Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Contactslot matcht niet met deursloten

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bubberanga
Forumgebruiker
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 feb 2022 10:11
1e Panda-achtige: 12 Young 2008
Facebook: https://www.facebook.com/bubberanga
Has thanked: 14 times
Been thanked: 1 time

Contactslot matcht niet met deursloten

Bericht door Bubberanga »

Alweer ruim een jaar rijd ik heel tevreden in mijn 2008 169 1.2 Young. Maar nu heb ik maar één sleutel (met AB voor de CDV).

Het frappante is dat de deurvergrendeling enkel werkt op de afstandsbediening. De sleutel zelf kan de deuren niet openen.

Het contactslot werkt zonder problemen, maar ook de kofferbak en de passagiers-airbag kunnen niet met deze sleutel ontgrendeld worden.

Nu heb ik wel een sleutel-code kaartje in de papieren zitten, maar ik vraag me af of dat die van de deuren is, of van het contactslot.

Nu ben ik voornemens om, gezien er dus sleutels ontbreken en verschillende cilinders in de auto zitten, alle cilinders te vervangen door een setje van de sloop. Een setje compleet met contactslot, deurslot, airbag-slot, koffer slot en afsluitbare tankdop.

Heb ik enkel de complete set cilinders nodig?
Of moet ik ook de computer-eenheid erbij hebben die ze allemaal aanstuurt?
Als ik de cilinders vervang, hoe ga ik ze inleren?
Wie kan mij op weg helpen?
Als de broem broem gaat, gaat de broem broemmmm broemmmmmmmmmmmm

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Contactslot matcht niet met deursloten

Bericht door sjirafje »

Bero is hier de sleutel expert :mrgreen: .

Ik begrijp uit je verhaal dat waarschijnlijk alle sloten gelijk zijn met uitzondering van het contactslot. Het lijkt mij aannemelijk dat het contactslot ooit vervangen is.

De printplaat uit de klapsleutel bevat zowel de afstandsbediening als de startonderbreker en kan overgezet worden naar een andere sleutel. Weet je dus een complete set sleutels en sloten te bemachtigen dan heb je volgens mij de computer niet nodig en hoeft er ook niets in geleerd te worden en kun je eenvoudig je huidige printplaat in de nieuwe sleutel zetten. Helaas werkt dit niet voor de sleutel zonder afstandsbediening, daarbij zit de chip voor de startonderbreker in de sleutel. Het is volgens mij wel mogelijk om bij een sleutel expert een sleutel bij te laten maken als je een werkende sleutel en startonderbreker/printplaat combinatie hebt.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Contactslot matcht niet met deursloten

Bericht door BertPleizier »

Kun je aangeven of de sleutel wel past en draait in de sloten van je airbag, achterklep en deuren? Zo niet, dan is het contactslot vervangen zonder sleutelcode, waardoor je dus een contactslot hebt met een andere sleutel.

Zie je verschil in de baard van beide sleutels qua profiel?

Gebruikersavatar
Bubberanga
Forumgebruiker
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 feb 2022 10:11
1e Panda-achtige: 12 Young 2008
Facebook: https://www.facebook.com/bubberanga
Has thanked: 14 times
Been thanked: 1 time

Re: Contactslot matcht niet met deursloten

Bericht door Bubberanga »

BertPleizier schreef: 18 jan 2023 23:35 Kun je aangeven of de sleutel wel past en draait in de sloten van je airbag, achterklep en deuren? Zo niet, dan is het contactslot vervangen zonder sleutelcode, waardoor je dus een contactslot hebt met een andere sleutel.

Zie je verschil in de baard van beide sleutels qua profiel?
Ik heb één contact sleutel (klap sleutel met afstandsbediening). Deze past enkel op het contactslot. De sleutel die ik nodig ben voor de airbag, kofferbak of portieren, die is niet aanwezig. Vandaar ook dat ik mij afvraag of het niet handig is om alle cilinders te vervangen door een matchend setje, en hoe ik dit dan moet doen. :wink:
Als de broem broem gaat, gaat de broem broemmmm broemmmmmmmmmmmm

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Contactslot matcht niet met deursloten

Bericht door BertPleizier »

Dan zou ik de gok durven wagen en er van uit te gaan dat het contactslot ooit eens vervangen is door een universeel contactslot (niet op sleutelnummer bijgemaakt). Daarbij hebben ze de baard van de nieuwe contactsleutel (die dus niet past op de overige sloten) in de oude klapsleutel gedaan zodat je alles bij elkaar hebt in 1 sleutel (starten + deuren openen). Ik denk namelijk ook niet dat het vaak voorkomt dat je alle portiersloten, kofferbakslot EN airbagslot gaat vervangen en dan het contactslot maar overslaat. Die zou je bij een totale slotenwissel dan ook meewisselen.

