Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Probleem achteruit rijd vergrendeling

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meneerlex
Forumgebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 nov 2020 11:49
1e Panda-achtige: Fiat panda 169 Dynamic 1 2

Probleem achteruit rijd vergrendeling

Bericht door Meneerlex »

Ik ben sinds kort eigenaar van een fiat panda 1.2 dynamic uit 2003. Gezien de leeftijd zijn er een paar kleunde dingen, zoals het ontbreken van de zonneklep aan de bijrijders zijde, en een tik in het raam mechanisme aan de bijrijders zijde. Beide (nog) niet ernstig. Maar waar ik wel last van heb is dat de knop van de achteruit rijd vergrendeling niet terugveert waardoor ik soms, als ik vergeet de knop zelf terug te duwen, moeilijk in de vijf geraak. Ik vermoed een kapotte veer ergens maar ik kan niet zien of dat onder de knop zat, of onderaan het onderdeel dat je optilt. Is er iemand die dat weet of er een foto van heeft en die weet waar ik een dergelijk veer kan verkrijgen?

Alvast dank!

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Probleem achteruit rijd vergrendeling

Bericht door sjirafje »

Volgens mij hoort er een veer direct onder de pook knop. Klik de ring van de pook hoes los en je kunt de pook knop er afhalen door er hard aan te trekken (recht omhoog). De hoes zit met een ty-wrap aan de knop.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Gebruikersavatar
Meneerlex
Forumgebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 nov 2020 11:49
1e Panda-achtige: Fiat panda 169 Dynamic 1 2

Re: Probleem achteruit rijd vergrendeling

Bericht door Meneerlex »

De knop kan ik er inderdaad zo aftrekken, maar daar zit geen veer of resten ervan meer onder. Zijn deze veren los te bestellen?

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Probleem achteruit rijd vergrendeling

Bericht door BertPleizier »

De ring wordt naar beneden geduwd door een veer (want je moet hem omhoog trekken om de vergrendeling te "ontgrendelen"). De veer zit dus tussen die ring en de pookknop in.

Ik weet niet of de veer los te bestellen is (ik denk het wel), maar ik zal hem eens opmeten. Het is gewoon een spiraalveer zoals deze ook in een balpen zit, alleen dan groter. Er zal vast een webshop zijn waar je een losse veer in de goede maat kan vinden. Misschien goedkoper dan bij de dealer.

Gebruikersavatar
Meneerlex
Forumgebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 nov 2020 11:49
1e Panda-achtige: Fiat panda 169 Dynamic 1 2

Re: Probleem achteruit rijd vergrendeling

Bericht door Meneerlex »

heel fijn als u voor mij de maten van de veer heeft en evt een foto! Heel erg bedankt!

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Probleem achteruit rijd vergrendeling

Bericht door BertPleizier »

Op de foto is het wat moeilijker te zien (door het perspectief) dan in het echt, maar de veer is precies 23 mm lang. De metalen stang waar de pookknop op zit is 10 mm in diameter, dus dat is ook gelijk de binnendiameter van de veer. Met een stukje ijzerdraad kun je hem zelf misschien ook nog wel wikkelen om de stang van de versnellingspook.
Bijlagen
C188E747-1359-4990-ADB8-15CE437C58A1.jpeg

Gebruikersavatar
Meneerlex
Forumgebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 nov 2020 11:49
1e Panda-achtige: Fiat panda 169 Dynamic 1 2

Re: Probleem achteruit rijd vergrendeling

Bericht door Meneerlex »

Geweldig bedankt! Hier kan ik wat mee!

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”