Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Verkoopcijfers Fiat Panda (vanaf 1985)

Hier staan nieuwsberichten van 3 maanden en ouder.

Moderator: Nieuwsmoderator

Romeo
Forumgebruiker
Berichten: 5844
Lid geworden op: 28 feb 2004 16:55
Been thanked: 2 times

Verkoopcijfers Fiat Panda (vanaf 1985)

Bericht door Romeo »

Onderstaande grafieken geven de verkoopcijfers aan van de Fiat Panda (t/m juli 2015)
De cijfers van Autoweek lopen vanaf 1985. De cijfers van Autozine vanaf januari 2012.

Kleine kanttekening bij 1997 (Grafieken Autoweek) in 1997 zijn er wel Panda's op kenteken gezet, geen idee waarom die niet in de cijfers zijn meegenomen.
Om een beeld te krijgen van hoe de Panda zich verhoudt tot de concurrentie binnen het eigen segment (A-segment), heb ik ook van 2 concurrenten de cijfers bijgevoegd.
Bijlagen
vk cijfers Panda-autoweek.jpg
vk cijfers Panda-Autozine.jpg
vk cijfers Up!-Autozine.jpg
vk cijfers Kia Picanto-Autozine.jpg

aapje
Forumgebruiker
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 mei 2015 19:58
1e Panda-achtige: geen

Re: Verkoopcijfers Fiat Panda (vanaf 1985)

Bericht door aapje »

Leuke diagrammen Milan :yes: . Dan heb ik mogelijk toch een redelijk uniek exemplaar in ere hersteld :D .

Romeo
Forumgebruiker
Berichten: 5844
Lid geworden op: 28 feb 2004 16:55
Been thanked: 2 times

Re: Verkoopcijfers Fiat Panda (vanaf 1985)

Bericht door Romeo »

aapje schreef:Leuke diagrammen Milan :yes: . Dan heb ik mogelijk toch een redelijk uniek exemplaar in ere hersteld :D .
:thumbup:

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Verkoopcijfers Fiat Panda (vanaf 1985)

Bericht door Dennis023 »

Leuke grafieken Ronald. Toch zouden er van de huidige Panda best wat meer verkocht mogen worden vind ik zelf. Zal de twee cilinder toch een aantal kopers afschrikken of is er een andere reden dat mijn insziens de verkoop wat tegen valt. Er is natuurlijk genoeg concurrentie maar ik denk dat de Panda het meeste ruimte aanbod en leukste interieur en uitrusting geeft voor de prijs.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Verkoopcijfers Fiat Panda (vanaf 1985)

Bericht door Robert100HP »

Maak eens een proefrit met de Picanto, het vorige model was al niet verkeerd. Maar met het huidige model maken de Koreanen weer een inhaalslag. VAG vergeet ik even de drieling had en heeft kinderziektes.

Grtz Rob

Romeo
Forumgebruiker
Berichten: 5844
Lid geworden op: 28 feb 2004 16:55
Been thanked: 2 times

Re: Verkoopcijfers Fiat Panda (vanaf 1985)

Bericht door Romeo »

Er is nu eenmaal best wat keuze in het a-segment. Ik moet eerlijk bekennen ook best wat leuke keuze. Nu ben ik niet in de markt voor een nieuwe auto, ook niet een jonge occasion dus voor mij speelt het niet zo.
Of de motoren er mee te maken hebben? Daar heb ik mijn twijfels over. tegenwoordig zijn het bijna allemaal 3 cylinders in dit segment en de 500 maakt ook gebruik van dezelfde 2 cylinder motoren, nou ja grotendeels in ieder geval, en die verkoopt op zich best goed. Kijk maar eens hoe vaak je die tegen komt.
Misschien is het gewoon een kwestie van smaak, toegevoegde waardes als 7 jaar garantie of het "premiumgevoel" ?

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Verkoopcijfers Fiat Panda (vanaf 1985)

Bericht door Dennis023 »

Voor mijn werk laatst in een VW Up! gereden om te taxeren en het reed best goed moet ik eerlijk bekenen. Kofferruimte is heel diep en groter dan de Panda maar de auto op zich is minder leuk (vind ik, kwestie van smaak).
Nog aardig waardevast ook. Twee jaar oud en 50.000 km. (heb hem ingekocht)

Twee dagen terug een Panda 85 Lounge getaxeerd met flexpack V, upgrade 15" LM velgen en mistlampen voor en het pack waarin zit de parkeersensoren en climate control. Verder had de auto een Webasto elektrisch open dak en achteraf ingebouwde cruise control. Twee jaar oud en 20.000 km. Wat denk je, auto was 1700 minder waard dan de Up!...

