Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Xenon Retrofit
Moderators: WelshWitch, sjirafje
- Eric R
- Forumgebruiker
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 14 jul 2015 12:35
- 1e Panda-achtige: Panda 100HP
- Locatie: Terneuzen
Xenon Retrofit
Ik ben de Standaard H4 verlichting aan het Retrofitten naar Xenon verlichting met Angel Eyes.
Ik heb me eens verdiept in het Retrofitten van de koplampen en ben maar eens aan de slag gegaan.
De nieuwe koplamp units heb ik opengemaakt.
Het koplampglas is gemonteerd met zg. Permaseal, deze is kitafdichtig is alleen mechanisch te verwijderen.
Een Butyl afdichting is met behulp van warmte plastisch te maken en dan eenvoudig te verwijderen.
De Permaseal heb ik dmv insnijden mbv een speciaal gevormd snijgereedschap verwijderd.
Tevens heb ik zg kit verwijderaar gebruikt, hierdoor wordt de kit wat soepeler en laat sneller los.
Het verwijderen van de Permaseal en het openen van de koplampunit is een tijdrovend en lastig karwei.
Als de unit eenmaal open is en alle kiresten zijn verwijderd, dan kan het leuke werk beginnen.
Ik heb een koplamp unit over, dus deze kan ik gebruiken als proefopstelling.
Ik heb er voor gekozen om de Ballast aan de onderzijde op de unit te monteren, zo blijft het geheel compact en heeft men een zo kort mogelijke verbinding tussen Ballast en Xenon lamp.
Aan de onderzijde heb ik ook een weerstand gemonteerd voor het LED knipperlicht.
Deze gaf zonder de weerstand een fout melding op de Canbus en veroorzaakte zo het "snelle knipperlichten syndroom", met de weerstand is het probleem opgelost.
In de unit bouw ik een D2S Xenon projector, hier in kan je alle merken,typen D2S Xenon lampen monteren.
Ik zet er Osram CBI Xenarc 5000-5500K in.
Omdat ik graag "helder wit" licht wil hebben.
De zg. Osram "Night Breakers" zijn 4300K, dit geeft een iets geelige gloed maar wel weer wat meer lichtopbrengst.
Xenon lampen van 6000K en hoger geven een blauwer licht, hoe hoger de K waarde, hoe lager de lichtopbrengst wordt.
Ik heb de proefopstelling uitgeprobeerd en het werkt.
Het is een gaaf gezicht als de Angel Eye brand.
De Angel Eye brand op volle sterkte gelijktijdig met het LED stadslicht.
De Angel Eye is geschakeld aan het Xenon dimlicht.
Als het dimlicht aan gaat, dan dimd de Angel Eye zodat deze niet verblind.
De Angel Eye is op deze manier geschikt als Dagrij verlichting.
Nu kan ik beginnen om de "officiële" koplamp units te gaan bouwen.
Ik hoop dat ze licht geven in de duisternis.
Ik heb me eens verdiept in het Retrofitten van de koplampen en ben maar eens aan de slag gegaan.
De nieuwe koplamp units heb ik opengemaakt.
Het koplampglas is gemonteerd met zg. Permaseal, deze is kitafdichtig is alleen mechanisch te verwijderen.
Een Butyl afdichting is met behulp van warmte plastisch te maken en dan eenvoudig te verwijderen.
De Permaseal heb ik dmv insnijden mbv een speciaal gevormd snijgereedschap verwijderd.
Tevens heb ik zg kit verwijderaar gebruikt, hierdoor wordt de kit wat soepeler en laat sneller los.
Het verwijderen van de Permaseal en het openen van de koplampunit is een tijdrovend en lastig karwei.
Als de unit eenmaal open is en alle kiresten zijn verwijderd, dan kan het leuke werk beginnen.
Ik heb een koplamp unit over, dus deze kan ik gebruiken als proefopstelling.
Ik heb er voor gekozen om de Ballast aan de onderzijde op de unit te monteren, zo blijft het geheel compact en heeft men een zo kort mogelijke verbinding tussen Ballast en Xenon lamp.
