Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Radio vervangen, of niet?

Discussie over het tunen en stylen van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Gebruikersavatar
Petez
Forumgebruiker
Berichten: 149
Lid geworden op: 26 sep 2007 13:27
1e Panda-achtige: Tesla S
Locatie: Rotterdam
Been thanked: 2 times

Radio vervangen, of niet?

Bericht door Petez »

In mijn Panda zit de 2din Blaupunkt cd/mp3 radio, samen met het originele uitgebreide geluidspakket, dus subwoofer onder de passagiersstoel, tweeters en woofers in voordeuren en speakers achterin. Op zich net geluid, tevreden mee, alleen wil ik bluetooth om handsfree te bellen en muziek af te spelen. Ik heb weinig verstand van audio, maar optie 1 is een Parrot inbouwen bij de originele radio, optie 2 een 2din radio met bt en carplay. Passen de originele stekkers standaard in een andere radio, en werken dan alle speakers e.d. nog? Inbouwen en zo kan ik allemaal zelf, maar geen idee of vooral de kleine groen/geel/blauwe stekkers zo overgeprikt kunnen worden.

(Goedkoopste en handigste oplossing lijkt mij de Parrot, hou ik mijn dashboard origineel, en de Panda radio is natuurlijk totaal niet aantrekkelijk voor dieven, een mooie carplay radio wel......)

Pamda
Forumgebruiker
Berichten: 82
Lid geworden op: 18 jan 2013 19:25
Locatie: Doetinchem

Re: Radio vervangen, of niet?

Bericht door Pamda »

Ik zou een bluetoothmodule aansluiten op de autoradio. Met een MN-BUA-FA kan je via je autoradio bellen en muziek streamen. Aansluiten op de cd-wisselaaraansluiting van je radio.
Pamda

1.2 Emotion 2007 wit Afbeelding
1.2 Dynamic 2004 groen Afbeelding
0.9 Young 2001 groen Afbeelding
Marbella 1992 blauw Afbeelding

Gebruikersavatar
Petez
Forumgebruiker
Berichten: 149
Lid geworden op: 26 sep 2007 13:27
1e Panda-achtige: Tesla S
Locatie: Rotterdam
Been thanked: 2 times

Re: Radio vervangen, of niet?

Bericht door Petez »

Heb ik liever een Parrot met eigen schermpje en bediening, werkt perfect en geen cd emulatie en dergelijke oplossingen. Qua kosten iets duurder, dat wel.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Radio vervangen, of niet?

Bericht door Riddick »

Ik zou ook voor een BlueTooth module kiezen via de CD wisselaar aansluiting.
Dan is alles gewoon via de radio en stuurbediening te bedienen.
Ik ga er van uit dat er stuurbediening aanwezig is als er een uitgebreid geluidspakket in de auto zit.


https://www.carinterface.nl/bluetooth-u ... _mn-bua-fa" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8807
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Radio vervangen, of niet?

Bericht door bero »

Ik zou gaan voor de Parrot.
Bluetooth module inbouwen, zit je weer dat je geen microfoon hebt voor je gesprekken.
Andere radio, moet je weer uitvogelen hoe de stuurbediening geschakeld moet worden en alles open trekken om je microfoon e.d. te verwerken.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Radio vervangen, of niet?

Bericht door PandaVespa »

Vraag het aan 10 verschillende mensen en je krijgt 10 verschillende antwoorden :rofl: .

Dit is heel persoonlijk. Als je voor de diefstal gaat, aftermarket radio’s hebben hun eigen beveiliging. Dus als er een afneembaarfront inzit, eraf halen :wink: .
Een radio met geïntegreerd Bluetooth, alles zit in 1 app en werkt perfect icm tel. Nadeel is extra module voor stuurwielbediening die ca €80,- kan kosten.
Een aparte parrot is goedkoper, maar je hebt weer extra app zichtbaar.

Zelf heb ik een 141 Panda en bewust gekozen voor een aftermarket radio met Bluetooth (geen idee of voor een 141 een originele Fiat radio is :? ). Die zijn niet goedkoop en weinig keus in toestellen. Ben zelf ook zinnig qua looks.
Als ik een 169 zou hebben, er zijn mooie dubbele din radio’s :yes: . Niet de goepkoopste oplossing :X .
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
WelshWitch
Moderator
Berichten: 2528
Lid geworden op: 16 feb 2004 19:36
1e Panda-achtige: Panda 4x4 Sisley 1987
2e Panda-achtige: Panda 1.2 2004
Locatie: Deventer
Has thanked: 2 times
Contacteer:

Re: Radio vervangen, of niet?

Bericht door WelshWitch »

Ik heb in mijn 169 een dubbel DIN radio van Kenwood gezet omdat ik graag DAB+ wilde. Die zijn echt niet veel duurder dan een goede enkel DIN.
Waar je wel aan moet denken is dat er een andere omlijsting in het gat van de radio moet komen, die zijn gewoon los te koop, en als je de stuurbediening wil blijven gebruiken moet er inderdaad een extra module in. Daar heb ik niet voor gekozen.
Helaas heeft mijn carkit welgeteld 1 dag gewerkt, er is iets met de losse microfoon waardoor mensen mij niet kunnen horen. Moet ik nog steeds eens naar kijken.
Dimphy

Ik rem voor dieren, maar ik rijd als een beest.

Sis Panda 1000 4x4, 1987, Groen
Woofmobiel Panda 1.2 2004, Babyblauw
Bigfoot Skoda Yeti 1.4 TSI, 2011, Zwart
De Brandweerauto Opel Vivaro, 2016, Rood

Gebruikersavatar
Petez
Forumgebruiker
Berichten: 149
Lid geworden op: 26 sep 2007 13:27
1e Panda-achtige: Tesla S
Locatie: Rotterdam
Been thanked: 2 times

Re: Radio vervangen, of niet?

