Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Uitvallen dimlicht panda

Eerste hulp bij reparaties.

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Vanilla
Forumgebruiker
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 sep 2014 17:44
1e Panda-achtige: 1.2 Dynamic 2004
Locatie: Eindhoven

Re: Uitvallen dimlicht panda

Bericht door Vanilla »

De post van Alfredo gaf oorzaak en oplossing maar niet voor iedereen en ook voor mij was het niet direct duidelijk en daarom probeer ik hieronder e.e.a. extra duidelijk te maken.

Zo ziet de grijze stekker er uit als door vonkvorming plaatselijk (bij pin 4 en 5) verbrand. 4de en 5de draad van rechts af zijn respectievelijk voor het dimlicht links en rechts. (Afbeelding geleend van Alfredo)
Afbeelding

Om het probleem op te lossen heb je één of twee aftakzekeringen nodig afhankelijk of je modificatie ook voor het rechterdimlicht wilt/moet uitvoeren. Bij mij viel de schade aan de grijze stekker mee en ik heb alleen de modificatie voor het linker dimlicht doorgevoerd. Bij de aftakzekeringen zit geen beschrijving/schema en daarom heb ik op de tweede afbeelding met letters aangegeven hoe de verbindingen intern lopen. De drie contacten met A gelabeld maken verbinding met elkaar als ook de twee contacten met B gelabeld.
Afbeelding

Afbeelding

Op deze afbeelding laat ik zien hoe de stroom loopt door de aftakzekering voor het dimlicht links vóór. Je moet hem wel gespiegeld in de zekeringhouder steken want de spanning staat op de rechterzijde. Dit is de bovenste aftakzekering op afbeelding nummer 6.
Afbeelding

Aanvulling 13 juli 2016.
Deze week naar de jaarlijkse APK geweest en de auto is afgekeurd omdat de koplampverstelling niet functioneerde. Even de oorzaak opgezocht en het komt omdat de koplampverstelling ook op zekering F13 zit en op de hierboven afgebeelde foto zie je dat in mijn getoonde oplossing poot B geen stroom meer krijgt en dat heeft tot gevolg dat pen 5 van de grijze stekker, welke de stroomvoorziening van de koplampverstelling verzorgt, zonder spanning zit. De oplossing is om in de onderste zekeringhouder van de aftakzekering ook een zekering te plaatsen. Vanmiddag nog even een nieuwe draagarm links-voor er op schroeven en dan kan hij morgen herkeurd worden.


Wordt vervolgd...
Laatst gewijzigd door Vanilla op 13 jul 2016 15:45, 3 keer totaal gewijzigd.

Vanilla
Forumgebruiker
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 sep 2014 17:44
1e Panda-achtige: 1.2 Dynamic 2004
Locatie: Eindhoven

Re: Uitvallen dimlicht panda

Bericht door Vanilla »

Op deze afbeelding zie je hoe de stroom loopt door de aftakzekering voor het dimlicht rechts vóór. Dit is de onderste aftakzekering met twee zekeringen op de volgende afbeelding.
Panda-5.jpg
Zo ziet het er uit als je klaar bent. Links vóór is gezekerd met één zekering en rechts vóór is gezekerd met twee zekeringen. Alfredo gebruikt een zwevende zekering maar deze is NIET nodig. (Sorry Alfredo)
Panda-6.jpg
De benodigde twee MINI-aftakzekeringen en één 10A mini-zekering zijn o.a. verkrijgbaar bij Conrad of Brezan.

De uiteindelijke oorzaak van deze ellende wordt volgens mij veroorzaakt door dat de dimlichten niet door een relais worden geschakeld. De contacten in de bedrading kunnen het vermogen niet aan. Alleen de grootlichten worden door een relais geschakeld. De relais en zekeringen voor het grootlicht bevinden zich dan ook in de zwarte doos in de motorruimte.

Willij
Forumgebruiker
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 jun 2012 22:13
1e Panda-achtige: 1.2 Active 2012

Re: Uitvallen dimlicht panda

Bericht door Willij »

Ook ik heb dat probleem van een verbrande stekker. Ik heb een Panda 1.2 ACTIVE van januari 2012
Dankzij dit forum heb ik dat vandaag ontdekt. De lamp en de zekering gewisseld en daarna op dit forum gezocht. De oplossingen zijn mij duidelijk maar ik heb daar nog geen tijd voor gehad. Ook de foto's van vanilla maken het nog duidelijker
Heeft al iemand geprobeerd om een ander stekkertje op he board te steken door het verbande gaatje? Ik dacht aan een mini vlakstekkertje o.i.d.
Of van een minizekering wat weg te slijpen en aan de rechterkant het draadje van de zwevende zekering te solderen op het stekkerdeel?
Of zelf iets basstelen dat in de minizekering van het board past zodat je die aftakzekering niet nodig hebt.
Iedereen bedankt en zodra ik een andere bruikbare oplossing heb zal ik deze hier posten.

Willij

Ton Wissink
Forumgebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jun 2014 13:01

Re: Uitvallen dimlicht panda

Bericht door Ton Wissink »

Ik heb alweer een hele tijd geleden contact gehad met forum gebruiker Wessel, omdat hij een set van ebay had toegepast die ik ook (tenminste soortgelijk) heb besteld ( http://www.ebay.nl/itm/Reparatursatz-Ka ... Swq7JT~try ).

Hij is achteraf gezien wel belachelijk duur, maar dan heb je wel in een keer alles compleet (dus ook een nieuwe stekker en krimphulsen). Let wel; het is een stuk goedkoper om de onderdelen los te bestellen. Bij mijn setje zat helaas geen handleiding, maar Wessel was zo vriendelijk die van hem op te zoeken en me te mailen. Ik heb hem beloofd het op het forum te delen, zodat misschien nog meer mensen er iets aan hebben. Inmiddels denk ik echter dat Vanilla ook al een hele duidelijke optie heeft uitgelegd.

Maargoed, alsnog deze handleiding.
https://drive.google.com/file/d/0B89GJ1 ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B89GJ1 ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B89GJ1 ... sp=sharing

Ducky
Forumgebruiker
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 aug 2016 11:47
1e Panda-achtige: 1.2 Edizione Cool 2010

Re: Uitvallen dimlicht panda

Bericht door Ducky »

Vraagjes in dit kader (ben ook geconfronteerd met het probleem, aan de oplossing wordt gewerkt):
1. loopt de plus voor de beide dimlichten als alles werkt via de body computer, met andere woorden is het een te grote stroom die voor het inbranden van de contacten zorgt?
2. worden beide dimlichten standaard niet geschakeld via een relais?

FiatDKWI
Forumgebruiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jul 2017 12:01
1e Panda-achtige: 169

Re: Uitvallen dimlicht panda

Bericht door FiatDKWI »

alfredo schreef:De onderste aftak zekering 180gaden draaien.
Dan in in alle lege plekken een minizekering doen.
Nu krijg je zowel op de aftak zijde als op de kast stroom.

Alfredo
hoi heb in de zekering kast nu op 12 en 13 een zgn bypass zevende zekering gedaan beide met 10 amp zekeringen erin
Raar rechts doet het nu links nog steeds niet.
Had al de doorgebrande stekker eruit gehaald maar nog geen resultaat?
wat kan het dan zijn ?
mogelijk heb ik de linker niet goed verbonden maar lijkt me sterk
Je kunt zoals jij schrijft de draden in de grijze stekker achterwegen laten toch ?

Gebruikersavatar
alfredo
Clublid
Berichten: 675
Lid geworden op: 19 apr 2004 00:00
1e Panda-achtige: seat panda 35 cabriolet 1984
2e Panda-achtige: selecta 1100 1991
Locatie: smilde, 9422

Re: Uitvallen dimlicht panda

Bericht door alfredo »

Ja Dat klopt, de verbrande draden moet je op de aftak-zekering aansluiten.

Alfredo
Ik weet niet alles, maar wel veel. Schopt mijn reactie jou tegen het zere been? Lees er dan gerust overheen...

