Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Vraag mbt vervangen schokdempers Panda 2011, 69pk.

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Raycoupe
Forumgebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 07 sep 2014 00:30
1e Panda-achtige: 1.2 Active 2011

Vraag mbt vervangen schokdempers Panda 2011, 69pk.

Bericht door Raycoupe »

Bij de APK bleek dat de schokdempers achter vervangen moeten worden en de draagarm linksvoor. De linker voor demper toonde ook al wat lekkage, maar was nog geen afkeur. Toch lijkt me ze allemaal vervangen praktisch, ik wil met mijn 2011 Panda 169 (150k km) nog even voort.

Ik ga dit laten doen, bij een vertrouwde garage, maar lever de onderdelen zelf.
Bij het zoeken naar de onderdelen zie ik ook stofkappen en aanslagrubbers.

Is het handig om deze ook meteen te laten vervangen als de boel toch open ligt? Is er meer klein spul wat ik evt. vergeet?

Qua betaalbare merken zie ik voor schokdempers voor Star, TRW, Monroe (34, 37, 42 euro)

Stofkappen heb je dan weer in vele soorten, ik moet ze hebben voor met elektrische stuurbekrachtiging, lijkt me. Zitten daar de aanslagrubbers bij? En dan voor de achterkant nog stofkappen/aanslagrubbers. Ik kom er niet helemaal uit.

Wellicht ook meteen veerpootlager/rubber vervangen?

Ik weet niet of ik de website mag noemen waar ik nu zit te grazen naar onderdelen, evt tips over betrouwbare sites met de juiste onderdelen zijn ook welkom.

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Vraag mbt vervangen schokdempers Panda 2011, 69pk.

Bericht door BertPleizier »

Om de schokdemper te vervangen moet de veerboot los. Dat is de hele verticale staaf achter je voorwiel waar de spiraalveer omheen zit.

Alle onderdelen die op de veerpoot zitten moeten overgezet worden op de nieuwe schokdemper. Bij deze km stand is het dan zeker raadzaam om de topmounts (draailagers waar de schokbreker op draait als je stuurt) mee te vervangen. Ook nieuwe stofhoezen om de schokdemper zijn raadzaam. Deze beschermen de nieuwe schokdempers tegen vuil (en dus slijtage door bijvoorbeeld zand). Verwar de stofhoezen voor schokdempers niet met de stofhoezen voor de stuurdelen. Hun functie is gelijk, maar het zijn hele andere onderdelen. Wel of geen stuurbekrachtiging maakt bij de stofhoezen voor schokbrekers niet uit. Ook de eindaanslag (rubber stop) vervang je gelijk mee. Dat zijn de kosten niet.

TRW en Monroe zijn bekende merken. Ook Sachs en Koni zijn kwaliteitsmerken.

Ik heb vorige week hetzelfde laten doen (zie mijn topic hierover in dit forum) en de veren voor zijn ook meevervangen. De Panda rijdt merkbaar steviger. Het slappe is er uit (waar je in 10-15 jaar aan gewend bent geraakt).

De achter schokdempers hebben geen stofhoezen. Deze zijn al gesloten / beschermd door een huls die er omheen zit.

Als je je onderdelen besteld bij Bogijn, AutoDoc (heeft ook een app), Winparts, enz.. dan krijg je altijd snel je spullen.

Raycoupe
Forumgebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 07 sep 2014 00:30
1e Panda-achtige: 1.2 Active 2011

Re: Vraag mbt vervangen schokdempers Panda 2011, 69pk.

Bericht door Raycoupe »

Dank voor je antwoord, dat maakt weer meer duidelijk @Bertplezier. Ik zit ondertussen youtube filmpjes te kijken, dat maakt ook meer duidelijk wat waar voor is. Zit er nu over te denken om ook de schroefveren voor en stabilisatorstangetjes mee te nemen, kom ik in totaal op het volgende lijstje (screenshotje): Afbeelding

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Vraag mbt vervangen schokdempers Panda 2011, 69pk.

Bericht door BertPleizier »

Voor de onderste 4 onderdelen zou ik een ander merk nemen. De achterschokbrekers ook van Monroe bijvoorbeeld. Van deze merken heb ik nog nooit gehoord.

En uit mijn hoofd heeft de veerpoot aan de voorzijde nog een rubberen aanslagblokje bovenaan. Deze kun je er ook bij bestellen.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Vraag mbt vervangen schokdempers Panda 2011, 69pk.

Bericht door Riddick »

Raycoupe schreef: 14 aug 2021 14:33 Bij de APK bleek dat de schokdempers achter vervangen moeten worden en de draagarm linksvoor. De linker voor demper toonde ook al wat lekkage, maar was nog geen afkeur. Toch lijkt me ze allemaal vervangen praktisch, ik wil met mijn 2011 Panda 169 (150k km) nog even voort.