Bericht door Petez »

Ik heb besloten om een Parrot mki 9100 in te bouwen, heb ik al eerder gedaan in bedrijfswagens, werkt perfect, en ik hou alles origineel, wat ik eigenlijk het leukst vindt.
Een beetje knappe 2-din radio met BT en Apple carplay is minimaal 400 euro, nu ben ik voor een stuk minder klaar. Kan altijd later nog overstappen als ik dat wil.

*edit* mijn Panda heeft het uitgebreide geluidspakket, maar geen stuurwielbediening, toch even voor de volledgheid.
Laatst gewijzigd door Petez op 24 jan 2021 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8807
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Radio vervangen, of niet?

Bericht door bero »

(y) (y) Succes!
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
medolino2009
Clublid
Berichten: 786
Lid geworden op: 11 jul 2016 16:59
1e Panda-achtige: 1 2 xxPK 169 20xx Edizione-Unica
Locatie: Dordrecht
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: Radio vervangen, of niet?

Bericht door medolino2009 »

Optie zou zijn om Android radio te installeren...

Past perfect in... ik heb dankzij deze radio ook dash camera, acher camera, banden druk meter, dab+ radio en veel meer..

Succes.

Groetjes

Miki

Afbeelding
FIAT is not just a car, it's a way of life. Keep dreaming, or buy an Panda .!!!

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: Radio vervangen, of niet?

Bericht door 2cv6 »

Ziet er mooi uit, maar koop geen goedkope chineese rommel. Is niet altijd Android hoewel daar wel mee geadverteerd wordt en slechte radio ontvangst.

Gebruikersavatar
Petez
Forumgebruiker
Berichten: 149
Lid geworden op: 26 sep 2007 13:27
1e Panda-achtige: Tesla S
Locatie: Rotterdam
Been thanked: 2 times

Re: Radio vervangen, of niet?

Bericht door Petez »

Ondertussen een Parrot ingebouwd, mki9100, en dat werkt perfect. Radio gaat keurig op mute als de telefoon gaat, en muziek streamen via BT werkt ook prima. Je hebt zelfs de optie om usb en aux te gebruiken, maar die heb ik weggelaten omdat ik ze toch nooit gebruik.
Mocht ik in de toekomst toch wat anders in bouwen moet het sowieso een radio zijn met Apple carplay, ben niet zo’n fan van die Android radio’s zelf.

Gebruikersavatar
medolino2009
Clublid
Berichten: 786
Lid geworden op: 11 jul 2016 16:59
1e Panda-achtige: 1 2 xxPK 169 20xx Edizione-Unica
Locatie: Dordrecht
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: Radio vervangen, of niet?

Bericht door medolino2009 »

2cv6 schreef:Ziet er mooi uit, maar koop geen goedkope chineese rommel. Is niet altijd Android hoewel daar wel mee geadverteerd wordt en slechte radio ontvangst.
Nou, ik heb tot nu toe 3 Android radio's uit China besteld, en ze werken gewoon perfect, zeer goed radio ontvangst en super sterk en schoon versterker geluid.

Opletten dat je radio TDA 7850 versterkerchip heeft (4x50 watt), samen met NXP 6686 radio chip (zeer goed ontvangst)

Radio's die bij mij goed werken zijn Dasaita merk met 7 inch scherm (op foto hier boven te zien) , prijs +/- 250 euro (dab+ en TPMS modules moeten apart besteld worden, + 100 euro)

Succes

Groetjes

Miki
FIAT is not just a car, it's a way of life. Keep dreaming, or buy an Panda .!!!

Gebruikersavatar
medolino2009
Clublid
Berichten: 786
Lid geworden op: 11 jul 2016 16:59
1e Panda-achtige: 1 2 xxPK 169 20xx Edizione-Unica
Locatie: Dordrecht
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: Radio vervangen, of niet?

Bericht door medolino2009 »

binnenwerk van deze radio's is zeer goed (zie foto hieroner)

Afbeelding
FIAT is not just a car, it's a way of life. Keep dreaming, or buy an Panda .!!!

Gebruikersavatar
NBB-22
Forumgebruiker
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 mar 2019 16:06
1e Panda-achtige: 100HP 2010

Re: Radio vervangen, of niet?

Bericht door NBB-22 »

medolino2009 schreef:Optie zou zijn om Android radio te installeren...

Past perfect in... ik heb dankzij deze radio ook dash camera, acher camera, banden druk meter, dab+ radio en veel meer..

Succes.

Groetjes

Miki

Afbeelding
Dag Miki,

Beetje laat, maar ik heb minstens twee vragen aan je. :?:
1. Het afdekraam ziet er keurig uit. Wil je delen waar je dat vandaan hebt? Ik heb een dubbel-Din 'radio' gekocht in Duitsland, maar het meegeleverde afdekraam lijkt wat groot en het dekt de bestaande bevestigingen aan de zijkant compleet af. :?
2. Als je de 'Big Front' radio (origineel Bosch/Blaupunkt) demonteert, lijkt er niet zoveel te zijn om een nieuw dubbel-Din frame (Universele ACV 2-Din kit) te monteren. ik heb het forum afgestruind, maar er eigenlijk niets over gevonden wat me verder kan helpen. Heb jij een suggestie? Of het antwoord?

Hoor graag van je, (of van een ieder die er iets over te roepen heeft!) :lol:

Groet,
Bert
Met Flaporen ;-)

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”