Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

De standaard Blaupunkt radio van bluetooth voorzien.

Discussie over het tunen en stylen van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

De standaard Blaupunkt radio van bluetooth voorzien.

Bericht door sjirafje »

Mijn eerste projectje aan de panda 8*)

Ik heb zojuist het een en ander besteld:
Afbeelding
voor 6€

en
Afbeelding
voor 2€

En van de Action heb ik nog een paar van deze dingen in huis rond slingeren
Afbeelding
op internet te vinden voor €1 incl verzenden

Als ik mij niet vergis kan ik zo nog voor geen 10 euro mijn radio voorzien van bluetooth en kan ik alles mooi achter de radio wegwerken. Op die manier heb ik ook geen losse 3,5mm stekker ergens los in de auto hangen.
Om het helemaal netjes te doen wil ik de usb oplader graag laten inschakelen wanneer de radio inschakelt. Nu hebben de meeste autoradio's een +12V uitgang voor bijvoorbeeld een elektrische antenne of een externe versterker dus zodra ik de haakjes binnen heb om de radio te verwijderen zal ik even met de multimeter aan de gang moeten :yes:
Mocht mijn Blaupunkt niet voorzien zijn dan zal ik de 12V moeten aftappen van de geschakelde +12V ingang op de radio.

De reden waarom ik voor deze bluetooth ontvanger heb gekozen is dat deze geen ingebouwde accu heeft. Dat betekent dat hij aan gaat zodra hij stroom krijgt en weer uit zodra de stroom er af gaat. Verder heeft hij geen bedieningsknop(pen) of microfoon. Dit betekent dat, nadat je hem aangesloten hebt, je hem nooit meer hoeft aan te raken en hem dus prima achter de radio kunt wegstoppen.

Mocht je liever wel een microfoon en bedieningsknoppen willen dan zijn daar op internet genoeg mogelijkheden voor te vinden, dan heb je meteen een carkit functie er bij. Dan moet je alleen wel een plek zien te vinden om het spul netjes te bevestigen.

Als ik er aan denk zal ik wat foto's maken zodra ik er mee aan de gang ga.
Voor nu is extra informatie te vinden op
http://www.fiatforum.com/panda-guides/4 ... t-aux.html" onclick="window.open(this.href);return false;
en voor uitleg over de bluetooth ontvanger:
[youtube][/youtube]
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Timon147
Forumgebruiker
Berichten: 197
Lid geworden op: 08 nov 2013 19:45
1e Panda-achtige: Panda Lounge 85pk 2012
2e Panda-achtige: Alfa Romeo Brera 1750 tbi

Re: De standaard Blaupunkt radio van bluetooth voorzien.

Bericht door Timon147 »

Leuk zit bij ons in de aux ingang bij de Panda 312.
Alleen dacht ik vaker gelezen te hebben dat deze gele stekker niet gaat werken.
Ben benieuwd of het lukt. Succes

Gebruikersavatar
nielsk
Forumgebruiker
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:21
1e Panda-achtige: Panda 169 Classic Natural Power 2012
Locatie: Groningen

Re: De standaard Blaupunkt radio van bluetooth voorzien.

Bericht door nielsk »

hallo sjirafje, interessant projectje dit! benieuwd hoe het uitpakt.
sjirafje schreef:Als ik er aan denk zal ik wat foto's maken zodra ik er mee aan de gang ga.
graag aan denken :P

Gebruikersavatar
SpaceRobinBarry
Forumgebruiker
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 dec 2016 09:41
1e Panda-achtige: 169 1.4 100HP
2e Panda-achtige: 169 1.2 Edizione Cool
Locatie: Zoetermeer

Re: De standaard Blaupunkt radio van bluetooth voorzien.

Bericht door SpaceRobinBarry »

Goedemiddag,

Ik heb in feite dezelfde setup in mijn auto alleen dan met een Bluetooth aux dongle met accu.

Heeft u ook een lichtelijke Ruis als u de aux optie selecteerd?

Ik heb zelf laatst een subwoofer met versterker geinstalleerd op de standard blaupunkt radio.
Ik heb hiervoor een Line Output converter gebruikt (uit china ,6 euros) En heb met een Piggyback 12v gejat uit het zekerings kastje (Aangesloten op NR 43 ruitenwissers) en heb daarmee de stroom op me converter zodat deze ook pas met contact aangaat.

Ikzelf heb niet met de 12v+ kabels gespeeld achter de radio omdat ik een keer iets had gelezen over het Canbus system die dat dan weer ziet.
Mogelijk werkt het gewoon. Maar ik heb daar niet teveel mee gespeeld om save te zijn.

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: De standaard Blaupunkt radio van bluetooth voorzien.

Bericht door sjirafje »

Had vandaag het snoertje en de haakjes in de brievenbus liggen. Dus ik vol goede moed de radio er uit gehaald....
Dit is mijn radio:
Afbeelding

Kom ik tot mijn grote schrik deze stikker tegen:
Afbeelding Afbeelding
Met deze aansluiting op de achterzijde:
Afbeelding

Ik was onder de indruk dat mijn radio geen mp3 cd's kon spelen. Er staat geen MP3 op de voorkant en ik heb ook een mp3 cd uitgeprobeerd en die deed het niet. Dus dacht ik met behulp van de gele stekker een aux aansluiting aan mijn radio te kunnen maken. Maar dat is dus helaas niet zo.


