Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
advies over motoraanpassing panda 4x4 2005 gevraagd
Moderators: WelshWitch, sjirafje
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 17 mar 2018 19:27
- 1e Panda-achtige: 4x4 climbing 2005
advies over motoraanpassing panda 4x4 2005 gevraagd
Heb nu de 60pk 1.2 motor in de auto zitten. Deze motor wil niet echt vooruit. past een 1.4 16v op deze versnellingsbak of nog mooier op de bak van een 4x4 diesel (ivm de overbrengingsverhouding zou dat rustiger rijden op de snelheid)? Zijn de 1.4 16v blokjes qua electronica/aansturing in te passen in de 2005 4x4?
Hoop dat iemand ervaring heeft met motorswap in een 4x4. Ik zie het wel eens voorbij komen voor de oer panda maar eigenlijk niet voor de 169.
Groeten,
Erik T
Hoop dat iemand ervaring heeft met motorswap in een 4x4. Ik zie het wel eens voorbij komen voor de oer panda maar eigenlijk niet voor de 169.
Groeten,
Erik T
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: advies over motoraanpassing panda 4x4 2005 gevraagd
Met al die aanpassingen (verlagen, sneller blok) die je gedaan hebt en nog wil gaan doen lijkt het wel een 100HP ipv een 4x4. Had je niet beter gelijk een 100HP kunnen kopen?
- Pistachio
- Forumgebruiker
- Berichten: 423
- Lid geworden op: 11 okt 2016 19:27
- Locatie: Médoc, Gironde, Frankrijk
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Re: advies over motoraanpassing panda 4x4 2005 gevraagd
Pedal box. Ik ben er super blij mee !!!!
Er was eens groene een [__]==////==[__] 4X4 .......
Onze Panda: http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... 41#p179941
Onze Panda: http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... 41#p179941
Re: advies over motoraanpassing panda 4x4 2005 gevraagd
Lijkt me wel heel gaaf, een 100pk 4x4
Dan krijg je een soort Subaru impreza/fiat panda liefdeskindje
De motor van een 100pk moet in de motorruimte passen, hij komt immers uit een panda.
Als het al niet zo op een 4x4 bak past dan toch zeker met een pasplaat?!
Qua elektronica is het altijd mogelijk. Uiteindelijk gaat het om het kostenplaatje en hoeveel kennis en vaardigheid je zelf in kunt brengen.
Dan krijg je een soort Subaru impreza/fiat panda liefdeskindje
De motor van een 100pk moet in de motorruimte passen, hij komt immers uit een panda.
Als het al niet zo op een 4x4 bak past dan toch zeker met een pasplaat?!
Qua elektronica is het altijd mogelijk. Uiteindelijk gaat het om het kostenplaatje en hoeveel kennis en vaardigheid je zelf in kunt brengen.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 17 mar 2018 19:27
- 1e Panda-achtige: 4x4 climbing 2005
Re: advies over motoraanpassing panda 4x4 2005 gevraagd
Wat ik zo terug kan vinden over pedal box is dit een aanpassing van de gasresponse van het gaspedaal. Ik ben eigenlijk op zoek naar meer drivability op de snelweg. Concreet meer koppel voor een snellere acceleratie en meer vermogen voor een "iets" hogere topsnelheid. Hij hoeft geen 200 te halen maar ca 170 is prima. Mijn idee voor de diesel versnellingsbak is ontstaan omdat de diesel minder toeren maakt voor een zelfde snelheid en de turbodiesel vescnellingsbak zeer waarschijnlijk een hoger koppel aan kan.
Ik ben overigens niet heel onhandig. Heb een paar jaar geleden mijn BMW e30 touring verbouwd naar een 16 kleps variant (nooit door BMW zelf zo geleverd). Verder ben ik in het gelukkige bezit van een hefbrug. Dit heeft overigens meer te maken met mijn andere hobby auto's. Ik heb nog twee oude giulia's uit 1969. Hier heb ik ook de nodige motorwissels uitgevoerd (is elektrisch wel een stuk eenvoudiger).
Die Subaru hebben we overigens al. Een Legacy uit 2005 met de 2.5liter 4 cilinder boxer.
