Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Nut, noodzaak, werking en regelgeving omtrent de airbag (en andere ongein)
Moderators: WelshWitch, sjirafje
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 638
- Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
- Locatie: Rotterdam
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 56 times
Re: Nut, noodzaak, werking en regelgeving omtrent de airbag
Voor een gordel geldt precies hetzelfde m.i.. Ook dom om die niet te gebruiken en het boetebedrag geeft al aan dat het niet als een kleine overtreding gezien wordt. Je zadelt de maatschappij met torenhoge kosten op als je wat overkomt (ziekenhuis, revalidatie, enz.).
Je gaat niet met je auto op pad om een ongeluk te krijgen, maar er zijn meer mensen op de weg dan alleen jij zelf. Een aanrijding met 50 km/h zonder gordel om zorgt er al voor dat je gewoon door de voorruit je auto uit vliegt.
Maar goed: iedereen moet dit voor zichzelf bepalen, maar denk alleen niet “‘mij overkomt niks”. Dat zei / dacht iedereen voorafgaand aan een ongeluk.
Dus altijd gebruik maken van de veiligheidssystemen die in je auto zitten (en laat ze intact), gordel om en altijd licht aan (voor en achter dus geen dagrijverlichting), hou je aan de snelheid en ken de verkeersregels.
Je gaat niet met je auto op pad om een ongeluk te krijgen, maar er zijn meer mensen op de weg dan alleen jij zelf. Een aanrijding met 50 km/h zonder gordel om zorgt er al voor dat je gewoon door de voorruit je auto uit vliegt.
Maar goed: iedereen moet dit voor zichzelf bepalen, maar denk alleen niet “‘mij overkomt niks”. Dat zei / dacht iedereen voorafgaand aan een ongeluk.
Dus altijd gebruik maken van de veiligheidssystemen die in je auto zitten (en laat ze intact), gordel om en altijd licht aan (voor en achter dus geen dagrijverlichting), hou je aan de snelheid en ken de verkeersregels.
- Erik 319
- Moderator
- Berichten: 3513
- Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
- 1e Panda-achtige: 319 twinair 65
- 2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
- Locatie: Almere
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 38 times
Re: Nut, noodzaak, werking en regelgeving omtrent de airbag
Ja pa.........
Sjongejonge.
En jij noemt jezelf Bertplezier.
Sjongejonge.
En jij noemt jezelf Bertplezier.
312=500 319=Panda.
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Nut, noodzaak, werking en regelgeving omtrent de airbag
Koos, u rijdt híer zonder veiligheidsgordel en zonder airbag, mag dat?
- Erik 319
- Moderator
- Berichten: 3513
- Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
- 1e Panda-achtige: 319 twinair 65
- 2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
- Locatie: Almere
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 38 times
Re: Nut, noodzaak, werking en regelgeving omtrent de airbag
Jij mag dat van de wetgevagh........
312=500 319=Panda.
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8807
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: Kleurcode linker stuurkolom schakelaar
Oh jazeker hoor! En dat zit hem in de airbag ECU, vooral de TRW versies. We hebben hier een Punto 188 model gehad die precies de zelfde sensoren en airbags en airbag ecu gebruiken waar dus ook met emulators 'gefaked' was bij de stoelsensors. Tijdens een botsing is daarbij de ECU in de fik gevlogen. Verzekering heeft onderzoek gedaan naar de oorzaak en kwam dus ook tot deze conclusie en heeft ook geen rooie cent uitbetaald.Robert100HP schreef: ↑08 dec 2020 21:48 Als topic starter wil nog wel reageren op de reactie van Bero. Het airbag systeem van een no 169 is zeer eenvoudig qua opbouw. In de sensor die de impact meet zit over het contact dezelfde weerstand ( 2.4 Ohm ), die nu als airbag vervanger is gemonteerd. Deze crash sensor is van het aan/uit principe, niks geen hokus pokus. Zodra de impact hoog genoeg klapt het kussen volledig uit, ongecontroleerd en niet gedoseerd. Er kan door de gemonteerde faker, geen brand door kortsluiting ontstaan bij een aanrijding.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 638
- Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
- Locatie: Rotterdam
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 56 times
Re: Nut, noodzaak, werking en regelgeving omtrent de airbag
En terecht als je het mij vraagt. Je krijgt er ook nog een gratis aantekening bij achter je naam, waardoor een andere verzekeraar je niet zomaar meer accepteert. En als je mag blijven bij je verzekeraar zal de premie ook flink stijgen.
Je hebt de verplichting om met een veilig vervoersmiddel op pad te gaan en om bij eventuele schade de schade zo klein mogelijk te houden. Als je aan onderdelen van je auto zelf hebt gerommeld met grote(re) schade tot gevolg dan is alles voor eigen rekening.
Uiteraard mag iedereen hier zijn eigen mening en gedachten over hebben.
Je hebt de verplichting om met een veilig vervoersmiddel op pad te gaan en om bij eventuele schade de schade zo klein mogelijk te houden. Als je aan onderdelen van je auto zelf hebt gerommeld met grote(re) schade tot gevolg dan is alles voor eigen rekening.
Uiteraard mag iedereen hier zijn eigen mening en gedachten over hebben.