In onderstaand filmpje heeft een italiaan het toch voor elkaar gekregen:
[youtube][/youtube]
Als ik het goed begrijp heeft hij uitgevogeld op welk punt op de printplaat het digitale geluid van de cdspeler een analoog signaal is geworden. Daar heeft hij het signaal van de cdspeler gestopt en in plaats daar van de aux aansluiting aangesloten. Op die manier vervalt de cdspeler functie. Wanneer hij een cd "afspeelt" wordt de aux functionaliteit geactiveerd. Ik ben er voor mijzelf nog niet over uit of ik dat voor mij een geschikte oplossing vind omdat ik toch graag gewone cd's wil kunnen afspelen. Daarnaast is de printplaat van mijn radio niet hetzelfde als die in het filmpje wat zou betekenen dat ik zelf de printplaat zou moeten doormeten om een analoog cdspeler signaal te vinden.
Edit: Ik bedenk me net dat het ook mogelijk is om een cd te branden met een enkel nummer van 74 minuten alleen maar stilte. Op die manier hoef je de cd functionaliteit niet te verliezen. Wanneer je dan de AUX functionaliteit wilt gebruiken moet je alleen de "stille" cd afspelen. Maar je zult nog steeds aan de printplaat moeten meten en solderen.

Een andere oplossing zou zijn om de cd wisselaar aansluiting te gebruiken. Daar bestaan kant en klare oplossingen voor maar dan ben je al snel 70 euro kwijt. Voor dergelijke bedragen wordt misschien het interessanter om een gewone radio in te bouwen. Ik ga eerst nog maar eens verder op onderzoek. Misschien kan het ook goedkoper.

Mocht iemand nog ideeën of suggesties hebben dan hoor ik dat graag.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: De standaard Blaupunkt radio van bluetooth voorzien.

Bericht door Pinda1000 »

Die gele stekker kan je toch gewoon aansluiten? Er staat op het stekkerschema rca a en rca b en een aarde in het midden. Middelste 6 aansluiting onder. Waar ook tel bijstaat. Ernaast de geschakelde plus voor een versterker (booster) daar kan je de voeding voor de bluetooth dongle op aansluiten (eventueel via een relais)

Timon147
Forumgebruiker
Berichten: 197
Lid geworden op: 08 nov 2013 19:45
1e Panda-achtige: Panda Lounge 85pk 2012
2e Panda-achtige: Alfa Romeo Brera 1750 tbi

Re: De standaard Blaupunkt radio van bluetooth voorzien.

Bericht door Timon147 »

De gele stekker is volgensmij de buitenste waar de radio dus alleen een booster ignaal heeft. Gaat dus niet werken... zou iets met de blauwe stekker moeten doen. De groene heeft te maken met telefonie en stuurbediening.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: De standaard Blaupunkt radio van bluetooth voorzien.

Bericht door Pinda1000 »

Dan wordt het een andere radio kopen :P

Timon147
Forumgebruiker
Berichten: 197
Lid geworden op: 08 nov 2013 19:45
1e Panda-achtige: Panda Lounge 85pk 2012
2e Panda-achtige: Alfa Romeo Brera 1750 tbi

Re: De standaard Blaupunkt radio van bluetooth voorzien.

Bericht door Timon147 »

Gewoon yatour of dergelijk product aansluiten. Werkt perfect!

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: De standaard Blaupunkt radio van bluetooth voorzien.

Bericht door sjirafje »

Ik heb al getest of je de kabel op de blauwe pinnen (voor de cdwisselaar) kunt aansluiten (AF-R, aarde en AF-L) maar daar trapt de radio niet in. De radio heeft blijkbaar ook het data signaal nodig.
Ik heb de kabel nog niet op de groene stekker geprobeerd. Vooral omdat ik vermoed dat RC-A en RC-B voor de stuurwiel bediening is en niet voor een analoog audiosignaal.

Zo'n Yatour is een optie maar ook zo iets of zo iets[EDIT: DEZE WERKT NIET]. Maar dan worden het toch best prijzige oplossingen die het toch allemaal net niet zijn.
Laatst gewijzigd door sjirafje op 09 jan 2017 04:30, 1 keer totaal gewijzigd.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Timon147
Forumgebruiker
Berichten: 197
Lid geworden op: 08 nov 2013 19:45
1e Panda-achtige: Panda Lounge 85pk 2012
2e Panda-achtige: Alfa Romeo Brera 1750 tbi

Re: De standaard Blaupunkt radio van bluetooth voorzien.

Bericht door Timon147 »

Die laatste link is toch maar 21 Euro? Geen geld voor aux jack en bluetooth alleen ff aansluiten op de usb stekker. Goedkoper gaat t echt niet worden ben ik bang.

