Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

kachel blijft warm maar airco doet het enigszins wel.

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
benpandadynamic2004
Forumgebruiker
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 dec 2020 13:36
1e Panda-achtige: fiat panda dynamic 2004

kachel blijft warm maar airco doet het enigszins wel.

Bericht door benpandadynamic2004 »

hoi,

kachel blijft warm maar automatische airco werkt enigszins wel (ontvochtiging door de airco doet ie dus wel, verder werkt het niet, zoals temperatuur regeling e.d.).
ik weet (zo goed als ) zeker dat de airco het doet want als ik die aan doe zijn mijn beslagen ramen direct schoon, zelfs als de motor koud is, en ramen ontwasemen ga je niet voor elkaar krijgen zonder airco met koude motor en nat weer.
alleen de airco/koude lucht "wint" het schijnbaar niet van de warme lucht, vandaar dat het warm/heet blijft in de auto.

mijn vermoeden is dat de koud/warm klep/aansturing niet werkt in de kachel unit oid ?

iemand enig idee waar ik beginnen moet voor ik de zooi los begin te halen ?

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: kachel blijft warm maar airco doet het enigszins wel.

Bericht door bero »

Je hebt het over "automatische airco". Bedoel je daan Clinat Control mee? (Dus tiptoetsen met display ipv draaiknoppen)
Dan zit er een temperatuur sensor achter je pook achter het ronde roostertje.
Die verzameld bakken met stof en kan voor verkeerde waardes zorgen.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

benpandadynamic2004
Forumgebruiker
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 dec 2020 13:36
1e Panda-achtige: fiat panda dynamic 2004

Re: kachel blijft warm maar airco doet het enigszins wel.

Bericht door benpandadynamic2004 »

bedankt voor de reactie bero.
ja, het is Climate Control met tiptoetsen met display.
ik zal eens bij dat roostertje gaan snuffelen, kijken wat we gaan tegen komen.
Bijlagen
85819474.jpg

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: kachel blijft warm maar airco doet het enigszins wel.

Bericht door bero »

Ik maakte deze schoon met wattestaafje en een beetje sticker reiniger of alcohol. Als je het roostertje weghaalt dan kijk je tegen een printplaat aan met een sensor.

Succes
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

benpandadynamic2004
Forumgebruiker
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 dec 2020 13:36
1e Panda-achtige: fiat panda dynamic 2004

Re: kachel blijft warm maar airco doet het enigszins wel.

Bericht door benpandadynamic2004 »

ff een algemene update.

na heeeel veel zoeken op engelstalige/italiaanse talige fiat fora en youtube, kom ik er achter dat het bij de fiat 500 ook een heel bekend probleem is, en voor 90% de reden van auto door verkopen is, want een duur probleem.
het is dus niet specifiek een panda probleem maar ook (vooral) een fiat 500 probleem (en waarschijnlijk nog meerdere fiats).

zoals ik al in het begin vermoedde is het de klepbesturing in de kachel unit zelf, wat officieel alleen maar te repareren is als de hele kachel unit er uit is gehaald, en dat betekend hele dashboard en nog veel meer demonteren.(1 of 2 dagen werk als je handig bent).

ik lees ook andere oplossingen, en als dat lukt dan ben je met 3 tot 4 uur klaar.
er zitten meerdere kleppen in de kachel unit, 1 ervan doet zorgen dat de toevoer van warme lucht open of dicht gaat, en dat wordt geregeld met een elektronisch gestuurd motortje.
het gaat iig ff simpel gezegd om een asje aan dat motortje die verbonden zit aan die klep, die blijkt (veel) af te breken.
er zitten 3 van die motortjes en dus ook 3 kleppen in de hele unit.
hieronder de link naar fiat fora en tekening waar het 1 en ander duidelijk wordt.
https://www.fiatforum.com/500/446985-he ... eeded.html
fiat 500 AirconUnit.jpg
ps, @bero, helaas was het temperatuur voelertje niet het probleem, (er zat wel veel stof, maar niet de oplossing).

benpandadynamic2004
Forumgebruiker
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 dec 2020 13:36
1e Panda-achtige: fiat panda dynamic 2004

Re: kachel blijft warm maar airco doet het enigszins wel.

Bericht door benpandadynamic2004 »

update, gelukkig is de as van de klep niet afgebroken en heb de actuator/stelmotor er af gehad en weer er op gezet en nou doet alles het normaal (zover ik dat beoordelen kan).
airco doet het goed/ijskoud, automatische clima controle doet het goed, warm of koud doet het goed, verschillende aanjager-standen doen het goed, etc.
wat er nou precies gebeurd is weet ik niet.
maar toch wel handig zo een zich zelfreparerende fiat :-)

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: kachel blijft warm maar airco doet het enigszins wel.

Bericht door sjirafje »

Soms blijft zo'n servo een beetje hangen, dan wil het wel eens helpen wanneer je hem een paar keer snel na elkaar open en dicht zet.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

benpandadynamic2004
Forumgebruiker
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 dec 2020 13:36
1e Panda-achtige: fiat panda dynamic 2004

Re: kachel blijft warm maar airco doet het enigszins wel.

Bericht door benpandadynamic2004 »

sjirafje schreef: 14 jan 2021 15:49 Soms blijft zo'n servo een beetje hangen, dan wil het wel eens helpen wanneer je hem een paar keer snel na elkaar open en dicht zet.
betreffende het afbreken van het asje van de klep heb ik nu flink wat gelezen.
mijn (vermeende) bevinding over het afbreken van het asje van de klep is dat ik denk dat de stelmotor uit kalibratie gaat om 1 of andere vage reden,
en dat dus als de klep helemaal open of dicht is in het kachelhuis, dus tegen het fysieke einde/aanslag van de klep, dat de stelmotor dan door (te ver) blijft draaien, met gevolg dat de kunststof as krak zegt. (die stelmotoren hebben een wormwiel aandrijving en dat heeft flink wat koppel dus zo kunststof klep-asje heeft weinig kans dan op "overleven" ).
maar dat is mijn mening/gedachte er over, meer niet, kan het wel helemaal fout hebben.

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: kachel blijft warm maar airco doet het enigszins wel.

Bericht door sjirafje »

Zou goed kunnen. Ik heb wel gelezen dat als je een stelmotor of het bedieningspaneel vervangt dat de boel ingeleerd/gecalibreerd moet worden.
Na vervanging van de regeleenheid of één van de actuatoren moet de zelfafstelling van de stand van de kleppen m.b.v. de Examiner worden uitgevoerd.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”