Andre69
Forumgebruiker
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 apr 2017 22:25
1e Panda-achtige: Panda 1.2 emotion 2004. Panda 1.1 active
Locatie: Hengelo ov

Re: Uitvallen dimlicht panda

Bericht door Andre69 »

Gisteravond ook deze modificatie doorgevoerd op mijn Panda en die van mijn vrouw.
Ons beide pandas hadden het probleem van ingebrande stekker.
Kwa klus is het nog geen 15 min werk. ( per auto)

Heel blij met deze oplossing

Gebruikersavatar
winand
Forumgebruiker
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 okt 2017 13:50
1e Panda-achtige: Panda 2010

Re: Uitvallen dimlicht panda

Bericht door winand »

Vanilla schreef:4de en 5de draad van rechts af zijn respectievelijk voor het dimlicht links en rechts.
Klopt dat wel?
Ik heb vanmiddag de bypass gemaakt op mijn panda uit 2010 (ik weet dat het in dat bouwjaar gefixt zou zijn door fiat maar better safe dan sorry..)
Ik heb namelijk draad 3 en 4 afgetakt in plaats van 4 en 5.
Draad 3 en 4 wordt ook aangegeven in de beschrijving van de in de handel zijnde reparatiekitjes:

Afbeelding
Panda 1.2 69pk 2010

Gebruikersavatar
winand
Forumgebruiker
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 okt 2017 13:50
1e Panda-achtige: Panda 2010

Re: Uitvallen dimlicht panda

Bericht door winand »

Overigens, ik zie in alle fotootjes in de posts hier zekeringen van 10A.
In mijn panda (2010) zijn deze zekeringen 7.5A
Misschien heeft Fiat het gefixd door veel zuinigere koplampen te gebruiken?
Panda 1.2 69pk 2010

Gebruikersavatar
winand
Forumgebruiker
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 okt 2017 13:50
1e Panda-achtige: Panda 2010

Re: Uitvallen dimlicht panda

Bericht door winand »

Nog even gegoogled, het is draadje 3 en 4 :
https://www.ebay.de/itm/Rettungskit-fur ... SwiYFXKb4M

Afbeelding
Panda 1.2 69pk 2010

panda-ams
Forumgebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 nov 2017 23:35

Re: Uitvallen dimlicht panda

Bericht door panda-ams »

Ook ik ben getroffen helaas :( inmiddels de zekeringhouders binnen en ga morgen de bypass toepassen.
Afbeelding

Nog 1 vraag het is zeker dat het de 3 en 4 draad zijn? Voordat ik iets doorhaal wat niet moet.

Gebruikersavatar
winand
Forumgebruiker
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 okt 2017 13:50
1e Panda-achtige: Panda 2010

Re: Uitvallen dimlicht panda

Bericht door winand »

Ja, nummer 3 en 4 !
Panda 1.2 69pk 2010

Gebruikersavatar
nielsk
Forumgebruiker
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:21
1e Panda-achtige: Panda 169 Classic Natural Power 2012
Locatie: Groningen

Re: Uitvallen dimlicht panda

Bericht door nielsk »

hoi allen,

mijn Panda was een jaar geleden aan de beurt met het verbrande stekkertje. De Fiat dealer heeft er toen een nieuwe stekker in gezet.

Nu weet ik er dus meer over dankzij dit forum. Om verdere problemen voor te zijn heb ik een reparatiesetje gekocht op Ebay.
https://www.ebay.nl/itm/191760577807?ul_noapp=true" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier hun Einbau hinweis (toestemming voor publiceren van de verkoper :) )
https://www.dropbox.com/s/yirih0n1m48zs ... n.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Niels

Gebruikersavatar
alfredo
Clublid
Berichten: 675
Lid geworden op: 19 apr 2004 00:00
1e Panda-achtige: seat panda 35 cabriolet 1984
2e Panda-achtige: selecta 1100 1991
Locatie: smilde, 9422

Re: Uitvallen dimlicht panda

Bericht door alfredo »

Mijn idee is dus gewoon commercieel Gejat. :evil:

Alfredo
Ik weet niet alles, maar wel veel. Schopt mijn reactie jou tegen het zere been? Lees er dan gerust overheen...

Plaats reactie

Terug naar “Technische artikelen Nuova Panda 2003-2012”