Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Welke sportuitlaat?

Discussie over het tunen en stylen van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo75
Forumgebruiker
Berichten: 44
Lid geworden op: 16 sep 2013 20:47
1e Panda-achtige: 1.1 young 2006

Welke sportuitlaat?

Bericht door hugo75 »

Hallo allen,

We hebben sinds een paar weken weer een andere panda. 1.2 44 kw uit 2008. Nu zat ik wat rond te neuzen voor een ander einddemper omdat het voor mij wel wat sportiever mag qua uitlaat geluid. Zag een demper van Ulter die niet te duur zijn en van Raggazon. Heeft iemand hier ervaring mee? Of is er iemand die goede ervaringen heeft met andere merken(alle tips zijn welkom!)

Ook wil ik hem nog gaan verlagen zodat ie wat sportiever op zijn beentjes staat, zag een setje Eibach veren staan die ik er op termijn graag onder wil zetten... als het zover is dan post ik het eindresultaat! (y) :D

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Welke sportuitlaat?

Bericht door Riddick »

Je kan ook kiezen voor AP veren, had ik onder mijn 169.
Prima Duitse kwaliteit van een leuke prijs.

https://www.extreme-carstyling.nl/ap-su ... j8QAvD_BwE

servicemonteurtje
Forumgebruiker
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 feb 2019 17:16
1e Panda-achtige: 169 cool edition

Re: Welke sportuitlaat?

Bericht door servicemonteurtje »

een ulter demper geeft een mooi geluid en zijn zeker niet duur.
Raggazon is dan wel RVS maar daar is de prijs wel naar

qua verlaging kan ik je de Bilstein pro kit aanraden.
deze verlaagt 30mm en geeft een super wegligging.
dit is een set van veren en dempers die op elkaar afgestemd zijn en daarom ook een beter wegligging geven.
als je alleen de veren vervangt en je houd de oude dempers heb je kans dat ze gaan "zweven" en dat je geen goed weg contact hebt.
met name als je dempers al wat ouder zijn (veel kilometers) kun je daar snel last van krijgen.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Welke sportuitlaat?

Bericht door Robert100HP »

Tot 30 mm verlaging kan men volstaan met de standaard demper ( lengte ) bij meer verlaging moeten er ook kortere dempers worden gemonteerd. Anders komen de veren bij volledig uitveren los te staan, ik ga mee met mijn voorganger op het gebied van vervang ook gelijk de dempers. Deze krijgen een ander werk gebied en kunnen daar door inwendig gaan lekken. Dure demper ( sets ) zoals Bilstein B12 of Koni met H&R zijn niet nodig om een leuk sturende auto te verkrijgen.
Wil je er geen hardcore Panda met PU bussen e.d.van maken, kies dan voor rondom Bilstein B4 met H&R, Eibach, Promaxx, Bilstein 30 mm verlagings veren. Een B4 demper is al 150% beter dan de standaard Fiat fietspompen.
Let ook op dat je bij 30mm verlaging de kortere bumpstops van de 500 monteert, anders geeft dit bij volledig in veren van de achteras een venijnige klap in de rug.
Dan de uitlaat, Raggazon al sinds 2008 zit hij er bij mij onder, vanaf de motor een spaghetti spruitstuk met kat van Supersprint , midden en eind demper van Raggazon. Probleemloos maar prijzig, nogmaals als het geen hardcore moet worden kies voor een stalen Uiltert demper. Geen rvs die klinken nog al blikkerig.

Note: doe je zelf een plezier en vervang gelijk met de veren en voordempers de topmounts voor die van SKF, alles ligt toch al uit elkaar. En laat de auto na alle aanpassingen 3D uitlijnen, je rijdt daarna een klasse hoger.

Gebruikersavatar
rustigrijder
Forumgebruiker
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 feb 2020 21:16
1e Panda-achtige: 169 2005

Re: Welke sportuitlaat?

Bericht door rustigrijder »

Robert100HP schreef: 14 jun 2020 21:13Note laat de auto na alle aanpassingen 3D uitlijnen, je rijdt daarna een klasse hoger.
Wie levert deze service en hoeveel bedragen de kosten ongeveer?

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Welke sportuitlaat?

Bericht door Robert100HP »

69 euro bij Stouband in Vlaardingen, ook op zaterdag. Maar er zijn er veel meer in de lande die 3D uitlijnen, het aller belangrijkste bij uitlijnen is dat de auto direct vanaf de straat op de platen staat. Een uitlijner die de auto opkrikt om de platen onder wielen te leggen is niet goed bezig.

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”