Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

slecht starten en op toeren komen bij koude motor

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
amazon
Forumgebruiker
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 dec 2016 00:46
1e Panda-achtige: 1.2 2008
2e Panda-achtige: Ama 1965

slecht starten en op toeren komen bij koude motor

Bericht door amazon »

Panda 169 op lpg start sinds kort slecht. Maw lang laten rondgaan voordat hij aanslaat. Als hij aanslaat komt hij in eerste instantie slecht op toeren bij gas geven. Draait hij eenmaal goed rond en reageert hij weer op het gas geen problemen meer.
Welke sensor zou dit zijn, de map sensor heb ik al gereinigd (voorheen slecht trekken wss door vervuilde map, dat is verholpen)
Van mijn vrouw: gouden 169 op LPG volgens haar de mooiste...
Zelf heb ik Volvo's: Duett 1964-Amazon 1965-145(1970)-P1800(1970)-242(1976)-262(1979)-343 '84

pandapouwer
Forumgebruiker
Berichten: 550
Lid geworden op: 18 apr 2008 19:34
1e Panda-achtige: Fiat 141 selecta 1993
Locatie: zoetermeer
Been thanked: 3 times

Re: slecht starten en op toeren komen bij koude motor

Bericht door pandapouwer »

Hallo... Zelf heb ik een 100 hp en nu een 4x4, allebei op lpg. Wat belangrijk is dat je de benzinetank nooit helemaal voltooid. Dit omdat de huidige e10 in een korte tijd zijn kwaliteit verliest. Zeker als het voor langere tijd heel warm weer is. Als ik al benzine nodig heb dan doe ik e5 tanken en hooguit maar 10 liter.

Ten tweede is het belangrijk om eens in de zoveel tijd de gas installatie uit te zetten, en een tandje benzine leeg te rijden. Dit om de injectoren eens goed te gebruiken. Dan worden ze ook eens gebruikt met een warme motor. Dit voorkomt vervuiling van de injectoren.

Dit zijn mijn ervaringen.... Succes ermee

Gr Pandapouwer

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: slecht starten en op toeren komen bij koude motor

Bericht door PandaVespa »

Goed punt. Welke benzine heb je getankt? E10 is niet lang houdbaar.

Ikzelf tank e5 nu. Ik hou de benzinetank altijd vol om condensvorming (water in de tank) te voorkomen, elk mnd voltanken voor paar liter :D . Na jaartje, rij ik benzinetank bijna leeg.

En benzine gedeelte blijft doordraaien bij meeste lpginstallaties, alle benzine gaat via retourleiding weer terug, dus nooit paar liter erin houden. Benzinepomp wordt gekoeld door aanwezig benzine. Als er niks inzit.........

Terugkomend op je probleem, wat zie op uitleesappARATUUR van een garage bv?
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

amazon
Forumgebruiker
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 dec 2016 00:46
1e Panda-achtige: 1.2 2008
2e Panda-achtige: Ama 1965

Re: slecht starten en op toeren komen bij koude motor

Bericht door amazon »

Dank voor de tips;
Tank gaat sowieso regelmatig leeg en er gaat meestal euro95 in en vol.
Uitlezen nog niet gedaan, maar eens doen idd.
er komt nu ook een te hoog toerental bij na intrappen koppeling bij schakelen.
Ik ga eerst het gasklephuis maar eens reinigen.
Van mijn vrouw: gouden 169 op LPG volgens haar de mooiste...
Zelf heb ik Volvo's: Duett 1964-Amazon 1965-145(1970)-P1800(1970)-242(1976)-262(1979)-343 '84

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: slecht starten en op toeren komen bij koude motor

Bericht door Robert100HP »

Voor iedereen die weinig met zijn auto en/of op gas rijdt, vul de tank bij met Millers Ethanol Killer.
Ethanol trekt vocht aan en gaat na enige tijd schimmel vorming veroorzaken in de tank en de rest
van het brandstof systeem. De schimmels veroorzaken verstoppingen en zorgen zo voor veel onnodige
storingen. Bij komend voordeel van dit product is dat het octaan verhogend is. :yes: :yes:

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”