Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
K&N luchtfilter op een 1.2
Moderators: WelshWitch, sjirafje
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 04 okt 2012 21:41
- 1e Panda-achtige: panda 1.2 sky
Re: K&N luchtfilter op een 1.2
Beste Westerpark,
Eigenwijs zijn is niet erg ben ik ook maar iemand voor leugenaar uitmaken schiet niet op.
Mijn ervaring is reeel en mijn 1.2 is een behoorlijk stuk pittiger geworden. en volgens mij is deze site bedoelt om ervaring uit te wisselen want we zijn toch allemaal een beetje met het fiatvirus besmet, toch?!?
Eigenwijs zijn is niet erg ben ik ook maar iemand voor leugenaar uitmaken schiet niet op.
Mijn ervaring is reeel en mijn 1.2 is een behoorlijk stuk pittiger geworden. en volgens mij is deze site bedoelt om ervaring uit te wisselen want we zijn toch allemaal een beetje met het fiatvirus besmet, toch?!?
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 16 okt 2012 08:00
- 1e Panda-achtige: Zoekende
Re: K&N luchtfilter op een 1.2
Hallo Esspranda
Heb je het over een standaard Panda of een gechipte? Als je goed leest zie je
dat ik zeg dat een standaard Panda (of welke andere auto) weinig tot niets
merkt van een ander filter. Zet je een andere mapping in de ecu dan kan een
beter filter in theorie en praktijk zeker winst opleveren
Ik maak niemand letterlijk voor leugenaar uit, maar snake oil is zo oud
als de weg naar Rome en veel zit tussen de oren en is niet bewezen op
de dyno.
Heb je het over een standaard Panda of een gechipte? Als je goed leest zie je
dat ik zeg dat een standaard Panda (of welke andere auto) weinig tot niets
merkt van een ander filter. Zet je een andere mapping in de ecu dan kan een
beter filter in theorie en praktijk zeker winst opleveren
Ik maak niemand letterlijk voor leugenaar uit, maar snake oil is zo oud
als de weg naar Rome en veel zit tussen de oren en is niet bewezen op
de dyno.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 04 okt 2012 21:41
- 1e Panda-achtige: panda 1.2 sky
Re: K&N luchtfilter op een 1.2
OK, daar kan ik mee instemmen, de vermogenswinst zal niet veel zijn maar je merkt wel iets verbetering tov standaard filter. Waar je het met name merkt is het verbruik. moet je natuurlijk wel dezelfde rijstijl hanteren voor goed vergelijk is het verbruik.
Daaruit blijkt dat het verbruik omlaag gaat, bij mij van 6.3/100 naar 6.0/100. met daarbij het minieme toename in reactiesnelheid geeft je al een beter gevoel. het zal misschien 1-2pk zijn. Niet waard om te meten maar het draagt bij.
Daaruit blijkt dat het verbruik omlaag gaat, bij mij van 6.3/100 naar 6.0/100. met daarbij het minieme toename in reactiesnelheid geeft je al een beter gevoel. het zal misschien 1-2pk zijn. Niet waard om te meten maar het draagt bij.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 16 okt 2012 08:00
- 1e Panda-achtige: Zoekende
Re: K&N luchtfilter op een 1.2
En daar gaat het natuurlijk al meteen mis Net als het placebo effect weet je dat eresspranda schreef:moet je natuurlijk wel dezelfde rijstijl hanteren voor goed vergelijk is het verbruik.
iets anders is en verwacht je dat er dus iets anders moet zijn. En .3 liter per 100km
is zo'n verwaarloosbaar verschil dat het wegvalt in de ruis van tussen de oren, temperatuur
van de maand, wanneer stoppen met tanken/nadruppelen en afslagsnelheid tankpistool danwel
de afwijkingen van trip computer etc. en zo kan je wel even doorgaan
Een mens kan nooit, zeker niet met kennis van verandering, exact dezelfde rijstijl hanteren om
die .3 liter met zekerheid aan de verandering toe te schrijven. Met die kennis ga je onwillekeurig
langzamer rijden, eerder gas los laten, langzamer optrekken en al snel heb je de winst te pakken.
- nethcarD
- Forumgebruiker
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 22 aug 2010 12:57
- 1e Panda-achtige: 2010 Editione_cool BorbetA 13inch
- Locatie: Drachten
Re: K&N luchtfilter op een 1.2
Ik ga mij ook ff eenmalig mengen in deze discussie:
Ik heb 30000km geleden een K&N inlegfilter geplaatst. Tevens heb ik in het filterhuis de beperking (verdunning) van de aanzuigbuis afgezaagd.
Ik voelde vanaf dag 1 verbetering in oppakken bij intrappen van het gaspedaal. Ook een kleine verbetering bij hogere toeren.
Tijdens een enorme stortbui wou de panda (69pk) even niet meer goed optrekken op de snelweg bij een snelheid van 80km/uur.
Mijn sterke vermoeden is dat het filter nat is geworden en daardoor niet meer goed lucht doorliet. However... de panda trekt nu beter dan ooit: waarschijnlijk is de olie op/in het filter weggespoeld en is het filter meer open dan voorheen.
Conclusie: minder weerstand van de aangezogen lucht geeft vermogenwinst.
Verklaring: wanneer de zuiger lucht moet aanzuigen en daarbij weerstand ondervindt (filter/ aanzuigbuis/ inlaatdiameter blok) kost het het blok bij elke keer aanzuigen (4 cilinders bij stationair al een paar honderd keer per minuut) vermogen ...ga zelf maar eens ademen door een gasmasker. Een "open" luchtfilter is maar een kleine weerstandsverbetering (lees verlaging) maar het is wel een verbetering!
De vermogenwinst is er. Punt. Het kunnen begrijpen zit inderdaad tussen de oren.
Ik heb 30000km geleden een K&N inlegfilter geplaatst. Tevens heb ik in het filterhuis de beperking (verdunning) van de aanzuigbuis afgezaagd.
Ik voelde vanaf dag 1 verbetering in oppakken bij intrappen van het gaspedaal. Ook een kleine verbetering bij hogere toeren.
Tijdens een enorme stortbui wou de panda (69pk) even niet meer goed optrekken op de snelweg bij een snelheid van 80km/uur.
Mijn sterke vermoeden is dat het filter nat is geworden en daardoor niet meer goed lucht doorliet. However... de panda trekt nu beter dan ooit: waarschijnlijk is de olie op/in het filter weggespoeld en is het filter meer open dan voorheen.
Conclusie: minder weerstand van de aangezogen lucht geeft vermogenwinst.
Verklaring: wanneer de zuiger lucht moet aanzuigen en daarbij weerstand ondervindt (filter/ aanzuigbuis/ inlaatdiameter blok) kost het het blok bij elke keer aanzuigen (4 cilinders bij stationair al een paar honderd keer per minuut) vermogen ...ga zelf maar eens ademen door een gasmasker. Een "open" luchtfilter is maar een kleine weerstandsverbetering (lees verlaging) maar het is wel een verbetering!
De vermogenwinst is er. Punt. Het kunnen begrijpen zit inderdaad tussen de oren.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 16 okt 2012 08:00
- 1e Panda-achtige: Zoekende
Re: K&N luchtfilter op een 1.2
Als jij het voelt dan is het er voor jou toch Alleen zou ik het filter
schoonmaken en van nieuwe olie voorzien aangezien ze dat niet
voor niets zo hebben bedacht.
schoonmaken en van nieuwe olie voorzien aangezien ze dat niet
voor niets zo hebben bedacht.
- bloemie
- Forumgebruiker
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 18 aug 2011 21:18
- 1e Panda-achtige: emotion 1.2 2009
- Locatie: anna paulowna
Re: K&N luchtfilter op een 1.2
klopt geheel dit verhaal ,bij de vw t4 club deden we dit ook al.nethcarD schreef:Ik ga mij ook ff eenmalig mengen in deze discussie:
Ik heb 30000km geleden een K&N inlegfilter geplaatst. Tevens heb ik in het filterhuis de beperking (verdunning) van de aanzuigbuis afgezaagd.
