Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Ruitenwissermechanisme van Marbella op een Panda monteren

Eerste hulp bij reparaties.

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Gebruikersavatar
RubenJ
Forum-admin
Berichten: 2895
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:49
1e Panda-achtige: Momenteel geen
Locatie: Arnhem
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Ruitenwissermechanisme van Marbella op een Panda monteren

Bericht door RubenJ »

Het is mogelijk om het ruitenwissermechanisme van de Marbella op de Panda te monteren.
Door deze aanpassing kan je de arm vastzetten met een bout in tegenstelling tot die van de Panda.

Het enige wat je nodig hebt is het ruitenwissermechanisme inclusief arm van de Marbella.

Het enige gereedschap wat je nodig hebt is:

sleutel/dop 10, 13 en 22
Boormachine met 6mm boortje voor metaal en eventueel potlood en duimstok/rolmaat om af te tekenen.

Als je beide mechanismen van de Panda en de Marbella naast elkaar legt zie je dat er naast de montage van de arm nog een verschil in zit.
Dat verschil is de motor en de bevestiging hiervan, dit zorgt ervoor dat je niet zomaar de ruitenwissermotor van de Panda op het Marbella mechanisme kan schroeven.

Het loshalen van het mechanisme gaat als volgt:

- Haal de ruitenwisser-arm van het asje, draai de plastic bout los (dop/sleutel 22).
- Open de motorkap en haal rechts van de kachelradiator de rubberstrip los en vervolgens de isolatie naar voren.
- Draai de twee boutjes los waarmee het ruitenwissermechanisme vast zit (dop/sleutel 10)
- Haal het mechanisme er voorzichtig uit en kijk welke van de twee stekkers er vast zit aan de kabelboom van de auto en haal deze los.
- Het mechanisme kan er nu helemaal uit.

Op de onderstaande foto van het Marbella mechanisme met de Panda motor zie je een drietal open gaten en een drietal gaten waarmee de motor bevestigd is. Deze drie gaten zul je zelf in de beugel moeten boren.

Wanneer je de motor uit de Panda met de originele gaten vast zet loopt deze parallel aan de beugel en kan je 'm niet in de Panda monteren omdat deze dan tegen de kachelradiator aan komt.
01_gaten_geboord_motor_slag_gedraaid.jpg
De lokatie voor de gaten kan je overnemen van het originele panda mechanisme of zelf even inschatten (wat ik gedaan heb)
Boren met 6mm boortje en dan kunnen de boutjes er doorheen.

Vervolgens koppel je de zwenk-arm weer aan de motor.
Wanneer je dit gedaan hebt zal deze in dezelfde stand moeten staan als onderstaande foto, staat deze op een andere stand dan kan het zijn dat de ruitenwisser over je motorkap heen slaat als je 'm aanzet.
02_mechanisme_geplaatst.jpg
Het mechanisme kan dan op dezelfde manier dat het uit de auto gekomen is weer in de auto geplaatst worden, het mechanisme is verder even groot en levert verder geen problemen op met monteren.

Eindresultaat:
03_arm_bevestigd.jpg
04_alles_gemonteerd.jpg
05_klaar.jpg
I'm here when I am, usually I'm not

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Ruitenwissermechanisme van Marbella op een Panda monteren

Bericht door zwrtw »

Goede bijdrage!
Ik denk dat veel mensen hier wat aan hebben. Ik had voor de Tacchini al een tijdje een Marbella mechaniek liggen. Jouw bijdrage was de directe aanleiding om er mee aan de gang te gaan. Ter info: de reden dat de Panda ruitenwissermotor op het Marbella mechaniek moet, zijn de andere elektrische aansluitingen van de motor. Het is dan makkelijker om de motor te wisselen dan de elektrische aansluitingen te verbouwen.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Ruitenwissermechanisme van Marbella op een Panda monteren

Bericht door bero »

Het is inderdaad leuk voor de mensen die bang zijn hem te verliezen.
persoonlijk nog nooit problemen mee gehad (alhoewel ik me kan herinneren dat op een van mijn panda's eentje met een schroef erdoor zat).

en ik moet eerlijk zeggen, ik zelf zou voor parkertjes gaan :mrgreen: maar dat is misschien 1 tegen velen ;)
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
RubenJ
Forum-admin
Berichten: 2895
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:49
1e Panda-achtige: Momenteel geen
Locatie: Arnhem
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Ruitenwissermechanisme van Marbella op een Panda monteren

Bericht door RubenJ »

Had er twee parkers in zitten maar hij lag regematig tegen het raamrubber aan.
Doordat de wisser tegen het raamrubber aan ligt komt ie ook niet helemaal voor je langs en mist ie een stukje waardoor je minder zicht hebt wat ik zelf nogal storend vind.

@zwrtw: goede toevoeging! niet aan gedacht dat te vermelden, nou zal het niet zo moeilijk zijn de aansluiting de veranderen maar heb ook wel eens ergens gehoord dat de marbella motor sneller doorbrand wanneer je deze in de panda gebruikt.

Ik zal eens kijken of ik de twee motoren (met aansluitingen) naast elkaar kan leggen en ze hier posten.
I'm here when I am, usually I'm not

Gebruikersavatar
RubenJ
Forum-admin
Berichten: 2895
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:49
1e Panda-achtige: Momenteel geen
Locatie: Arnhem
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Ruitenwissermechanisme van Marbella op een Panda monteren

Bericht door RubenJ »

Zo, motoren even naast elkaar gelegd... makkelijk aangezien ik ze beide nog los op het schap heb liggen. (alleen de boutjes en het moertje er even er af gedraaid)

Montagekant, asje in het midden en de drie montage punten er omheen, hier kan je ook goed zien dat de montagepunten verschillen.
Ruitenwissermotoren_Panda_Marbella_1.jpg
Zijkant, hier kan je al goed zien dat de montagepunten verschillen.
Ruitenwissermotoren_Panda_Marbella_2.jpg
Achterkant, hier zijn de aansluitingen van de Marbella ruitenwissermotor totaal anders zijn dan die van de Panda
Ruitenwissermotoren_Panda_Marbella_3.jpg
I'm here when I am, usually I'm not

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Ruitenwissermechanisme van Marbella op een Panda montere

Bericht door michiel van g. »

Hier even een aanvulling op:
De ruitenwissermotoren van de Marbella zijn identiek aan die van de oerpanda, en derhalve is het dus heel gemakkelijk om bij een oerpanda een Marbella ruitenwissermechanisme te monteren. Plug and Play! (aan der lijve ondervonden).
Stel dus dat je Oerpanda ruitenwissersysteem versleten is, dan kan die van een Marbella er zo opgezet worden.

Wel even de arm van de ruitenwisser mee nemen!
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Russchenberg
Forumgebruiker
Berichten: 109
Lid geworden op: 18 aug 2016 09:50
1e Panda-achtige: Panda Selecta U9 1992
Locatie: Leiden

Re: Ruitenwissermechanisme van Marbella op een Panda monteren

Bericht door Russchenberg »

Ik wil me hier binnenkort ook aan gaan wagen.
Ik begrijp dat het handig is om mijn Panda-ruitenwissermotor te behouden, en in het mechaniek van de Marbella te plaatsen.

Daarnaast ben ik er nog niet achter waar ik een ruitenwisserarm kan scoren. Iemand enig idee?

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Ruitenwissermechanisme van Marbella op een Panda monteren

Bericht door michiel van g. »

Op de sloop zul je moeten gaan zoeken. Het is een specifieke Marbella-wisserarm.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Plaats reactie

Terug naar “Technische artikelen Panda Classic 1980-2003”