Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Nieuwe ruitenwissers voorzijde

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Nieuwe ruitenwissers voorzijde

Bericht door BertPleizier »

Op mijn Panda hebben altijd de standaard ruitenwissers gezeten (het conventiole type). Hoewel ik altijd A-merken heb gebruikt (Valéo en Bosch) was de vreugde van nieuwe wisserbladen altijd maar van korte duur. De kleine (rechter) wisser begon altijd al vrij snel lawaai te maken doordat hij stuiterde over de voorruit.

Ik heb nu eens Bosch Aerotwin Retrofit (nummer 3397118989) wissers gekocht. Dit zijn zogenaamde flatblades en ik ben nu al fan. De montage was in 10 seconden gedaan (klepje op het wisserblad openklappen, wisserarm er door steken, wisserarm vastklikken en het klepje weer dicht doen). De wissers hebben daarnaast over de gehele lengte een kwart rond profiel, wat in de praktijk als een spoiler werkt. Hierdoor worden de wisserbladen altijd goed tegen de voorruit geduwd door de rijwind. En tot slot de wiskwaliteit: die is meer dan uitstekend. Stil en streeploos zoals het hoort.

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Nieuwe ruitenwissers voorzijde

Bericht door sjirafje »

Ik heb nu een hybride wissers, het is een soort kruising tussen flatblade en traditionele wissers, en daar ben ik erg tevreden over. Het beste van beide soorten 😁
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Nieuwe ruitenwissers voorzijde

Bericht door Robert100HP »

Bosch Aerotwin Retrofit (nummer 3397118989) wissers gekocht. Inderdaad Bert dit zijn top wissertjes, ik gebruik ze ook.
Maar soms zijn wax of resten van boomhars en insecten de oorzaak dat een wisserblad herrie maakt, het oppervlak is dan te stroef. De ruit reinigen met ammoniak of spiritus en daarna poetsen met een prop krantenpapier doet wonderen. Dan "glijden" de wissertjes er weer soepel overheen.

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Nieuwe ruitenwissers voorzijde

Bericht door BertPleizier »

Ow ja ik heb er € 17,24 voor betaald. Dit was met 20% black friday (op zondag) korting bij Bogijn.

Ik heb ze samen met nieuwe remblokken, remschijven en een montageset voor de remblokken (Bosch) en nieuwe stofhoesjes voor de glijpennen (NK) besteld. En om aan het bedrag voor gratis verzenden te komen ook nog een multiriem van Bosch meebesteld.

Gebruikersavatar
xxl_liberty
Clublid
Berichten: 1167
Lid geworden op: 21 feb 2009 18:05
1e Panda-achtige: Cabrioni 1990
2e Panda-achtige: Edizione Cool 2010
Has thanked: 11 times
Been thanked: 12 times

Re: Nieuwe ruitenwissers voorzijde

Bericht door xxl_liberty »

Robert100HP schreef: 03 dec 2020 20:07 Bosch Aerotwin Retrofit (nummer 3397118989) wissers gekocht. Inderdaad Bert dit zijn top wissertjes, ik gebruik ze ook.
Maar soms zijn wax of resten van boomhars en insecten de oorzaak dat een wisserblad herrie maakt, het oppervlak is dan te stroef. De ruit reinigen met ammoniak of spiritus en daarna poetsen met een prop krantenpapier doet wonderen. Dan "glijden" de wissertjes er weer soepel overheen.
Ruiten schoonmaken kun je het beste doen met lauw water. 2 druppeltjes spoelglans voor de vaatwasser en 3 druppeltjes afwas middel. Worden ze mooi schoon van vooral als je ze na behandeld met keukenpapier of een theedoek. Ruitenwissers kun je het beste reinigen met remmenreiniger. Nooit spiritus gebruiken zegt hij. Tast rubber aan waardoor ruitenwisser eerder strepen geeft.
Tips van een autopoetser.
In het verleden gedane uitspraken geven geen garantie voor de toekomst, zij zijn alleen geschiedenis.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Nieuwe ruitenwissers voorzijde

Bericht door Robert100HP »

Wissers nooit met spiritus doen, alleen de ruit. Dat vaatwasmiddel ga ik eens proberen. (y) (y)

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Nieuwe ruitenwissers voorzijde

Bericht door Erik 319 »

Geen idee wat er op de 319 zit maar ze zijn na 7 jaar en 70000 km nog steeds prima.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Nieuwe ruitenwissers voorzijde

Bericht door Robert100HP »

Een aantal keren over een bevroren ruit wissen, doet wonderen. Al komt dit tegenwoordig weinigvoor.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”