Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Distributieriem vervangen panda 1.1 en 1.2

Eerste hulp bij reparaties.

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Enki
Forumgebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jul 2019 19:42
1e Panda-achtige: Active Cool 169 2011

Re: Distributieriem vervangen panda 1.1 en 1.2

Bericht door Enki »

Top. Grote dank!

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Distributieriem vervangen panda 1.1 en 1.2

Bericht door michiel van g. »

Link bovenaan is geüpdatet.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Enki
Forumgebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jul 2019 19:42
1e Panda-achtige: Active Cool 169 2011

Re: Distributieriem vervangen panda 1.1 en 1.2

Bericht door Enki »

Heeft iemand ervaring met vervangen distributieriem 69 pk met VVT op andere wijze dan gebruik te maken van blokkeersetje ? Wil graag aan de slag maar heb deze set niet. Heb 2 manieren gezien /vernomen:
- oude driem in lengterichting doormidden snijden, helft eraf, en nieuwe deels erop schuiven, andere helft oude driem eraf en doorschuiven... je vervangt in dit geval dan alleen de riem. Kreeg de indruk dat ook de spanrol niet zou worden "ontspannen" (?)
- motor draaien tot in meest neutrale gebied komt (minste weerstand bij draaien). Dit gebied zou ongeveer 15-20 graden groot zijn. In dit gebied zou de VVT niet verspringen als je de spanrol loshaalt / driem verwijdert (?). Dan streep je de nokaspoelie tov klepdeksel/blok en idem krukaspoeli t.o.v. op vast deel van blok of poeli aldaar. Verwijder de spanner en de riem. check de positie vd poelis vs strepen…evt weer goed zetten .. Vervolgens nieuwe riem erop.

Kan dit wel zo? Hoor graag jullie ideeën / ervaringen / opmerkingen hierover.

Groet, Enki

wiemer
Forumgebruiker
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 feb 2014 15:47
1e Panda-achtige: 169 van 2011 51kW dynamic italia 150
Locatie: Nijmegen
Been thanked: 1 time

Re: Distributieriem vervangen panda 1.1 en 1.2

Bericht door wiemer »

Ik heb het bij deze FIAT nooit gedaan, :roll: maar ik gebruikte [bij andere auto of motorfiets] nooit blokkeersetjes. Koppie erbij, merktekens op kruk/nokk & merktekens op de nieuwe riem. Het VVT maakt niets uit toch? let op sensortjes die even weg moeten.

Dat splitsen vind ik wel n grappig plan trouwens!

In dit verband: mijn ueberprecieze zoon wist me te vertellen dat de auto op n hellinkje in zn versn zetten als handrem, de nokasriem laat oprekken.....ook een mooie gedachte.
Elke rit is een proefrit.

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Distributieriem vervangen panda 1.1 en 1.2

Bericht door sjirafje »

De methode om de riem te splitsen is m.i. redelijk veilig, maar dan kun je inderdaad niet de spanrol en waterpomp vervangen. Ik heb onlangs zo'n blokkeer setje gekocht (€26 bij ome Ali). Dat lijkt me toch de meest fool-proof methode als je ook de spanrol en waterpomp wilt vervangen. Nu nog tijd en zin vinden om de boel daadwerkelijk te vervangen.

Welke kit gebruiken jullie trouwens voor de waterpomp?
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

32vertex
Forumgebruiker
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 mei 2016 10:04
1e Panda-achtige: 2008 100HP

Re: Distributieriem vervangen panda 1.1 en 1.2

Bericht door 32vertex »

Is er ook zo’n pdf voor vervangen distributie op de 100hp? Ben ook op zoek naar hoe het speciale gereedschap te gebruiken om de draaiende delen te fixeren.

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Distributieriem vervangen panda 1.1 en 1.2

Bericht door sjirafje »

Hier staat ook een mooie handleiding met foto's:
https://pmmonline.co.uk/technical/how-r ... -fiat-500/
en:
https://pmmonline.co.uk/technical/how-t ... iat-panda/

Voor uitleg hoe het blokkeersetje werkt zoek even op internet naar de handleiding van LASER TOOLS 5033

Ik ben (nu echt :mrgreen: ) van plan om mijn distributie een dezer dagen te gaan vervangen die is nu 40.000 km en ruim 5 jaar oud. Ik ben er alleen nog niet achter welke kit (vloeibare pakking) er word aanbevolen voor de waterpomp. Iemand suggesties?
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

wiemer
Forumgebruiker
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 feb 2014 15:47
1e Panda-achtige: 169 van 2011 51kW dynamic italia 150
Locatie: Nijmegen
Been thanked: 1 time

Re: Distributieriem vervangen panda 1.1 en 1.2

Bericht door wiemer »

1.2 emotion 2004? Geen kleppen tegen de zuigers als de getande riem t opgeeft? Mooi!
Elke rit is een proefrit.

