Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

EGR klep Panda Diesel reinigen

Eerste hulp bij reparaties.

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Gebruikersavatar
vosken
Forumgebruiker
Berichten: 98
Lid geworden op: 20 mei 2008 13:59

Re: Haperen EGR klep

Bericht door vosken »

@stg74, Uit ervaring. En nog een goede tip: Vergeet dat "nieuwe rijden gedoe". Dit is enkel voordelig op korte termijn.
Vermijd om onder 2000tr te rijden (ivm oliedruk) en zoek regelmatig de hogere toerentallen op. Je motor zal veel properder blijven.
Panda 1.3 Mjet Dynamic Bj. 07/2008 48.000km

Afbeelding

Gebruikersavatar
stg74
Forumgebruiker
Berichten: 75
Lid geworden op: 25 sep 2010 21:02

Re: Haperen EGR klep

Bericht door stg74 »

Maak je niet druk, dat nieuwe rijden is niet echt aan mij besteed ... warm rijden, prima. En afjakkeren doe ik ook niet aan. Maar het moet wel vooruit gaan.
2010 Fiat Panda 1,2 69 Emotion

Gebruikersavatar
540DT
Forumgebruiker
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 mar 2011 12:30
Locatie: Wortegem-P. BE

Re: Haperen EGR klep

Bericht door 540DT »

vosken schreef:@stg74, Uit ervaring. En nog een goede tip: Vergeet dat "nieuwe rijden gedoe". Dit is enkel voordelig op korte termijn.
Vermijd om onder 2000tr te rijden (ivm oliedruk) en zoek regelmatig de hogere toerentallen op. Je motor zal veel properder blijven.

Ivm met die oliedruk, dat heeft niks te maken met die plug voor die EGR. Op mn Doblo is de EGR al 7000km afgesloten, zonder enig probleem, zonder enige storing, zoiets afdichten kost helemaal niet veel moeite. (lees de bovenstaande berichten van mij). Sinds die EGR afgesloten is heb ik een zuiniger verbruik, reageert hij vele beter bij lagere toeren. Zo kan je makkelijk bij 50km/u in de bebouwde kom in 4e of wel 5e versnelling rijden... Zonder dat hij begint te stotteren of dergelijks...... Dat motortje loopt prima zo! Hier in mn buurt is een mooie helling, ik kom aangereden in 5e versnelling, 1500 toeren, de helling begint, de motor blijft gewoon verder trekken aan dat toerental, turbo mooi op druk! En dat op dat lage toerental, buiten vroeger was dat al vlug 1800 a 2000 toeren.

Normaal gezien mag ik geen storingen krijgen, er is niks van elektrische pluggen gedemonteerd. Nu mag ik wel zeggen dat het enige tijd duurt tegen dat de motor hier aan gewend geraakt, pas nu merk je het verschil, qua trekken, verbruik, reactie..

Ik ga het binnenkort op onze 2e Doblo ook doen, die heeft ook de 1.3 Mjet, bouwjaar 2009.


Groeten
FIATAGRI NASCE GRANDE.

Gebruikersavatar
stg74
Forumgebruiker
Berichten: 75
Lid geworden op: 25 sep 2010 21:02

Re: Haperen EGR klep

Bericht door stg74 »

M'n Mazda Tribute, rijdt op benzine, heeft ook zo een EGR systeem. Daar blijf ik echter vanaf. Onder bepaalde omstandigheden weerhoudt schijnbaar de recirculatie van uitlaatgas het blok van pingelen (flink laten trekken, caravan in de bergen, met heet weer en zo). Ook heeft het systeem een drukverschilmeting en meet zo de stroming van uitlaatgas. Iets dergelijks zit niet op de 1,3 JTD in mijn panda ... en toch die storing nog. Dus er zal wel wat in 't verhaal van vosken zitten. En er zal dus wel een verschil zijn tussen de dieselmotoren van een panda en die van de doblo.

Het afdoppen van het systeem is inderdaad nog redelijk vlot te doen, maar zo heel eenvoudig was het nou ook al weer niet. Je moet bij de panda nogal wat uit de weg halen voor je er bij kunt. Maar de plug zit er in en blijft voorlopig gewoon zitten, ondanks de storing. Heel duidelijke verschillen in trekkracht en verbruik heb ik echter nog niet waargenomen. Loopt gewoon netjes nu, en met het EGR systeem gewoon "actief" was dat wat minder.
2010 Fiat Panda 1,2 69 Emotion

Gebruikersavatar
540DT
Forumgebruiker
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 mar 2011 12:30
Locatie: Wortegem-P. BE

Re: Haperen EGR klep

Bericht door 540DT »

stg74 schreef:M'n Mazda Tribute, rijdt op benzine, heeft ook zo een EGR systeem. Daar blijf ik echter vanaf. Onder bepaalde omstandigheden weerhoudt schijnbaar de recirculatie van uitlaatgas het blok van pingelen (flink laten trekken, caravan in de bergen, met heet weer en zo). Ook heeft het systeem een drukverschilmeting en meet zo de stroming van uitlaatgas. Iets dergelijks zit niet op de 1,3 JTD in mijn panda ... en toch die storing nog. Dus er zal wel wat in 't verhaal van vosken zitten. En er zal dus wel een verschil zijn tussen de dieselmotoren van een panda en die van de doblo.

Het afdoppen van het systeem is inderdaad nog redelijk vlot te doen, maar zo heel eenvoudig was het nou ook al weer niet. Je moet bij de panda nogal wat uit de weg halen voor je er bij kunt. Maar de plug zit er in en blijft voorlopig gewoon zitten, ondanks de storing. Heel duidelijke verschillen in trekkracht en verbruik heb ik echter nog niet waargenomen. Loopt gewoon netjes nu, en met het EGR systeem gewoon "actief" was dat wat minder.

Het zal wel nog wat verbeteren, het verbruik zal ook wel nog dalen, van de ene dag op de andere veranderd dat niet. En wie zegt dat die luchtmassameter nog goed functioneert nadat je er met die spray in gespoten hebt?? Kan evengoed daarvan zijn dat je storing hebt...
FIATAGRI NASCE GRANDE.

Gebruikersavatar
stg74
Forumgebruiker
Berichten: 75
Lid geworden op: 25 sep 2010 21:02

Re: Haperen EGR klep

Bericht door stg74 »

LMM geeft een andere storingscode dan het EGR systeem. De code die ik het laatst uitgelezen heb (en het was er maar een, maar ben even de exacte code vergeten) had te maken met een te lage flow van het EGR systeem, niet met een foutmelding van de LMM.
2010 Fiat Panda 1,2 69 Emotion

Gebruikersavatar
540DT
Forumgebruiker
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 mar 2011 12:30
Locatie: Wortegem-P. BE

Re: Haperen EGR klep

Bericht door 540DT »

stg74 schreef:LMM geeft een andere storingscode dan het EGR systeem. De code die ik het laatst uitgelezen heb (en het was er maar een, maar ben even de exacte code vergeten) had te maken met een te lage flow van het EGR systeem, niet met een foutmelding van de LMM.


Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us



Momenteel een gemiddeld verbruik van 5.3l, had wel wat aantal keren snelweg gereden, en dat scheelt een pak. Bij normaal gebruik op secundaire wegen 5.1L
FIATAGRI NASCE GRANDE.

Plaats reactie

Terug naar “Technische artikelen Nuova Panda 2003-2012”