Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een 2011 Edizione Cool met 38.000 op de klok.
Ik ben erg happy met mijn aankoop, alléén is er 1 vervelend probleempje met de versnellingsbak.
Als ik wil terugschakelen van 5 naar 4, dan gaat dit 9 van de 10 keer gepaard met een krakende bak...
Wat me is opgevallen:
- Bij een stilstaande auto (stationair draaiende motor) ik zonder probleem kan terugschakelen van 5 naar 4
- Het probleem zich minder vaak voordoet op lage snelheid (tot +/- 50 km/u)
Een monteur heeft een kort rondje met de Panda gereden, en hij kon geen problemen met het (terug)schakelen ontdekken.
Volgens hem zou ikzelf te snel willen terugschakelen, en dat zou voor de krakende bak zorgen.
Hij gaf tevens aan, dat als ik de bak de tijd zou geven tijdens het terugschakelen, het geen probleem zou moeten zijn.
Zijn advies was dus, dat ik tussen het schakelen van 5 naar 4, even zou moeten wachten voordat ik daadwerkelijk naar de 4e versnelling terugschakel.
Om dit te testen heb ik al van alles geprobeerd:
1. Snel terugschakelen = kraken
2. Tijdens terugschakelen even wachten = kraken
3. Tijdens terugschakelen wachten tot toerental onder 1000 tpm. = kraken
Wat ik dus ook doe, de bak kraakt tijdens het terugschakelen van 5 naar 4.
Zou het dus een gevalletje, IK moet leren schakelen, zijn... of ligt het toch echt aan een probleem in de bak?
Ik heb namelijk al véél auto's gereden sinds ik in het bezit ben van mijn rijbewijs, maar nog heb ik zo'n problemen gehad met schakelen....
Wat ik heb kunnen vinden op het internet is, dat het probleem zou kunnen liggen aan de synchromesch.
Wat ik mijn afvraag is, of het mogelijk is dat de synchromesch-ringen gaar zijn en/of dit uberhaupt al mogelijk is bij een Panda die nog geen 40k op de teller heeft staan..?
Alvast bedankt voor de replies
Met vriendelijk groet,
Thijs