Aan de onderzijde heb ik ook een weerstand gemonteerd voor het LED knipperlicht.
Deze gaf zonder de weerstand een fout melding op de Canbus en veroorzaakte zo het "snelle knipperlichten syndroom", met de weerstand is het probleem opgelost.
In de unit bouw ik een D2S Xenon projector, hier in kan je alle merken,typen D2S Xenon lampen monteren.
Ik zet er Osram CBI Xenarc 5000-5500K in.
Omdat ik graag "helder wit" licht wil hebben.
De zg. Osram "Night Breakers" zijn 4300K, dit geeft een iets geelige gloed maar wel weer wat meer lichtopbrengst.
Xenon lampen van 6000K en hoger geven een blauwer licht, hoe hoger de K waarde, hoe lager de lichtopbrengst wordt.
Ik heb de proefopstelling uitgeprobeerd en het werkt.
Het is een gaaf gezicht als de Angel Eye brand.
De Angel Eye brand op volle sterkte gelijktijdig met het LED stadslicht.
De Angel Eye is geschakeld aan het Xenon dimlicht.
Als het dimlicht aan gaat, dan dimd de Angel Eye zodat deze niet verblind.
De Angel Eye is op deze manier geschikt als Dagrij verlichting.
Nu kan ik beginnen om de "officiële" koplamp units te gaan bouwen.
Ik hoop dat ze licht geven in de duisternis.
- Wytze
- Forumgebruiker
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 02 mar 2014 18:12
- 1e Panda-achtige: 10-2009 1.1 panda Airco en el. Ramen.
- Locatie: Hilversum
- Has thanked: 1 time
Re: Xenon Retrofit
Zeer geinteresseerd in de ontwikkelingen.
Is het leuk en interessant om deze lamp af te bouwen met glas en dan als vergelijk te monteren in de wagen rechts terwijl links de standaard nog gemonteerd is?
Beter vergelijk kan niet lijkt me.
Is het leuk en interessant om deze lamp af te bouwen met glas en dan als vergelijk te monteren in de wagen rechts terwijl links de standaard nog gemonteerd is?
Beter vergelijk kan niet lijkt me.
Groet
Wytze
Wytze
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Xenon Retrofit
Leuk project en het ziet er ook goed uit! Hoe ziet dat gereedschap eruit wat je gebruikt hebt om de kit weg te snijden en wat heb je precies gebruikt om de kit zachter te maken? Ik heb ooit eens geprobeerd een koplamp open te maken, maar ik liep vast op de keiharde kit... Ben benieuwd naar het eindresultaat
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Panda Junior
- Berichten: 329
- Lid geworden op: 06 sep 2011 19:46
- 1e Panda-achtige: Alfa Romeo Giulietta
- Facebook: https://www.facebook.com/Butterfly61192
- Google+: https://plus.google.com/u/0/11493618252834131
- Locatie: Cuijk
Re: Xenon Retrofit
Ik blijf het echt gaaf vinden, maar 500 euries voor een setje vind ik iets te veel. En het zelf proberen is iets te riskant. Het blijft wel je verlichting. Ben benieuwd naar het verdere proces.
Clubshop beheerder
- PandaStyle
- Forumgebruiker
- Berichten: 331
- Lid geworden op: 06 nov 2012 20:13
- 1e Panda-achtige: 1200 Dynamic 2004 VERKOCHT
- 2e Panda-achtige: 1200 Edizione cool 2007 VERKOCHT
- Locatie: Valkenburg
Re: Xenon Retrofit
Met een woord: Wauw! Echt mooi werk.
Zou het zo op mijn eigen panda willen!
Zou het zo op mijn eigen panda willen!
Fiat Panda 2004 1.2 Dynamic (verkocht)
Fiat Panda 2007 1.2 Edizione Cool (verkocht)
Fiat Panda 2007 1.2 Edizione Cool (verkocht)
- Erik`
- Forumgebruiker
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
- 1e Panda-achtige: 45cl - 1983
- 2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
- 3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
- Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
- Skype ID: erik_overmars
- Locatie: Espel
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 5 times
Re: Xenon Retrofit
Gaaf!,
maar hoe zouden angel-eyes op de oerpanda staan..
maar hoe zouden angel-eyes op de oerpanda staan..