Gebruikersavatar
SpaceRobinBarry
Forumgebruiker
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 dec 2016 09:41
1e Panda-achtige: 169 1.4 100HP
2e Panda-achtige: 169 1.2 Edizione Cool
Locatie: Zoetermeer

Re: De standaard Blaupunkt radio van bluetooth voorzien.

Bericht door SpaceRobinBarry »

sjirafje schreef:Ik heb al getest of je de kabel op de blauwe pinnen (voor de cdwisselaar) kunt aansluiten (AF-R, aarde en AF-L) maar daar trapt de radio niet in. De radio heeft blijkbaar ook het data signaal nodig.
Ik heb de kabel nog niet op de groene stekker geprobeerd. Vooral omdat ik vermoed dat RC-A en RC-B voor de stuurwiel bediening is en niet voor een analoog audiosignaal.

Zo'n Yatour is een optie maar ook zo iets of zo iets. Maar dan worden het toch best prijzige oplossingen die het toch allemaal net niet zijn.
Bij mij kon ik in het gele blokje toch echt de aux kabel aansluiten. Middelste pin voor grond.
En meest linker boven pin voor Kanaal Links en Rechtsonderd voor Kanaal rechts.

Schematisch gezien volgens sticker:
Bij booster:

A.AF ¥ = grond.
A.AF-L = Linker kanaal
A.AF-R = rechterkanaal.

Deze corrospenderen met de aux kabel verbindingen.
In het gele blokje.

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: De standaard Blaupunkt radio van bluetooth voorzien.

Bericht door sjirafje »

Timon147 schreef:Die laatste link is toch maar 21 Euro? Geen geld voor aux jack en bluetooth alleen ff aansluiten op de usb stekker. Goedkoper gaat t echt niet worden ben ik bang.
Die van 21 euro gaat helaas NIET werken. Ik heb naar het aansluit diagram gekeken van radio's waar deze voor geschikt is en dat komt NIET overeen met de Panda radio.
SpaceRobinBarry schreef:
sjirafje schreef:Ik heb al getest of je de kabel op de blauwe pinnen (voor de cdwisselaar) kunt aansluiten (AF-R, aarde en AF-L) maar daar trapt de radio niet in. De radio heeft blijkbaar ook het data signaal nodig.
Ik heb de kabel nog niet op de groene stekker geprobeerd. Vooral omdat ik vermoed dat RC-A en RC-B voor de stuurwiel bediening is en niet voor een analoog audiosignaal.

Zo'n Yatour is een optie maar ook zo iets of zo iets[EDIT: DEZE WERKT NIET]. Maar dan worden het toch best prijzige oplossingen die het toch allemaal net niet zijn.
Bij mij kon ik in het gele blokje toch echt de aux kabel aansluiten. Middelste pin voor grond.
En meest linker boven pin voor Kanaal Links en Rechtsonderd voor Kanaal rechts.

Schematisch gezien volgens sticker:
Bij booster:

A.AF ¥ = grond.
A.AF-L = Linker kanaal
A.AF-R = rechterkanaal.

Deze corrospenderen met de aux kabel verbindingen.
In het gele blokje.
Bij mijn radio zijn de pinnen die jij noemt toch echt niet aanwezig en ze staan bij mij ook niet op de sticker vermeld. Ik heb nog wat rondgekeken op internet en er zijn nogal wat verschillende versies van deze radio gemaakt door de jaren heen en helaas is mij niet duidelijk welke versies nu wel en niet beschikken over een AUX aansluiting. Ik heb zelfs een voorbeeld gezien waarbij de pinnen wel op de sticker staan maar niet op de achterzijde aanwezig zijn... Italiaanse logica? :?

Ik heb inmiddels toch maar voor deze oplossing gekozen: (€34 ex. douane kosten)
Afbeelding
Je kunt op dit kastje een USB stick, sdkaart of een analoge bron aansluiten. Het kastje doet naar de radio toe net alsof hij een cd-wisselaar is. Zo kun je de bediening van de radio blijven gebruiken om nummers te skippen, pauzeren etc. En op de analoge input kan ik nog steeds mijn bluetooth-stickje aansluiten zodat ik er ook mijn telefoon aan kan koppelen.

Ben alleen nog aan het twijfelen of ik het kastje in het dashboardkastje leg of dat ik het achter de radio weg werk en er zo iets op aansluit:
Afbeelding
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: De standaard Blaupunkt radio van bluetooth voorzien.

Bericht door sjirafje »

Gisteren helaas de postbode gemist, dus dan maar vandaag naar het postkantoor.

Filmpje:
[youtube][/youtube]

Installatie is relatief eenvoudig. Ik ben er blij mee 8*)
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Timon147
Forumgebruiker
Berichten: 197
Lid geworden op: 08 nov 2013 19:45
1e Panda-achtige: Panda Lounge 85pk 2012
2e Panda-achtige: Alfa Romeo Brera 1750 tbi

Re: De standaard Blaupunkt radio van bluetooth voorzien.

Bericht door Timon147 »

Mooi. Werkt prima zo te zien. Heb je nu ook die bluetooth usb dongel aangesloten op het kastje? Dan kun je spotify of deezer via je telefoon draadloos streamen.

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”