Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Xenon Retrofit
Moderators: WelshWitch, sjirafje
- ImcoPoelman
- Forumgebruiker
- Berichten: 644
- Lid geworden op: 29 mei 2012 10:56
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda Lounge Turbo Automaat 2017
- Locatie: Nieuw-Vennep
- Been thanked: 1 time
Re: Xenon Retrofit
De unit zelf heeft geen goedkeuring voor Xenon, dus ook niet voor lens met Xenon.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 197
- Lid geworden op: 08 nov 2013 19:45
- 1e Panda-achtige: Panda Lounge 85pk 2012
- 2e Panda-achtige: Alfa Romeo Brera 1750 tbi
Re: Xenon Retrofit
Klopt officieel, maar rijden inmiddels veel mensen rond met xenon lenzen en hebben geen probleem bij de apk. Als het lichtbeeld goed is afgesteld heb je ook geen problemen bij de politie. Xenon in een normale reflector zonder lenzen geeft bij a wel altijd een slecht lichtbeeld wat natuurlijk wel voor problemen zorgt. (Zonder lenzen kwam k met xenon niet door de apk. Nu met de lenzen geen probleem. Het lichtbeeld is ook perfect.
Succes met het project!
Succes met het project!
- aribold
- Forumgebruiker
- Berichten: 4112
- Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
- 1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
- Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
- Skype ID: aribold@hotmail.com
- Locatie: Hilversum
Re: Xenon Retrofit
Wie zijn "a" en "k"?Timon147 schreef:Xenon in een normale reflector zonder lenzen geeft bij a wel altijd een slecht lichtbeeld wat natuurlijk wel voor problemen zorgt. (Zonder lenzen kwam k met xenon niet door de apk. Nu met de lenzen geen probleem. Het lichtbeeld is ook perfect.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.
- Eric R
- Forumgebruiker
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 14 jul 2015 12:35
- 1e Panda-achtige: Panda 100HP
- Locatie: Terneuzen
Re: Xenon Retrofit
Hoi alle geïnteresseerde Retrofitters,
Ik zie dat er onwetendheid heerst over het wel of niet Street-Legal is om Xenon, Bi-Xenon en Led verlichting in een voor een ander type gekeurde lichtunit in te bouwen.
Bijvoorbeeld mijn Retrofit project: Xenonprojector en LED Angel Eyes inbouwen in een H4 (Halogeen) unit.
Het antwoord is........tromgeroffelentrompettergeschallll....... Het is TOEGESTAAN.
De wetgeving is in de afgelopen jaren gewijzigd ten aanzien van voertuigen verlichting, dus ook voor onze trouwe en geliefde PANDA.
Er was een tijd dat je simpel gezegd, een H4 lamp in een H4 koplamp unit moest hebben.
Er was ook ten aanzien van Xenon verlichting in vroegere tijden, dat de koplamp unit voorzien moest zijn van een Wasinstallatie en automatische hoogteverstelling.
Sinds medio 2012 is deze regelgeving vervallen / gewijzigd.
Nu mag je lamp in de koplamp unit van een ander type zijn, dan waarvoor de koplamp unit is goedgekeurd.
Dus je mag Xenon en LED in een Halogeen unit monteren.
Echter, en nu komt het... Het lichtbeeld moet aan bepaalde in de verkeerswet omschreven eisen voldoen.
Bij de APK kijkt men of het lichtbeeld van de koplampen binnen de eisen vallen.
Is dit niet het geval dan zal men afkeuren.
Er was ook wat onduidelijkheid over het type Cut-Off ( de scheidingslijn van de lichtbundel op de weg en het deel naar boven toe).
Er bestaan twee typen Cut-Off, nl. ECE Cut-Off dit is een Europees type en de DOT Cut-Off dit is een Amerikaans type.
Het was niet geheel duidelijk welke type Cut-Off er op de Nederlandse wegen was toegestaan.
De RWD heeft bevestigd dat beide typen Cut-Off zijn toegestaan en worden toegelaten.
Als je een Xenon Retrofit toepast met Xenon projectoren, dan weet je dat het lichtbeeld en de Cut-Off goed zal zijn.
Een Xenon Projector is als het waren een "mini" Xenon koplamp unit die je in een Halogeen unit inbouwd.
De spiegel reflector en de lens van de Xenon Projector zorgen voor het juiste lichtbeeld.
Bij Bi-Xenon en Led lampen in een bestaande koplamp unit is het afwachten of het licht op de juiste manier wordt verstrooid/gereflecteerd door de spiegel in de unit.
