Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Vraag mbt vervangen schokdempers Panda 2011, 69pk.

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Vraag mbt vervangen schokdempers Panda 2011, 69pk.

Bericht door Riddick »

Raycoupe schreef: 14 aug 2021 23:49
@Riddick Ik kende ooit betere tijden met snelle leasebakken voor de kilometers en plezier auto's als een Countach en Maserati bi turbo (rampenbak die laatste) en later nog een Le Patron kitcar voor de lol. Dat waren nog eens tijden. Nu rijdt ik behoedzaam en zuinig een koekblik omdat het nog net, net kan. De vrijheid is met elk voertuig hetzelfde, zeker met een tentje achterin. Het Pandaatje heeft al Spanje en vele malen Hongarije gezien en het is tijd voor nieuwe avonturen. :yes:
Niets mis met Panda's, heb 27 jaar lang Panda's voor de deur gehad, 3x 141A, 1x169, en 2x 319.
Laatst gewijzigd door Riddick op 15 aug 2021 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Vraag mbt vervangen schokdempers Panda 2011, 69pk.

Bericht door BertPleizier »

De screenshot uit je eerdere post verandert niet mee. Je moet zelf een nieuwe screenshot plaatsen in een nieuwe post, of de screenshot uit je eerdere post wijzigen naar de nieuwe (opnieuw uploaden).

Raycoupe
Forumgebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 07 sep 2014 00:30
1e Panda-achtige: 1.2 Active 2011

Re: Vraag mbt vervangen schokdempers Panda 2011, 69pk.

Bericht door Raycoupe »

De uiteindelijke bestelling wordt 330,15 met de achterdempertjes ook van Monroe:
Afbeelding

En nu moet ik vier uur wachten met bestelling omdat de limiet op m'n rekening 300 was.

De rechterdraagarm was reeds vervangen, de achterveren zullen niet veel te lijden hebben gehad, voor de rest is het een compleet nieuw onderstelletje.

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Vraag mbt vervangen schokdempers Panda 2011, 69pk.

Bericht door BertPleizier »

Dat is een mooi lijstje. De achterdempers kun je eventueel zelf vervangen (scheelt weer montagekosten). 2 Boutjes los, demper wisselen en de 2 boutjes weer vast.

AutoDoc heeft hier een mooi filmpje van op hun YouTube kanaal staan (Panda 169 rear shock absorber).
Laatst gewijzigd door BertPleizier op 15 aug 2021 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Raycoupe
Forumgebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 07 sep 2014 00:30
1e Panda-achtige: 1.2 Active 2011

Re: Vraag mbt vervangen schokdempers Panda 2011, 69pk.

Bericht door Raycoupe »

Klopt, dat lukt op de parkeerplaats hier voor het huis nog wel. Net als de stabilisatorstangetjes, die heb ik al eens zelf vervangen.

Maar de auto stond al voor de APK bij de garage en die moet ik ook te vriend houden, dat zelf onderdelen bestellen is best wel uniek en hij mag dus al het werk in een keer uitvoeren.

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Vraag mbt vervangen schokdempers Panda 2011, 69pk.

Bericht door BertPleizier »

Ah ja dan is het ook niet aardig / netjes als je het zelf al doet.

Raycoupe
Forumgebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 07 sep 2014 00:30
1e Panda-achtige: 1.2 Active 2011

Re: Vraag mbt vervangen schokdempers Panda 2011, 69pk.

Bericht door Raycoupe »

De klus is geklaard en het rijdt weer superstrak over de rotondes en over de drempeltje. Wat een enorm verschil, alsof je een jonger modelletje onder de kont hebt.

Voor de volledigheid nog een het lijstje onderdelen.

2 voor veren (van Magnum)
2 voorpoot rubbers en lagers (van Monroe)
2 schokdempers voor (van Monroe)
2 stofkappen/aanslagrubbers (van Monroe)
2 stabilisator stangetjes (Ridex)

1 draagarm links voor (Ridex, rechtsvoor was reeds vervangen)
2 schokdempers achter (van Monroe)

Kosten onderdelen: 338 euro.

Opmerking 1,: Stabilisator stangetjes zitten vaak muurvast en moeten los bij het vervangen van de voorpoten. Dat is vaak een kwestie van eraf slijpen, dus erg handig dat ik die mee besteld had.
Opmerking 2: Veerschotels voor waren in prima staat, die kunnen echter ook verrot zijn. Duur zullen ze niet zijn.

Kosten montage: 250 euro inclusief de APK. Zo'n drie uurtjes werk ongeveer.

Op de achterveren en rechter draagarm voor na (was reeds vervangen) dus een nieuw onderstelletje voor 588 euro.

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Vraag mbt vervangen schokdempers Panda 2011, 69pk.

Bericht door BertPleizier »

Het verschil merk je zeker. Het veer- en dempgedrag wordt nog iets soepeler naarmate je er mee gereden hebt. Het moet even inwerken. Toen ik bij de garage wegreed was het net sportwagen zo kort geveerd en gedempt reed de Panda. Nu is dat veel minder.

De originele stabilisatorstangetjes zitten met een moer vast aan de schokbreker. Op de moer zet je een ringsleutel en in de draadeind zelf zit een imbus. Door je ringsleutel zet je een inbussleutel in de draadeind en draai je alles zo los, zonder dat het draadeind (waar het kogelgewrichtje aan vast zit) mee gaat draaien.

Raycoupe
Forumgebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 07 sep 2014 00:30
1e Panda-achtige: 1.2 Active 2011

Re: Vraag mbt vervangen schokdempers Panda 2011, 69pk.