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Nut, noodzaak, werking en regelgeving omtrent de airbag
En hoe zit het dan als je de motor vervangt door een groter/zwaarder exemplaar?
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 638
- Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
- Locatie: Rotterdam
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 56 times
Re: Nut, noodzaak, werking en regelgeving omtrent de airbag
Dan voldoet de auto ook niet meer aan de gegevens die op het kentekenbewijs staan en aan de typegoedkeuring. Denk aan vermogen, uitstoot, enz.. Een gevolg hiervan is bijvoorbeeld dat ook de wegenbelasting of het milieulabel / roettax niet meer juist kan zijn.
Als je de motor door een ander type vervangt zul je daarom naar de RDW moeten voor een auto specifieke typegoedkeuring. Afhankelijk van wat je aangepast heb kan dat een simpele keuring zijn.
Heb je bijvoorbeeld alleen een sterkere motor gemonteerd die in dezelfde auto ook leverbaar was af fabriek dan volstaat een controle van de uitstoot en de remmen (soms heeft het model met de sterkere motor af fabriek andere remmen vanwege het hogere vermogen). Afhankelijk van de gemeten uitstoot zullen de RDW en belastingdienst de gegevens aanpassen. Heb je meer aangepast aan je auto dan is een uitgebreidere keuring noodzakelijk.
Edit: ook hier kan de verzekering moeilijk gaan doen. De verzekeringsmaatschappij heeft namelijk een dekking voor een risico verleend op basis van bepaalde gegevens van het te verzekeren voertuig (aan de hand van de meldcode. Hiermee kunnen ze merk, type, uitvoering, enz. bepalen). Middels ingewikkelde formules komt daar een premiebedrag uit.
Als in de praktijk blijkt dat de auto voorzien was van bijvoorbeeld een sterkere motor, dan had de verzekeringsmaatschappij een hoger premiebedrag gevraagd voor het verzekerde omdat het risico op schade groter wordt (auto kan harder, enz.). Zeker als je nog een jonge bestuurder bent. Je hoeft dan niet gek op te kijken als niet de volledige schade wordt vergoed. Bijvoorbeeld alleen die van de tegenpartij.
Als je de motor door een ander type vervangt zul je daarom naar de RDW moeten voor een auto specifieke typegoedkeuring. Afhankelijk van wat je aangepast heb kan dat een simpele keuring zijn.
Heb je bijvoorbeeld alleen een sterkere motor gemonteerd die in dezelfde auto ook leverbaar was af fabriek dan volstaat een controle van de uitstoot en de remmen (soms heeft het model met de sterkere motor af fabriek andere remmen vanwege het hogere vermogen). Afhankelijk van de gemeten uitstoot zullen de RDW en belastingdienst de gegevens aanpassen. Heb je meer aangepast aan je auto dan is een uitgebreidere keuring noodzakelijk.
Edit: ook hier kan de verzekering moeilijk gaan doen. De verzekeringsmaatschappij heeft namelijk een dekking voor een risico verleend op basis van bepaalde gegevens van het te verzekeren voertuig (aan de hand van de meldcode. Hiermee kunnen ze merk, type, uitvoering, enz. bepalen). Middels ingewikkelde formules komt daar een premiebedrag uit.
Als in de praktijk blijkt dat de auto voorzien was van bijvoorbeeld een sterkere motor, dan had de verzekeringsmaatschappij een hoger premiebedrag gevraagd voor het verzekerde omdat het risico op schade groter wordt (auto kan harder, enz.). Zeker als je nog een jonge bestuurder bent. Je hoeft dan niet gek op te kijken als niet de volledige schade wordt vergoed. Bijvoorbeeld alleen die van de tegenpartij.
Laatst gewijzigd door BertPleizier op 10 dec 2020 23:13, 6 keer totaal gewijzigd.
- Robert100HP
- Clublid
- Berichten: 2993
- Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
- 1e Panda-achtige: Panda HP 2007
- Locatie: Schiedam
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 51 times
Re: Nut, noodzaak, werking en regelgeving omtrent de airbag
Nou Richard er staat ons nogal wat te wachten, bij mij opgeboord jij een grotere motor.
70 % van onze auto's is niet meer origineel en een deel van die 70 % is niet street legal.
70 % van onze auto's is niet meer origineel en een deel van die 70 % is niet street legal.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 638
- Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
- Locatie: Rotterdam
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 56 times
Re: Nut, noodzaak, werking en regelgeving omtrent de airbag
Handig om dat zo openbaar op een forum te vermelden
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 27 times
Re: Nut, noodzaak, werking en regelgeving omtrent de airbag
Jammer dat rdw niet hetzelfde doet als bij tuv in Duitsland. Iets veranderd aan de auto, naar tuv voor goedkeuring en krijg je het ook zwart op wit. Geen speld tussen te krijgen. Dat was de theorie..........
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Nut, noodzaak, werking en regelgeving omtrent de airbag
Oh ohRobert100HP schreef: ↑10 dec 2020 21:15 Nou Richard er staat ons nogal wat te wachten, bij mij opgeboord jij een grotere motor.
70 % van onze auto's is niet meer origineel en een deel van die 70 % is niet street legal.
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Nut, noodzaak, werking en regelgeving omtrent de airbag
Stom ja, nou moet ik voortaan ook mijn kenteken onherkenbaar maken op foto's
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer: