Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

K&N luchtfilter op een 1.2

Discussie over het tunen en stylen van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Harry00
Forumgebruiker
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 nov 2014 11:32
1e Panda-achtige: Fiat zegt u... 1 keer is genoeg.

Re: K&N luchtfilter op een 1.2

Bericht door Harry00 »

Sportfilter heeft zeker zin, maar niet als het inlaattraject die lucht niet sneller naar de motor toe kan voeren. Enkel als het hele inlaattraject ruim genoeg is ontworpen om de overcapaciteit van een sportfilter te kunnen benutten...
Of dat bij de Panda het geval is, of dat daar het luchtfilter standaard al overbemeten is weet ik niet, dat kan alleen een testbank echt uitwijzen.
Maar eerlijk gezegd denk ik het laatste omdat vervuiling van je filter niet direct resultaat heeft op de motorprestaties, maar pas als het echt dicht gaat zitten.

Gebruikersavatar
exprezzo
Forumgebruiker
Berichten: 1456
Lid geworden op: 15 sep 2012 12:14
1e Panda-achtige: panda 100hp
Locatie: apeldoorn
Been thanked: 1 time

Re: K&N luchtfilter op een 1.2

Bericht door exprezzo »

Harry00 schreef:Sportfilter heeft zeker zin, maar niet als het inlaattraject die lucht niet sneller naar de motor toe kan voeren. Enkel als het hele inlaattraject ruim genoeg is ontworpen om de overcapaciteit van een sportfilter te kunnen benutten...
Of dat bij de Panda het geval is, of dat daar het luchtfilter standaard al overbemeten is weet ik niet, dat kan alleen een testbank echt uitwijzen.
Maar eerlijk gezegd denk ik het laatste omdat vervuiling van je filter niet direct resultaat heeft op de motorprestaties, maar pas als het echt dicht gaat zitten.
http://www.efkaimport.nl/Subpaginas/3/L ... eiten.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Grt exprezzo.

Harry00
Forumgebruiker
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 nov 2014 11:32
1e Panda-achtige: Fiat zegt u... 1 keer is genoeg.

Re: K&N luchtfilter op een 1.2

Bericht door Harry00 »

Tjaaa..... Die leven van de verkoop van zoveel mogelijk sportluchtfilters en zijn er dus bij gebaat om de zaken wat rooskleuriger voor te stellen dan ze daadwerkelijk zijn. :D

Maar ieder moet gewoon doen wat hem het beste lijkt he. :D Ik sta er zelf wat sceptisch tegenover, zeker bij een ongeblazen motortje.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: K&N luchtfilter op een 1.2

Bericht door Robert100HP »

@ Aribold dat kan maar dan is de lol er snel van af, wat voor auto ik ook koop nooit blijven ze standaard.
@ Harry00 Als je met een snelheid van 180/190 km rijd bij een buitentemperatuur van 25 graden, daalt de temperatuur van de inlaatlucht met 13 a 14 graden. Deze temperatuur is gemeten net achter de CDA airbox, hierdoor word de vuldruk van de cilinders behoorlijk verhoogt. De luchtmassameter zal (door afkoeling) hier op reageren door meer brandstof via de injectoren toe te laten. Alle filters die in de standaard luchtfilterbehuizing gemonteerd worden alsmede de open filters die ergens in de motorruimte hangen voegen weinig of niets aan vermogen toe. De leverancier belooft veel, maar de vermogens beleving zit gewoon tussen de oren. Feitelijk kan het ook niet anders zijn, de warmte huishouding van compacte
auto's is gewoon slecht. Neem de Panda als voorbeeld, het luchtfilterhuis is dicht bovenop de motor gemonteerd. Het voorste deel waar de lucht binnen komt zit net boven het uitlaatspruitstuk met de kat. Slechts gescheiden door dun plaatje aluminium. Door omstandigheden rij ik nu tijdelijk met het standaard filterhuis i.p.v. de airbox en het verschil in motor respons vooral in de hoge toeren is groot.

Grtz Rob

Gebruikersavatar
exprezzo
Forumgebruiker
Berichten: 1456
Lid geworden op: 15 sep 2012 12:14
1e Panda-achtige: panda 100hp
Locatie: apeldoorn
Been thanked: 1 time

Re: K&N luchtfilter op een 1.2

Bericht door exprezzo »

Harry00 schreef:Tjaaa..... Die leven van de verkoop van zoveel mogelijk sportluchtfilters en zijn er dus bij gebaat om de zaken wat rooskleuriger voor te stellen dan ze daadwerkelijk zijn. :D

Maar ieder moet gewoon doen wat hem het beste lijkt he. :D Ik sta er zelf wat sceptisch tegenover, zeker bij een ongeblazen motortje.
Sceptisch zijn is juist goed Harry,ben ik ook vaak.
Vergeet ook niet dat de meeste mensen met een ander filtersysteem,
Tot aan het gasklephuis komen,daarna is het allemaal standaard vanaf de fabriek.
En toch rollen er dan een paar pk's uit.
Zie andere auto forum's,het merendeel is happy met zijn luchttoevoer :yes:
Ik zou de weddenschap ook wel aan durven,met een standaard filter en een sportfilter.
En een uitdraai maken op de rollenbank.
Er is zelfs een nieuwe generatie filters op komst,met non woven technology.zie Google.
Grt exprezzo.

Harry00
Forumgebruiker
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 nov 2014 11:32
1e Panda-achtige: Fiat zegt u... 1 keer is genoeg.

Re: K&N luchtfilter op een 1.2

Bericht door Harry00 »

Rob: Dat verhaal klopt ook wel, dit noemen ze in de motorwereld Ram-Air. Soort verkapte drukvulling bij hoge snelheid. En koudere lucht bevat meer zuurstof waardoor er meer benzine ingespoten kan worden.

Ik zie dat je een 100 pk Panda rijdt, die is zeer zeker wel wat ruimer voorzien in zijn inlaatsysteem, zal daar ook iets meer profijt van hebben dan een 1.1 of 1.2. Al speelt het effect daar ook zeker wel iets mee op hogere snelheid bij een correct geplaatste airbox. Maar de maximum doorlaat wordt hoe dan ook beperkt door het inlaatsysteem. En als je niet iedere keer volledig volgas rijdt is de variabele smoorklep (gasklep) dé bepalende factor, niet het luchtfilter.
Wil je zo'n filter echt gaan benutten, dan ontkom je er niet aan om dat te verruimen. En om het gas volledig in te trappen... :D

Exprezzo: Een paar pk is mogelijk. Maar geloof je echt dat je dat merkt op een autogewicht van tussen 800 en 900 kg? Een circuitauto benut zo'n ding wel echt. Maar die zijn wel volledig aangepast. Voor een normale straatauto maakt het echter niet zo veel uit. Het veranderde geluid maakt het meer een subjectieve beleving.

Op de Allroadmotor heb ik ook een sportluchtfilter hoor (Pipercross). Maar dat werkt ook maar een beetje, en dan nog alleen omdat ik nog wat andere aanpassingen doorgevoerd heb. Meer voor een beter bruikbaar toerengebied offroad dan voor topvermogen, dat heeft hij toch niet... :rofl: en is ook totaal onbelangrijk!
Mijn rallyemotor daarentegen is een ander verhaal. Die heeft af fabriek wel een onder handen genomen kop met grote kleppen en ruime kanalen. Daar heeft het high flow filter zeker wel zin!

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”