Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

H4 Cree LED 2500 lumen,

Discussie over het tunen en stylen van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

arnold66
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 23 mar 2014 09:07
1e Panda-achtige: Twinair-Turbo 85
Facebook: https://www.facebook.com/arno.schipper.58
Locatie: Waubach

H4 Cree LED 2500 lumen,

Bericht door arnold66 »

Zo na de nodige verblindende ervaringen met Xenon heb ik toch maar eens de stoute schoenen aangetrokken om een setje H4 Led aan te schaffen voor mijn edele ros.

Op het eerste ogenblik zag het allemaal keurig en verzorgd uit, na inbouw een bak van licht, echter,,,,,,
Na een ritje in het donker was me duidelijk dat deze aftersales techniek geheel niet klaar is voor gebruik.
Tot kort voor de auto heb je licht voldoende, echter na mate je de koplampen verder omhoog zet strooit het licht ongecontroleerd door de omgeving.
Het "veilige "gevoel dat je bv met Pilot Xenon hebt is niet aanwezig. Je krijgt constant het gevoel dat je een gedeelte mist in de lichtbundel.
Met groot licht wordt het helaas niet beter op, het strooit alle kanten op. Kortom het is een mooi "alternatief" voor halogeen verlichting maar als je jarenlang met "goede" xenon gereden hebt is het een afknapper van jeweltste.

Een leuke bijkomstigheid is dat je canbus niet gaat zitten zeuren over van alles en nog wat, neemt niet weg dat de prijs voor deze LED set absoluut niet rechtvaardig is. Tevens adverteert men dat de set voorzien zou zijn van een E-Keurmerk, hetgeen ik nog steeds aan het zoeken ben.
Dus mijn advies is "niet doen".
Bijlagen
115551161.jpg
115551157.jpg
115551157.jpg (47.26 KiB) 5420 keer bekeken
Wijsheid is geen gave, het is een straf omdat je iedere dag met mensen te maken hebt die dit niet zijn.

Gebruikersavatar
ImcoPoelman
Forumgebruiker
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 mei 2012 10:56
1e Panda-achtige: Fiat Panda Lounge Turbo Automaat 2017
Locatie: Nieuw-Vennep
Been thanked: 1 time

Re: H4 Cree LED 2500 lumen,

Bericht door ImcoPoelman »

Ik heb een iets ander setje van Cree, maar die geeft wel goed licht, helaas nog niet echt in het donker kunnen testen.

Jammer Arnold dat het niet werkt, dan maar terug naar Xenon.
Afbeelding

rp-panda
Forumgebruiker
Berichten: 166
Lid geworden op: 10 jun 2010 21:19

Re: H4 Cree LED 2500 lumen,

Bericht door rp-panda »

Qua ontwerp gaat het wel de goede kant op, maar een volwaardige vervanger van een gloeidraad is het nog niet in een reflectiekoplamp. Ik denk dat de autofabrikanten speciale koplampen gaan leveren in combinatie met een dergelijke ledconstructie. Een alternatief voor de aftermarket is zo'n H4-pilaar, maar dat de leds dan dieper weggebouwd worden en door middel van een lichtgeleider als een halogeenlamp licht gaan geven. Dit principe wordt in sommige verkeerslichten ook gebruikt.

arnold66
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 23 mar 2014 09:07
1e Panda-achtige: Twinair-Turbo 85
Facebook: https://www.facebook.com/arno.schipper.58
Locatie: Waubach

Re: H4 Cree LED 2500 lumen,

Bericht door arnold66 »

Ja ik denk zeker dat ik terug ga naar Xenon, echter het zit ook wel een beetje tussen de oren.
Als vergelijk kader heb ik de Xenon verlichting, als je van daaruit naar LED gaat ben je teleurgesteld, als je van halogeen naar LED gaat is het een verbetering.

Het nadeel van de Xenon vind ik echter dat het lichtbeeld, de bundel dus, hetgeen op het wegdek verschil geeft in helderheid.
Ik bedoel hiermee dat je lichtere en donkere strepen ziet op het wegdek, dit is vrij irritant. Van een EGALE spreiding van het licht is geen sprake bij H4 bi-xenon.