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Distributieriem vervangen panda 1.1 en 1.2

Bericht door Ivo »

De handleiding hierboven en de handleiding in het eerste bericht geven elk een andere positie aan voor de krukas. Namelijk de markering op het krukastandwiel richting het groene of paarse streepje (aangegeven op de foto hieronder). Ik zet hem loodrecht op het randje van de oliepomp (rode strepen) en dan staat zuiger 1 (en 4) precies in het midden van het BDP,

Als je het paars of groene streepje gebruikt staat hij niet meer op BDP. Klopt dit echt voor deze motoren?
IMG_20210730_214635931-1.jpg
IMG_20210730_214641537.jpg
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Distributieriem vervangen panda 1.1 en 1.2

Bericht door sjirafje »

Even een toevoeging, er zou 4,6L rode SP12 koelvloeistof in gaan na het vervangen van de waterpomp.

sjirafje schreef: 23 jan 2022 02:18 Hier staat ook een mooie handleiding met foto's:
https://pmmonline.co.uk/technical/how-r ... -fiat-500/
en:
https://pmmonline.co.uk/technical/how-t ... iat-panda/

Voor uitleg hoe het blokkeersetje werkt zoek even op internet naar de handleiding van LASER TOOLS 5033

Ik ben (nu echt :mrgreen: ) van plan om mijn distributie een dezer dagen te gaan vervangen die is nu 40.000 km en ruim 5 jaar oud. Ik ben er alleen nog niet achter welke kit (vloeibare pakking) er word aanbevolen voor de waterpomp. Iemand suggesties?
Ik heb een reactie gekregen van medolino2009. Hij had Victor Reinz Reinzosil gebruikt voor de waterpomp. Die ga ik ook gebruiken.

wiemer schreef: 23 jan 2022 10:29 1.2 emotion 2004? Geen kleppen tegen de zuigers als de getande riem t opgeeft? Mooi!
Klopt maar als je 's avonds naar huis rijdt en hij knapt sta je toch echt stil. Dus beter gewoon volgens voorschrift vervangen.

Ivo schreef: 23 jan 2022 13:42 De handleiding hierboven en de handleiding in het eerste bericht geven elk een andere positie aan voor de krukas. Namelijk de markering op het krukastandwiel richting het groene of paarse streepje (aangegeven op de foto hieronder). Ik zet hem loodrecht op het randje van de oliepomp (rode strepen) en dan staat zuiger 1 (en 4) precies in het midden van het BDP,

Als je het paars of groene streepje gebruikt staat hij niet meer op BDP. Klopt dit echt voor deze motoren?
IMG_20210730_214635931-1.jpg
IMG_20210730_214641537.jpg
In welke positie de motor staat maakt niet uit voor het vervangen van de riem, zolang de krukas en de nokkenas ten opzichte van elkaar maar de zelfde positie aanhouden.

Afbeelding
Afbeelding

De aangegeven merkjes komen overeen met de merktekens die op een nieuwe Continental riem staan.
Afbeelding
Afbeelding
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wytze
Forumgebruiker
Berichten: 192
Lid geworden op: 02 mar 2014 18:12
1e Panda-achtige: 10-2009 1.1 panda Airco en el. Ramen.
Locatie: Hilversum
Has thanked: 1 time

Re: Distributieriem vervangen panda 1.1 en 1.2

Bericht door Wytze »

sjirafje schreef: 23 jan 2022 02:18 Ik ben (nu echt :mrgreen: ) van plan om mijn distributie een dezer dagen te gaan vervangen die is nu 40.000 km en ruim 5 jaar oud. Ik ben er alleen nog niet achter welke kit (vloeibare pakking) er word aanbevolen voor de waterpomp. Iemand suggesties?
Toen ik mijn 1,1 uit 2009 in 2014 kocht, met 34000 km op de klok, had ik het plan ook om de riem te vervangen. Verder is het nog niet gekomen.
De riem zit er nu dus 13 jaar en 65000 km op.
Ik heb inmiddels besloten het maar gewoon af te wachten.

