Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Geluidsignaal duologic automaat

Eerste hulp bij reparaties.

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Daffiedolf
Forumgebruiker
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 apr 2017 19:27
1e Panda-achtige: 1.2 Emocion automaat uit 2009

Geluidsignaal duologic automaat

Bericht door Daffiedolf »

Hoe we ook starten, de automaat geeft een luid signaal dat er iets niet goed gaat. Wij kunnen niet echt ontdekken wat er fout gaat.
Dit doen we: de auto in de R en de motor uit. Bij het starten de voet op de rem en starten. Automaat gaat op N en geeft het akoestische signaal tot we weer in R of 1e versnelling schakelen.

Is dit gebruikelijk? Is er iets niet in orde? Hoe te handelen?

Dank voor de reacties.

PandaFrank
Forumgebruiker
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 okt 2016 18:53
1e Panda-achtige: 1.2 Editione Cool 2008 Aut
Locatie: Hippolytushoef

Re: Geluidsignaal duologic automaat

Bericht door PandaFrank »

Dit is helemaal correct.
Als je de wagen start zal de automaat vanzelf naar neutraal schakelen onafhankelijk van in welke stand de versnellingshandel staat. Het geluidssignaal is ervoor om jou attent te maken dat de stand van de bak en de pook niet hetzelfde zijn. Als je de pook een klikje omhoog geeft of in N of R zet schakelt de bak naar de gegeven actie en is het geluid over.
Met andere woorden dit is dus correct.

Succes met de schakel-aap.

Daffiedolf
Forumgebruiker
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 apr 2017 19:27
1e Panda-achtige: 1.2 Emocion automaat uit 2009

Re: Geluidsignaal duologic automaat

Bericht door Daffiedolf »

Dank voor je antwoord. Zo had ik het in de handleiding gelezen, maar daar stond het wat verwarrend.
Deze manier van schakelen is perfect en heel anders dan de automaat van mijn Mercedes (uit 1999).

Groet,

Dolf

PandaFrank
Forumgebruiker
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 okt 2016 18:53
1e Panda-achtige: 1.2 Editione Cool 2008 Aut
Locatie: Hippolytushoef

Re: Geluidsignaal duologic automaat

Bericht door PandaFrank »

Het is ook geen echte automaat maar een handbak (ja, in der daad) een gewone handbak met een robot erop gesleuteld.
Deze heeft ook geen koppelomvormer en daarom kruipt hij ook niet. Pas op met het even snel ergens tussen te sprinten, dan zal de bak je verschrikkelijk in de steek laten. Dit komt doordat het gas ook door de robot gestuurd wordt maar met normaal rijden heb je daar geen last van.
Het voordeel van deze bak is dat ie veel zuiniger is en geen verliezen heeft door de koppelomvormer.

Zelf reed ik altijd Volvo automaten maar daar kan mijn vrouw niet mee rijden en met de pensionering wil zij ook (af en toe) rijden dus geen Volvo meer.

Plaats reactie

Terug naar “Technische artikelen Nuova Panda 2003-2012”