Hierbij kom ik op het volgende wat mij aan het denken zet, H4 heeft een hoedje ( kapje) in de koplamp.
Als ik een H4 bi-xenon brander er in zet is deze ook voorzien van een kapje, is dit niet dubbel op ?
Ik vroeg me af of je beter niet het originele kapje van de koplamp kan verwijderen bij het gebruik van bi-xenon ?

Dit kapje is nl hoekig, hetgeen de aanleiding kan zijn voor het hoekige lichtbeeld, de xenon lamp heeft een rond hoedje.
Het ronde hoedje zou een betere spreiding kunnen geven van de lichtbundel, heb er alleen helaas geen ervaring mee, misschien iemand van jullie?

Overigens praat ik wel over het gebruik van Pilot Xenon waarvan ik van mening ben dat deze toch wel de "betere" zijn.
Al met al ben ik eens benieuwd naar jullie ervaring en mening hierover,

Greetz Arnold
Wijsheid is geen gave, het is een straf omdat je iedere dag met mensen te maken hebt die dit niet zijn.

Gebruikersavatar
koffieschaap
Forumgebruiker
Berichten: 58
Lid geworden op: 11 apr 2014 15:09
1e Panda-achtige: 1.2 Edizione Cool 2010
Facebook: https://www.facebook.com/koffieschaap
Twitter: http://www.twitter.com/KoffieSchaap
Google+: https://plus.google.com/114174086134559342949
Skype ID: koffieschaap
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: H4 Cree LED 2500 lumen,

Bericht door koffieschaap »

arnold66 schreef:Ja ik denk zeker dat ik terug ga naar Xenon, echter het zit ook wel een beetje tussen de oren.
Als vergelijk kader heb ik de Xenon verlichting, als je van daaruit naar LED gaat ben je teleurgesteld, als je van halogeen naar LED gaat is het een verbetering.

Het nadeel van de Xenon vind ik echter dat het lichtbeeld, de bundel dus, hetgeen op het wegdek verschil geeft in helderheid.
Ik bedoel hiermee dat je lichtere en donkere strepen ziet op het wegdek, dit is vrij irritant. Van een EGALE spreiding van het licht is geen sprake bij H4 bi-xenon.

Hierbij kom ik op het volgende wat mij aan het denken zet, H4 heeft een hoedje ( kapje) in de koplamp.
Als ik een H4 bi-xenon brander er in zet is deze ook voorzien van een kapje, is dit niet dubbel op ?
Ik vroeg me af of je beter niet het originele kapje van de koplamp kan verwijderen bij het gebruik van bi-xenon ?

Dit kapje is nl hoekig, hetgeen de aanleiding kan zijn voor het hoekige lichtbeeld, de xenon lamp heeft een rond hoedje.
Het ronde hoedje zou een betere spreiding kunnen geven van de lichtbundel, heb er alleen helaas geen ervaring mee, misschien iemand van jullie?

Overigens praat ik wel over het gebruik van Pilot Xenon waarvan ik van mening ben dat deze toch wel de "betere" zijn.
Al met al ben ik eens benieuwd naar jullie ervaring en mening hierover,

Greetz Arnold
Als je wil kunnen we het wel een keer testen bij mijn panda. ik heb er nog hallogeen in zitten namelijk en dan is verschil misschien wel beter zichtbaar?
11-2010 | Panda Edizione Cool | 1.2 | Afbeelding

arnold66
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 23 mar 2014 09:07
1e Panda-achtige: Twinair-Turbo 85
Facebook: https://www.facebook.com/arno.schipper.58
Locatie: Waubach

Re: H4 Cree LED 2500 lumen,

Bericht door arnold66 »

Zeker kunnen we eens testen in je panda, echter helemaal naar Arnhem rijden is even geen optie voor me.

greetz Arnold
Wijsheid is geen gave, het is een straf omdat je iedere dag met mensen te maken hebt die dit niet zijn.

arnold66
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 23 mar 2014 09:07
1e Panda-achtige: Twinair-Turbo 85
Facebook: https://www.facebook.com/arno.schipper.58
Locatie: Waubach

Re: H4 Cree LED 2500 lumen,

Bericht door arnold66 »

Zo, ik ben er ff in gaan duiken en ben tot de volgende info gekomen.