Ik ga dit laten doen, bij een vertrouwde garage, maar lever de onderdelen zelf.
Bij het zoeken naar de onderdelen zie ik ook stofkappen en aanslagrubbers.

Is het handig om deze ook meteen te laten vervangen als de boel toch open ligt? Is er meer klein spul wat ik evt. vergeet?

Qua betaalbare merken zie ik voor schokdempers voor Star, TRW, Monroe (34, 37, 42 euro)

Stofkappen heb je dan weer in vele soorten, ik moet ze hebben voor met elektrische stuurbekrachtiging, lijkt me. Zitten daar de aanslagrubbers bij? En dan voor de achterkant nog stofkappen/aanslagrubbers. Ik kom er niet helemaal uit.

Wellicht ook meteen veerpootlager/rubber vervangen?

Ik weet niet of ik de website mag noemen waar ik nu zit te grazen naar onderdelen, evt tips over betrouwbare sites met de juiste onderdelen zijn ook welkom.
Ik zou voor Bilstein B4 vervangingsdempers kiezen en de stofkappen en top rubbers ook vernieuwen. :wink:
Ben je in 1x helemaal klaar voor de komenden jaren.

Raycoupe
Forumgebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 07 sep 2014 00:30
1e Panda-achtige: 1.2 Active 2011

Re: Vraag mbt vervangen schokdempers Panda 2011, 69pk.

Bericht door Raycoupe »

Keuze heeft natuurlijk veel met de prijs te maken. @Riddick De Bilstein B4 (is toch alleen voor de 1.4 100hp?) kost bijna 50 euro per stuk. Vast een goede keuze maar dat vind ik toch wel een heel groot verschil, ipv 37,80 voor twee. Idee erachter is dat die achterste ook zelf te vervangen zijn, die hele voorpoten bende gaat mij iig niet lukken.

@Bertplezier, de aanslagrubbers zitten bij die stofkappen, als ik me niet vergis, die gele dingetjes die nog net te zien zijn op de thumbnail.

Van het merk Master-Sport heb ik reeds een rechterdraagarm en stabilisator stangetje, al weer 80.000 km geleden vervangen en die blijven vooralsnog goed. Ik doe die stabilisator stangetjes met rubbertjes nu weer, omdat ze officieel om de 70.000 vervangen moeten worden en nu toch alles al los moet.

Het merk van de veren ken ik ook nog niet, dat is een gokje en wat internetwijsheid, kan er weinig slechts over vinden. Ook die gaan niets extra qua arbeidskosten meebrengen, of je nu de oude of de nieuwe over de poot zet......

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Vraag mbt vervangen schokdempers Panda 2011, 69pk.

Bericht door BertPleizier »

Nee ik bedoelde niet de aanslagrubbers bij de stofkappen. Helemaal boven aan de veerpoot zitten volgens mij nog 2 rubbers. Die zitten aan de bovenkant van de veerpoot onder de motorkap er op geschroefd. Is een metalen schoteltje met rubber. Maar ik kan het mis hebben en dat er helemaal geen rubber op / tussen zit.

Raycoupe
Forumgebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 07 sep 2014 00:30
1e Panda-achtige: 1.2 Active 2011

Re: Vraag mbt vervangen schokdempers Panda 2011, 69pk.

Bericht door Raycoupe »

Bedoel je niet het eerste onderdeel op de screenshot? Die bovenste rubbers met lager die tussen veerpoot en chassis zit? De schoteltjes zitten daar niet bij, een montage handleiding op youtube liet ook zien dat die hergebruikt worden en alleen het rubber vernieuwd.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Vraag mbt vervangen schokdempers Panda 2011, 69pk.

Bericht door Riddick »

Raycoupe schreef: 14 aug 2021 20:19 Keuze heeft natuurlijk veel met de prijs te maken. @Riddick De Bilstein B4 (is toch alleen voor de 1.4 100hp?) kost bijna 50 euro per stuk. Vast een goede keuze maar dat vind ik toch wel een heel groot verschil, ipv 37,80 voor twee. Idee erachter is dat die achterste ook zelf te vervangen zijn, die hele voorpoten bende gaat mij iig niet lukken.
Bilstein B4 zijn Gas dempers, wat inhoud dat er stikstof in zit in plaats van lucht bij gewone schokdempers.
Stikstof resulteert in een veel constantere demping in alle situaties, en alles past op alle Panda's typ 169.
En € 18.90 per stuk kan niet heel veel bijzonders zijn, IMHO.

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Vraag mbt vervangen schokdempers Panda 2011, 69pk.

Bericht door BertPleizier »

Een achterschokbreker voor nog geen € 19 zou ik zelf ook niet nemen. Dat is geen lang leven beschoren. Een beetje goede demper heeft de dubbele prijs.

Raycoupe
Forumgebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 07 sep 2014 00:30
1e Panda-achtige: 1.2 Active 2011

Re: Vraag mbt vervangen schokdempers Panda 2011, 69pk.

