Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Nut, noodzaak, werking en regelgeving omtrent de airbag (en andere ongein)

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Nut, noodzaak, werking en regelgeving omtrent de airbag

Bericht door PandaVespa »

Ik zie en weet dat in Duitsland dit ook omzeilen door bij jaarlijkse keuring de auto 'origineel' aan te bieden. Na keuring auto weer niet 'origineel'.
In NL worden die geintjes ook gedaan, door bij apk even juiste profiel banden erop zetten en na apk weer 'slicks' te monteren.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Nut, noodzaak, werking en regelgeving omtrent de airbag

Bericht door Pinda1000 »

Ik zet daarom voor de APK altijd even de originele motor erin en daarna wissel ik hem weer om.

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Nut, noodzaak, werking en regelgeving omtrent de airbag

Bericht door Erik 319 »

Ik zet er altijd een kenteken van een andere auto op
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Nut, noodzaak, werking en regelgeving omtrent de airbag

Bericht door Pinda1000 »

Erik 319 schreef: 11 dec 2020 10:36 Ik zet er altijd een kenteken van een andere auto op
Goed idee! Ik heb de kentekenplaten van de donor Punto nog liggen, vast niemand die het ziet.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Nut, noodzaak, werking en regelgeving omtrent de airbag

Bericht door bero »

Gaat wel weer lekker offtopic hier haha :mrgreen:
Maarja, APK is ook maar een moment opname. Wat denk je dat al die tjoening jochies doen voor de APK🤣
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Nut, noodzaak, werking en regelgeving omtrent de airbag

Bericht door Robert100HP »

Geheel off topic, maar beter hier vanuit je bubbel lekker je mening ventileren over wat wel en niet kan en mag.
Dan als idioten samen klonteren in een groot warenhuis, ik hoop dat de mods ook een beetje meegaan in dit
soort topics het geeft wat meer warmte. Maar alleen als het correct blijft.

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Nut, noodzaak, werking en regelgeving omtrent de airbag

Bericht door Erik 319 »

@Robert 100 hp.

Ik zit te twijfelen of ik mezelf al een waarschuwing moet geven.......
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Nut, noodzaak, werking en regelgeving omtrent de airbag

Bericht door Pinda1000 »

:P

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Nut, noodzaak, werking en regelgeving omtrent de airbag

Bericht door bero »

Ach, als het maar vredelievend gaat en het topic niet vervuild. why nut.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Nut, noodzaak, werking en regelgeving omtrent de airbag

Bericht door PandaVespa »

Ik pak de borrelnootjes erbij :) .
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Nut, noodzaak, werking en regelgeving omtrent de airbag (en andere ongein)

Bericht door Robert100HP »

Gezellig... :yes: :yes:

Gebruikersavatar
Petez
Forumgebruiker
Berichten: 149
Lid geworden op: 26 sep 2007 13:27
1e Panda-achtige: Tesla S
Locatie: Rotterdam
Been thanked: 2 times

Re: Nut, noodzaak, werking en regelgeving omtrent de airbag (en andere ongein)

Bericht door Petez »

Opgeboorde originele motor zal geen problemen geven, maar ombouw van 4 naar 6 cilinder wel. Al heb je wel een oplettende keurmeester of politieagent nodig wil je daar echt voor aangepakt worden. De verzekering is een ander verhaal, die pakken iedere reden aan om niet uit te hoeven betalen.....

Rijden zonder airbag, er zijn nog heel veel auto’s zonder, dus ik zie het kwaad er niet van in. Verstandig, dat zeker niet. Ik ben ooit begonnen als berger (takelwagen) en met het opkomen en verplicht worden van de airbag zag je wel dat ongelukken die ooit echt dodelijk waren, tegenwoordig een stuk beter aflopen. Al behoedt de airbag je er maar voor om je tanden in het stuur achter te laten.....is toch prettig. (Al heb ik ook weleens een bijrijdster gezien die met haar voeten op het dashboard zat toen de airbag er uit kwam, die had zoveel schade aan knieën en gewrichten, dat wil je niet weten)

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Nut, noodzaak, werking en regelgeving omtrent de airbag (en andere ongein)

Bericht door BertPleizier »

Petez schreef: 20 dec 2020 22:07 Rijden zonder airbag, er zijn nog heel veel auto’s zonder, dus ik zie het kwaad er niet van in.
Dat is een ander verhaal. Als een auto een airbag had, dan moet deze er ook in blijven.

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Nut, noodzaak, werking en regelgeving omtrent de airbag (en andere ongein)

Bericht door sjirafje »

Hoe zit het eigenlijk met airbags waarvan de houdbaarheidsdatum is verstreken?

De eerste 169's zullen nu wel ongeveer die leeftijd bereikt hebben toch?
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Nut, noodzaak, werking en regelgeving omtrent de airbag (en andere ongein)

Bericht door Erik 319 »

Maakt niet uit voor de apk.
Zou wel een dure grap zijn als je er een stuk of 8 zou moeten vervangen.
312=500 319=Panda.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”