Als bij de APK de omgebouwde unit wordt goedgekeurd, dan wordt je door Oom Agent niet bekeurd.
Als de Politie andere maatstaven hanteerd dan de APK-keuring t.a.v. de verlichting, dan heeft de APK keuring geen waarde.
Ik ga lekker verder met mijn Xenon Retrofit project.
Als je geïnteresseerd bent, hou het draadje in de gaten.
Ik zal de vorderingen hier tonen.
Groetjes,
Eric
Ik zie dat er onwetendheid heerst over het wel of niet Street-Legal is om Xenon, Bi-Xenon en Led verlichting in een voor een ander type gekeurde lichtunit in te bouwen.
Bijvoorbeeld mijn Retrofit project: Xenonprojector en LED Angel Eyes inbouwen in een H4 (Halogeen) unit.
Het antwoord is........tromgeroffelentrompettergeschallll....... Het is TOEGESTAAN.
De wetgeving is in de afgelopen jaren gewijzigd ten aanzien van voertuigen verlichting, dus ook voor onze trouwe en geliefde PANDA.
Er was een tijd dat je simpel gezegd, een H4 lamp in een H4 koplamp unit moest hebben.
Er was ook ten aanzien van Xenon verlichting in vroegere tijden, dat de koplamp unit voorzien moest zijn van een Wasinstallatie en automatische hoogteverstelling.
Sinds medio 2012 is deze regelgeving vervallen / gewijzigd.
Nu mag je lamp in de koplamp unit van een ander type zijn, dan waarvoor de koplamp unit is goedgekeurd.
Dus je mag Xenon en LED in een Halogeen unit monteren.
Echter, en nu komt het... Het lichtbeeld moet aan bepaalde in de verkeerswet omschreven eisen voldoen.
Bij de APK kijkt men of het lichtbeeld van de koplampen binnen de eisen vallen.
Is dit niet het geval dan zal men afkeuren.
Er was ook wat onduidelijkheid over het type Cut-Off ( de scheidingslijn van de lichtbundel op de weg en het deel naar boven toe).
Er bestaan twee typen Cut-Off, nl. ECE Cut-Off dit is een Europees type en de DOT Cut-Off dit is een Amerikaans type.
Het was niet geheel duidelijk welke type Cut-Off er op de Nederlandse wegen was toegestaan.
De RWD heeft bevestigd dat beide typen Cut-Off zijn toegestaan en worden toegelaten.
Als je een Xenon Retrofit toepast met Xenon projectoren, dan weet je dat het lichtbeeld en de Cut-Off goed zal zijn.
Een Xenon Projector is als het waren een "mini" Xenon koplamp unit die je in een Halogeen unit inbouwd.
De spiegel reflector en de lens van de Xenon Projector zorgen voor het juiste lichtbeeld.
Bij Bi-Xenon en Led lampen in een bestaande koplamp unit is het afwachten of het licht op de juiste manier wordt verstrooid/gereflecteerd door de spiegel in de unit.
Als bij de APK de omgebouwde unit wordt goedgekeurd, dan wordt je door Oom Agent niet bekeurd.
Als de Politie andere maatstaven hanteerd dan de APK-keuring t.a.v. de verlichting, dan heeft de APK keuring geen waarde.
Ik ga lekker verder met mijn Xenon Retrofit project.
Als je geïnteresseerd bent, hou het draadje in de gaten.
Ik zal de vorderingen hier tonen.
Groetjes,
Eric
- Eric R
- Forumgebruiker
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 14 jul 2015 12:35
- 1e Panda-achtige: Panda 100HP
- Locatie: Terneuzen
Re: Xenon Retrofit
Hoe bouw je de Xenon projector op ?
Op de Projector breng je een Shroud (afdekkap) aan.
Deze wordt mbv Epoxy metaal lijm op de Projector gemonteerd.
Vooraf maak ik een inkeping in de Shroud, waarlangs de schakeldraad van de Angel Eye gevoerd wordt.
De inkeping schilder ik met Autolak in de kleur Zilver (lakstift), zodat de zwarte inkeping niet meer opvalt.
De onderste hoeken van de Projector slijp ik vooraf weg, omdat deze voorbij de Shroud uitsteken en dat willen we niet hebben !...
Ik teken op de Projectorrand af waar de Epoxylijm moet komen om de Shroud vast te lijmen.