Ik voelde vanaf dag 1 verbetering in oppakken bij intrappen van het gaspedaal. Ook een kleine verbetering bij hogere toeren.
Tijdens een enorme stortbui wou de panda (69pk) even niet meer goed optrekken op de snelweg bij een snelheid van 80km/uur.
Mijn sterke vermoeden is dat het filter nat is geworden en daardoor niet meer goed lucht doorliet. However... de panda trekt nu beter dan ooit: waarschijnlijk is de olie op/in het filter weggespoeld en is het filter meer open dan voorheen.
Conclusie: minder weerstand van de aangezogen lucht geeft vermogenwinst.
Verklaring: wanneer de zuiger lucht moet aanzuigen en daarbij weerstand ondervindt (filter/ aanzuigbuis/ inlaatdiameter blok) kost het het blok bij elke keer aanzuigen (4 cilinders bij stationair al een paar honderd keer per minuut) vermogen ...ga zelf maar eens ademen door een gasmasker. Een "open" luchtfilter is maar een kleine weerstandsverbetering (lees verlaging) maar het is wel een verbetering!
De vermogenwinst is er. Punt. Het kunnen begrijpen zit inderdaad tussen de oren.
maar met regen kan het terdege dat je filter nat is geworden vandaar de restrictie in de aanzuig buis.
zou toch even je filter controleren
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 26 jul 2014 14:43
- 1e Panda-achtige: Edizione cool 1.2 2011
Re: K&N luchtfilter op een 1.2
Heb hele discussie doorgelezen.
zelf heb ik een K en N luchtfilter geplaatst.
Tevens heb ik de aanzuigbuis die in het filterhuis gaat ingekort zodat hij nog wel vergrendeld is.
Mijn ervaring is dat het wel degelijk verschil maakt maar voor het geluid hoef je het niet te doen.
Algemeen bekend is hoe meer koude lucht toevoer hoe beter de vulling van de cilinders.
zelf heb ik een K en N luchtfilter geplaatst.
Tevens heb ik de aanzuigbuis die in het filterhuis gaat ingekort zodat hij nog wel vergrendeld is.
Mijn ervaring is dat het wel degelijk verschil maakt maar voor het geluid hoef je het niet te doen.
Algemeen bekend is hoe meer koude lucht toevoer hoe beter de vulling van de cilinders.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 26 jul 2014 14:43
- 1e Panda-achtige: Edizione cool 1.2 2011
Re: K&N luchtfilter op een 1.2
Zelf heb ik op mijn panda 1.2 van 2011 een K&N filter element geplaatst.
Teven heb ik de versmalling van de aanzuigbuis weggezaagd.
Mijn ervaring is dat het wel degelijk uitmaakt en dat zit echt niet tussen mijn oren.
Iedereen heeft een mening hier over maar wat telt zijn de resultaten
groetjes van een panda fan
Teven heb ik de versmalling van de aanzuigbuis weggezaagd.
Mijn ervaring is dat het wel degelijk uitmaakt en dat zit echt niet tussen mijn oren.
Iedereen heeft een mening hier over maar wat telt zijn de resultaten
groetjes van een panda fan
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 16 okt 2012 08:00
- 1e Panda-achtige: Zoekende
Re: K&N luchtfilter op een 1.2
Mijn aanbod staat nog steeds, standaard auto met en zonder k&n filter op de dyno
en als ik ongelijk heb betaal ik de dyno run Minieme verschillen daargelaten
Hoe beter de vulling van de cylinders, hoe meer de ecu denk minder brandstof in te moeten
spuiten om de door de fabriek gewenste power band te bereiken. Dus een beetje zuiniger in
theorie...
en als ik ongelijk heb betaal ik de dyno run Minieme verschillen daargelaten
Hoe beter de vulling van de cylinders, hoe meer de ecu denk minder brandstof in te moeten
spuiten om de door de fabriek gewenste power band te bereiken. Dus een beetje zuiniger in
theorie...
