Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Motor loopt slecht na tanken (volle tank)!!!!

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

fdwjr
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 nov 2010 23:34

Motor loopt slecht na tanken (volle tank)!!!!

Bericht door fdwjr »

Sinds enkel maanden is mijn vrouw in het bezit van een mooie panda uit 2005 met 28000 km op de teller. Altijd lekker mee gereden tot voor enkele weken. Sinds enkele weken hebben we problemen met de motor. Na het tanken liep deze slecht en schokte. De ANWB gaf aan dat het wel eens de bobine kon zijn. Uitlezen van de computer gaf aan slechte vonkoverslag in cilinder 4. De garage heeft de bobine vervangen en de motor liep een stuk beter, maar nog niet optimaal. Na de volgende tankbeurt (enkele 100den km's gereden) deed het probleem zich weer voor. Erg schokken en bijna niet meer mee te rijden. Bij de dealer kwamen ze met de oplossing. De inspuiting van cilinder 4 was kapot en moest vervangen worden. Ook werd er een goedje bij gegooid om de andere 3 inspuiters te smeren. De auto liep goed totdat ik net weer ging tanken (stond weer op reserve). Hetzelfde probleem deed zich voor.
Nu zijn we ruim 600 euro verder zonder het probleem op te lossen. Help of aiuto zoals de Italianen zeggen.

Is iemand bekend met dit probleem????

Hoor graag van jullie.

Fritz

pandafool

Re: Motor loopt slecht na tanken (volle tank)!!!!

Bericht door pandafool »

Rij je de tank bijna leeg voordat je gaat tanken?

fdwjr
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 nov 2010 23:34

Re: Motor loopt slecht na tanken (volle tank)!!!!

Bericht door fdwjr »

Ja. Als het lampje "reserve" gaat branden dan ga ik tanken. En gooi hem helemaal vol.

Gebruikersavatar
Yahoo Serious
Forumgebruiker
Berichten: 1113
Lid geworden op: 15 okt 2009 20:34
Locatie: Enkhuizen
Been thanked: 2 times

Re: Motor loopt slecht na tanken (volle tank)!!!!

Bericht door Yahoo Serious »

Dan zal er onder in de tank wel water zitten, of vuil of iets dergelijks.
Raar dat hij begint zodra je gaat tanken, maar het zal wel zo zijn dat hij begint bij een lege tank denk ik, maar dat je na het tanken pas merkt.
Tjonge jonge, 600 euro en nog geen oplossing, daar zou ik echt moedeloos van worden. Maar goed, ik rij dan ook in een classic. Met een beetje zoeken koop je een andere voor 600 euro.
Voorlopig even benzine tanken met hoog octaan zou kunnen schelen.
Die toevoeging kun je zelf ook gewoon kopen natuurlijk.

fdwjr
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 nov 2010 23:34

Re: Motor loopt slecht na tanken (volle tank)!!!!

Bericht door fdwjr »

Dat dacht ik ook, maar vindt het vreemd dat je niets merkt als de tank bijna leeg is. Hij blijft gooed lopen tot een aantal 100 m na het tanken. Zou wel moeten als er vuil of water in zit.
Dacht eventueel aan de benzine druk. Aangezien een volle tank meer druk geeft. Maar of dat er iets mee te maken heeft?
Maandag maar weer naar de garage. :(

Gebruikersavatar
Yahoo Serious
Forumgebruiker
Berichten: 1113
Lid geworden op: 15 okt 2009 20:34
Locatie: Enkhuizen
Been thanked: 2 times

Re: Motor loopt slecht na tanken (volle tank)!!!!

Bericht door Yahoo Serious »

Ik hoop dat je de moeite wilt nemen hier even te melden wat er uiteindelijk uit komt.
Ik zou de druk op de dealer flink opschroeven, want je hebt al heel veel betaald zonder dat er een oplossing is. Uiteraard zal de dealer zeggen dat die inspuiting toch kapot was, etc, dus dat dit toch had moeten gebeuren, maar toch...
Ik ben blij dat ik zelf een beetje kan sleutelen, want je bent soms echt aan de goden overgeleverd met dit soort dingen.

fdwjr
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 nov 2010 23:34

Re: Motor loopt slecht na tanken (volle tank)!!!!

Bericht door fdwjr »

Zelf ben ik ook behoorlijk handig, maar tijdgebrek doet me bij de garage belanden. Ik heb het niet zo op dealers. Mijn garage wist het probleem niet op te lossen en verwees me naar de dealer.
Als het probleem is opgelost laat ik het weten.