Bericht door Raycoupe »

Dat is goed nieuws, dat het nog een beetje soepeler wordt, het is idd net een sportwagentje zo. Heb er nog maar 130 km mee gereden. Ik voel weer goed waar m'n voorbandjes overheen rijden, voor zover dat gaat met die elektrische stuurbekrachtiging. 'k Zou willen dat m'n motorblokje ook zo makkelijk te verjongen was.

Maar ja, de koppelingsset zal nu wel als volgende aan de beurt zijn, ik mag geloof ik nog niet klagen met reeds 150k op de klok. En nieuwe bandjes, zal dit keer wel all seasons worden ipv een setje zomer-, en winterbanden, die zijn de laatste jaren sterk verbeterd t.o.v. de meuk daarvoor. Dat sneeuwvlokje heb ik toch nodig in bepaalde landen als er wat sneeuw valt, vooral in Oostenrijk zijn ze streng met die 5000 euro boete.

PS,
Toen ik zelf de eerste keer de stabilisatorstangetjes verving, wilde eentje ook niet los. Die inbus is dan vrij rap dol gedraaid. Gelukkig werkt de slijptol dan nog steeds, het onderdeel wordt toch vervangen.

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Vraag mbt vervangen schokdempers Panda 2011, 69pk.

Bericht door Erik 319 »

5000 euro boete?
Lijkt me wel erg veel.
Dan maar door Zwitserland. Daar zijn winterbanden niet verplicht.
312=500 319=Panda.

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Vraag mbt vervangen schokdempers Panda 2011, 69pk.

Bericht door BertPleizier »

Het boetebedrag staat hier ook genoemd: https://www.austria.info/nl/praktische- ... nterbanden

Overigens is ook de profieldiepte van belang. Veel mensen kopen gebruikte winterbanden (met velgen) op Marktplaats en die worden verkocht met "Nog 5 mm profiel" alsof ze nog bijna nieuw zijn. Dat is na 1 vakantierit dus al niet meer voldoende,

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Vraag mbt vervangen schokdempers Panda 2011, 69pk.

Bericht door PandaVespa »

Het zal ook te maken hebben met je rijgedrag, waarvan de hoogte van de boete van zal afhangen. En die NL-plaat gaat dan niet in je voordeel werken :roll: .

In NL zijn wij verwend dat ze gelijk gaan strooien, zodra het kwik tegen de 0 aan gaat hangen. In Duitsland strooien ze minder snel en dan snap waarom winterbanden daar VERPLICHT zijn. Dan WIL je niet zonder winterbanden rondrijden :rofl: . In bergachtig landschap kom je niet eens een steile helling omhoog met zomerbanden.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Vraag mbt vervangen schokdempers Panda 2011, 69pk.

Bericht door BertPleizier »

Winterbanden zijn toch niet letterlijk verplicht in Duitsland? Je bent alleen aansprakelijk als je ze niet had tijdens winterse omstandigheden, ook al heb je verder geen schuld aan het ongeluk.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Vraag mbt vervangen schokdempers Panda 2011, 69pk.

Bericht door PandaVespa »

Bij winterse omstandigheden, zijn winterbanden verplicht in Duitsland. Polizei loopt steekproefgewijs parkeerplaatsen langs. Sneeuwvlokje aanwezig en winterslijtage indicator niet in zicht -> (y) . Niet, dan boete.


Advies: tussen herfst en Pasen op winterbanden rijden.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Raycoupe
Forumgebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 07 sep 2014 00:30
1e Panda-achtige: 1.2 Active 2011

Re: Vraag mbt vervangen schokdempers Panda 2011, 69pk.

Bericht door Raycoupe »

Ik heb altijd bij de Panda twee sets banden gehad, de zomer-, en de winterbanden. Dit om te voldoen aan wetgeving in Duitsland en Oostenrijk, maar ook omdat ik nogal eens van de gebaande paden afwijk. Dan zijn die M+S bandjes goud waard. In het achterland van Hongarije komen de modderbandjes en smalle formaat van het pandaatje helemaal tot zijn recht. Jammer dat ik geen 4x4 Panda heb.

In Oostenrijk zijn winterbanden een keiharde plicht tussen 15 november en 15 april in winterse omstandigheden. Zelfs sneeuwkettingen zijn verplicht indien aangegeven met een bord. Dus ook die liggen achterin, via dit forum destijds gekocht.

In Duitsland precies hetzelfde, alleen zonder genoemde data, al sneeuwt het in juli, zijn die winterbanden verplicht. Kettingen alleen als er een bord staat.

De ANWB heeft een overzichtje voor alle landen: https://www.anwb.nl/auto/banden/winterb ... buitenland

Sinds 2018 moet een winterband ook het berg met sneeuwvlok symbool hebben, bij banden van voor 2018 mag het nog met alleen de M+S aanduiding.

Inmiddels zijn de All Seasons banden enorm verbeterd t.o.v. een paar jaar geleden, dus dat gaat de volgende set worden. Ook daar bij opletten, dat het berg met sneeuwvlok symbooltje erop staat, je hebt ze ook zonder.

En bandentesten lezen, want geen merk scoort goed bij alle maten. Dooddoeners als "Je moet Pirelli (of Michelin) hebben" gaan niet op, een type/maat band kan goed scoren in de maat 225/55/R17 en waardeloos zijn bij maatje 185/55/R15. Nu is dat best lastig voor ons kleine autobezitters, want meestal is de 185 breedte de smalste in de testen. Nu ja, moeten we daar maar op af gaan.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”