Ook heb ik onlangs al geïnvesteerd in nieuwe schijven en blokken. Was een aderlating van 36€ incl verzenden.
Dat was de eerste kostenpost naast APK en paar keer Nw olie.
En het uitlaatpotje zal er ook wel aankomen na 13 jaar. Al weer 35€. Duur karretje hoor. 🤭🤭
Groet
Wytze

wiemer
Forumgebruiker
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 feb 2014 15:47
1e Panda-achtige: 169 van 2011 51kW dynamic italia 150
Locatie: Nijmegen
Been thanked: 1 time

Re: Distributieriem vervangen panda 1.1 en 1.2

Bericht door wiemer »

Ja leuk Wytze.

Ik heb ook lang met de distributieriem gedaan: 9 jaar. ...maar ik bekeek m jaarlijks dat wel. Kapje eraf prutsen....
Daarom had ik een gaatje gemaakt in het kapje, om te kijken of ie er nog wel in zit. ... nou, niet helemaal: ik weet van andere auto's dat die riemen soms naar de zijkant willen weglopen: dan is het tijd voor vernieuwing incl de rollen. :D

Ik heb trouwens een verse distr riem LATEN monteren, beetje laf..... Want een contact-Panda, 2011, met de dunne koppakking.
Kostte mij 150 euri, zonder garantie, want de waterpomp en spanrol is gebleven.

Om toch iets te doen heb ik de kleppen gesteld. Iedereen vond dat onzin........ Inderdaad, de afwijkingen waren maar klein. Toch leuk om te doen vond ik. Klepdekselsetje en n paar stelplaatjes. Lekker zon op mn rug.

...we hebben de Panda toch ook om er afentoe wat aan te prutsen toch?
Elke rit is een proefrit.

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Distributieriem vervangen panda 1.1 en 1.2

Bericht door Ivo »

@sjirafje, ik heb de foto's gezien, maar hoe bepaal je of de krukas en nokkenas goed staan? Dat er markeringen op de distributieriem staan is een leuk hulpmiddel. Als het krukastandwiel wijst naar de plek op de foto die jij plaatst dan krijg je volgens mij die markeringen van de riem niet op hun plek. Ik kan het verkeerd hebben, want bij de 'oudere' 1.2 is het niet zoals op de fotoreeks. Het is in ieder geval bijzonder dat de eene handleiding zegt het bovenste nokje aan te houden en de ander het onderste nokje. Dan verdraai je ruim een tand de krukas.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

wiemer
Forumgebruiker
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 feb 2014 15:47
1e Panda-achtige: 169 van 2011 51kW dynamic italia 150
Locatie: Nijmegen
Been thanked: 1 time

Re: Distributieriem vervangen panda 1.1 en 1.2

Bericht door wiemer »

[ik heb het nooit in het echt gezien bij Panda] :roll: maar mijn Haynes wijst het bovenste nokje aan.... middels een slecht fotootje.
Je kan altijd nog streepjes zetten op de oude riem, en dan maar de tandjes tellen.... of op de nieuwe leggen natuurlijk.
Of een bougie eruit draaien, maar BDP is dan ook nog wel lastig zonder een soort meetklok.

Vage shit hoor die merktekens.... ik zou zeggen....leve de streepjes op de nieuwe riem :yes:
Elke rit is een proefrit.

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Distributieriem vervangen panda 1.1 en 1.2

Bericht door sjirafje »

Ik heb de spullen besteld dus ik ga het een dezer dagen bekijken hoe het zit met die merktekens.

Mocht het niet duidelijk zijn; je monteert het blokkeersetje voor je de oude riem verwijderd, dus waar de merktekens naar wijzen maakt in principe niet uit, zolang ze maar naar exact hetzelfde blijven wijzen. Dit hoeft niet BDP te zijn.
Na het monteren van de nieuwe riem draai je de motor 4x handmatig rond (de nokken as draait dan dus 2x rond) en dan controleer je de merktekens weer, die moeten dan weer exact naar de zelfde positie wijzen. Nogmaals, welke positie dat is maakt niet uit als het maar dezelfde positie is als waar je mee begonnen bent.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Technische artikelen Nuova Panda 2003-2012”