Bericht door Raycoupe »

Dan ga ik daar nog eens een nachtje over slapen, die achterdempers. 't Is wel made in Germany, maar dat zal wel East Germany zijn.

Zelfs de Monroe's zijn meteen twee keer zo duur namelijk, iets er tussen in is er niet, alleen meer onbekende merken bij die auto onderdelen expert.

In aanloop van dit verhaal heb ik eens nagezocht wat de verschillen tegenwoordig zijn, want idd, ik ken alleen gasdempers eerder van de duurdere merken als Koni. Blijken het tegenwoordig nagenoeg allemaal stikstofgas afgevulde dempers te zijn, op enkele na voor oude modellen en mensen die dat 'wat franse gevoel' missen. Die worden nog steeds oliedempers genoemd, terwijl beide typen met olie werken, alleen zit er bij de een lucht in, bij de ander stikstofgas.

Zo weer een hoop bijgeleerd over dat Pandaatje van mij. Dank heren.
Laatst gewijzigd door Raycoupe op 14 aug 2021 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Vraag mbt vervangen schokdempers Panda 2011, 69pk.

Bericht door BertPleizier »

Waar ze “gemaakt” (geassembleerd) zijn zegt niets over de kwaliteit van de onderdelen die gebruikt zijn.

Zo mag er op een pak koekjes al staan “bereid met echte roomboter” als de bakplaat met roomboter is ingevet, terwijl er door het deeg palmvet en margarine zit. Maar de term klinkt (en scoort) goed op de verpakking want het wekt een bepaalde suggestie over de kwaliteit.

Als je bovenstaande onderdelen gaat bestellen zou ik niet al te moeilijk doen over 2 of 3 tientjes meer. Je kan het maar 1 keer goed doen. Goedkoop = duurkoop.

Raycoupe
Forumgebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 07 sep 2014 00:30
1e Panda-achtige: 1.2 Active 2011

Re: Vraag mbt vervangen schokdempers Panda 2011, 69pk.

Bericht door Raycoupe »

Mijn twijfel bestaat niet uit de levensduur, ik kan die zelf nog wel vervangen, maar meer de werking en dus effect op de banden/wegligging.

Het lastige is, je vind bijna nergens een test van schokdemper merken. Ik vind er zo maar eentje, maar of dat een beetje recent onafhankelijke info is, geen idee, 't lijkt bijna vertaald chinees: https://expert-nl.desigusxpro.com/avtom ... tomobiley/

De Monroe's zijn vier tientjes duurder in totaal idd, maar ik ben het budget al behoorlijk aan 't rekken met deze grote stap. Nog min zo'n 3 uur extra duur garage tarief, die waslijst onderdelen, plus APK en die remblokken vervangen. Pfffttt, het is bijstand hier en dan moet ik alweer gaan sparen voor een koppelingssetje. Maar ja, 't is al mooi dat ik dat red, dus ik mag niet klagen.

Misschien toch die Monroe achterdempertjes maar doen. Voor de gemoedsrust. :-)

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Vraag mbt vervangen schokdempers Panda 2011, 69pk.

Bericht door Riddick »

Monroe's is in principe niets mis mee, had ik in een ver verleden onder mijn Audi's zitten, reed prima.
Ben tegenwoordig meer voorstander van merken als Bilstein en Koni. ;)
Zou nooit bezuinigen op schokdempers, ze zorgen er voor dat je banden goed met de weg contact houden.

Raycoupe
Forumgebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 07 sep 2014 00:30
1e Panda-achtige: 1.2 Active 2011

Re: Vraag mbt vervangen schokdempers Panda 2011, 69pk.

Bericht door Raycoupe »

Winkelmandje eens aangepast met Monroe veren en Monroe achterdempers. Kan ik die tenminste de schuld geven als 't niet lekker rijdt, want alles is dan van Monroe op de originele achter veren na.

Ridex voor die stabilisatorstangetjes en draagarm, even duur als de vorige keuze, internetreviews maken het verschil.

In totaal 38 euro duurder.

Ik heb op m'n server het winkelmand screenshotje aangepast hier boven gepost, zie het hier nog niet mee veranderen in de eerdere post. Maar dus voornamelijk die achterdempers vervanging voor het bekendere merk.

@Riddick Ik kende ooit betere tijden met snelle leasebakken voor de kilometers en plezier auto's als een Countach en Maserati bi turbo (rampenbak die laatste) en later nog een Le Patron kitcar voor de lol. Dat waren nog eens tijden. Nu rijdt ik behoedzaam en zuinig een koekblik omdat het nog net, net kan. De vrijheid is met elk voertuig hetzelfde, zeker met een tentje achterin. Het Pandaatje heeft al Spanje en vele malen Hongarije gezien en het is tijd voor nieuwe avonturen. :yes:

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”