alfredo schreef:De onderste aftak zekering 180gaden draaien. Dan in in alle lege plekken een minizekering doen.
Nu krijg je zowel op de aftak zijde als op de kast stroom.
Een of twee weken geleden ging speelde het euvel bij Welshwitch haar Nuova ook op..
Deze week bij mijn Nuova.. lijkt wel of ze elkaar aansteken..
Weer wat te doen dus *zucht*
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! || Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project) Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Bij mijn panda (1.2, bj 12-03) deed ook in eens het linker dimlicht het niet. Rep. setje voor de grijze stekker, waar de 2 stekkertjes waren heet geworden., kostte bij de Dealer 55 euries. Met de garantie dat het weer zou kunnen gebeuren.
Ik kwam het idee van Alfredo tegen en ben dit gaan uitvoeren. 2 aftapzekeringen en een zwevende zekering gekocht.
- Aan 1 aftapz. de zwevende zekering gemonteerd.
- Van de grijze stekker de 2 bewuste draadjes door geknipt.
- 1 daarvan vast gemaakt aan de zwevende zekering met aftapzekering.
- Het ander los geknipte draadje aan de andere aftapzekering.
- Aftapz. met zwevende z. in zekeringhouder positie F13 gestoken.
- De andere aftapz. 180 graden gedraaid in zekeringhouder pos. F12 gestoken.
- zekeringen geplaatst, contact aangezet en ..... links deed het rechts niet. Bleek dat ik de draadjes van de stekker had verwisseld.
- Draadjes omgewisseld en opnieuw contact aangezet en.... zoals het een uur eerder ook was, links niets en rechts wel.
Heb ik iets gemist in het verhaal van Alfredo? Of zou de ECU defect zijn want op de zekering pos. F13 staat dus geen spanning. Het voordeel van aftapzekeringen is dat ze ook op elkaar passen en heb ik F13 in F12 gestoken en doet alles het wel. Maar dit is maar een tijdelijke oplossing.
Beste lotgenoten,
Vandaag was ik aan de beurt. Simpel de linkerlamp verwisselen werkte niet en ook de zekering was nog heel dus dan maar het forum raadplegen.
Ik ga voor de oplossing met twee aftak en een zwevende zekering maar op de site van Conrad moet ik een keuze maken tussen een mini en een gewone. Kan iemand mij influisteren welke ik nodig heb?
Bedankt,
Frans
Bij zowel Welshwitch en mijn Panda is het toen gerepareerd door de dealer (100 euro).
Heeft een paar maanden geduurd maar mijn stekker is weer gesmolten. Bij Welshwitch was het ook weer raak, maar daar heb ik het even kunnen oplossen.
Moet dus ook aan de slag er mee om het permanent op te lossen..
@Vanilla, ik zou voor de gewone gaan.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! || Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project) Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Ik volg dit probleem van verbrandde en gesmolten stekkers al een tijdje en heb deze stekkers bij mij auto al eens losgehaald. Dit om e.a.en erger te voorkomen, maar is dit nu specifiek een 169 kwaal van voor 2007? Kan de dealer er een verklaring voor geven, of heeft iemand al eens de stroom gemeten die via deze contacten loopt. Je kunt die stekkers wel blijven vervangen, maar er moet toch een oorzaak te vinden zijn.
Is Inderdaad een probleem dat voorkomt in de 2005 -2006 modellen.
in de andere modellen is het 'opgelost' maar waar precies kon de dealer mij ook niet vertellen.
Ik vermoed dat het ergens in de kabelboom zelf zit.
Het probleem is simpelweg het zelfde als zekeringen die doorbranden. Een fluctuatie (teveel spanning) in de voltage op de bedrading.
Hoe die er dan opkomt is heel moeilijk te bedenken.
Fiat heeft meer van die 'kinderziektes' met de ander modellen zoals de toplagers van de 2005-2006 modellen die eerder stuk gaan.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! || Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project) Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Vanilla schreef:Beste lotgenoten,
Vandaag was ik aan de beurt. Simpel de linkerlamp verwisselen werkte niet en ook de zekering was nog heel dus dan maar het forum raadplegen.
Ik ga voor de oplossing met twee aftak en een zwevende zekering maar op de site van Conrad moet ik een keuze maken tussen een mini en een gewone. Kan iemand mij influisteren welke ik nodig heb?
Bedankt,
Frans
Mini, net als je zekeringen van je dimlicht.
Alfredo
Ik weet niet alles, maar wel veel. Schopt mijn reactie jou tegen het zere been? Lees er dan gerust overheen...
Een toplager zit bovenaan de veerpoot zodat het voorwiel makkelijk kan draaien. Maar (soms) ook in de krukas bij het vliegwiel om de prise-as te steunen.
Vanilla schreef:Beste lotgenoten,
Vandaag was ik aan de beurt. Simpel de linkerlamp verwisselen werkte niet en ook de zekering was nog heel dus dan maar het forum raadplegen.
Ik ga voor de oplossing met twee aftak en een zwevende zekering maar op de site van Conrad moet ik een keuze maken tussen een mini en een gewone. Kan iemand mij influisteren welke ik nodig heb?
Bedankt,
Frans
Mini, net als je zekeringen van je dimlicht.
Alfredo
Als ik had geweten dat de zekeringen van het dimlicht mini waren dan had ik de vraag nooit gesteld. Helaas nu al gewone besteld. Helaas!
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! || Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project) Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Vanilla schreef:Beste lotgenoten,
Vandaag was ik aan de beurt. Simpel de linkerlamp verwisselen werkte niet en ook de zekering was nog heel dus dan maar het forum raadplegen.
Ik ga voor de oplossing met twee aftak en een zwevende zekering maar op de site van Conrad moet ik een keuze maken tussen een mini en een gewone. Kan iemand mij influisteren welke ik nodig heb?
Bedankt,
Frans
Mini, net als je zekeringen van je dimlicht.
Alfredo
Als ik had geweten dat de zekeringen van het dimlicht mini waren dan had ik de vraag nooit gesteld. Helaas nu al gewone besteld. Helaas!
Alfredo, ik was teleurgesteld omdat ik een verkeerd advies had gekregen maar niets dan lof voor jou kennis en bijdragen.
Maar nu wat anders: Pen 4 uit de stekker was wel een beetje zwart maar er blijkt helemaal geen stroom op te komen als ik de lichtschakelaar aan zet. Daarom wil ik de schakelaar eens gaan bekijken en begonnen met de kap om de stuurkolom te verwijderen. Onderste deel was er zo af maar waarom wil het bovenste deel niet? Mis ik een verborgen bevestiging?
Bedankt,
Frans
Zoals ik al zei, maakt het niet uit of je een grote of een kleine neemt. Groten worden alleen meer gebruikt bij directe plus van de accu.
Dat er geen stroom op komt, klopt. de schakeling gaat namelijk vanaf je stuurkolom via de grijze stekker naar je BSI (grote zwarte kast). Van daaruit word er voeding gegeven aan je lampen. in de BSI zit je (CANBUS)check die een melding geeft als je lamp het niet doet. Nu geeft hij dat signaal niet op je dashboard omdat het signaal niet aankomt bij je BSI.
Ik ben gisteren terug gegaan omdat mijn stekker weer gesmolten was (toen laten vervangen in december). Hun kunnen ook niet precies zeggen waardoor het ontstaat, maar wat ze merken is dat op de 4e pen roestvorming ontstaat(????). Goed invetten is volgens hun de oplossing om het te voorkomen. Mijn stekker is weer gratis vervangen
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! || Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project) Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003