Breng de lijm op de Projectorrand aan, zo voorkom je dat er lijm op de Lens komt en dat willen we helemaal niet.
Dan monteer ik de Shroud tegelijk met de Angel Eye op de Projector, en lijn de onderzijde van de Projector en de Shroud netjes uit.
Nu kan het geheel, 24 uur drogen.
Op de Projector breng je een Shroud (afdekkap) aan.
Deze wordt mbv Epoxy metaal lijm op de Projector gemonteerd.
Vooraf maak ik een inkeping in de Shroud, waarlangs de schakeldraad van de Angel Eye gevoerd wordt.
De inkeping schilder ik met Autolak in de kleur Zilver (lakstift), zodat de zwarte inkeping niet meer opvalt.
De onderste hoeken van de Projector slijp ik vooraf weg, omdat deze voorbij de Shroud uitsteken en dat willen we niet hebben !...
Ik teken op de Projectorrand af waar de Epoxylijm moet komen om de Shroud vast te lijmen.
Breng de lijm op de Projectorrand aan, zo voorkom je dat er lijm op de Lens komt en dat willen we helemaal niet.
Dan monteer ik de Shroud tegelijk met de Angel Eye op de Projector, en lijn de onderzijde van de Projector en de Shroud netjes uit.
Nu kan het geheel, 24 uur drogen.
- Bijlagen
-
- De Shroud met de inkeping.
- image.jpg (75.52 KiB) 1433 keer bekeken
-
- De Projector
- image.jpg (80.98 KiB) 1433 keer bekeken
-
- image.jpg (55.8 KiB) 1433 keer bekeken
- Eric R
- Forumgebruiker
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 14 jul 2015 12:35
- 1e Panda-achtige: Panda 100HP
- Locatie: Terneuzen
Re: Xenon Retrofit
De Spiegelkap moet wat worden aangepast.
De metalen fitting en afschermkap moet worden verwijderd.
Onder de ronde opening frees ik een gat voor het doorvoeren van de Projector schakeldraden en de draden van de Angel Eye, deze moet groot genoeg zijn om ook de stekkers er door te kunnen steken.
Aan de achterzijde slijp ik de opstaande rand rond het fitting gat weg, zodat de montage ringen makkelijk vast te draaien zijn met een nokken-sleutel.
Tevens vijl ik een klein stukje van de nok weg aan de platte rong, omdat de Kartelring hier tegen aan komt.
Die kan je dan niet goed vastdraaien.
De metalen fitting en afschermkap moet worden verwijderd.
Onder de ronde opening frees ik een gat voor het doorvoeren van de Projector schakeldraden en de draden van de Angel Eye, deze moet groot genoeg zijn om ook de stekkers er door te kunnen steken.
Aan de achterzijde slijp ik de opstaande rand rond het fitting gat weg, zodat de montage ringen makkelijk vast te draaien zijn met een nokken-sleutel.
Tevens vijl ik een klein stukje van de nok weg aan de platte rong, omdat de Kartelring hier tegen aan komt.
Die kan je dan niet goed vastdraaien.
- Bijlagen
-
- Aan de achterkant wat slijpwerk en de gemaakte kabel opening
- image.jpg (75.23 KiB) 1433 keer bekeken
- Eric R
- Forumgebruiker
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 14 jul 2015 12:35
- 1e Panda-achtige: Panda 100HP
- Locatie: Terneuzen
Re: Xenon Retrofit
Monteren van de Angel Eye.
Zo, na 24 uur drogen van de gelijmde Shroud is het nu tijd voor het monteren van de Angel Eye.
De Angel Eye is gelijktijdig met het lijmen van de Shroud aangebracht.
De schakeldraad van de Angel Eye kan je na het monteren van de Shroud niet meer doorvoeren.
Voor monteren van de Angel Eye op de Shroud gebruik ik Crystal Clear Tack (Kristal Heldere Lijmkit).
Met behulp van een spateltje breng ik de kit voorzichtig op de achterkant van de Angel Eye aan.
Niet te veel en niet te weinig.
Je moet goed opletten dat je de projector niet besmeurt met Lijmkit, je moet altijd schoon werken.
Daarna druk ik de Angel Eye tegen de Shroud en centreer de Angel Eye mooi rond de lens.
Zo, nu laat ik de kit weer 24 uur uitharden.
Zo, na 24 uur drogen van de gelijmde Shroud is het nu tijd voor het monteren van de Angel Eye.
De Angel Eye is gelijktijdig met het lijmen van de Shroud aangebracht.
