Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Uitvallen dimlicht panda

Eerste hulp bij reparaties.

Moderators: WelshWitch, sjirafje

wiemer
Forumgebruiker
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 feb 2014 15:47
1e Panda-achtige: 169 van 2011 51kW dynamic italia 150
Locatie: Nijmegen
Been thanked: 1 time

Re: Uitvallen dimlicht panda

Bericht door wiemer »

Mijn Panda is n 169 van 2011.
Zelfde probleem. LEVE HET FORUM! FIAT lost het niet op dus.
Ik was al zover dat ik constateerde dat de koplamp onbelast wel spanning had, maar belast zakte naar huidige rentepercentages. :wink:
Mijn plan was om n draadje te trekken tussen spanningsvoerend pootje van de zekering naar een proeflamp, die zou dan al of niet gaan branden.

Deze stap ga ik nu overslaan! Want gisteravond toch even dimlicht ingetypt en jawel. Pas als de stekker eruit is, kon ik zien dat n pootje bruin was & stukje gesmolten.

Dus...bellen en bestellen!
Elke rit is een proefrit.

wiemer
Forumgebruiker
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 feb 2014 15:47
1e Panda-achtige: 169 van 2011 51kW dynamic italia 150
Locatie: Nijmegen
Been thanked: 1 time

Re: Uitvallen dimlicht panda

Bericht door wiemer »

Sodeju....

Ga ik ool het linker dimlicht netjes omleiden... dat lukt gewoon.
Doet de rechter, die ik vorige week had doorverbonden het WEER niet.
Ik moet zeggen, meestal niet, want de beide dimlichten hebben vandaag 5 minuten allebei gebrand. :shock:
Ik ruimde de boel op... en uit met de pret.

...na door-zoeken bleken beide 7,5 A zekeringetjes voor het rechter dimlicht [onderop de aftakzekeringhouder] doorgebrand... vaag.
Met 2 dikkere zekeringen gaat het goed....tot nu toe.....
De twijfel aan de electriciteit/electronica FIAT gaat voorlopig niet meer weg! :no:

groetjes, W
Elke rit is een proefrit.

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Uitvallen dimlicht panda

Bericht door sjirafje »

P=u*i
12V * 7,5A = 90 watt
Je stroomverbruik lag hoger dan 90 watt om de zekering te laten smelten. Standaard halogeen lampjes zijn maar 55 watt. Weet je zeker dat er niet iets anders aan de hand is? Zomaar een grotere zekering gebruiken lijkt me niet verstandig zolang je niet weet waarom die 7,5A zekeringetjes het begaven.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

wiemer
Forumgebruiker
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 feb 2014 15:47
1e Panda-achtige: 169 van 2011 51kW dynamic italia 150
Locatie: Nijmegen
Been thanked: 1 time

Re: Uitvallen dimlicht panda

Bericht door wiemer »

Ik voel me daar ook niet lekker bij.
Ik heb ze vervangen door 2 7,5 A zekeringetjes. [ff zoeken]
De tijd zal het leren.

Groetjes, Wiemer.
Elke rit is een proefrit.

Hangover
Forumgebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 feb 2011 19:31
1e Panda-achtige: 169 1.2 Editione Cool 2010
Locatie: Driebergen

Re: Uitvallen dimlicht panda

Bericht door Hangover »

Twee jaar terug met behulp van dit topic m'n rechter dimlicht weer aan de gang gekregen en nu ook m'n linker weer. Bij mij zit de connector vastgesmolten. Met twee aftakzekeringhoudertjes en een extra zekering van Conrad doet alles het weer! (y)

faabberg
Forumgebruiker
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2013 11:08
1e Panda-achtige: 1.2 dynamic 2005

Re: Uitvallen dimlicht panda

Bericht door faabberg »

hallo allemaal,

Bij ij was de stekker ook gesmolten en verlichting deed raar. het draadje gewoon direct op mijn boardcomputer gesoldeerd en deed het weer goed. maar inmiddels als je aan de stuurkolomschakelaar zit gaat de verlichting de ene keer aan en de andere x uit, ook met richting aangeven, is dit hetzelfde euvel of zal de schakelaar kapot zijn?

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Uitvallen dimlicht panda

Bericht door sjirafje »

Dat lijkt meer op een versleten stuurkolomschakelaar.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

MaartenG
Forumgebruiker
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 okt 2008 15:06
1e Panda-achtige: 1.2 Active bj 2011
Locatie: Noord Drenthe

Re: Uitvallen dimlicht panda

Bericht door MaartenG »

Iedereen die hier aan meegedacht heeft bedankt! Is met deze kennis en de betreffende aftakzekeringen een klus van van 10 minuten. Wel heb ik om gepuzzel te vermijden allebei de aftakzekeringen voorzien van 2 steekzekeringen 7,5 A. De zekeringen die ik kocht zit een knelkousje aan de rode draad dus je hoeft ook niets te solderen ofzo. Nogmaals bedankt! Maarten

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Uitvallen dimlicht panda

Bericht door bero »

2x een zekering op 1 draad is echt wel een beetje te veel hoor haha, kun je er beter 1 van 15 plaatsen.
Maar mooi dat het allemaal opgelost is zo!
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Enki
Forumgebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jul 2019 19:42
1e Panda-achtige: Active Cool 169 2011

Re: Uitvallen dimlicht panda

Bericht door Enki »

Hoi allen,

Inmiddels zelfde euvel op Panda 1.2 2011 en 55kkm.
Gelukkig kwam ik dit mooie forum tegen en de fraaie oplossingen. Dank daarvoor!