Beide waren nieuw ongeveer gelijk in nieuwprijs.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Gebruikersavatar
djwpk
Forumgebruiker
Berichten: 486
Lid geworden op: 11 feb 2015 17:23
1e Panda-achtige: Panda 1.2 Dynamic 2004
2e Panda-achtige: Cinquecento Sporting 1.1 1996
Facebook: https://www.facebook.com/dirkjan.vandervelde
Locatie: Kornhorn

Re: Verkoopcijfers Fiat Panda (vanaf 1985)

Bericht door djwpk »

Dennis023 schreef:Voor mijn werk laatst in een VW Up! gereden om te taxeren en het reed best goed moet ik eerlijk bekenen. Kofferruimte is heel diep en groter dan de Panda maar de auto op zich is minder leuk (vind ik, kwestie van smaak).
Nog aardig waardevast ook. Twee jaar oud en 50.000 km. (heb hem ingekocht)

Twee dagen terug een Panda 85 Lounge getaxeerd met flexpack V, upgrade 15" LM velgen en mistlampen voor en het pack waarin zit de parkeersensoren en climate control. Verder had de auto een Webasto elektrisch open dak en achteraf ingebouwde cruise control. Twee jaar oud en 20.000 km. Wat denk je, auto was 1700 minder waard dan de Up!...

Beide waren nieuw ongeveer gelijk in nieuwprijs.
Mede om die reden rijdt ik dus Fiat. Want tegenwoordig zijn ze zeker net zo goed als die duitsers.
Dirk Jan

Romeo
Forumgebruiker
Berichten: 5844
Lid geworden op: 28 feb 2004 16:55
Been thanked: 2 times

Re: Verkoopcijfers Fiat Panda (vanaf 1985)

Bericht door Romeo »

Ik heb nu eenmaal veel meer met Fiat dan met VW, echter is die UP wel een uitzondering, net zoals een Lupo3L en van veel veel langer geleden een Käfer, Karmann Ghia en de Golf1. Verder houd het wat dat merk betreft op.
Misschien dat het tijd wordt voor een facelift voor de Panda en een versie als de 100HP zoals bij de Nuova wie zal het zeggen. Voor wat je krijgt voor je geld lijkt de Panda mij een goede keuze voor iemand die in dit segment wil shoppen, waarom het dan niet echt wil vlotten met de verkoop ( In Nederland, in Italië is/was het de best verkopende auto) geen idee. Iedereen weet wat een Fiat Panda is dus daar ligt het ook niet aan.

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Verkoopcijfers Fiat Panda (vanaf 1985)

Bericht door Dennis023 »

In Italië gaat de Panda ruim 10.000 keer per maand over de toonbalk. Het is daar de best verkopende auto in de maand. Punto stond geloof ik op twee en de Lancia Ypsilon op drie.
Wat mij betreft is de Panda nog niet aan een facelift toe. Het is nog steeds een hele leuke en rijk uitgeruste auto in dit segment. Helaas wel wat minder waardevast dan de "VAG" produkten.

Vandaag reed ik een Skoda Citigo met gerobotiseerde versnellingsbak. Deze gerobotiseerde versnellingabak vond ik minder fijn werken dan de Dualogic die mijn moeder in haar 500 had. Daarbij is zo een Citigo een "emotieloze" auto maar ja voor veel mensen schijnbaar "de meest veilige keus".

Voor veel mensen is het belangrijker dat er VW op de grille staat dan Fiat (althans ik bedoel voor de buren van die mensen..."

Ik denk dat de Panda het toch beter zou doen met een 3 cilinder net als de concurrentie. Fiat is met de TwinAir een beetje doorgeslagen...en een 100HP versie zou het ook goed doen. Daarentegen hebben we een geweldige trekking en nog lekkerdere Cross voor het imago op te krikken.

Dat de 2 cilinder het wel goed doet in een 500 is omdat dat een hele andere kopersgroep is (denk ik, ja klopt is een aanname).
En het heeft meer een historische waarde t.o.v. de good old 500.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Romeo
Forumgebruiker
Berichten: 5844
Lid geworden op: 28 feb 2004 16:55
Been thanked: 2 times

Re: Verkoopcijfers Fiat Panda (vanaf 1985)

Bericht door Romeo »

Je kunt ook, voor iets meer geld, kiezen voor een 4cylinder motor in een Panda.
Toch zijn de motoren met minder cylinders wel steeds meer gangbaar.
Dan heb ik het wel over 3 cylinders. Ook in grotere auto's als een Golf, Focus, BMW 1 serie en tal van andere auto's.
Bij Centraal Beheer schreven ze daar pasgeleden het volgende over:

"Drie cilinders maken hun opmars doordat ze t.o.v. viercilinder motoren kleiner en lichter zijn. Deze motoren zijn sneller op bedrijfstemperatuur, geven minder wrijving en zijn daardoor zuiniger in brandstof en in uitstoot van uitlaatgassen. Door nieuwe technieken als directe inspuiting en kleine turbo`s kunnen uit deze kleine motoren steeds meer PK's gehaald worden. Het gevoel dat deze kleine motoren een kleinere levensduur hebben is begrijpelijk, maar autofabrikanten laten met hun tests zien dat dit een misvatting is. Het gebruikte materiaal van de huidige motoren is ook niet te vergelijken met het materiaal dat zo`n 10 jaar terug werd gebruikt. Levensduur van de huidige driecilinders mag dan ook niet substantieel afwijken van een 4 cilinder motor.Het rouwe geluid hoort bij deze kleine motoren, hier is (helaas) niets aan te doen. Het verschilt echter wel per auto hoeveel er besteed is aan de demping van de motor. Hierdoor is het geluid bij sommige auto`s minder aanwezig dan bij andere auto's."

Dit gaat dan over 3cylinders, maar zoiets was tot een aantal jaren geleden ook ondenkbaar in een middenklasse auto of zelfs een auto uit een hoger segment.
Nu zijn er op dit forum inmiddels meerdere Panda eigenaren ( waaronder jijzelf Dennis) die met een 2cylinder in hun Panda rijden en dus ook weten hoe deze motor zich tot de auto in de praktijk houdt.
Bij de cijfers van eerder genoemde Up! vraag ik mij af of daar ook de leaseverkopen onder vallen. Dat verklaart die cijfers al een stuk beter vanwege kortingen vanuit de Leasemaatschappij en importeur naar de leasemaatschappijen toe, restwaarde e.d.

Echter, het is wat het is en hoe die cijfers ook opgebouwd zijn, ze geven wel weer hoe de verhoudingen liggen.

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Verkoopcijfers Fiat Panda (vanaf 1985)

Bericht door Dennis023 »

Ik heb ook erg moeten wennen aan het motorgeluid van de 2 cilinder. Inmiddels ben ik er wel aan gewend en de motor presteert fantastisch. Ze staan al op gaspedaal met rond de ton aan kilometers dus dat kan makkelijk. De 1.2 vier cilinder is nu weer meer bereikbaar geworden v.w.b. de prijs.
In "leaseland" is VW natuurlijk bekender. Maar wat mij betreft mogen er meer Panda's op de weg komen hoor.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Sirano

Re: Verkoopcijfers Fiat Panda (vanaf 1985)

Bericht door Sirano »

Dat de nieuwe Panda in Italie zoveel verkocht zou worden...... :? Dan vraag ik mij af waar. Van Udine tot Trieste zie je niet meer dan 1 op de 25 Panda's een 312/319. De Nuova zie je het meeste, daarna de Classic en heel af en toe een nieuwe.... een nieuwe 4x4 is helemaal zeldzaam.

Romeo
Forumgebruiker
Berichten: 5844
Lid geworden op: 28 feb 2004 16:55
Been thanked: 2 times

Re: Verkoopcijfers Fiat Panda (vanaf 1985)

Bericht door Romeo »

In de huidige overzichten, t/m november 2015, staat Fiat als merk op de 15e plaats, vorig jaar 13.
In de periode januari 2015 tot en met 30 november 2015 zijn er 2.480 nieuwe Panda's verkocht.
In dezelfde periode in 2014 waren dat er 4.003 stuks.

In november 2015 zijn er 298 nieuwe Panda's verkocht. In november 2014 waren dat er 331

Ter vergelijking; zelfde merk en zelfde segment (A segment)
Fiat 500
Januari- t/m 30 novemeber 2014:5.335
Januari- t/m 30 november 2015: 5.314

Topmodel qua verkoopaantallen is de Fiat 500, gevolgd door de Panda en Punto.

Ik denk dat er werk aan de winkel is voor Fiat (Nederland)

Bron: bovag.nl

De hele lijst met alle automerken en types vind je onder de volgende link:
http://bovag.nl/BovagWebsite/media/Bova ... f?ext=.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Verkoopcijfers Fiat Panda (vanaf 1985)

Bericht door Dennis023 »

de dealers (Halan, Vireo Auto en Koene bij mij in de buurt) puilen uit van de voorraad auto's. Ze staan spiegel aan spiegel geparkeerd. 1800 euro korting op een nieuwe is "normaal". Kijk eens op gaspedaal.nl en kies dan alleen 2015, je krijgt er honderden te zien, allemaal al op kenteken en mega kortingen.
Van onze sales afdeling hoorde ik dat er vooral tweedehands vraag is naar de 1.2 motor.
Daaruit trek ik de conclusie dat Nederland niet zo kan wennen aan de Twinair maar goed dat is mijn conclusie.
Wel heel jammer want er mogen van mij meer Panda's 312 in het straatbeeld verschijnen.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Plaats reactie

Terug naar “Nieuwsarchief”