De schakeldraad van de Angel Eye kan je na het monteren van de Shroud niet meer doorvoeren.
Voor monteren van de Angel Eye op de Shroud gebruik ik Crystal Clear Tack (Kristal Heldere Lijmkit).
Met behulp van een spateltje breng ik de kit voorzichtig op de achterkant van de Angel Eye aan.
Niet te veel en niet te weinig.
Je moet goed opletten dat je de projector niet besmeurt met Lijmkit, je moet altijd schoon werken.
Daarna druk ik de Angel Eye tegen de Shroud en centreer de Angel Eye mooi rond de lens.
Zo, nu laat ik de kit weer 24 uur uitharden.
- Bijlagen
- Eric R
- Forumgebruiker
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 14 jul 2015 12:35
- 1e Panda-achtige: Panda 100HP
- Locatie: Terneuzen
Re: Xenon Retrofit
De elektrische voorziening in de Unit.
Ik ben aan de slag gegaanmet de bekabeling in de unit.
De Ballast voor de Xenon lamp heb ik onder aan de unit gemonteerd, zo blijft de bekabeling zo kort mogelijk.
De weerstand voor de LED kinipperlicht heb ik ernaast gemonteerd op een aluminium steuntje , zodat de weerstand goed zijn warmte kwijt kan.
De nieuwe schakeldraden zijn allemaal gesoldeerd aan de kabelschoenen en stekker pinnen.
Zo krijg je een goede verbinding, solderen geeft een betrouwbaardere verbinding dan het werken met kabelverbinder blokjes.
Als de koplamp unit geheel is geseald, dan wil je niet dat je de unit weer open moet maken, omdat er een draad verbinding los zit.
De Xenon Projector kan nu in de unit worden gemonteerd.
De stekkerplug draai je eerst los van de unit en leg je onderaan in de unit.
De Geprepareerde Xenon projector kan je nu monteren in de unit.
De Torx schroeven draai je voorzichtig en stevig vast.
Die ene lastige schroef in de bovenhoek, die monteer je het eerst.
Deze schroef draai je via het gat van de stekkerplug vast, waarbij je de Projector unit nog iets kan kantelen.
Daarna de andere bovenste schroef vastdraaien, zo kan je de unit nog steeds iets kantelen.
De onderste als laatste.
De spiegel unit waar de Projector in zit is gemaakt van Polyester.
Als je de schroeven vast draaid, moet je opletten dat de schroef in de oude binnen schroefdraad pakt.
Als je met kracht de schroef er in draaid, dan draai je de binnendraad stuk.
De schroef heeft dan als het ware een gat geboord.
Dan kan je de unit niet meer vast draaien.
De Projector unit zit er in.
Nu monteer je de stekkerplug weer terug in de koplamp unit, dit is even wat lastig want er is niet veel ruimte.
Alle stekkers verbinden en de snoeren netjes op hun plaats leggen, en de unit is gereed voor de Test.
Ik ben aan de slag gegaanmet de bekabeling in de unit.
De Ballast voor de Xenon lamp heb ik onder aan de unit gemonteerd, zo blijft de bekabeling zo kort mogelijk.
De weerstand voor de LED kinipperlicht heb ik ernaast gemonteerd op een aluminium steuntje , zodat de weerstand goed zijn warmte kwijt kan.
De nieuwe schakeldraden zijn allemaal gesoldeerd aan de kabelschoenen en stekker pinnen.
Zo krijg je een goede verbinding, solderen geeft een betrouwbaardere verbinding dan het werken met kabelverbinder blokjes.
Als de koplamp unit geheel is geseald, dan wil je niet dat je de unit weer open moet maken, omdat er een draad verbinding los zit.
De Xenon Projector kan nu in de unit worden gemonteerd.
De stekkerplug draai je eerst los van de unit en leg je onderaan in de unit.
De Geprepareerde Xenon projector kan je nu monteren in de unit.
De Torx schroeven draai je voorzichtig en stevig vast.
Die ene lastige schroef in de bovenhoek, die monteer je het eerst.
Deze schroef draai je via het gat van de stekkerplug vast, waarbij je de Projector unit nog iets kan kantelen.
Daarna de andere bovenste schroef vastdraaien, zo kan je de unit nog steeds iets kantelen.
De onderste als laatste.
De spiegel unit waar de Projector in zit is gemaakt van Polyester.
Als je de schroeven vast draaid, moet je opletten dat de schroef in de oude binnen schroefdraad pakt.
