Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Distributieriem vervangen 1.2 fire blok

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
rpanda
Forumgebruiker
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jul 2020 19:48
1e Panda-achtige: 169 2011

Distributieriem vervangen 1.2 fire blok

Bericht door rpanda »

Ik wil de distributieriem vervangen maar zit eigelijk ergens mee.
bij het het blok zonder verstelbare nokkenas is dit natuurlijk snel gedaan met de markeringen.
Maar als ik zo rond lees heb je allemaal speciale spullen nodig voor dit te doen (nokkenas vasthouden, krukas vasthouden)
en dan het nokkenas tandwiel en kleppendeksel loshalen
distributie_riem.png
Ik vraag mij dus af of dit wel allemaal waar is want ik ging even kijken op het nokkenas tandwiel en er zitten gewoon 2 puntjes (rechts onder) waar de riem op moet met het streepje lijkt mij.

Ik zat zelf te denken op de tanden gewoon te tellen en dat dan ook op de nieuwe riem.
Ik hoop dat iemand hier al ervaring mee heeft gehad en mij kan helpen

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: Distributieriem vervangen 1.2 fire blok

Bericht door 2cv6 »

Ik heb daar een setje met speciaal gereedschap voor gekocht. Was iets van 30 euro en binnen twee weken geleverd.

Gebruikersavatar
medolino2009
Clublid
Berichten: 786
Lid geworden op: 11 jul 2016 16:59
1e Panda-achtige: 1 2 xxPK 169 20xx Edizione-Unica
Locatie: Dordrecht
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: Distributieriem vervangen 1.2 fire blok

Bericht door medolino2009 »

rpanda schreef: 20 nov 2020 13:27 Ik wil de distributieriem vervangen maar zit eigelijk ergens mee.
bij het het blok zonder verstelbare nokkenas is dit natuurlijk snel gedaan met de markeringen.
Maar als ik zo rond lees heb je allemaal speciale spullen nodig voor dit te doen (nokkenas vasthouden, krukas vasthouden)
en dan het nokkenas tandwiel en kleppendeksel loshalen
distributie_riem.png
Ik vraag mij dus af of dit wel allemaal waar is want ik ging even kijken op het nokkenas tandwiel en er zitten gewoon 2 puntjes (rechts onder) waar de riem op moet met het streepje lijkt mij.

Ik zat zelf te denken op de tanden gewoon te tellen en dat dan ook op de nieuwe riem.
Ik hoop dat iemand hier al ervaring mee heeft gehad en mij kan helpen
...is wel te doen zonder speciale gereedschap als motor eruit zit....met motor erin is wel veiliger om met gereedschap te doen...
zie hier:

viewtopic.php?f=34&t=20171&start=75

veel foto's met markeringen enz...

Groetjes

Miki
FIAT is not just a car, it's a way of life. Keep dreaming, or buy an Panda .!!!

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”