Gebruikersavatar
lanser54
Forumgebruiker
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 aug 2010 00:50
1e Panda-achtige: Rudolpf FiatPanda 45 1.4Diesel Rood 1984
Locatie: Noord-Beveland
Been thanked: 1 time

Re: Motor loopt slecht na tanken (volle tank)!!!!

Bericht door lanser54 »

Is de benzine druk wel goed , Brandstof pomp zit in de benzinetank , en is een soort dompelpomp , misschien vuil er in en dan niet genoeg druk opbouwt , onderin de pomp zit een gaatje voor ontluchting. :?
Fiat Panda 45 D Rood 26-11-1984 Belasting Vrij PVDA Bedankt 40 jaar/ Diesel verbruik gemiddeld 1 op 26,25

fdwjr
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 nov 2010 23:34

Re: Motor loopt slecht na tanken (volle tank)!!!!

Bericht door fdwjr »

Dat was mijn vermoeden ook, iets met de benzinepomp. Zal eens kijken of ik er morgen bij kan.

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: Motor loopt slecht na tanken (volle tank)!!!!

Bericht door aribold »

Als je hem volgende keer als je gaat tanken nu eens halfvol gooit?
Dan weet je in ieder geval of het misgaat na het tanken, of bij het rijden met een volle tank tank.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Gebruikersavatar
djumper
Forumgebruiker
Berichten: 209
Lid geworden op: 05 mei 2007 07:38
Locatie: weesp

Re: Motor loopt slecht na tanken (volle tank)!!!!

Bericht door djumper »

Iets heel anders ...Jou Benzinedop zit daar wel een onluchtsgaatje in die goed werkt .
het kan dan zijn dat je tank een heel klein beetje vacuum zuigt .Probeer eens volle tank doe het klepje dicht en kijk wat hij doet zonder benzine dop .
Wel een beetje relax rijden -)
Ooi een opel gehad die dat probleem ook had.
Heel veel externe tanken van buitenboard motoren hadden dit ook.
This maar een idee.
Panda Active 1.1 2007

Gebruikersavatar
Yahoo Serious
Forumgebruiker
Berichten: 1113
Lid geworden op: 15 okt 2009 20:34
Locatie: Enkhuizen
Been thanked: 2 times

Re: Motor loopt slecht na tanken (volle tank)!!!!

Bericht door Yahoo Serious »

Ik zou zeggen: dat is een hele goeie suggestie!
inderdaad zal het vacuum bij een volle tank een veel grotere rol spelen dan bij een bijna lege.
Stukje rijden en dan de dop even lossen is ook een optie.
Als hij hard sist, kon djumper wel eens helemaal gelijk hebben.

Dat zou trouwens wel het toppunt van treurigheid zijn zeg, 600 euro kosten omdat het gaatje van je tankdop dicht zit... :roll:

Gebruikersavatar
lanser54
Forumgebruiker
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 aug 2010 00:50
1e Panda-achtige: Rudolpf FiatPanda 45 1.4Diesel Rood 1984
Locatie: Noord-Beveland
Been thanked: 1 time

Re: Motor loopt slecht na tanken (volle tank)!!!!

Bericht door lanser54 »

Willem de auto is van 2005 , daar zit geen gaatje in de benzinedop , wel kan de blauwe ontluchtings slag van de bezinetank beknelt of verstopt zitten. die loopt naar het actieve kool filter.
Maar het is wel de manier om te testen als je even met de auto gereden hebt, even de benzine dop los draaien en kijken of het sist , dat hij vacuum trekt dan weet je genoeg. :wink:
Fiat Panda 45 D Rood 26-11-1984 Belasting Vrij PVDA Bedankt 40 jaar/ Diesel verbruik gemiddeld 1 op 26,25

fdwjr
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 nov 2010 23:34

Re: Motor loopt slecht na tanken (volle tank)!!!!

Bericht door fdwjr »

Goeie tip. Ga zo eerste even ijskrabben en dan proberen. Misschien is het simpeler dan gedacht.

Gebruikersavatar
Yahoo Serious
Forumgebruiker
Berichten: 1113
Lid geworden op: 15 okt 2009 20:34
Locatie: Enkhuizen
Been thanked: 2 times

Re: Motor loopt slecht na tanken (volle tank)!!!!

Bericht door Yahoo Serious »

Helemaal waar.. Ik ben van 1960 he, en na de oorlog niet meer buiten geweest...

lanser54 schreef:Willem de auto is van 2005 , daar zit geen gaatje in de benzinedop , wel kan de blauwe ontluchtings slag van de bezinetank beknelt of verstopt zitten. die loopt naar het actieve kool filter.
Maar het is wel de manier om te testen als je even met de auto gereden hebt, even de benzine dop los draaien en kijken of het sist , dat hij vacuum trekt dan weet je genoeg. :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”