Als je met kracht de schroef er in draaid, dan draai je de binnendraad stuk.
De schroef heeft dan als het ware een gat geboord.
Dan kan je de unit niet meer vast draaien.
De Projector unit zit er in.
Nu monteer je de stekkerplug weer terug in de koplamp unit, dit is even wat lastig want er is niet veel ruimte.
Alle stekkers verbinden en de snoeren netjes op hun plaats leggen, en de unit is gereed voor de Test.
- Eric R
- Forumgebruiker
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 14 jul 2015 12:35
- 1e Panda-achtige: Panda 100HP
- Locatie: Terneuzen
Re: Xenon Retrofit
De draden zitten netjes in de Unit.
De Xenonlamp en de LED knipperlicht en stadslicht zitten er ook in.
De Koplamp unit kan nu met de klep worden afgesloten.
Ik heb Osram CB I-Xenarc Xenon lampen in de Units gemonteerd.
Nu kan ik de Xenon koplampen gaan testen, voordat ik ze definitief seal.
Ik heb de koplamp units uitgebreid getest.
Alle schakelingen van de verlichting moet je testen.
Oa. Aan-uit, stadslicht met Angel Eyes, dimlicht, grootlicht, licht-signaal, knipperlicht, waarschuwings knipperlicht .
Je moet de testen herhalen, op Retrofit Source adviseren ze de lichtschakelingen zo'n 30 á 50 keer te herhalen .
Ook moet je de verlichting testen op het met de schakelaar vanuit uit-stand gelijk door te schakelen naar dimlicht en grootlicht.
Als de test goed gaat, dan kan je de het koplampglas sealen.
De test die ik heb gedaan ging heel goed.
Er is geen enkele storing opgetreden, geen fout melding van de Can-Bus, geen verlopende benzine meter.....
De koplampen zijn gereed voor te sealen.
Het is prachtig om de Angel Eyes te zien branden.
Het mooie witte heldere licht van de Xenonlampen, zeer fraai.
De gave LED knipperlichten, is echt mooi, ze geven een felle diep oranje kleur.
Dat valt echt op.
De Xenonlamp en de LED knipperlicht en stadslicht zitten er ook in.
De Koplamp unit kan nu met de klep worden afgesloten.
Ik heb Osram CB I-Xenarc Xenon lampen in de Units gemonteerd.
Nu kan ik de Xenon koplampen gaan testen, voordat ik ze definitief seal.
Ik heb de koplamp units uitgebreid getest.
Alle schakelingen van de verlichting moet je testen.
Oa. Aan-uit, stadslicht met Angel Eyes, dimlicht, grootlicht, licht-signaal, knipperlicht, waarschuwings knipperlicht .
Je moet de testen herhalen, op Retrofit Source adviseren ze de lichtschakelingen zo'n 30 á 50 keer te herhalen .
Ook moet je de verlichting testen op het met de schakelaar vanuit uit-stand gelijk door te schakelen naar dimlicht en grootlicht.
Als de test goed gaat, dan kan je de het koplampglas sealen.
De test die ik heb gedaan ging heel goed.
Er is geen enkele storing opgetreden, geen fout melding van de Can-Bus, geen verlopende benzine meter.....
De koplampen zijn gereed voor te sealen.
Het is prachtig om de Angel Eyes te zien branden.
Het mooie witte heldere licht van de Xenonlampen, zeer fraai.
De gave LED knipperlichten, is echt mooi, ze geven een felle diep oranje kleur.
Dat valt echt op.
- Bijlagen
-
- De unit is afgesloten met het deksel.
- image.jpg (58.02 KiB) 1305 keer bekeken
- exprezzo
- Forumgebruiker
- Berichten: 1456
- Lid geworden op: 15 sep 2012 12:14
- 1e Panda-achtige: panda 100hp
- Locatie: apeldoorn
- Been thanked: 1 time
Re: Xenon Retrofit
prachtig!
ben benieuwd naar beelden,als het erweer in zit.
kan fiat zelf nog een voorbeeld aan nemen.
grt exprezzo.
ben benieuwd naar beelden,als het erweer in zit.
kan fiat zelf nog een voorbeeld aan nemen.
grt exprezzo.
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Xenon Retrofit
Het ziet er allemaal heel netjes uit!
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Eric R
- Forumgebruiker
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 14 jul 2015 12:35
- 1e Panda-achtige: Panda 100HP
- Locatie: Terneuzen
Re: Xenon Retrofit
Ik heb de lampunits deze week geseald met Butylseal.