Grijze stekker bleek niet fris meer op pos 3 en 4. Voorlopig gefixt met beetje knijpen en als extra ca 1 cm lange gestripte koperdraden in elk vd 2 stekkergaten gestoken voor beter contact.

Wil nu permanente oplossing met aftakzekeringen.

Alfredo oplossing is met een zwevende zekering voor dimlicht rechts (F13)
Vanilla doet de Alfredo oplossing zonder zwevende en plaatst een 2e zekering op de aftakzekering (F13).

Vervangt die 2e dan (zo eenvoudig) de zwevende?

Beide oplossingen gebruiken de grijze stekker niet meer.

Maar waarom zijn bij de ebay kit - zonder zwevende zekering? - beide aftakzekeringen ook verbonden met de grijze stekker op positie 3 en 4 ?

Hoor graag jullie reacties.

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Uitvallen dimlicht panda

Bericht door sjirafje »

Mijn stekker was al een tijdje niet zo fris dus ik had al een nieuwe besteld en die aftap zekeringhouders had ik ook al een tijdje liggen. Vandaag ben ik er aan toe gekomen om de stekker te vervangen. Maar het blijkt helemaal niet nodig om die stekker te vervangen je hoeft alleen maar die pinnen van de dimlichten er uit te halen, de rest kun je laten zitten, de stekker weer dicht klikken en inprikken. Aan die 2 losse draden maak je de draad van je aftap zekeringhouder. Haal de zekeringen van de dimlichten uit de zekeringenkast en stop ze in de aftap zekeringhouder en plaats 2 nieuwe zekeringen in de lege plek van de aftap zekeringhouder en prik die in je zekeringkast en je bent klaar.

Ik raad mensen die nog geen probleem hebben met die stekker om deze modificatie preventief te doen. Alleen dan kun je misschien beter de draden van de dimlichten door knippen in plaats van de pinnen uit de stekker te halen.

Het plaatsen van een zwevende zekering is niet nodig, die zit immers al in de aftap zekeringhouder.

Het is niet nodig om de pinnen 3 en 4 van de grijze stekker te gebruiken. De verlichting en de schakelaar werken prima zonder.

Waarom deze überhaupt via de grijze stekker liepen is mij niet duidelijk.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Dynamic1962
Forumgebruiker
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 dec 2016 16:22
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1.2 Dynamic 2008

Re: Uitvallen dimlicht panda

Bericht door Dynamic1962 »

Hallo allen,

ook ik ben blij deze oplossing van Alfredo te hebben gevonden...heb hetzelfde dimlicht probleem.
Ook Vanilla bedankt voor de verduidelijking van Alfredo,s oplossing door alles nog eens extra duidelijk te maken met de foto,s
Toch heb ik bij en door de laatste reageerders SJIRAFJE en ENKI toch weer wat vragen.

Het was mij ook opgevallen dat de aansluitingen op de grijze stekker in het artikel van VAILLA respectievelijk 4 en 5 worden genoemd en een paar reacties later worden gecorrigeerd naar: 3 en 4
Ik neem aan dat dit laatste juist is en dat 4 en 5 dus niet goed is en gewoon nog fout in het stuk van Vanilla staan.

Daarbij vind ik het ook verwarrend dat in de Duitse afbeelding de aansluitingen / draden 3 en 4 op de grijze stekker gewoon
bevestigd blijven, hier wordt niet aangegeven ze los te knippen....is dat dan door de bypass niet meer perse noodzakelijk ?

En in het artikel van SJIRAFJE hierboven heeft hij ( of zij ) het ineens over 4 zekeringen !!!
Quote"Haal de zekeringen van de dimlichten uit de zekeringenkast en stop ze in de aftap zekeringhouder en plaats 2 nieuwe zekeringen in de lege plek van de aftap zekeringhouder en prik die in je zekeringkast en je bent klaar. "

Ik had begrepen 1 in de bovenste aftaphouder van 7,5 ampere en vervolgens 2 zekeringen in de onderste aftaphouder van beide 7,5 ampere

Vanaf de VANILLA tekst was het mij duidelijk, maar door de volgende reacties krijg ik toch even weer wat twijfels....
Graag hierop wat informatie..

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Uitvallen dimlicht panda

Bericht door sjirafje »

Je hebt 2 aftap zekeringhouders (1 per dimlicht). Die zekeringhouders komen in de plaats van de originele zekeringen. Per zekeringhouder heb je 2 zekeringen nodig waarvan 1 de originele kan zijn (die heb je net uit de zekeringkast gehaald) en je hebt nog 1 nieuwe zekering per zekeringhouder nodig.