Groeten,
Erik T
Ik ben overigens niet heel onhandig. Heb een paar jaar geleden mijn BMW e30 touring verbouwd naar een 16 kleps variant (nooit door BMW zelf zo geleverd). Verder ben ik in het gelukkige bezit van een hefbrug. Dit heeft overigens meer te maken met mijn andere hobby auto's. Ik heb nog twee oude giulia's uit 1969. Hier heb ik ook de nodige motorwissels uitgevoerd (is elektrisch wel een stuk eenvoudiger).
Die Subaru hebben we overigens al. Een Legacy uit 2005 met de 2.5liter 4 cilinder boxer.
Groeten,
Erik T
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 17 mar 2018 19:27
- 1e Panda-achtige: 4x4 climbing 2005
Re: advies over motoraanpassing panda 4x4 2005 gevraagd
die 100 HP heb ik wel aan gedacht. Ik wilde uiteindelijk een 4x4 in zakformaat.
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: advies over motoraanpassing panda 4x4 2005 gevraagd
Het mechanische gedeelte zal geen tot weinig problemen opleveren bij het wisselen van een blok, alles is op de een of andere manier wel passend te maken. Bij de wat nieuwere auto's met een elektronische gasklep en/of CAN-bus is het motormanagement het lastigste punt. Ook dat is vaak wel op te lossen maar dat kost meer tijd/moeite/geld. Een 2 liter blok in een Giulia hangen is daarmee vergeleken een eitje.
Hebben die 169's 4x4 trouwens een tussendiff? Kan je de 4x4 permanent gebruiken?
Hebben die 169's 4x4 trouwens een tussendiff? Kan je de 4x4 permanent gebruiken?
- WelshWitch
- Moderator
- Berichten: 2528
- Lid geworden op: 16 feb 2004 19:36
- 1e Panda-achtige: Panda 4x4 Sisley 1987
- 2e Panda-achtige: Panda 1.2 2004
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 2 times
- Contacteer:
Re: advies over motoraanpassing panda 4x4 2005 gevraagd
Bij de Climbing niet, de 4x4 stand wordt daar automatisch geregeld en heb je geen invloed op.Pinda1000 schreef:Hebben die 169's 4x4 trouwens een tussendiff? Kan je de 4x4 permanent gebruiken?
Bij mijn Cross kan ik de diff op slot zetten door de ELD in te schakelen.
Dimphy
Ik rem voor dieren, maar ik rijd als een beest.
Sis Panda 1000 4x4, 1987, Groen
Woofmobiel Panda 1.2 2004, Babyblauw
Bigfoot Skoda Yeti 1.4 TSI, 2011, Zwart
De Brandweerauto Opel Vivaro, 2016, Rood
Ik rem voor dieren, maar ik rijd als een beest.
Sis Panda 1000 4x4, 1987, Groen
Woofmobiel Panda 1.2 2004, Babyblauw
Bigfoot Skoda Yeti 1.4 TSI, 2011, Zwart
De Brandweerauto Opel Vivaro, 2016, Rood
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8807
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: advies over motoraanpassing panda 4x4 2005 gevraagd
Mocht je het echt willen gaan doen, kom je in de knoei met ECU's.
1.4 blok past zo en zo niet op de 4x4 bak (is een 5 bak, geen 6) en de ECU van de 4x4 kan de instellingen van het blok niet aan, en de ECU van de 1.4 kan het 4x4 gedeelte niet aan.
1.3 Dieselblok op de bestaand 4x4 bak, past niet andere overbrengingen + ECU verhaal.
Dan zit er nog verschil in kabelbomen en brandstoftoevoeren.
Wil je echt een 4x4 Panda met een pittige motor zodat je op de snelweg lekker kan scheuren, ga dan op zoek naar een Cross 1.3 Diesel (of de inhoud er van),
En laat de ECU wat tunen (Is ook gedaan met die van Welshwitch, en dat scheurt lekker )
1.4 blok past zo en zo niet op de 4x4 bak (is een 5 bak, geen 6) en de ECU van de 4x4 kan de instellingen van het blok niet aan, en de ECU van de 1.4 kan het 4x4 gedeelte niet aan.
1.3 Dieselblok op de bestaand 4x4 bak, past niet andere overbrengingen + ECU verhaal.
Dan zit er nog verschil in kabelbomen en brandstoftoevoeren.
Wil je echt een 4x4 Panda met een pittige motor zodat je op de snelweg lekker kan scheuren, ga dan op zoek naar een Cross 1.3 Diesel (of de inhoud er van),
En laat de ECU wat tunen (Is ook gedaan met die van Welshwitch, en dat scheurt lekker )
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003