Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Ruitenwisserarmen vervangen

Discussie over het tunen en stylen van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Blaauw
Forumgebruiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 dec 2019 15:56

Ruitenwisserarmen vervangen

Bericht door Blaauw »

Goedemiddag,

Al een tweetal jaar tevreden in het bezit van een blauwe Panda Edizione Cool, inmiddels ook al mooie tochten mee gedaan door de Franse en Zwitserse Alpen. Auto voornamelijk aangeschaft voor woon/werk verkeer van mijn vriendin en ik wil kijken of ik bepaalde klusjes zelf kan uitvoeren om de auto wat te 'verfrissen'.

Klus 1 waarvan ik mij afvraag of deze gemakkelijk zelf uit te voeren is het vervangen van de ruitenwisserarmen (voor). Deze zijn goed verkleurd en zijn esthetisch aan vervanging toe. Is dit een klus die voor een beginnende auto klusser uit te voeren is?
IMG_20201001_180055.jpg
IMG_20201001_180055.jpg (42.95 KiB) 1037 keer bekeken

bart100HP
Forumgebruiker
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 mar 2018 04:57
1e Panda-achtige: Panda 100HP 2007
2e Panda-achtige: 124 Spider CS1 1800 1974

Re: Ruitenwisserarmen vervangen

Bericht door bart100HP »

Volgorde : asje , ruitenwisser arm en dan moertje.
Voor loshalen eerst 25 cm schilderstape , net boven rubber van wisser , op de ruit plakken , bij montage zit de ruitenwisser dan in een keer goed en kan hij de raamstijl niet beschadigen.
Geen nieuwe armen kopen , oude met ruwe spons licht schuren , dan ontvetten en voor montage spuiten met spuitbus matzwart en klaar is kees.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Ruitenwisserarmen vervangen

Bericht door PandaVespa »

Even naar garage gaan en vragen of ze de armen eraf kunnen halen. Kost weinig tijd als goed is. Dan wegbrengen voor zandstralen & poedercoaten. Blijft het leven lang mooi. Kost niet veel. Dan weer door zelfde monteur laten monteren.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

bart100HP
Forumgebruiker
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 mar 2018 04:57
1e Panda-achtige: Panda 100HP 2007
2e Panda-achtige: 124 Spider CS1 1800 1974

Re: Ruitenwisserarmen vervangen

Bericht door bart100HP »

je kunt het zo duur maken als je zelf wilt , is in het totaal nog geen half uur werk !

bart100HP
Forumgebruiker
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 mar 2018 04:57
1e Panda-achtige: Panda 100HP 2007
2e Panda-achtige: 124 Spider CS1 1800 1974

Re: Ruitenwisserarmen vervangen

Bericht door bart100HP »

Ruitenwisserarm heeft een scharnierpunt en kun je niet poeder coaten want daarna scharniert hij nooit meer.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Ruitenwisserarmen vervangen

Bericht door PandaVespa »

Daarom naar goede een gaan, die weet wat er juist wel en niet gepoedercoated moet worden. Doet het al jaren perfect om mijn niet-Fiat ;) .
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Blaauw
Forumgebruiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 dec 2019 15:56

Re: Ruitenwisserarmen vervangen

Bericht door Blaauw »

Dank voor de snelle reacties :)
PandaVespa schreef: 04 okt 2020 13:48 Daarom naar goede een gaan, die weet wat er juist wel en niet gepoedercoated moet worden. Doet het al jaren perfect om mijn niet-Fiat ;) .
'Naar goede een gaan' < Die volg ik even niet

Neig nu nog wel naar het zelf demonteren en matzwart spuiten. De tip om met tape de juiste lijn even te markeren is wel handig. De auto staat momenteel bij de garage voor vervanging van de voorremmen, zal volgende week eens kijken naar het zwart spuiten van de armen.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Ruitenwisserarmen vervangen

Bericht door PandaVespa »

Een goede poedercoater. Geloof mij, heel veel mensen laten onderdelen van hun auto poedercoaten. Daar stond ik ook versteld van.

Zelf spuiten cq verven, kun je over paar jaar weer. Daar heb ik geen zin in ;) .
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Ruitenwisserarmen vervangen

Bericht door Robert100HP »

Poedercoaten is leuk als de laag rondom goed afdicht en dat lukt minimaal als iets niet uit in geheel bestaat.
Het roest dan onder de coating lekker door, spuiten gaat prima eerst ontvetten en schuren met een scotch pad.
Dan een dun laagje zincspray en afwerken met een kleur naar keuze. Nieuwe zijn na verloop van jaren geen verkeerde keus
daar de trekveer ook kracht verliest. Deze zorgt ervoor dat de wisser op snelheid niet over de ruit gaat zweven.

Waarom corroderen ze na verloop van tijd: de arm is van staal, het gietstuk aluminum en de scharnier pin van rvs.
Door het bewegen en/of steenslag over de ruit slijt de lak in het scharnier punt weg, een beetje wegenzout doet de rest.
Ook bij gepoedercoate wisserarmen............

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”