Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Stabilisatorstang mist

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Fotogravirus
Forumgebruiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 okt 2021 16:02
1e Panda-achtige: cool edition 2011
2e Panda-achtige: actual 2006

Stabilisatorstang mist

Bericht door Fotogravirus »

Hallo! Ik ben net nieuw op dit forum en al meteen een vraag :lol: Jaren lang moest ik niks hebben van Fiat's en was ik een fervent VW rijder. Na heel wat ellende met VW's een Seicento gekocht om te leren sleutelen. Er ging een wereld voor mij open, simpele auto's die leuk zijn om aan te sleutelen. Zo kan het gebeuren dat er nu 3 Fiat's voor de deur staan. 2 Panda's en een Seicento. De laatste heb ik vorige week gekocht, een Fiat Panda 1.1 Actual (denk ik)uit 2006. Het is de meest basic versie, dus geen stuurbekrachtiging, elektrische ramen e.d. Het ding koste weinig en van het weekend al de uitlaat gelast. Maar nu haalde ik het wiel eraf en de hele stabilisator ontbreekt. Zowel de stang door het subframe als de stangetjes vanaf de veerpoot. Klopt dit wel? Want het lijkt er niet op dat het er ooit heeft gezeten, geen montagesporen oid ik hoop dat jullie mij kunnen helpen 😊

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Stabilisatorstang mist

Bericht door BertPleizier »

Dat lijkt mij niet ok en zelfs levensgevaarlijk. Als je naar de brievenbus rijdt aan het einde van de straat zal er niet veel gebeuren, maar als je een uitwijkmanoeuvre op hoge(re) snelheid moet maken heb je echt een probleem.

De stabilisatorstang houdt de koets rechtop zodat deze niet gaat overhellen in bochten. Zonder dit verlies je grip op het wegdek en sla je gewoon om.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Stabilisatorstang mist

Bericht door Pinda1000 »

Er zijn diverse auto's waar standaard geen stabilisator onder zit waaronder de Panda 141 dus dat het levengevaarlijk is om zonder te rijden is onzin....

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Stabilisatorstang mist

Bericht door BertPleizier »

Maar dit gaat over de Panda Nuova, oftewel de 169 en niet de 141.

Gebruikersavatar
deusjevo
Forumgebruiker
Berichten: 253
Lid geworden op: 25 jan 2008 12:26
1e Panda-achtige: Fiat Panda Emotion - 2010
2e Panda-achtige: Citroen Dyane - 1968
3e Panda-achtige: Range Rover Classic - 1972
4e Panda-achtige: MINI Cooper Clubman gezinsbarrel - 2016
Has thanked: 14 times
Been thanked: 2 times

Re: Stabilisatorstang mist

Bericht door deusjevo »

Alle 169’s hebben toch een stabilisator stang mag ik hopen?
Fiat Panda Emotion 2010
Fiat Ducato Buscamper 2013
Citroën Dyane 1968
MINI Clubman 2016

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Stabilisatorstang mist

Bericht door Pinda1000 »

BertPleizier schreef: 18 okt 2021 10:25 Maar dit gaat over de Panda Nuova, oftewel de 169 en niet de 141.
Een stabilisator verbeterd zeker wel de wegligging en het comfort maar een 169 verliest echt geen grip zonder stabilisator en omslaan doet hij ook niet......

Fotogravirus
Forumgebruiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 okt 2021 16:02
1e Panda-achtige: cool edition 2011
2e Panda-achtige: actual 2006

Re: Stabilisatorstang mist

Bericht door Fotogravirus »

Dank voor alle antwoorden! Het idd een 169, maar echt de instapper der instappers. Hij heeft zelfs geen dashboardkastje, maar gewoon een bak! Ik hou daar wel van 😊 ik kan echt geen afdrukken op het subframe vinden waar hij gemoteerd heeft gezeten. Ook merk ik met rijden niet veel, alleen door hobbels is hij onrustiger als mijn andere Panda. Maar niks zorgwekkends eigenlijk. Ik heb ee fiat garage gebeld en wordt nog terug gebeld. Maar ga er wel een stang onder sleutelen. Volgend jaar wil ik samen met mijn vrouw en vrienden mst wat oude brikkies een toch door het Oostblok maken, dus een goede wegligging is dan wel handig 😊

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Stabilisatorstang mist

Bericht door BertPleizier »

Via de sloop moet je wel een stabilisatorstang kunnen vinden. De reactiestangetjes zou ik nieuw kopen.

Fotogravirus
Forumgebruiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 okt 2021 16:02
1e Panda-achtige: cool edition 2011
2e Panda-achtige: actual 2006

Re: Stabilisatorstang mist

Bericht door Fotogravirus »

Ook even contact gehad met een Fiat garage en het klopt niet dat hij er niet onder zit. Vermoedelijk zit er een nieuw subframe onder en is de stabilisatie niet teruggezet. Morgen kan ik bij de sloop er eentje onder een sloper vandaan halen en nieuwe stangetjes kopen bij elkaar 80 euro ongeveer. Lekker zelf eronder vandaan halen, weet ik hoe het in elkaar zit.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”