benzine filter gekeken want zoals u zij als hij moet accelereren stottert hij of houd hij in
een verstopte benzine filter kan ook de gekste dingen veroorzaken
mvg
hans

Gebruikersavatar
Douwe 13
Forumgebruiker
Berichten: 86
Lid geworden op: 01 sep 2019 15:39
1e Panda-achtige: Emotion 2008
Locatie: Emmeloord

Re: Stotteren tijdens acceleratie

Bericht door Douwe 13 »

Misschien de auto een keer uit laten lezen? Het lijkt mij dat het stotteren of inhouden veel verschillende oorzaken kan hebben.
Het zou bv de lambda sonde kunnen zijn of zoals rustig rijder al aangaf een ontstekingsprobleem.
Elektrisch rijden doe ik wel op de kermis

Baak1965
Forumgebruiker
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 aug 2018 12:42
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion

Re: Stotteren tijdens acceleratie

Bericht door Baak1965 »

🤔 ik zal eerst het brandstoffilter eens gaan checken, dat zou ook zo nog maar eens kunnen. Mocht het probleem daar niet in liggen, dan rij ik eens bij de garage langs om de zaak eens te laten uitlezen. Maar Wat ik vreemd vind is dat de sensor vastgeklonken zit. Immers hoe vervangt de garage deze dan? Of wordt dan het gasklephuis compleet vervangen ?

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8807
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Stotteren tijdens acceleratie

Bericht door bero »

Word op de zelfde manier gedaan als lagers.. geperst..
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

hans50
Forumgebruiker
Berichten: 152
Lid geworden op: 31 aug 2019 20:32
2e Panda-achtige: 1.2 emotion dualogic van 2004

Re: Stotteren tijdens acceleratie

Bericht door hans50 »

ik weet van iemand die het zelfde gasklephuis heeft als u.
in de garage word het hele gaspklephuis vervangen
bij de automaat van ons eigenlijk ook maar die kon ik zelf open maken omdat er een klem ring omzit
en die kon ik gemakkelijk open maken. je kan ook eens naar de koolstoffilter kijken die zit achter het rechter achter wiel
en wat u ook nog kan controleren is de tankdop ontluchting als u de dop los draait mag hij niet sissen als dat wel zo is zit de ontluchting verstopt in de tankdop.
als je de tank dop omdraait ziet u een plaatje met een veer het plaatje moet u kunnen indrukken dan is de werking goed
mvg hans

Gebruikersavatar
rustigrijder
Forumgebruiker
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 feb 2020 21:16
1e Panda-achtige: 169 2005

Re: Stotteren tijdens acceleratie

Bericht door rustigrijder »

Baak1965 schreef: 29 jun 2020 18:45 Wel is het zo dat wanneer de Panda meer moet werken, denk aan het trekken van de kar, stevig accelereren of met de climate control vol open de klachten verergeren. Starten en stationair toerental is prima. Het is alleen bij het accelereren.
In dat geval lijkt me dat het "vonkproducerende" deel van de motor buiten verdenking staat zodat het te zoeken is in het "brandstofvoorzienende" deel. Een kostenlozen ingreep is het reinigen van de injectoren, wat zelf te doen is als je over een ultrasone reiniger beschikt (Lidl 28,-).

.
injectoren-brug.JPG
injector-geheel.JPG
injector-typenr.JPG

.
Het gasklephuis kost nieuw €240 meen ik en is op de sloop soms verkrijgbaar voor enkele tientjes maar dan weet je niet zeker dat de oorzaak is gevonden omdat je de staat niet kent.

Mochten de brandstofaanvoer en injectorreiniging geen uitkomst bieden dat blijft inderdaad de actieve regeling door de ECU over, die gebruik maakt van diverse sensoren.

Baak1965
Forumgebruiker
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 aug 2018 12:42
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion

Re: Stotteren tijdens acceleratie

Bericht door Baak1965 »

Kan ik de injectoren gewoon loskoppelen of zit daar iets bij waar ik op moet letten voor alles overhoop ligt. Ik zal bij de Lidl eens kijken voor de ultrasone reiniger. Ik neem aan dat ik alles gewoon in het ultrasoon bad kan stoppen 🤔

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8807
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Stotteren tijdens acceleratie

Bericht door bero »

Godsamme man! Ga hem toch een keer uitlezen ipv alles te proberen.
Eerlijk gezegd zou ik terug naar de tuner gaan originele flash er op, en DAN zoeken naar je probleem i.p.v. NA de tuning.
Overigens zou ik als tuner niet aan beginnen als een motor al niet naar behoren loopt, maar goed..
DIAGNOSE zeg ik..
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”