Voor de panda schrijft men dat de beste optie een setje xenon een H4 bi-xenon is voorzien van zgn R-lampen.
De lampen hebben een bescherming zodat het strooilicht niet van onderuit naar boven straalt.

Tevens is er op het VW-UP forum een vermelding te vinden dat men de hoedjes bij de xenon lampen van binnen zwart maakt, dit in combinatie met de R-lampen zou een goed resultaat geven, enige ervaringen hiermee?
Wijsheid is geen gave, het is een straf omdat je iedere dag met mensen te maken hebt die dit niet zijn.

Gebruikersavatar
ImcoPoelman
Forumgebruiker
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 mei 2012 10:56
1e Panda-achtige: Fiat Panda Lounge Turbo Automaat 2017
Locatie: Nieuw-Vennep
Been thanked: 1 time

Re: H4 Cree LED 2500 lumen,

Bericht door ImcoPoelman »

Afbeelding
Afbeelding

Timon147
Forumgebruiker
Berichten: 197
Lid geworden op: 08 nov 2013 19:45
1e Panda-achtige: Panda Lounge 85pk 2012
2e Panda-achtige: Alfa Romeo Brera 1750 tbi

Re: H4 Cree LED 2500 lumen,

Bericht door Timon147 »

Beste is om er xenon met lenzen in te zetten.
Voor 100 euro heb je al een set http://www.xenonl.com/Webwinkel-Product ... xenon.html

rp-panda
Forumgebruiker
Berichten: 166
Lid geworden op: 10 jun 2010 21:19

Re: H4 Cree LED 2500 lumen,

Bericht door rp-panda »

Best voordelig en ziet er ingebouwd wel duur uit. Er is daarna zeker geen weg terug meer naar H4?

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: H4 Cree LED 2500 lumen,

Bericht door Robert100HP »

Wat zou de levensduur zijn van de zwarte verf in de hoedjes van de lampen. :shock: Voor meer licht zonder al te veel problemen zijn er ook Osram H 4 100/80 watt 12v halogeen lampen leverbaar. Deze geven een behoorlijke hoeveelheid extra licht zonder al te veel bij verschijnselen. Alleen niet toegestaan voor gebruik op de openbare weg, maar wie controleert dit.

Grtz Rob

Gebruikersavatar
Texpert
Forumgebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 18 aug 2014 20:44
1e Panda-achtige: 100HP
Locatie: MiddenNL

Re: H4 Cree LED 2500 lumen,

Bericht door Texpert »

Dit lijkt mij nog eens een leuk winteravondprojectje :D Ik zou wel even een reserveset gebruikte koplampen scoren voor het geval het echt fout gaat.... :yes: :wink:
2006 Rosso Tiziano 100HP

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: H4 Cree LED 2500 lumen,

Bericht door Robert100HP »

De oplossing licht voor de hand, gewoon harder rijden om de koplampen te koelen!!!! Wedden dat Oom Agent deze smoes nog nooit gehoord heeft. :rofl: :rofl: :rofl:

Grtz Rob

Gebruikersavatar
Texpert
Forumgebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 18 aug 2014 20:44
1e Panda-achtige: 100HP
Locatie: MiddenNL

Re: H4 Cree LED 2500 lumen,

Bericht door Texpert »

Whahaha, ik ga het er maar niet op gokken :mrgreen:
2006 Rosso Tiziano 100HP

arnold66
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 23 mar 2014 09:07
1e Panda-achtige: Twinair-Turbo 85
Facebook: https://www.facebook.com/arno.schipper.58
Locatie: Waubach

Re: H4 Cree LED 2500 lumen,

Bericht door arnold66 »

Als reactie van mij op de vraag waarom ik laatst harder reed als toegestaan was simpel......
Verteld bromsnor dat ik mijn bril vergeten was en geen flikker zag op afstand dus als ik dan harder rij dan zie ik het gevaar eerder,,,,

Kon ie niet mee lachen, ook niet toen ik hem vertelde dat mijn panda bij 90 km/uur het zuinigste was en ik het harder rijden dus voor het milieu deed kon ie ook niet waarderen, tjonge tjonge geen humor meer bij de overheid.

Koste me ff 180 euro, struikrovers,,,,,,,,,,,
Wijsheid is geen gave, het is een straf omdat je iedere dag met mensen te maken hebt die dit niet zijn.

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”