Dit is een Thermoplastische Butylkit in de vorm van een soort koort die je op kamertemperatuur in de kitsponning van de unit aanbrengt.
Het koplampglas druk je daarna voorzichtig in de kit, zodat deze al deels is "voorgemonteerd"
Daarna leg je de complete unit in een zelf gemaakte Retrofit oven.
De oven is simpel een gewone grote kartonnen doos, met daarin een gat waarin men een Föhn zijn warme lucht in laat blazen.
In de oven legt men weer een doos waarop je de koplampunit op kan leggen.
Zodat de warme lucht uit de Föhn niet direct op de koplamp unit blaast.
De oven warm je op tot zo'n 100 á 120 graden.
De unit leg je in de warme oven en laat deze ongeveer 10 minuten er in liggen op een temperatuur van 100 á 120 graden.
Daarna haal je de warme unit uit de oven en druk je het koplampglas op zijn plaats en vast op de unit.
De Butylkit is heel zacht door de warmte en het koplampglas laat zich heel makkelijk op zijn plaats drukken.
Dit ging verbazend makkelijk.
Maar let op, de kit plakt enorm.
Als de kit uit de sponning komt en je raakt het nog maar net aan, dan zit het direct aan bv je vingers.
Dus je moet goed opletten en heel schoon werken.
De kit wordt door afkoelen weer "hard" en de unit is dan geseald.
Ik heb één unit geseald met behulp van de oven, dit ging heel makkelijk.
Maar ik vond het wat ongecontroleerd, de gehele unit is behoorlijk heet en de kit is super soepel en plakt enorm.
De andere units heb ik met behulp van een Föhn met een fijne blaasmondstuk gemonteerd.
Ik heb met de Föhn heel gericht de Butylkit verhit en dan het koplampglas er ingedrukt.
Zo heb je meer controle bij het plaatsen van het glas.
De Butylkit prut niet gelijk uit de kitsponning.
Je moet wel goed in de gaten houden dat de kit goed wordt verhit, anders plakt het misschien niet goed in de sponning.
Op deze manier blijft het lampglas sneller op zijn plaats zitten, omdat de unit sneller is afgekoeld.
Daarna de lampen erin en de units weer in de Panda gemonteerd,
Dit is een Thermoplastische Butylkit in de vorm van een soort koort die je op kamertemperatuur in de kitsponning van de unit aanbrengt.
Het koplampglas druk je daarna voorzichtig in de kit, zodat deze al deels is "voorgemonteerd"
Daarna leg je de complete unit in een zelf gemaakte Retrofit oven.
De oven is simpel een gewone grote kartonnen doos, met daarin een gat waarin men een Föhn zijn warme lucht in laat blazen.
In de oven legt men weer een doos waarop je de koplampunit op kan leggen.
Zodat de warme lucht uit de Föhn niet direct op de koplamp unit blaast.
De oven warm je op tot zo'n 100 á 120 graden.
De unit leg je in de warme oven en laat deze ongeveer 10 minuten er in liggen op een temperatuur van 100 á 120 graden.
Daarna haal je de warme unit uit de oven en druk je het koplampglas op zijn plaats en vast op de unit.
De Butylkit is heel zacht door de warmte en het koplampglas laat zich heel makkelijk op zijn plaats drukken.
Dit ging verbazend makkelijk.
Maar let op, de kit plakt enorm.
Als de kit uit de sponning komt en je raakt het nog maar net aan, dan zit het direct aan bv je vingers.
Dus je moet goed opletten en heel schoon werken.
De kit wordt door afkoelen weer "hard" en de unit is dan geseald.
Ik heb één unit geseald met behulp van de oven, dit ging heel makkelijk.
Maar ik vond het wat ongecontroleerd, de gehele unit is behoorlijk heet en de kit is super soepel en plakt enorm.
De andere units heb ik met behulp van een Föhn met een fijne blaasmondstuk gemonteerd.
Ik heb met de Föhn heel gericht de Butylkit verhit en dan het koplampglas er ingedrukt.
Zo heb je meer controle bij het plaatsen van het glas.
De Butylkit prut niet gelijk uit de kitsponning.
Je moet wel goed in de gaten houden dat de kit goed wordt verhit, anders plakt het misschien niet goed in de sponning.
Op deze manier blijft het lampglas sneller op zijn plaats zitten, omdat de unit sneller is afgekoeld.
Daarna de lampen erin en de units weer in de Panda gemonteerd,