De Fiat dealer kan je zo vertellen of het sleutelkaartje dat je bij je auto hebt origineel is of later dan het bouwjaar van je auto is uitgegeven. Als alles origineel is behalve het contactslot zou ik het contactslot laten vervangen door een originele op sleutelcode bijgemaakt slot. Dan is alles weer origineel en gelijk. Eventueel met een reservesleutel er bij.

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Contactslot matcht niet met deursloten

Bericht door sjirafje »

Een originele sleutel + contactslot van de dealer zullen niet goedkoop zijn denk ik. Ik verwacht dat een set van de sloop betaalbaarder zal zijn (wel meer werk).
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Contactslot matcht niet met deursloten

Bericht door BertPleizier »

Een gewone sleutel (zonder afstandsbediening) is niet zo duur. Bovendien moet je met het vervangen van alle sloten alle deuren open gaan maken, afdichtingen tegen vocht (die het regenwater dat in de deur loopt tegen moet houden) gaan openen om van binnenuit bij het slot te komen. Ik zou daar liever niet aan beginnen.

Om het nog maar niet te hebben over een mogelijk volgend probleem met de sleutels, want bij een slotensetje van de sloop weet je de sleutelcode niet eens.

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Contactslot matcht niet met deursloten

Bericht door sjirafje »

Je hebt de sleutelcode van het setje van de sloop niet nodig omdat je de huidige (werkende!) transponder gewoon kunt blijven gebruiken.

Ik ben met je eens dat via de dealer een origineel slot en sleutel bemachtigen een elegantere oplossing is. Ik denk alleen dat het wel een dure oplossing is, daarnaast is onduidelijk wat er met de andere sloten is gebeurt wat nog eens voor een nare verassing kan zorgen.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Contactslot matcht niet met deursloten

Bericht door BertPleizier »

Ik bedoelde met de sleutelcode bij het slotensetje van de sloop niet dat de transponder dan niet zou werken (want die kun je inderdaad gewoon overzetten van je huidige sleutel zolang deze werkt), maar bij een eventueel nieuw probleem met die sleutel of sloten van de sloop kan de dealer je helemaal niet helpen, omdat de geregistreerde sleutels bij Fiat en aanwezige sloten in je auto niet matchen. Wil je dan een reservesleutel bijbestellen dan gaat dat al niet. Daarom zou ik alles origineel willen houden.

De andere sloten zijn denk ik origineel, maar zoals ik al aangaf kan de dealer dat aan de hand van je sleutelcode die bij de auto aanwezig is zo vertellen. Fiat heeft (net als alle andere fabrikanten dat doen) geregistreerd welke auto met welke sleutelcode de fabriek heeft verlaten en zo kan er nagezocht worden of deze codes nog steeds overeen komen of niet.

Gebruikersavatar
Bubberanga
Forumgebruiker
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 feb 2022 10:11
1e Panda-achtige: 12 Young 2008
Facebook: https://www.facebook.com/bubberanga
Has thanked: 14 times
Been thanked: 1 time

Re: Contactslot matcht niet met deursloten

Bericht door Bubberanga »

Gisteren alle cilinders vervangen door een setje van de sloop. €70,- en een paar uur sleutelen (inclusief inbreken in eigen auto) later, kan ik alle sloten met de nieuwe sleutel bedienen.
Ook het overzetten van de transponder uit de oude sleutel in de nieuwe sleutel bleek een zucht. De auto startte zonder problemen bij de eerste keer proberen!
Dank jullie wel voor alle tips en info 😁
Als de broem broem gaat, gaat de broem broemmmm broemmmmmmmmmmmm

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: Contactslot matcht niet met deursloten

Bericht door 2cv6 »

Bedankt voor je update.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”