Ik hoop dat ik het zo duidelijk uitgelegd heb anders kan ik morgen wel even een fotootje maken.

De positie nummers van de verbrande draden is afhankelijk vanaf welke kant je begint met tellen. Ik vind 3 en 4 logisch, maar 6 en 7 kan ook. Het gaat in ieder geval om de 2 draden waarvan de contactlenzen duidelijk te warm zijn geweest.

Misschien is het ook even handig om de originele functie en werking van de aftap zekeringhouder uit te leggen. Deze is bedoeld om iets van stroom te voorzien wanneer er geen aansluiting voor is.
Een zekering in de zekeringkast kun je zien als een 12v draad die is doorgeknipt. Op de plaats waar de draad is doorgeknipt komt de zekering. Deze maakt de verbinding tussen de ene helft van de draad en de andere helft an de draad. Haal je nu de zekering er tussen uit dan is er geen verbinding tussen de 2 helften en kan er dus ook geen stroom lopen.
Wanneer de de zekering vervangt door zo'n aftap zekeringhouder dan is de verbinding nog steeds verbroken daarom moet je de originele zekering in de zekeringhouder te plaatsen. Om ook het nieuw aan te sluiten apparaat verbinding te laten maken met die 12v draad moet je een 2e zekering plaatsen.
Afbeelding
(Mijn excuses voor mijn belabberde paint skills :mrgreen: ) Let op, dit plaatje is een sterk vereenvoudigd voorbeeld. In ons geval gebruiken we de extra aansluiting niet om een extra apparaat aan te sluiten maar om de verbinding met de grijze stekker te omzeilen (bypass).

In het voorbeeld waarbij er maar 3 zekeringen zijn geplaatst is er naar mijn idee dus eigenlijk 1 te weinig geplaatst. Want je houdt 1 verbinding (die van de originele zekering) open.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Dynamic1962
Forumgebruiker
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 dec 2016 16:22
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1.2 Dynamic 2008

Re: Uitvallen dimlicht panda

Bericht door Dynamic1962 »

Bedankt voor de snelle en uitgebreide reactie op mijn vraag, Sjirafje. :D
Het schemaatje is ook helder genoeg,
Volgens mij heb ik alles nu wel duidelijk in beeld.
Een foto sturen hoeft , denk ik , niet want ik stel mij zo voor dat de situatie onder het dashboard dezelfde is als op plaatje 6 ( het laatste ) uit de post van VANILLA, eerder in deze thread.
Alleen dan met het verschil dat er bij hem in de bovenste aftakverbinding slechts 1 zekering zit en bij jou ( SJIRAFJE ) dus ook 2 stuks !
Ik ga er vanmiddag mee aan de slag.
Ik was eerst van plan om zo,n setje van E-bay aan te schaffen, maar realiseer mij dat de grijze stekker bij mij, met de 2 verschroeide pinnen gewoon kan blijven, immers de rest van de aansluitingen zijn goed, en de 2 beschadigde pinnen verwijder ik , want gebruik je niet meer.
Dus ik koop bij de elektronica winkel gewoon de 2 aftakzekeringhouders en 2 zekeringen van 7,5 A, en 2 verbindingsblokje om de bedrading op elkaar aan te sluiten, de variant met het ingebouwde mesje welke je dichtknijpt.
Daarmee moet het lukken....
Ik laat het resultaat de komende dagen hier even weten........ook in het geval ik aan het nablussen ben :mrgreen:

Groeten, Henk

Dynamic1962
Forumgebruiker
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 dec 2016 16:22
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1.2 Dynamic 2008

Re: Uitvallen dimlicht panda

Bericht door Dynamic1962 »

Het heeft o.a. vanwege het weer (eerst bloedheet en nu steeds hoosbuien ) eventjes langer geduurd, maar vandaag kon het mooi.
En het was inderdaad mede dankzij alle informatie hier van jullie een fluitje van een cent.
Ik was nog even aan het twijfelen welke draad nu voor de linker en welke voor de rechter dimlicht zou zijn.
Maar na het nog eens goed doorlezen van alle reacties heb ik begrepen dat de 3e aansluiting op de stekker, dus de grijze draad voor het linker dimlicht is, en daarom middels de aftakzekeringhouder op de plaats komt van de bovenste van de 2 zekeringen .
En dus de grijs/zwarte draad welke oorspronkelijk op de 4e aansluiting van de grijze stekker zat, nu middels de tweede aftakzekeringhouder kan worden ingeplugd in de onderste aansluiting in de zekeringkast.
En voila dit gedaan en...alles werkte !! meteen al de eerste keer....geweldig wat een eenvoudige oplossing ( ik was er niet opgekomen )

Bedankt alle reageerders....

Plaats reactie

Terug naar “Technische artikelen Nuova Panda 2003-2012”