1986 Mazda 323 BF †
1983 Fiat panda 45CL
2001 Fiat Panda 1100 young 2001 †
2000 Fiat 126 EL
1999 Fiat panda 900 hobby
1990 Seat Marbella special - verkocht
1983 Fiat panda 45CL
2001 Fiat Panda 1100 young 2001 †
2000 Fiat 126 EL
1999 Fiat panda 900 hobby
1990 Seat Marbella special - verkocht
- Eric R
- Forumgebruiker
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 14 jul 2015 12:35
- 1e Panda-achtige: Panda 100HP
- Locatie: Terneuzen
Re: Xenon Retrofit
Hoi allen,
Ik heb voor het openen van de koplamp units het volgende gebruikt:
Voor het uitsnijden van de "Permaseal" kit een speciaal "Retrofit"mes.
Op de foto staan 2 van deze kitsnijmessen (met de bruine handgreep).
Dit zijn speciaal gevormde messen, die niet scherp zijn.
Hiermee kan je de kit insnijden en uit de sponning van de lichtpunt schrapen en peuteren.
Tevens heb ik een zg. palleteermes gebruikt. (o.a. een Stukadoors gereedschap)
Hiermee heb ik het lampglas voorzichtig mee opengewrikt.
Een platte schroevendraaier beschadigd de rand van het achterste zwarte deel van de unit.
Het platte deel van het palleteermes maakt geen beschadigingen.
Toch is voorzichtigheid geboden bij het open maken.
Om de kit enigszins soepel te krijgen en op te weken, gebruikte ik een kitverwijderaar, zie foto.
Door de kit goed nat te maken en het middel te laten inwerken werdt de kit wat soepeler.
Daardoor was de kit in te snijden met het speciale "Retrofit" Permaseal mes.
Met het mes kon ik de kit losmaken in de lampsponning en er van tussen peuteren.
Het is en blijft een hele klus om de unit netjes open te maken.
Een beschadiging is snel gemaakt, als men te veel geweld gebruikt.
Ik vond het geen wonderbaarlijk succes om de unit eerst op te warmen tot zo'n 80 tot 100 graden.
De kit was iets makkelijker in te snijden, maar het kunststof raakt sneller beschadigd.
Na het opzuiveren en schoonmaken van de kitsponning heb ik de sponning met behulp van een Föhn verwarmd en weer keurig in model gezet.
Het lampglas past weer keurig op de achteruit.
Een schone passende sponning maakt het sealen met Butylrubber weer makkelijk.
Ik heb voor het openen van de koplamp units het volgende gebruikt:
Voor het uitsnijden van de "Permaseal" kit een speciaal "Retrofit"mes.
Op de foto staan 2 van deze kitsnijmessen (met de bruine handgreep).
Dit zijn speciaal gevormde messen, die niet scherp zijn.
Hiermee kan je de kit insnijden en uit de sponning van de lichtpunt schrapen en peuteren.
Tevens heb ik een zg. palleteermes gebruikt. (o.a. een Stukadoors gereedschap)
Hiermee heb ik het lampglas voorzichtig mee opengewrikt.
Een platte schroevendraaier beschadigd de rand van het achterste zwarte deel van de unit.
Het platte deel van het palleteermes maakt geen beschadigingen.
Toch is voorzichtigheid geboden bij het open maken.
Om de kit enigszins soepel te krijgen en op te weken, gebruikte ik een kitverwijderaar, zie foto.
Door de kit goed nat te maken en het middel te laten inwerken werdt de kit wat soepeler.
Daardoor was de kit in te snijden met het speciale "Retrofit" Permaseal mes.
Met het mes kon ik de kit losmaken in de lampsponning en er van tussen peuteren.
Het is en blijft een hele klus om de unit netjes open te maken.
Een beschadiging is snel gemaakt, als men te veel geweld gebruikt.