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8806
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: K&N luchtfilter op een 1.2
Je mag kiezen welk bericht er mag blijven staan A J... Het 1e of het 2e..
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 550
- Lid geworden op: 18 apr 2008 19:34
- 1e Panda-achtige: Fiat 141 selecta 1993
- Locatie: zoetermeer
- Been thanked: 3 times
Re: K&N luchtfilter op een 1.2
Hallo allemaal
Ik heb een 1.2 gehad en daar van k&n een 57i kit opgezet. Vermogenswinst is minimaal. Het is echter wel dat je gas pedaal veranderd in een in een volume knop. Dit effect is bij de 1.2 vele malen groter dan bij de 100HP.
Het is alleen daarom al leuk om het te doen.
Gr. Pandapouwer....
Ik heb een 1.2 gehad en daar van k&n een 57i kit opgezet. Vermogenswinst is minimaal. Het is echter wel dat je gas pedaal veranderd in een in een volume knop. Dit effect is bij de 1.2 vele malen groter dan bij de 100HP.
Het is alleen daarom al leuk om het te doen.
Gr. Pandapouwer....
- koffieschaap
- Forumgebruiker
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 11 apr 2014 15:09
- 1e Panda-achtige: 1.2 Edizione Cool 2010
- Facebook: https://www.facebook.com/koffieschaap
- Twitter: http://www.twitter.com/KoffieSchaap
- Google+: https://plus.google.com/114174086134559342949
- Skype ID: koffieschaap
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Re: K&N luchtfilter op een 1.2
dit was wel een van de punten die mij was opgevallen bij het normale filter. met deze informatie wordt het een stuk interessanter voor mij om dit ook te gaan doen gezien de verandering van de reactie op het gaspedaalpandapouwer schreef:Hallo allemaal
Ik heb een 1.2 gehad en daar van k&n een 57i kit opgezet. Vermogenswinst is minimaal. Het is echter wel dat je gas pedaal veranderd in een in een volume knop. Dit effect is bij de 1.2 vele malen groter dan bij de 100HP.
Het is alleen daarom al leuk om het te doen.
Gr. Pandapouwer....
- lenny
- Forumgebruiker
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: 27 feb 2011 13:53
- 1e Panda-achtige: panda young 1100 2002
- Locatie: breda
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 16 times
Re: K&N luchtfilter op een 1.2
In het filmpje hieronder wordt alles getest, en als eigenaar van een open filter met koude lucht toevoer was het niet waar ik zat te wachten en vond het verassend...
Ik heb een open filter omdat het filterhuis te hoog was voor waar de motor nu in zit(punto blok in lancia y10) en weet niet of het verschilt, want heb nooit anders ermee gereden.
[youtube][/youtube]
EDIT: de film betreft een motor met turbo, wat volgens het commentaar eronder negatief werkt, dus deze test is niet algemeen toepasbaar...gelukkig
Ik heb een open filter omdat het filterhuis te hoog was voor waar de motor nu in zit(punto blok in lancia y10) en weet niet of het verschilt, want heb nooit anders ermee gereden.
[youtube][/youtube]
EDIT: de film betreft een motor met turbo, wat volgens het commentaar eronder negatief werkt, dus deze test is niet algemeen toepasbaar...gelukkig
- koffieschaap
- Forumgebruiker
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 11 apr 2014 15:09
- 1e Panda-achtige: 1.2 Edizione Cool 2010
- Facebook: https://www.facebook.com/koffieschaap
- Twitter: http://www.twitter.com/KoffieSchaap
- Google+: https://plus.google.com/114174086134559342949
- Skype ID: koffieschaap
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Re: K&N luchtfilter op een 1.2
wat mij hie ropvalt is dat ze een auto gebruiken die op zich al best goed gekoeld is, stock (er zit zelfs al iets van een cold-air intake achtig systeem in). dat is een beetje jammer voor de vergelijking. ik zal eens op zoek gaan naar een test met auto's in het lagere segment (zoals de panda).