Ik vond het geen wonderbaarlijk succes om de unit eerst op te warmen tot zo'n 80 tot 100 graden.
De kit was iets makkelijker in te snijden, maar het kunststof raakt sneller beschadigd.
Na het opzuiveren en schoonmaken van de kitsponning heb ik de sponning met behulp van een Föhn verwarmd en weer keurig in model gezet.
Het lampglas past weer keurig op de achteruit.
Een schone passende sponning maakt het sealen met Butylrubber weer makkelijk.
- Eric R
- Forumgebruiker
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 14 jul 2015 12:35
- 1e Panda-achtige: Panda 100HP
- Locatie: Terneuzen
Re: Xenon Retrofit
RETROFIT TIP:
Ik ben gestart met het bouwen van de Xenon koplampen.
Tijdens de voorbereidingen zag ik dat de gekleurde schakeldraden van de Xenonprojector en de Angel eyes zichtbaar waren in de weerspiegeling van de koplampspiegels.
Dit is erg storend.
Ik heb dit opgelost, door de schakel draden te beplakken met aluminium tape.
Hierdoor zijn de schakeldraden niet meer zichtbaar in de weerspiegeling.
Groet,
Eric
Ik ben gestart met het bouwen van de Xenon koplampen.
Tijdens de voorbereidingen zag ik dat de gekleurde schakeldraden van de Xenonprojector en de Angel eyes zichtbaar waren in de weerspiegeling van de koplampspiegels.
Dit is erg storend.
Ik heb dit opgelost, door de schakel draden te beplakken met aluminium tape.
Hierdoor zijn de schakeldraden niet meer zichtbaar in de weerspiegeling.
Groet,
Eric
- PandaStyle
- Forumgebruiker
- Berichten: 331
- Lid geworden op: 06 nov 2012 20:13
- 1e Panda-achtige: 1200 Dynamic 2004 VERKOCHT
- 2e Panda-achtige: 1200 Edizione cool 2007 VERKOCHT
- Locatie: Valkenburg
Re: Xenon Retrofit
Ga je ze ook op bestelling maken?
Fiat Panda 2004 1.2 Dynamic (verkocht)
Fiat Panda 2007 1.2 Edizione Cool (verkocht)
Fiat Panda 2007 1.2 Edizione Cool (verkocht)
- goosman
- Forumgebruiker
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 27 jan 2015 16:11
- 1e Panda-achtige: 1.2 emotion
- Been thanked: 1 time
Re: Xenon Retrofit
Respect hoor, maar is deze mod street-legal?
Panda 1.2 Emotion 2004
Renault Grand Scenic 2.0 Dynamique 2004
Mitsubishi ASX 1.6 Instyle 2011
Mitsubishi ASX 1.6 Instyle 2011
Re: Xenon Retrofit
Nee !! en zal ook niet door de APK keuring komen met deze lampen..goosman schreef:Respect hoor, maar is deze mod street-legal?
En als je pech hebt , en wordt aangehouden door de politie krijg je er nog een bekeuring bovenop
- Erik`
- Forumgebruiker
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
- 1e Panda-achtige: 45cl - 1983
- 2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
- 3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
- Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
- Skype ID: erik_overmars
- Locatie: Espel
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 5 times
Re: Xenon Retrofit
Waarop baseer je dat?panda100hp schreef:Nee !! en zal ook niet door de APK keuring komen met deze lampen..goosman schreef:Respect hoor, maar is deze mod street-legal?
En als je pech hebt , en wordt aangehouden door de politie krijg je er nog een bekeuring bovenop
ik mis een onderbouwing,,
1986 Mazda 323 BF †
1983 Fiat panda 45CL
2001 Fiat Panda 1100 young 2001 †
2000 Fiat 126 EL
1999 Fiat panda 900 hobby
1990 Seat Marbella special - verkocht
1983 Fiat panda 45CL
2001 Fiat Panda 1100 young 2001 †
2000 Fiat 126 EL
1999 Fiat panda 900 hobby
1990 Seat Marbella special - verkocht